تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802783089




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغییرِ لحن واشنگتن از ژنو تا وین/ آرامش مذاکرات وین، تندروهای مخالف سیاست‌های هسته‌ای دولت را وادار به عقب‌نشینی می‌کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
تغییرِ لحن واشنگتن از ژنو تا وین/ آرامش مذاکرات وین، تندروهای مخالف سیاست‌های هسته‌ای دولت را وادار به عقب‌نشینی می‌کند؟

تغییرِ لحن واشنگتن از ژنو تا وین/ آرامش مذاکرات وین، تندروهای مخالف سیاست‌های هسته‌ای دولت را وادار به عقب‌نشینی می‌کند؟
«وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا که پس از دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین راهی اراضی اشغالی فلسطین شده بود در سخنانی در تلآویو گفت که «غنی سازی» بخشی از توافق نهایی با ایران خواهد بود.
به گزارش نامه نیوز، معاون وزیر خارجه آمریکا ایران 3 روز پس از پایان دور جدید مذاکرات هسته‌ای قدرت های جهانی با تهران برای تعیین چارچوب و برنامه کاری جلسات آینده برای دست یابی به توافق نهایی، به اسرائیل سفر و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و در خصوص مذاکرات هسته ای با ایران به گفت‌وگو نشست؛ سفری که هرچند با عنوان  ارائه گزارش مذاکرات هسته ای آمریکا به اسرائیل خواند می‌شود اما حاوی نکات مهمی از جمله بازگشت واشنگتن به حقیقت مذاکرات هسته ای و اقرار به حق غنی سازی ایران از سوی غرب بود.

شرمن در سخنانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در تل‌آویو با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید در مذاکرات هسته ای ایران دخالت کند، گفت: ایران در توافق نهایی هسته ای، می تواند غنی سازی اورانیوم داشته باشد، درخواست نابودی غنی سازی داخلی ایران غیرمنطقی است.

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه هم در واکنش به اظهارات شرمن، گفت: آنچه خانم شرمن گفته، اعتراف مجددی است بر اینکه غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه غنی سازی ایران، ابعاد و اندازه های آن بخشی از راه حل جامع نیز خواهد بود.

آرامش در مذاکرات وین!

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در وین اتریش اما در شرایطی کاملا متفاوت برگزار شد؛ پیش از آن عربستان سعودی به همراه رژیم صهیونیستی تحرکاتی را با هدف به چالش کشیدن این مذاکرات آغاز کرده بودند. ریاض عنوان کرده بود که در صورت آنکه «غنی سازی» بخشی از توافق نهایی غرب با ایران باشد عربستان نیز برنامه غنی سازی اورانیوم را در پیش خواهد گرفت.

رژیم صهیونیستی نیز که تحرکات گسترده ای را در کنگره آمریکا برای نقض توافق ژنو از سوی آمریکا و تشدید تحریم های علیه ایران آغاز کرده بود بارها به مقامات اروپایی و آمریکایی هشدار داد که ایران از توافق ژنو سود کرده و در قبال هیج امتیازات بسیاری را از غرب دریافت کرده است.

ایران و 1+5 در این شرایط اما بر سر میز مذاکره در وین اتریش حاضر شدند و در فضایی به زعم طرفین، مثبت و سازنده توانستند به توافقی درباره ساز وکار مسائل مورد بررسی در مذاکرات آینده برای دست یابی به توافق جامع و نهایی دست پیدا کنند.

در راستای آرامش بر این مذاکرات است که سخنان این مقام ارشد آمریکایی در قلب اراضی اشغالی فلسطین از چرخش آشکار مواضع تند مقامات آمریکایی و روی آوردن به بطن مذاکرات هسته ای حکایت دارد، مواضعی که با پرهیز از به کار بردن الفاظی که تنها مصرف آمریکایی- صهیونیستی دارد نشان می دهد که واشنگتن علاوه بر آنکه به حقیقت مذاکرات هسته ای با ایران روی آورده است عزمی راسخ برای حل موضوع پرونده هسته ای ایران از مسیر دیپلماسی دارد.

«رابرت هانتر» سفیر پیشین آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک‌شمالی نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری دولت تاکید کرد: «شرمن تکلیف را برای همه روشن کرد که روند مذاکرات با ایران به این سمت خواهد بود و کسی در آینده شوکه نشود که چرا برنامه غنی‌سازی در داخل ایران پذیرفته شد.» «هانتر» با اشاره به اینکه «این نخستین بار بود که یک مقام آمریکایی آشکارا اعلام کرد که ایران حق غنی‌سازی خواهد داشت» افزود: « این تلاشی است برای اینکه آمریکا به ایران نشان دهد که حقیقتا به دنبال توافق بوده و با نیت مثبت پای میز مذاکره آمده است.»

این در حالی است که اظهارات و سخنان مقامات آمریکایی پس از توافق ژنو در نوامبر (آذر) گذشته اغلب مصرف آمریکایی-اسرائیلی داشت تا جایی که به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی از سوی ایران در توافق ژنو به بخش مشترک سانسور شده مقامات غربی تبدیل شده بود.

آنگونه که 2 هفته پس از توافق ژنو «جان کری» وزیر خارجه آمریکا راهی تلآویو شد و به گفت وگو با مقامات این رژیم نشست. کری در کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، گفت: امنیت اسرائیل برای واشنگتن در اولویت است و تلاش خود را وقف اطمینان یافتن از صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌کنیم. تنها چند روز پس از توافق ژنو همچنین هیئت های سیاسی از فرانسه و انگلیس برای اطمینان دهی به دولت اسرائیل در خصوص توافق هسته ای با ایران و بحث و گفتگو درباره اقدامات بعدی پس از امضای توافق هسته ای در ژنو به اسرائیل سفر کردتد.

اما چرخش مواضع واشنگتن در قلب اراضی اشغالی و اقرار به به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران بعد از وین در حالی است که مواضع تندرویانه برخی از رسانه ها و سیاستمداران داخلی مخالف خط مشی سیاست خارجی دولت همچنان ادامه دارد. در همین رابطه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان و مسول پرونده هسته ای برای پاسخگویی به سوالات بیش از 99 نفر از نمایندگان مجلس به کمیسیون امنیت ملی فراخوانده و قرار است در خصوص موضوعات متفاوتی از جمله مذاکرات هسته ای پاسخگوی آنان باشد.

از سوی دیگر و در پی فشار گروهی از نمایندگان مجلس برای افشای جزئیات مذاکرات هسته ای از سوی تیم هسته ای کشورمان، علی لاریجانی رئیس قوه مقننه در سخنانی در جلسه غیرعلنی از نمایندگان خواست در حوزه وظیفه کاری خود اظهارنظر کرده و در چارچوب منافع ملی حرکت کنند؛ اظهارت رئیس مجلس اما با انتقاد و اعتراض حسینیان نماینده تهران و کریمی قدوسی نماینده مشهد مواجه شد.

تذکر لاریجانی در نشست غیرعلنی روز گذشته بیشتر روی دقت نمایندگان در سخنانشان درباره مسایل مرتبط با منافع ملی متمرکز بود. «رحیم زارع» نماینده‌ آباده نیز در همین زمینه به ایسنا گفته: «آقای لاریجانی تاکید کردند که از نظر امنیتی لزومی ندارد تمام مسایل طبقه‌بندی شده در اختیار همه قرار گیرد. البته حق این است که منافع ملی در نظر گرفته شود و همه نیز آن را رعایت کنند. همچنین برخی شایعاتی که در جراید و رسانه‌ها گفته می‌شود به‌ویژه در مورد مسایل هسته‌ای، ‌تحریم‌ها، ‌سوریه و عراق واقعیت ندارد.

بنا به گفته برخی نمایندگان در این جلسه «علاوه بر بیان دغدغه نمایندگان درباره برخی اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی پیرامون مذاکرات، علی لاریجانی از نمایندگان خواست تا بر اساس اطلاعات صددرصد تایید شده سخن بگویند و بر این نکته تاکید کرد که طرح دغدغه‌ با اظهارنظر جداست.»

باید دید آیا آرامش حاکم بر مذاکرات هسته ای و تغییر لحن مقامات آمریکایی می تواند آرامش را در بین مخالفان سیاست های هسته ای دولت حکمفرما کند یا ...








1392/12/6





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن