تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803305523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«صدا و سیما»، رسانه ی ملی یا جناحی؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ سه شنبه ششم اسفند ماه 1392 «صدا و سیما»، رسانه ی ملی یا جناحی؟ تهران-ایران-عملکرد سازمان صدا و سیما بویژه پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، نقدهای بسیاری را متوجه این سازمان کرده است؛ تا جایی که بسیاری صدا و سیما را نه یک رسانه ی ملی بلکه رسانه ای یک طرفه و جناحی می خوانند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه ششم اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** صدا و سیما، رسانه ی ملی یا جناحی؟
سخنان انتقادی «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رییس جمهوری در مورد صدا و سیما که در مراسم روز گذشته ی رونمایی از کتاب «پایان تک صدایی» به قلم «فواد صادقی» روزنامه نگار که در آن به گفت و گو با چهره های فرهنگی نظام درباره ی عملکرد صدا و سیما پرداخته شده است، بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت و به این بهانه یادداشت هایی در نقد عملکرد این سازمان منتشر شد.
در این میان روزنامه یی به عملکرد مستقل رسانه ها در جوامع و دولت های مختلف و خصوصی یا عمومی بودن آن اشاره کرد. روزنامه ای دیگر از هزینه ی بیت المال در صدا و سیما سخن گفت و علت روی آوردن مردم به شبکه های فارسی زبان ماهواره ای را عملکرد نامناسب سازمان صدا و سیما دانست.
دسته یی دیگر از روزنامه ها نیز سخنان انتقادی برخی از مسوولان فرهنگی در باره ی نحوه ی عملکرد صدا و سیما را بازتاب دادند.
روزنامه ی «اعتماد» نیز در گزارشی با عنوان «افشاگری مشاور روحانی علیه ضرغامی» به انتقادهای بیشمار علیه صدا و سیما اشاره کرد و نوشت: انتقادها به عملکرد صدا و سیما تمامی ندارد و نه عزت الله ضرغامی عقب می نشیند نه نماینده دولت در شورای نظارت بر این سازمان از حقوق دولت و مردم کوتاه می آید.
این روزنامه در این گزارش ضمن بازتاب اظهارات انتقادی مطرح شده از سوی مسوولان فرهنگی دولت یازدهم در روز گذشته، به مسایلی همچون درخواست بودجه ی کلان ضرغامی از روحانی، تمسخر دولت در برنامه ی «درگوشی»، صدا و سیمای مدنظر امام(ره) و مسایل صدا و سیما با دولت اشاره کرد.
روزنامه های «شرق» و «قانون» نیز به بازتاب اظهارات حسام الدین آشنا پرداختند و گزارش هایی را در صفحه های نخست خود منتشر کردند.
قانون به نقل از آشنا در جهت نقد شورای نظارت نوشت: از نگاه رئیس سازمان صداوسیما شورای نظارت براین سازمان جلسه ای تشریفاتی است که هر دو هفته یکبار برای گپ زدن و گعده کردن تشکیل می شود. انگار این شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نیست.
روزنامه شرق نیز با اشاره به « سخنان داغ و انتقاداتی به صداوسیما» به بازتاب اظهارات «محمد هاشمی» رییس سابق سازمان صدا و سیما در مورد این سازمان پرداخت و نوشت: امام معتقد بود صداوسیما و تلویزیون متعلق به مردم است و شرکت سهامی نیست که چنددرصد از سهمش برای دولت یا مجلس باشد بلکه صداوسیما تنها برای مردم است و باید صدای اسلام باشد.
روزنامه ی «آرمان» یادداشتی را به قلم «غلامعباس توسلی» جامعه شناس با عنوان «رسانه های مستقل یا وابسته؟» منتشر کرد و در آن از ضرورت فعالیت رسانه های مستقل در کشور سخن گفت.
آرمان با تاکید بر مستقل بودن رسانه ها در جوامع نوشت: رسانه ها باید جدای از سیاست های دولت ها عمل کنند. در این شرایط دولت بودجه صداوسیما را تامین می کند و افراد معینی را به عنوان سرپرست و شورا برای این نهاد انتخاب می کند که این مسیر به وابسته شدن رسانه ها به دولت می انجامد تا جایی که صداوسیما و رسانه های مکتوب نظریات دولت را منعکس می کنند.
«تلویزیون خصوصی یا عمومی؟» عنوان یادداشت دیگر آرمان در نقد عملکرد صدا و سیما بود.
در این یادداشت آمده است: در حال حاضر آنچه صداوسیما نشان می دهد عمدتا بر پایه نظراتی که بتوان بدان نظر جمعی نام نهاد استوار نیست اما قانون این امکان را می دهد که نهادهای حکومتی مثل دولت بتوانند با تصویب قوانین حضور موثرتری در مدیریت و نظارت بر صداوسیما ایفا کنند. گرچه در سال های گذشته شاهد بودیم همین نظارت که در قانون اساسی نیز به آن تاکید شده است به طور کامل رعایت نمی شود.
روزنامه ی «ابتکار» نیز در گزارشی با عنوان«رسانه ملی صدای کیست؟» از ادامه ی انتقادها به عملکرد صدا و سیما گفت و نوشت: به رغم روی کار آمدن دولت یازدهم به نظر نمی رسد که مدیران این رسانه عریض و طویل تغییری در رویکرد خود ایجاد کرده باشند. در روزهای گذشته این موضوع یک بار دیگر با انتقاداتی مواجه شد. منتقدان عملکرد رسانه ملی می پرسند که مدیران این رسانه صدای چه کسی را انعکاس می دهند؟ همچنان که برخی از منتقدان در چهارسال گذشته بارها اعلام کرده اند که بخش بسیار زیادی از مردم ایران صدای خود را از رسانه ای که با مالیات آنان تغذیه می شود، نمی شنوند و به ناچار در پی شنیدن صدای خود به رسانه های فارسی زبانی پناه می برند که خارج از مرزهای کشور به فعالیت مشغولند و لزومی به رعایت حساسیت های فرهنگی و مذهبی مردم ایران نیز احساس نمی کنند. موضوعی که به گفته متخصصان رسانه سبب بروز ناهنجاری های فرهنگی در کشور می شود.

*** کاهش تنش در روابط بین الملل
توافق بر سر برنامه ی هسته یی ایران و گذر از نقاط اختلافی قدیمی که بر مبنای اصل تعامل سازنده شکل گرفت، از نگاه بسیاری از تحلیلگران و روزنامه نگاران کاهش تنش از فضای بین المللی را نوید می دهد.
سرمقاله ی روزنامه «مردم سالاری» با عنوان «کاهش تنش در روابط بین الملل»، این موضوع را به سیاست خارجی دولت یازدهم و اظهارات تازه ی «وندی شرمن» رییس تیم مذاکره کننده ی آمریکایی درباره ی حق ایران در غنی سازی اورانیوم گره زده است.
به نوشته ی مردم سالاری کشورهای مختلف با کشورهایی که از پایگاه سیاسی و اقتصادی قوی برخوردار هستند ارتباط بیشتری برقرار می کنند و ایجاد این ارتباط نشانگر جایگاه این کشورها در دنیا و تاثیر آنها در روابط بین الملل است. امروزه کشورهای پیشرفته صنعتی درهای خود را برای رفت و آمد اتباع سایر کشورها گشوده اند و شهروندان کشورهای دیگر هم تلاش می کنند از تجربیات و دستاوردهای آنها استفاده کنند.
این روزنامه درباره ی برداشت ها از سخنان وندی شرمن در باره غنی سازی و تاسیسات هسته ای در ایران نوشت: تحلیل این صحبت های شرمن بوسیله افراد مختلف می تواند متفاوت باشد...اگر در این زمینه سیاست درست و اصولی را پیگیری می کردیم می توانستیم غنی سازی را با هزینه کمتری انجام دهیم و با مخالفت زیادی روبرو نمی شدیم. اکنون نیز ادامه این مسیر به نحوه سیاست بازی سیاستمداران بستگی دارد که بتوانند اعتماد جهانیان را کسب کنند.
سرمقاله ی روزنامه ی «آفتاب یزد» هم با عنوان «اراده ای محکم برای توافقی جامع» به این موضوع پرداخت.
بر اساس این سرمقاله شرایط سیاسی حاکم بر دو کشور ایران و آمریکا بر سر پرونده ی هسته یی موجبات آن را فراهم آورد که اراده یی قوی و محکم برای حل و فصل پرونده هسته ای ایران میان کشورهای 1+5 به وجود آید.
آفتاب یزد در ادامه نیز افزود: از آن جا که دولت ها در سطح بین الملل دارای حاکمیت هستند به نظر می رسد باید با یک صورت بندی و الگوی خاص روابط بین المللی خود را در این سطح کلان تنظیم نموده تا هم در راستای منافع ملی خود گام برداشته و هم اینکه خود را در مقابل تهدیدات احتمالی مصون نمایند.

*** درهای باز ایران برای سرمایه گذاری خارجی
همزمان با موفقیت گفت و گوهای هسته یی میان ایران و 1+5 و برداشته شدن تدریجی تحریم ها علیه کشورمان، شرایط برای سرمایه گذاری خارجی در فضای اقتصادی ایران بیش از پیش فراهم شده است. برخی از روزنامه های امروز نیز گشایش های اقتصادی و باید و نبایدهای سرمایه گذاری خارجی را موضوع یادداشت های خود قرار دادند.
آرمان در یادداشتی با عنوان «گفتمان سیاسی جدید و گشایش ارتباط با ایران» به قلم «مهدی مطهرنیا» کارشناس روابط بین الملل به «دکترین تعامل سازنده» اشاره کرد و «ایجاد فضای گفتمانی» را زمینه ساز موفقیت ایران در جلب نظر بازارهای اقتصادی غربی و اروپایی دانست.
آرمان نوشت: غرب و دیگر کشورهای غیرغربی در جهان به خوبی واقفند که ایران دارای جایگاه پراهمیتی در چارچوب تعاملات بین المللی است و از جاذبه های فراوان در این زمینه برخوردار است و تنها تحرک ایران برای استفاده معقولانه و مدبرانه از این جاذبه ها و ایجاد یک فضای گفتمانی که در آن ادبیات مدبرانه، رفتارهای معقولانه و کنش های هوشمندانه حضور داشته باشد می تواند به سرعت دروازه های تعامل ایران را با کشورهای مختلف جهان بازگشاید و زمینه هایی را در جهت بهره برداری دولت حاکم بر تهران در جهت مدیریت توانمندی های خود برای رسیدن به اهداف ملی فراهم کند.
روزنامه ی قانون هم در ستون «یادداشت مهمان» خود مطلبی را با عنوان «ورود هیات های اروپایی به ایران و چند نکته» منتشر کرد و در آن به تمایل کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در ایران اشاره کرد.
قانون برای موفقیت هرچه بیشتر ایران در جذب سرمایه های خارجی 6 نکته را یادآوری کرده است. «باز پس گرفتن بازار و ایجاد مشارکت اقتصادی»، «لزوم پیشنهادهای تازه و جذاب از سوی سرمایه گذاران اروپایی برای ورود دوباره به بازار ایران»، «تمایل غرب برای سرمایه گذاری در ایران و رفع تحریم های باقی مانده در آینده»، « برنامه ریزی دقیق ایران برای سهم از دست رفته اروپا از بازار»، «لزوم نگاه جدید دولت تدبیر و امید به سرمایه گذاری خارجی» و «بهره بردن از موقعیت حاضر حتی در صورت وجود برخی از تحریم ها» از نکته های مطرح شده در یادداشت روزنامه قانون بود.

*** باید و نبایدهای اقتصاد مقاومتی
با گذشت نزدیک به یک هفته از دستورالعمل رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره ی اقتصاد مقاومتی، روزنامه های امروز، در تحلیل ها و یادداشت های خود از باید و نبایدهای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور سخن گفتند.
روزنامه ی «تهران امروز» هم در یادداشتی با عنوان « اقتصاد مقاومتی و چند نکته» به بیان نکاتی در باره ابلاغیه سیاست های اقتصاد مقاومتی پرداخت.
به نوشته ی این روزنامه دو آسیب، این ابلاغیه را تهدید می کند: نبود عزم جدی برای مبارزه با فساد و سپرده شدن آن به بوته ی فراموشی و برخورد شعاری و شعارزدگی از سوی مسئولان و در نتیجه عدم انجام اقدام قاطع و ملموس در این عرصه.
تهران امروز در پایان نیز افزود: به هر صورت اجرای اقتصاد مقاومتی، قطعا ملزومات خاصی را می طلبد که عزم راسخ مسئولان کشورو باور آنها به اجرای آن اولین شرط آن است.و هماهنگی میان ارکان حکومتی و قوای سه گانه جهت تحقق مطلوب اجرای این سیاست ها شرط دوم آن است.
«تسریع در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی» هم عنوان سرمقاله ی روزنامه «سیاست روز» بود.
این روزنامه با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سران قوا خواست تا اولویت اول کارشان را پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار دهند.
سیاست روز نوشت: پیشنهاد می گردد جلسات هیات دولت بخشی از وقت خویش را صرف پیگیری اجرای این سیاست ها و تدوین لوایح و آیین نامه ها و دستور العمل های لازم بنماید و بعد از مدتی وزراء و رؤسای سازمانها گزارش عملکرد خویش را در دولت ارائه کنند و به صورت ماهانه گزارش را به اطلاع عموم برسانند.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9283**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن