تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802712437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈهمسایه آسمانˈ در انتظار مسافران نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ˈهمسایه آسمانˈ در انتظار مسافران نوروزی شهرکرد - ایرنا - تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای گشت و گذار و گردشگری است و مناطق زیبا و فرحبخش چهارمحال وبختیاری که به بام ایران شهرت دارد و در همسایگی آسمان است، نیز در این ایام پذیرای مسافران نوروزی است.


به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری به سرزمین آب و آفتاب، همسایه آسمان و پایتخت زیبایی های ایران زمین مشهور است و شهرکرد مرکز این استان بدلیل ارتفاع دوهزار و 66 متری آن از سطح دریا و داشتن صفت مرتفع ترین مرکز استان کشور، به ˈبام ایران ˈشهرت یافته است.
این استان از استانهای منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب است که مناظر بدیع، چشمنواز و زیبایی را در برابر دیدگان گردشگران قرار داده است.
تالابها، سرابها، چشمه سارها، جنگل های طبیعی دامنه زاگرس، مناطق کوهستانی جذاب و جاذبه های اکوتوریسمی حاشیه رودخانه های زاینده رود و کارون که از قله های سربه فلک کشیده زاگرس سرچشمه می گیرد، نمونه هایی از جاذبه های طبیعت گردی همسایه آسمان است.
این استان با 109 منطقه گردشگری طبیعی، 325 جاذبه تاریخی و فرهنگی و 24 نقطه انسان ساخت و 15 منطقه نمونه گردشگری به یکی از مقاصد گردشگری داخل و خارج از کشور بخصوص علاقه مندان به جاذبه های طبیعی و اکوتوریسمی تبدیل شده است.
****
موقعیت جغرافیایی چهارمحال و بختیاری
استان چهارمحال وبختیاری با مساحت 16 هزار و 532 کیلومتر مربع در جنوب غربی کشور قرار دارد و از شمال و شرق به استان اصفهان، از غرب به استان خوزستان از جنوب به استان کهگیلویه و بویر احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است.
چهارمحال وبختیاری با جمعیت حدود 900 هزار نفر دارای ۹شهرستان به نامهای اردل، بروجن، فارسان، شهرکرد، لردگان، کوهرنگ، کیار، بن و سامان است.
چهارمحال و بختیاری از استانهای کوهستانی کشور است که حدود 76 درصد وسعت آن را کوه ها و تپه ها و 24 درصد را دشت های آبرفتی و فلاتها تشکیل می دهد.
وجود۲۰ رودخانه دائمی به طول ۹۰۵ کیلومتر و چشمه های متعدد با آب گوارا، بر زیبایی این خطه افزوده است.
در اینجا برخی از مناطق زیبای چهارمحال و بختیاری به اختصار برای گردشگرانی که این استان را برای سفر نوروزی خود انتخاب کره اند، معرفی می شود.
تالاب چغاخور
تالاب بین المللی ˈچغاخورˈ حدود دوهزار و 300 هکتار مساحت دارد و در دامنه ارتفاعات سه هزار و 830 متری ˈبرآفتابˈ و ˈکلارˈ در نزدیکی شهر بلدجی شهرستان بروجن قرار دارد.
فاصله تالاب چغاخور تا مرکز استان 60 کیلومتر است و چشم اندازهای بدیع و پرواز پرندگان مهاجر و بومی، این تالاب را در زمره یکی از کانونهای مهم جذب گردشگر قرار داده است.
چشمه دیمه
چشمه ˈدیمهˈ سرچشمه اصلی زاینده رود قبل از ایجاد تونل های کوهرنگ در 10 کیلومتری ˈچلگردˈ مرکز شهرستان کوهرنگ و مجاور روستای دیمه قرار دارد.
آب این چشمه از گواراترین آبهای جهان است و خواص درمانی نظیر جلوگیری از پوسیدگی دندان و درمان سنگ کلیه دارد.
مناطق زیبا و چشمگیر و فضاسازی اطراف چشمه، این جاذبه طبیعی را در ردیف یکی از زیباترین تفرجگاه های شهرستان کوهرنگ قرار داده است.
فاصله این جاذبه گردشگری تا شهرکرد کمتر از یکصد کیلومتر است.
چشمه کوهرنگ
چشمه کوهرنگ با دبی آب فراوان از دامنه های زردکوه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از پیچ و خم فراوان به دریاچه سد کوهرنگ ریخته و پس از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می شود.
مناظر زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر بختیاری در این منطقه،زیبایی آن را دوچندان کرده است.
چشمه کوهرنگ تا شهرکرد حدود 90 کیلومتر فاصله دارد.
آبشار تونل کوهرنگ
آبشار تونل کوهرنگ از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به وجود آمده است.
این تونل برای انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه ها به زاینده رود ایجاد شده است.
تلاش برای انتقال این آب به زمانهای قدیم بازمی گردد، در دوره صفویان تلاش هایی برای ایجاد شکاف در کوه برای انتقال آب انجام شده است که هنوز آثار آن وجود دارد.
آبشار تونل کوهرنگ و فضای زیبای اطراف آن مناظر مفرحی برای مسافران به وجود آورده است.
این جاذبه گردشگری در تمام فصول سال و بدلیل نزدیکی به پیست اسکی ˈچلگردˈ مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.
آبشار شیخ علیخان کوهرنگ
آبشار زیبای چند قلوی ˈشیخ علیخانˈ کوهرنگ در نزدیک روستایی به همین نام و در حدود پنج کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ واقع است.
آب این آبشار از میان تنگه پرشیبی به سمت دره جریان می یابد و مناظر پیرامونش، روح را نوازش می دهد.
آبشار شیخ علیخان از زیباترین شاهکارهای طبیعت بختیاری است که طراوت و خنکی آب آن، روح و جان را صفا می بخشد.
پیرغار ده چشمه فارسان
در جنوب روستای ˈده چشمهˈ به فاصله شش کیلومتری فارسان و 38 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد، گردشگاهی باصفا و مفرح قرار دارد که به ˈپیرغارˈ شهرت یافته است.
بر روی قسمتی از تپه سنگی مشرف بر این گردشگاه، سه کتیبه به خط نستعلیق به دستور ˈخسروخان سردار ظفر بختیاریˈ حک شده است.
متن این کتیبه ها مجملی از شرح لشکرکشی بختیاریها به اصفهان و تهران و نقش سرداران بختیاری در مقابله با استبداد صغیر و سقوط محمدعلی شاه در دوران مشروطه است.
مجموعه عوامل گردشگاه نظیر کتیبه های ارزشمند تاریخی، چشمه پرآب، سایه سار درختان، کوه های سر به فلک کشیده و غار موجود در این منطقه، روزانه پذیرای گردشگران زیادی است.
چشمه برم لردگان
این چشمه در شهر لردگان واقع شده و با شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری 160 کیلومتر فاصله دارد. این چشمه علاوه بر تامین آب کشاورزی مردم منطقه، از سرشاخه های کارون بوده و چشم اندازی بدیع برای گردشگران به وجود آورده است.
اطراف این چشمه برای تفرج گردشگران بصورت پارک درآمده است.
آبشار آتشگاه
این آبشار که در 190 کیلومتری شهرکرد و 40 کیلومتری لردگان قرار دارد، در دره ای روح افزا جریان دارد.
مسیر این آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه ˈخرسانˈ را فضای سرسبزی از درختان جنگلی فرا گرفته و شیب زیاد و پستی و بلندی های دره، آبشارهای کوچک و متعددی را ایجاد کرده است.
پیوند عناصر زیبایی طبیعی نظیر دره، سبزه زار و اقلیم مناسب، فضای فرح بخشی را برای تفریح و استراحت گردشگران فراهم می کند.
آبشار دره عشق
آبشار ˈدره عشقˈ در منطقه ˈمشایخ ˈ شهرستان اردل در 110 کیلومتری شهرکرد واقع است.
این آبشار بیش از یکصد متر ارتفاع دارد و رود کارون نیز در کنار آن در جریان است و در ترکیب با شالیزارهای روستاهای دره عشق و ˈدورک شاهپوریˈ، فضای زیبا و دلنشینی برای مسافران خسته از سفر فراهم کرده است.
پارک جنگلی پروز
پارک ˈپروزˈ در منتهی الیه جنوب چهارمحال و بختیاری و 50 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد.
گردشگاه زیبای پروز با طبیعتی که می توان آن را بهشتی نامید، در امتداد دره ای سبز قرار گرفته است.
فضای دنج و خلوت، سایه سار درختان بلند و قد کشیده، چشمه سارهای زلال و درختان جنگلی، فضای مناسبی برای استراحت و گردش خانواده ها ایجاد کرده است.
گردشگاه سیاسرد بروجن
گردشگاه ˈسیاسردˈ نیز از جاذبه های طبیعی چهارمحال و بختیاری بویژه شهرستان بروجن است که در پنج کیلومتری مرکز این شهرستان و 62 کیلومتری شهرکرد قرار دارد.
هوای مطبوع و درختان زیبا و کهنسال اطراف چشمه سیاسرد، مکانی مفرح و زیبا برای استراحت ساکنان این شهر و گردشگران فراهم کرده است.
پل زمانخان سامان
پل ˈزمانخانˈ از بناهای با ارزش و تاریخی چهارمحال و بختیاری است که دارای دو دهانه،۳۰ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع است.
مجموعه تفرحی و فرهنگی پل زمانخان در پنج کیلومتری شهر سامان و۲۲ کیلومتری شمال شهرکرد بر روی رودخانه زاینده رود و بر سه پایه سنگی طبیعی بنا شده است.
اطراف این پل و رودخانه زاینده رود آکنده از باغهای متعدد میوه است و مناظر بدیع و چشمنوازی را به بازدیدکنندگان عرضه می کند.
هلو، بادام و گردو از محصولات شهرستان سامان و باغهای اطراف پل زمانخان است.
مجتمع فرهنگی تاریخی چالشتر
مجموعه قلعه تاریخی ˈچالشترˈ که به ˈقلعه خانیˈ نیز مشهور است،۱۱۰ سال پیش احداث و در یکی از سرستونهای سنگی اش، تاریخ ساخت آن سال۱۳۲۱هجری قمری حک شده است.
معماری این قلعه تلفیقی از معماری دوران قاجار و معماری اروپایی است که در آن ستونهایی از سنگ و نقش برجسته های دیدنی خودنمایی می کند.
این کاخ قلعه که با دو حیاط خان نشین و اندرونی با راهرویی سرپوشیده به هم مرتبط شده، درسال 1323هجری قمری به دست ˈخدارحم خانˈ حاکم محلی ساخته شده و بر اساس آثار مستند برجای مانده، در دوره صفویه مرکز حکمرانی چهارمحالی ها بوده است.
قلعه چالشتر در پنج کیلومتری شهرکرد بعنوان اثری باشکوه از معماری و هنر حجاری ایران محسوب می شود.
گرداب بن
این گرداب که در شهر ˈبنˈ و 25 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد، از دیگر جاذبه های تفرجگاهی استان است.
امکانات قایق سواری و فضای سرسبز اطراف این گرداب محیطی آرام را برای گذراندن اوقات فراغت فراهم آورده است.
روستای های گردشگری چهارمحال و بختیاری
در استان چهارمحال و بختیاری روستاهایی با ویژگی های و جاذبه های مختلف وجود دارد که این مناطق را به مراکز جذب گردشگران تبدیل کرده است.
روستاهای ˈیاسه چایˈ وˈهورهˈ شهرستان سامان در 50 کیلومتری مرکز استان در کنار زاینده رود قرار گرفته و از مناظر زیبا و سرسبزی برخوردارند و باغات میوه و جریان زاینده رود در کنار آنها مناظر بدیعی ایجاد کرده است.
روستای ˈشیخ شبانˈ شهرستان بن واقع در 40 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری از دیگر روستاهای هدف گردشگری است، هنر منبت سازی در این روستا رواج زیادی دارد و آثار هنرمندان صنایع دستی این روستا در مناطق مختلف کشور عرضه می شود.
روستای ˈسرآقاسیدˈ از توابع شهرستان کوهرنگ واقع در 120 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری به ماسوله زاگرس شهرت دارد زیرا معماری آن به روستای ماسوله شباهت زیادی دارد.
بقاع متبرک چهارمحال و بختیاری
همچنین وجود 108 بقعه متبرک که از این مجموع 97 بنا مربوط به امامزادگان است، جایگاه ویژه ای در این استان دارد و به مراکزی برای نشر فرهنگ اسلامی و دینی تبدیل شده است.
امامزادگان ˈحلیمه و حلیمه خاتونˈ مشهور به امامزادگان دو معصوم یا دو خاتون شهرکرد، دختران ابراهیم مجاب از فرزندان امام جعفر صادق علیه السلام از مهمترین امامزادگان استان است.
بقعه دوخاتون در ضلع غربی خیابان ˈولیعصر جنوبیˈ شهرکرد قرار گرفته و محل زیارت عاشقان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است.
بنای اصلی این بقعه به دوران اتابکان در قرن هفتم هجری قمری بازمی گردد که ساختمانی بر روی قبور این امامزادگان ساخته شد.
در دوران مشروطیت به دستور امام جمعه وقت، ساختمان فعلی این بقعه احداث شد.
امامزاده ˈحمزه علیˈ شهر بلداجی نیز از مهمترین امامزادگان چهارمحال و بختیاری است که از شهرت فراوانی در کشور برخوردار است.
هر هفته بویژه در روزهای تعطیل، جمع زیادی از زائران و مجاوران این امامزاده و دوستداران اهل بیت در این مکان معنوی حضور می یابند.
این بقعه متبرک در پنج کیلومتری شمال غربی بلداجی شهرستان بروجن و در بالای کوهی مرتفع با چشم اندازی زیبا واقع شده و با توجه به مناظر چشمنواز کوهستان و آب و هوای مطبوع، سالانه پذیرای هزاران زائر و گردشگر از نقاط مختلف کشور است.
بقعه امامزاده ˈبابا پیراحمدˈ نیز در 10 کیلومتری شهر بن از دیگر بقاع متبرک معروف استان است که همه ساله در نوروز و روزهای تعطیل پذیرای خیل عظیم گردشگران و زائران است.
بنای بقعه به دوران صفویه تعلق دارد که همانند دیگر امامزاده ها با کاشی های هفت رنگ تزیین شده و شامل ایوان ستون دار سنگی، سردر و هشتی است.
این بقعه در میان باغهای میوه و در مجاورت رودخانه زاینده قرار گرفته که زائران و گردشگران برای زیارت این مکان و بازدید از حاشیه زیبای زاینده رود به این منطقه سفر می کنند.
امکانات گردشگری چهارمحال وبختیاری
در چهارمحال وبختیاری 21 هتل با ظرفیت 694 تخت آماده ارائه خدمات به مسافران استان است.
همچنین 23 مرکز اقامتی خصوصی و استیجاری شامل خانه و سوئیت با 105 اتاق و ظرفیت 224 تخت برای میزبانی از گردشگران فراهم شده است.
به منظور میزبانی مطلوب از میهمانان نوروزی چهارمحال و بختیاری 120 مدرسه با 900 کلاس درس و شش مرکز آموزش رفاهی با ظرفیت 50 سوئیت و مجتمع شهدای آموزش و پرورش استان برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.
به گفته مسوولان آموزش و پرورش استان، این مدارس و اماکن به موکت، یخچال، فرش، پتو، حمام، امکانات رفاهی و وسایل گرمایشی مجهز شده است.
ستادهای اسکان آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز از 28 اسفند تا 12 فروردین 93 پذیرای فرهنگیان و مهمانان ورودی به استان است.
547/558/
از: سید بهادر حسینی تشنیزی
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن