تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802898521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قفل چینی بر صنعت قفل سازی چالشتر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

قفل چینی بر صنعت قفل سازی چالشتر شهرکرد - ایرنا - دکان چهار نبش ریزترین صنعت فلزکاری ایران این روزها در کنج گنج خانه کوچکترین مرکز مدنیت ایران رنج می کشد.


چهار نبش از آن جهت که دری رو به هنر دارد،دری رو به صنعت ، نبشی به سمت تاریخ و سمتی رو به فرهنگ داشته است.
اجناس چینی از لباس و کفش و کیف نوروزی گرفته تا ماهی و سبزه عید فراوان یافت می شود و قفل نیز یکی از دستاورد سرزمین اژدهای زرد در صنعت ریزه کاری ایران است.
در ایران اگر شهری بوده است چاقو ساز ، یا در منطقه ای اره تیز می کردند و یا جایی در این اطراف نیزه دسته می انداختند ،اما در چالشتر چهارمحال و بختیاری هنر -صنعت قفل سازی خودش تاریخی خوش نگار دارد.
تاریخ ،از آن منزلت که قفل را پس از ساخت در و دروازه باب کردند و در و دروازه نیز از ویژگی های رفتن به سمت شهرنشینی و مدنیت محوری بوده است.
قفل سازی چالشتر زمانی برای خود آوازه ای داشته ،درست مانند اسلحه سازی و قنداق سازی که خرده صنعتی بود در دست هنرمندانی که آهن گذاخته را از دل سوزان آتش نرم نرمک رام می کردند.
قفل سازی در چالشتر شهرکرد قدیمی 200ساله دارد آن گونه که یونسکو مهر تایید اصالت این هنر ایرانی را نیز بر پیشانی آن زده است.
برای ایرانیان، قفل بیش از یک ابزار ارزش داشت به گونه ای که نقش نگاره های روی قفل های دست ساز نشان می دهد که این ابزار با هنر دل گره خورده و دلتنگی های هنرمندان بر روی آج و بدنه حک می شد.
قفل از نظر رویکرد اجتماعی ،ابزاری برای حصر و محدود کردن
محسوب می شد اما قفل هایی نیز که در امامزاده ها یا اماکن مقدس بکار گرفته می شد ،دارای حرمت و احترام بود.
قفل های دخیل نیز در بین مردم در گذشته رواج داشت به گونه ای که فرد نیازمند قفلی را به مکان مقدس یا ضریح متبرکه ای می بست و باز شدنش نشانه ای از گشایش بخت و گشایش حاجت بود.
چالشتر نیز مهد هنر صنعت قفل سازی بود و از این رو قفل خانه کعبه یکصد سال بیش از سوی هنرمندان این خطه از ایران ساخت شد که این قفل قرآن نگار منتسب به استاد عبدالله (عبدالوهاب) ریاحی است.
در هنر - صنعت قفل سازی چالشتر هنرمندانی به نام چون استاد حاج عبدالله، استاد خدارحم، استاد نقوی، استاد جواد و آقا ضیاء نوربخش، استاد صنیع، استاد محمدتقی رنجبر و استاد احمد نیکزاد نقش آفرینی کردند.
در این بین استاد احمد نیکزاد رویکرد هنرتری به صنعت قفل نشان داد و موفق به ساخت کوچکترین قفل های جهان شد که اکنون در موزه های معتبر جهان در فرانسه و لندن و آمریکا نگهداری می شود.
پس از آن یدالله نیکزاد و نگهدار خوجه علی ادامه دهنده راه بزرگان قفل ساز شدند و از آن نسل کلید بدست تنها همین دو تن باقی مانده است.
این روزها اما قفل های چینی بازار قفل سازی چالشتر را کساد کرده است و کمتر کسی از قفل چالشتر برای خانه خویش استفاده می کند.
اگر کسی هم سراغ قفل چالشتر می آید از آن استفاده ابزاری نمی کند و تنها به عنوان نوستالوژی سالهای قدیم آن را به یادگار نگه می دارد.
قفل های چینی بی کیفیت با مارک شرکت ˈ الماس ˈ ساخته شده در بندر بزرگ شانگها به راحتی در بازار ایران یافت می شود و تعویض ساده کلید، حمل و نقل آسان و رنگ و لعاب طلایی همه و همه باعث رکورد قفل چالشتر شده است.
یکی از دو قفل ساز باقی مانده چالشتر معتقد است :قفل چالشتر مانند گذشته دیگر مورد استفاده مردم قرار نمی گیرد و قفل های خارجی خرید و فروش قفل داخلی در بازار را در قفل کرده است.
ˈنگهدار خواجه علی ˈ روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:قفل چالشتر آمیخته ای از هنر و صنعت و فرهنگ است اما متاسفانه مورد حمایت قرار نگرفته است و تنها در نمایشگاه ها و همایشها از آن یاد می شود.
به گزارش ایرنا،چالشتر بخشی از مرکز چهارمحال و بختیاری است که دارای قدمتی تاریخی است و صنعت قفل سازی این منطقه امیدوار است مانند فرش چالشتر که برندی جهانی شد ،بتواند دوباره با بازار بازگردد و روی قفل های چینی را حداقل در بازار ایران کم کند.
گزارش از محمود رییسی
7359
اول**1516
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن