تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802661175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلیمی نمین: مذاکرات هسته ای در سطح بالاتری از دولت جمع بندی می شود/ خطای مهم پایداری و دولتی‌ها درباره توافق ژنو


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
سلیمی نمین: مذاکرات هسته ای در سطح بالاتری از دولت جمع بندی می شود/ خطای مهم پایداری و دولتی‌ها درباره توافق ژنو

سلیمی نمین: مذاکرات هسته ای در سطح بالاتری از دولت جمع بندی می شود/ خطای مهم پایداری و دولتی‌ها درباره توافق ژنو
سلیمی نمین می گوید: ین مشخص است که مذاکرات هسته‌ای تنها بر اساس تمایل دولت نیست، بلکه در سطح بالاتری و در کل نظام جمع بندی شده است و این نیست که تنها دولت در این زمینه دست داشته باشد.
به گزارش نامه نیوز، سایت فردا در گفتگو با عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا نوشت:

عباس سلیمی نمین، کارشناس برجسته اصولگرا با اشاره به برخورد دوگانه و جناحی با مساله توافق هسته ای ژنو گفت: در ارتباط با آنچه که صورت گرفت یعنی توافقاتی که ما با 5+1 داشتیم از دو منظر این موضوع قابل بررسی است. اول از منظر مصالح ملی که من فکر می کنم  از این نظر در مجموع کار مناسبی صورت گرفت اما به دلیل اینکه دولت می‌خواست یک بهره‌برداری تبلیغاتی هم از این موضوع داشته باشد، تعجیل کرد و این تعجیل موجب شد که خیلی با کارشناسان و صاحب‌نظران مشورت نشود و بعضا در ارتباط با عبارات دقت لازم صورت نگیرد.

وی افزود: اگر دولت در این وادی قرار نمی گرفت که به طور شتاب‌زده برای گزارش صد روزه عملکرد خود از این مقوله بهره‌برداری سیاسی کند، قطعا مصالح ملی بیشتر مورد حفاظت و صیانت قرار می گرفت.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: از سوی دیگر موضوع حزبی و گروهی است. اگر از منظر حزبی و گروهی به این مساله بنگریم، بعضی از احزاب می ‌خواهند انتقاداتی داشته باشند که بعضا این انتقادات از حوزه انصاف خارج است. از این منظر باید آنها را دعوت کنیم که واقعا انتقادات اساسی داشته باشند و به طور مثال از لحاظ حقوقی بگویند که فلان عبارت نباید باشد و کمک کنیم به اینکه در مذاکرات جامع این نقیصه‌ها و ضعف‌ها برطرف بشود. ضمن اینکه این احساس در خارج از کشور ایجاد نشود که ما فاقد وفاق و یکپارچگی ملی در این زمینه هستیم.

سلیمی نمین با بیان اینکه نباید به مساله برنامه هسته ای بر اساس منافع جناحی نگاه کرد، اظهار داشت: لذا در این قضیه من یک تذکر دلسوزانه به آقایان احزاب و گروه‌ها دارم که در موضوعات کلانی که بسیار ظریف و حساس هستند، کمتر مصالح حزبی شان را لحاظ کنند. ما در مواجهه با غرب و دشمنان قسم خورده خودمان  قرار داریم. در این موضوع هیچ کسی تردید ندارد که مبنای صهیونیسم امروز ضدیت با اسلام است و آمریکا در مقابل هر اعتقادی که در برابر زیاده خواهی سرمایه‌داران صهیونیسم باشد، می‌ایستد و چون سدی در برابر این موضوع عمل می‌کند. اگر این را قبول داریم امروز آمریکایی‌ها می گویند که ما در راس دیپلماسی‌مان حفاظت و صیانت از منافع صهیونیست‌ها قرار دارد؛ یعنی آمریکایی‌ها سوگند یاد کرده‌اند که در این مواجهه همچنان رو یا روی ما باشند. بنابراین ما با یک مساله جدی مواجه هستیم و این مساله در حد مسائل کلان ملی است. لذا خیلی منطقی به نظر نمی رسد که ما در این شرایط حرف ها و سخن‌هایی به میان بیاوریم که بویی از رقابت‌های حزبی و نه دفاع از مصالح سیاسی از آنها به مشام می‌رسد.

مساله ترمیم ارتباط با آمریکا در زمان خوبی مطرح نشد

وی افزود: اما نکته دیگری در این زمینه وجود دارد که به دوستان دولت مربوط می‌شود. دوستان دولت در شرایطی که بسیار وقیحانه آقای جان کری این بحث را مطرح می کند که ما تمام تاسیسات هسته‌ای ایران را برخواهیم چید و اگر ایران از توافق بازگردد ما او را با تهدید نظامی مواجه خواهیم کرد، صحبت‌هایی را مطرح کردند مبنی بر اینکه عدم ارتباط با آمریکا همواره تداوم نخواهد یافت و یا بحث بازگشایی سفارت آمریکا در ایران مطرح شد. ضمن اینکه باید بگویم این حرف‌هایی که زده شده از سوی دولت حرف درستی است و اگر آمریکایی‌ها ماهیت خود را تغییر بدهند، سفارتشان نیز می‌تواند در کشورمان دوباره فعال شود و هم اینکه روابط ما با انها بهبود یابد ولی این موضوع منوط به این است که ماهیت‌شان را تغییر بدهند و رویکردشان را اصلاح کنند.

این کارشناس امور سیاسی تاکید کرد: این حرف، حرف درستی است اما در این شرایطی که آقای جان کری ایران را  تهدید می کند، به صلاح نیست. آقای روحانی در شرایطی این سخنان را مطرح می کنند که آنها به گونه ای وقیحانه حرف می زنند که گویی لات‌های گردنکش سخن می گویند. اینگونه سخنان به معنی نرمش در برابر یک آدم قلدر و ‌لمپن خیابانی است که تبعات و برداشت‌های سوئی دارد؛ بنابراین به عنوان یک دلسوز دولت درخواست دارم که متوجه باشند که در چه شرایطی چه سخنی می‌گویند.

سلیمی نمین با بیان اینکه سیاست طرف مقابل را در سیاست خارجی باید لحاظ کنیم، گفت: ما با هر کشوری که علیه مصالح ملی ایران عمل نمی کند، باید ارتباط داشته باشیم و ارتباط هم خواهیم داشت اما آمریکایی‌ها در اینجا پیوندی ناگسستنی با صهیونیست‌ها دارند و همچنان این رویکرد خودشان را حفظ می‌کنند لذا این مساله را باید مد نظر قرار بدهیم که اگر هم می خواهیم این حرف را بزنیم بگوییم که اگر آمریکایی‌ها دست از حمایت از این ن‍ژادپرستان افراطی بردارند ما نیز به  ترمیم رابطه با آنها فکر می کنیم.

وی حمایت آمریکایی ها از صهیونیست را یک اصل بنیادین در سیاست خارجی این کشور دانست و گفت: «هرتسل»  در این زمینه می گوید ما پایگاه تمدن غرب را در دل خاورمیانه بنا کردیم تا این بربرها  یعنی مسلمانان را هدایت و اداره‌شان کنیم. در این شرایط که آمریکایی‌ها می‌گویند که ما با تمام توان در خدمت صهیونیست‌ها خواهیم بود، چگونه می شود به ترمیم روابط اندیشید. از این نظر باید در چنین مواردی دقت بیشتری در اظهاراتمان داشته باشیم.

مذاکرات هسته ای در سطح بالاتری از دولت جمع بندی می شود

این کارشناس امور سیاسی افزود: این مشخص است که مذاکرات هسته‌ای تنها بر اساس تمایل دولت نیست، بلکه در سطح بالاتری و در کل نظام جمع بندی شده است و این نیست که تنها دولت در این زمینه دست داشته باشد. ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب هم به صراحت اعلام کرده‌اند که ما بر این قضایا نظارت لازم را داریم اما ضعف‌هایی هم تیم مذاکره کننده داشته است و بنابراین مساله توافق هسته‌ای تنها مربوط به دولت نمی‌شود که بگوییم دولت به طور مستقل در این زمینه عمل می کند.

سلیمی نمین خاطر نشان کرد: در مذاکرات هسته‌ای با تصمیم و مجوز نظام و با اعتمادی که نظام به تیم مذاکره کننده داشته، عمل شده است. اما این اعتماد به این معنی نیست که هر آنچه که انجام داده‌اند درست بوده است. کما اینکه برخی از عناصر خود دولت هم انتقاداتی از تیم مذاکره کننده به عمل آوردند. آقایان شمخانی و صالحی انتقاد کردند و دیگران نیز از خود دولت و از برخی بی دقتی ها که در این زمینه صورت گرفته است، گلایه کرده اند.

وی با طرح این مطلب که برخی انتقادات و طرفداری های افراطی از مساله هسته ای نیز ناشی از تبلیغات سیاسی و جناحی است، گفت: ما در این مسائل باید موضوعات را از دایره مسائل حزبی خارج کنیم. حالا اگر بعضی‌ها  در دولت دارند بسیار تبلیغات می‌کنند که تیم مذاکره کننده اصلا اشتباه نداشته، خطا می کنند و باید خطاهای خودشان را بپذیرند و اصلاح کنند و ضمن اینکه سخنی نگویند که دشمن احساس کند که ما از موضع ضعف داریم با آنها برخورد می‌کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای رئیس جمهور بیان داشت: آقای روحانی هم در این زمینه خطا داشتند. بخصوص زمانی که تاکید داشتند خزانه خالی است، این یکی ازخطاهای ایشان بود. در حالی که این موضوع خلاف واقع بود، خاصه برخی خرج‌هایی که دولت می کند نشان می دهد که به این صورت نیست که خزانه خالی باشد.  این حرف هم اینگونه تلقی می شود که ما از موضع ضعف در برابر آمریکایی‌ها قرار گرفته‌ایم، در حالی که وضعیتمان در جهان و منطقه نشان می‌دهد که در موضع قدرت قرار داریم.

سلیمی نمین تاکید کرد: نباید دولت نیز در چارچوب دعواهای گروهی همه مسائل را به دولت قبلی نسبت بدهد؛ گرچه دولت گذشته هم خطاهای فاحشی داشته است اما اینکه تلاش کردند شرایط امروزی که دولت در آن قرار دارد همه را به دولت گذشته تعمیم بدهند این مساله خیلی درست نیست و به نفع دشمن خواهد بود.

خطای جبهه پایداری و حامیان دولت در زمینه توافق هسته ای

وی افزود: بنابراین فقط این نیست که یک طیفی از احزاب خطا می کنند بلکه به نظر من آنهای دیگر نیز خطا می کنند یعنی هم تیپ‌هایی  مثل جبهه پایداری در این زمینه تندرویی می‌کنند و هم تیپ‌هایی از دولت و این تندرویی ها در این شرایط به هیچ وجه منطقی نیست و اگر کمترین عرق ملی داشته باشیم این گونه حزبی و جناحی با این موضوع برخورد نمی کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در انتهای سخنان خود با اشاره به آسیب های که نگاه تبلیغاتی و جناحی به مساله هسته ای وارد می کند، گفت: آسیب‌های این نوع برخورد هم در جبهه بین الملل است هم در جبهه داخلی. در جبهه داخلی ما باید در مورد این موضوع متحد و متفق باشیم زیرا مساله هسته ای با منافع ملی ما گره خورده است. جبهه داخلی را نباید متشتت کنیم. این یک ضرورت است و در جبهه داخلی نباید سخن‌هایی بگوییم که موجب تجری دشمن بشود و دشمن احساس کند که می تواند فشارش را بر ما بیشتر کند و زبان قلدری و زورگویی اش را تقویت کند بنابراین هم در حوزه بین الملل و هم در حوزه داخلی یکسری تبعاتی دارد که این تبعات را باید ما محدود و مهار کنیم.




1392/11/12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن