تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802750142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آثار و جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی پاسخگوی نیاز گردشگران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آثار و جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی پاسخگوی نیاز گردشگران تبریز - ایرنا - آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق مهم گردشگری در شمال غربی ایران سرشار از جاذبه هایی مهم تاریخی، طبیعی و فرهنگی است که می تواند پاسخگوی سلیقه و نیاز هرنوع گردشگر داخلی و خارجی باشد.


به گزارش ایرنا، امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت پر درآمد با توان ایجاد اشتغال بالا، نقش مهمی در افزایش نرخ رشد تولید ناخالص ملی و اقتصاد کشورهای مختلف جهان ایفا می کند.
در این میان ایران به دلیل وجود پیشینه کهن تاریخی - فرهنگی و دارا بودن مناطق آب و هوایی و جغرافیایی متنوع بستر های مناسبی را برای جذب گردشگر فراهم آورده که این ظرفیت ها و گسترش و تقویت زمینه های جذب گردشگران می تواند تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی کشور و این استان داشته باشد.
آذربایجان شرقی به ویژه تبریز به نوبه خود از دیرباز به دلیل وجود ظرفیت های مناسب در این حوزه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و سالانه میزبان بخش قابل توجهی از گردشگران است.
در این استان ظرفیت های متنوع گردشگری همچون گردشگری فرهنگی، سلامت، مذهبی، روستایی، زمستانی، تفریحی، بوم گردشگری (اکوتوریسم)، زمین گردشگری (ژئوتوریسم) و گردشگری بازاری در کنار یکدیگر فراهم آورده است و این مهم می تواند گردشگران داخلی و خارجی را از هر سنین و سلیقه ای به خود جذب کند.
در زمینه گردشگری فرهنگی و آثار و بناهای تاریخی این استان می توان به مجموعه تاریخی بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان، ارگ تبریز (ارگ علی شاه) به عنوان یکی از بلندترین سازه های خشتی و تاریخی کشور، مجموعه تاریخی و تفریحی ائل گلی تبریز که شامل استخری مربع شکل به مساحت 54 هزار و 675 متر مربع است، پل خدا آفرین در شهرستان کلیبر، خانه مشروطه در نزدیکی بازار تبریز و میدان و کاخ شهرداری تبریز (میدان ساعت) اشاره کرد.
قلعه بابک متعلق به بابک خرم دین و قلعه آوارسین نیز که هر دو از قلعه های باستانی شهرستان کلیبر به شمار می روند از دیگر ظرفیت های حوزه گردشگری این استان کوهستانی با قدمت هزاران سال است.
در زمینه قلعه های باستانی همچنین می توان به قلعه ضحاک (داش قلعه) با بیش از سه هزار سال قدمت در بلندای کوه منفرد در 28 کیلومتری شرق عجب شیر که احتمال می رود بازمانده ای از دوران اشکانیان باشد، اشاره کرد.
گنبد تاریخی غفاریه در شمال غربی مراغه و در کنار رودخانه صوفی چای یکی دیگر از بناهای زیبای قرن هشتم این خطه به شمار می آید که در زمان حکومت ایلخانیان احداث شده است.
گنبد مدور این شهر نیز از بناهای ساخته شده در دوره سلجوقیان است که در 10 متری شمال گنبد کبود مراغه قرار دارد.
از دیگر بناهای دیدنی این شهرستان می توان به معبد مهر مراغه که باید آن را در ردیف یکی از نخستین سکونت گاهها و معابد بشر پیش از تاریخ محسوب کرد، اشاره کرد که در زیر یک گورستان تاریخی قرار دارد و با خاک برداری بخش هایی از نمایان شده است اما همچنان بخش عمده ای از آن در زیر خاک قرار دارد.
همچنین از دیگر جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی یانیق تپه است که به آن قره تپه نیز می گویند و در 31 کیلومتری جنوب باختری تبریز و در شش کیلومتری شمال خسرو شاه واقع شده است.
به این آثار و ابنیه تاریخی باید بهشت فسیلی مراغه که یکی از غنی ترین مناطق سنگواره ای جهان به شمار می رود و در آخرین مطالعات صورت گرفته فسیل های اجداد ماموت، آهو و زرافه در آن کشف شده را اضافه کرد که مجموع این موارد بر اهمیت و تنوع ظرفیت های جذب گردشگری آذربایجان شرقی می افزاید.
از ظرفیت های گردشگری مذهبی این استان نیز می توان به بقعه امامزاده سید حمزه در محله سرخاب در کنار مقبره الشعرا در خیابان ثقه الاسلام تبریز اشاره کرد.
مسجد کبود (گوی مچید) نیز یکی از بناهای تاریخی و مذهبی تبریز به شمار می رود که از آثار ارزشمند دوره قراقویونلو است و به دستور جهانشاه که تبریز را پایتخت خود قرار داده بود، بنا شده است.
تنوع و ظرافت کاشی کاری های مسجد کبود در کنار انواع خطوط به کار رفته و رنگ لاجوردی کاشی کاری های معرق آن موجب شده که این مسجد به فیروزه جهان اسلام شهرت یابد.
مسجد جامع تبریز نیز که در کتاب های تاریخی از آن به عنوان جامع کبیر نام برده شده است، در تمام ادوار تاریخی این شهر همواره مسجد جامع تبریز بوده و بازار بر گرداگرد آن شکل گرفته است.
کلیسای سنت استپانوس نیز به عنوان یکی از کلیساهای مهم ارامنه ایران و از اماکن تاریخی - مذهبی شهرستان جلفا به شمار می رود که از جاذبه های گردشگری و چشم اندازهای زیبای طبیعی برخوردار است.
این کلیسا با قدمت بیش از یکهزار سال در 17 کیلومتری غرب شهر جلفا و به فاصله سه کیلومتری کرانه جنوبی رود ارس قرار دارد.
کلیسای هوانس مقدس نیز به عنوان تنها کلیسای شهر مراغه از دیگر کلیساهای ارامنه کاتولیک استان است و نام آن از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) به نام یوحنا گرفته شده و بازدید از آن می تواند پیشنهاد خوبی برای گردشگران این استان باشد.
در حوزه گردشگری روستایی نیز می توان به روستاهای شاخصی همچون روستای کندوان در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز، روستای تاریخی پله کانی زنوزق در حدود نیم کیلومتری شمال شهر زنوز و روستای کردشت با حمام تاریخی به همین نام در بخش مرکزی شهرستان جلفا اشاره کرد.
در زمینه بوم گردشگری (اکو توریسم) و زمین گردشگری (ژئو توریسم) نیز می توان به جنگل های سرسبز ارسباران، آبشار آسیاب خرابه در شهرستان جلفا و در چند کیلومتری مرز ایران با جمهوری آذربایجان، آبشار سرکند دیزج در شهرستان شبستر، آبشار عیش آباد در روستایی به همین نام از توابع شهرستان مرند، آبشار گل آخور بخش خاروانا از توابع ورزقان، بندر رحمانلو - قبادلو در بخش مرکزی شهرستان عجب شیر و در ساحل شرقی دریاچه ارومیه، تالاب قوری ‎گل در 18 کیلومتری شمال غربی بستان ‎آباد و غار کبوتر (غار هامپوییل) در هشت کیلومتری جنوب شرق شهر مراغه و در نزدیکی روستای گشایش اشاره کرد که به مناطق مهم جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده اند.
در حوزه گردشگری فرهنگی می توان به مقبره الشعرا در محله سرخاب تبریز که آرامگاه بیش از 400 شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه است، اشاره کرد که در آن پیکر شخصیت هایی همچون حکیم اسدی طوسی و استاد شهریار به خاک سپرده شده است.
همچنین مقبره شیخ محمود شبستری از عرفای بزرگ و مشاهیر آذربایجان و صاحب مثنوی معروف گلشن راز نیز در باغی موسوم به گلشن در شهر شبستر واقع شده که می تواند مورد توجه علاقمندان و هنردوستان قرار گیرد.
وجود موزه های فراوان همچون موزه آذربایجان در جوار مسجد کبود تبریز که دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه تهران است و در آن آثار ارزشمندی همچون کتیبه تارخی خشایارشا و آثار متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در آن به نمایش درآمده است به جاذبه های گردشگری استان اضافه می شود.
موزه سنجش نیز که در آن انواع ابزار توزین مانند ترازوهای زرگری، قپان های بزرگ میادین بار، سنگ وزنه ها، پیمانه های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم مانند اسطرلاب، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی، قطب نماها و ساعت ها در آن به نمایش گذاشته شده است نیز از دیگر بسترهای جذب گردشگران به آذربایجان شرقی به شمار می رود.
همچنین موزه قاجار در محله قدیمی ششگلان تبریز، موزه سنگ نگاره های مراغه که در محل مقبره آقالار و به دلیل وجود قبرهای مرمرین و بسیار نفیس در این مکان برپا شده، سایت موزه عصر آهن تبریز، موزه صفوی بناب و موزه محرم که در محل خانه صحتی در محله راسته کوچه تبریز قرار گرفته و در آن به مطالعه ابعاد عاشورا پرداخته می شود و قدمت بنای آن به دوره قاجاریان می رسد از دیگر موزه های مشهور این استان است.
موزه مشروطه در کلانشهر تبریز، موزه باستان شناسی خداآفرین، موزه مردم شناسی جنوب سهند، موزه تخصصی ایلخانی مراغه، موزه هدایای خامنه، موزه قرآن و کتابت واقع در محل بنای صاحب الامر تبریز، موزه عشایر آذربایجان در شهرستان سراب و موزه ادب و عرفان اهر نیز از دیگر موزه های مطرحی هستند که بازدید از آنها به مسافران و گردشگران در هر فصلی از سال توصیه می شود.
در کنار ظرفیت های گردشگری یاد شده باید به غذاهای لذیذ آذربایجان شرقی همچون کوفته تبریزی، کباب بناب و دلمه برگ مو نیز اشاره کرد، چرا که این غذاها شهره هر محفلی بوده و نام آنها در صدر لیست غذاهای محبوب ایرانیان قرار دارد.
در این بین شیرینی های تبریز نیز هرچند ممکن است همچون گز اصفهان و قطاب یزد مشهور نباشد ولی طعم، کیفیت و مواد تشکیل دهنده آن موجب شده محبوبیت و مقبولیت آن بیش از دیگر شیرینی های معروف کشور باشد و هر گردشگری را به سفر دوباره به این استان ترغیب کند.
شیرینی هایی همچون قورابیه تبریز، نوقا، اریس، باسلوق مراغه، حلوا گردویی و دوشاب اسکو، شکلات تسبیحی، سوجوق مراغه، میان پر گلابی و زردآلو عجب شیر و مراغه، میان پر انجیر کردشت و عسل طبیعی کوهستان سهند در این زمینه از شهرت بالایی برخوردار هستند.
آجیل مرغوب و مخصوص کهن شهر تبریز نیز از دیرباز شهرت جهانی داشته و از بهترین محصولات ایران تولید می شود، می تواند سوغات خوبی برای مسافران تلقی شود.
انواع خشکبار این شهر همچون برگه هلو، زردآلو، آلو خشک نیز در شهرستان های جنوبی به ویژه در مراغه تولید می شود و طرفداران بی شماری در بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.
سوزن دوزی ممقان و ورنی بافی عشایر ارسباران و کلیبر که بوسیله زنان هنرمند عشایر آذربایجان شرقی و در نقاط روستایی و شهری اهر و کلیبر بافته می شود نیز طرفداران خوبی در بین هنردوستان دارد.
از دیگر صنایع دستی این استان که خرید آن به هر گردشگری توصیه می شود می توان به فرش تبریز و هریس که در سال جاری ثبت جهانی شده، محصولات چرمی به ویژه کفش های دست دوز تبریز، روسری ابریشمی اسکو و سبد بافی کشکسرای مرند اشاره کرد.
دیگر صنایعی دستی آذربایجان شرقی همچون نقره کوبی، ورنی بافی، تابلو سنگ، چاپ کلاقه ای (باتیک)، سفالگری (خاک سفید)، نقره سازی، سوزن دوزی ممقان، نگارگری، حجاری سنتی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، معرق چوب، معرق کاشی، گره چینی چوب، منبت چوب و گلیم بافی نیز مهر اصالت یونسکو را از آن خود کرده است و می تواند زینب بخش هر خانه ای در اقصی نقاط ایران و جهان باشد.
وجود مجتمع های آب درمانی مدرن در شهرستان های کلیبر و بستان آباد نیز از جاذبه های گردشگری سلامت این استان به شمار می رود که در ایجاد تنوع برای علاقه مندان طبیعت موثر است.
هرچند پراکندگی محل چشمه های آب گرم و آب معدنی آذربایجان شرقی بسیار است و شاید نتوان آمار جامعی از آنها ارایه کرد ولی می توان برای نمونه به آب گرم درمانی بستان آباد، آب گرم قلعه کندی کلیبر، چشمه آبسرد سراب، چشمه آب گرم سراب، چشمه تاپ تاپان آذرشهر، چشمه سیدلر میانه، چشمه صوفیان شبستر، چشمه درمانی روستای کندوان (که در رفع سنگ کلیه موثر است)، چشمه گشایش مراغه و چشمه شورسوی چایباغی اشاره کرد.
این چشمه ها به عنوان جاذبه های گردشگری سلامت، توانایی بالایی در توسعه صنعت گردشگری داشته و سالانه بسیاری از علاقمندان و گردشگران را به خود جذب می کنند.
*** جهان تشنه شناخت زیبایی ها و ریشه های عمیق تاریخی آذربایجان شرقی است ***
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در زمینه زیبایی های این استان کهن به خبرنگار ایرنا گفت: در این استان زیبایی ها، روش های زندگی و ریشه های عمیق تاریخی، طبیعی و زمین شناختی وجود دارد که جهان تشنه شناخت و بهره مندی از آنهاست.
فرزین حق پرست با اشاره به تجربیات کاری و تحصیلی خود در این زمینه اظهار کرد: مسیر جنوب استان شامل شهرستان های آذرشهر، بناب، عجبشیر و مراغه مملو از آثار تاریخی، گردشگری و حتی سایت های زمین شناسی است که بازدید از آنها به تمام گردشگران و علاقمندان هنر و تاریخ این مرز و بوم توصیه می شود.
وی ادامه داد: این ظرفیت ها به قدری ارزشمند است که مسوولان سازمان زمین شناسی استان خواستار تشکیل سایت موزه های زمین شناسی در این مناطق شده اند.
حق پرست گفت: وجود میکرو اقلیم ها و ریز اقلیم های شهرستان سراب مناظر زیبا و منحصر به فردی را ایجاد کرده است که چشم هر گردشگری را خیره می کند.
وی وجود صخره های اورارتویی در سراب که بر روی آن کتیبه هایی با خط میخی نگاشته شده و مسیر تاریخی مرند، منطقه آزاد ارس، جلفا، کلیسای سنت استپانوس، آسیاب خرابه، حمام پل دشت، جنگل های زیبای ارسباران، کلیسای چوپان، آسیاب خرابه، قلعه بابک و بازار اهر را به عنوان حلقه گردشگری استان و از دیگر ظرفیت های مناسب این حوزه برشمرد.
حق پرست اظهار کرد: در این استان بیش از پنج هزار اثر با ارزش تاریخی وجود دارد که دو اثر از آنها (مجموعه تاریخی بازار تبریز و مجموعه کلیساهای آذربایجان) ثبت جهانی و یکهزار و 800 اثر ثبت ملی شده است.
وی با بیان اینکه در آذربایجان شرقی برای هر تخصص و سنی ظرفیت های مناسب گردشگری وجود دارد، خواستار افزایش سفر ایرانیان به این استان شد.
حق پرست گفت: بسیاری از ظرفیت های گردشگری این استان با وجود غنا و گستردگی بسیار، هنوز برای مردم کشور ناشناخته مانده است که این امر بر وظیفه مسوولان و رسانه ها در شناسایی و معرفی آن به هموطنان می افزاید.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر ظرفیت هتلینگ آذربایجان شرقی هفت هزار و 500 نفر است، افزود: تا پایان سال جاری پنج هتل آپارتمان و مجتمع بین راهی دیگر نیز در استان بهره برداری و ظرفیت آنها به ظرفیت هتلینگ استان اضافه می شود.
حق پرست با اشاره به اینکه ظرفیت اقامتگاه های آذربایجان شرقی توان پاسخگویی به مهمانان نوروزی را ندارد، گفت: برای این منظور در ستاد سفرهای نوروزی مقرر شد تعدادی از مدارس آموزش و پرورش نیز تجهیز و در اختیار گردشگران نوروزی قرار گیرد.
وی اظهارکرد: بر اساس برنامه ریزی ها در نظر داریم سفر به این استان به سمت سفری خوش برای اقشار متوسط و کم درآمد پیش رود و در این راه اقامت یکی از مهم ترین بخش های این برنامه خواهد بود.
حق پرست با بیان اینکه معرفی ظرفیت های ناشناخته گردشگری از اولویت های اصلی این اداره کل به شمار می رود، گفت: در این زمینه از تجربیات کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران حوزه گردشگری در شورای علمی، پژوهشی و راهبردی گردشگری استفاده می شود.
وی ادامه داد: برای تحقق این هدف کار گروه گردشگری در زیرمجموعه ستاد سفر نوروزی تشکیل شده تا نهادهای مرتبط با این مقوله با هماهنگی بیشتری خدمات خود را ارایه دهند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از تهیه بسته خوش آمد گویی برای مسافران نوروزی خبر داد و افزود: این بسته ها به کمک دیگر ارگان های مرتبط با این حوزه تهیه و در مبادی ورودی شهر بین گردشگران نوروزی توزیع می شود.
حق پرست اظهار کرد: علاوه بر مبادی ورودی شهر، فرودگاه ها، راه آهن و پایانه های مسافربری، خانه حیدرزاده تبریز نیز به صورت شبانه روزی به مهمانان و گردشگران نوروز 93 اطلاعات گردشگری را ارایه می دهد.
وی اضافه کرد: همچنین کاروانسرای شاه عباسی به عنوان یکی دیگر از پایگاه های اصلی به همین منظور در منطقه پیام تبریز به وسیله هلال احمر، اورژانس و پلیس راهور تجهیز شده است.
وی یادآوری کرد: همچنین به منظور ایجاد سفری راحت برای گردشگران نوروزی، بازدید و بازرسی از مراکز اقامتی و واحدهای خدماتی و رفاهی گردشگری استان آغاز شده است.
وی هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، غذاخوری های بین راهی، دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز خدماتی و مجتمع های رفاهی بین راهی استان را از جمله مراکزی عنوان کرد که در این طرح به شکل جدی مورد بررسی قرار می گیرند.
حق پرست تاکید کرد: این بازرسی ها در ماه جاری و همچنین تعطیلات نوروزی نیز با شدت و به صورت مداوم ادامه می یابد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این زمینه شکایات و نظرات مردمی یکی از مولفه هایی است که ناظران این اداره کل در ارزیابی ها مورد توجه قرار می دهند.
حق پرست گفت: با شروع تعطیلات نوروزی، گشت های محسوس و نامحسوس ناظران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به بررسی عملکرد تمام بخش های مرتبط با گردشگری پرداخته و با پیگیری شکایات و گزارش های مردمی و حمایت های قضایی و انتظامی برای ایجاد سفری بدون مشکل برای هموطنان تلاش می کنند.
وی با بیان اینکه دور بعدی بازرسی در فرصت باقی مانده تا عید نوروز به صورت جدی انجام می شود، نظارت سخت گیرانه بر عملکرد واحدها و مراکز مرتبط با گردشگری استان را فعالیتی مستمر و مداوم برای این اداره کل اعلام کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از مسافران نوروزی برای تهیه سوغاتی و هدیه اقدام می کنند، نمایشگاه آثار صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در محوطه مسجد کبود و خانه پروین اعتصامی تبریز و دیگر شهرستان ها همچون جلفا، مرند، مراغه و اسکو نیز برپا می شود.
حق پرست یادآوری کرد: برای ارتقاء خدمات رسانی به گردشگران در این ایام بیش از 100 هزار نسخه اقلام و تولیدات فرهنگی همچون نقشه، بروشور و کتابچه های راهنمای گردشگری استان تهیه شده که بین مسافران نوروزی توزیع می شود.
معاون امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: کیفی سازی خدمات گردشگری یکی از مولفه ها و اولویت های اصلی این اداره کل به شمار می رود و در این چارچوب دو مرحله طرح نظارت کامل بر تمام تاسیسات و موسسات گردشگری استان انجام شد.
احمد حمزه زاده افزود: در دور نخست طرح های نظارتی نواقص موسسات و مراکز گردشگری شناسایی و اعلام و در مرحله دوم اقدامات صورت گرفته برای رفع نواقص اعلام شده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه مرحله سوم این طرح نیز در حال اجراست، تاکید کرد: در این مرحله با مراکزی که نواقص و ایرادات خود را رفع نکرده باشند برخورد قانونی شده و از فعالیت آنها در ایام نوروز جلوگیری می شود.
حمزه زاده گفت: در این زمینه شماره تلفن 5546040 با پیش شماره 0411 و سامانه پیامکی 300001338 آماده ارایه خدمات در زمینه اطلاعات گردشگری و ثبت تخلفات در این حوزه است.
وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار انجمن صنفی راهنمایان گردشگری در آذربایجان شرقی تشکیل شده است، افزود: در نوروز 93 راهنمایان آموزش دیده این انجمن که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز هستند با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر به گردشگران نوروزی خدمات ارایه می دهند.
حمزه زاده مبادی ورودی گردشگران استان را پنج نقطه سراب، میانه، مرند، ملکان و به تازگی از سمت دریاچه ارومیه اعلام کرد و گفت: در تمام این نقاط مرکز اطلاع رسانی دایمی برای ارایه خدمات گردشگری ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: راهنمایان گردشگری استان در ایام نوروز در این مراکز مستقر می شوند تا در بدو ورود مسافران نوروزی، اطلاعات کافی را در اختیار آنها قرار دهند.
حمزه زاده گفت: این راهنمایان علاوه بر مبادی ورودی تبریز در کنار جاذبه های گردشگری، موزه ها، آثار تاریخی، سایت های طبیعی و تاریخی نیز مستقر شده و گردشگران را راهنمایی می کنند.
وی توزیع تولیدات فرهنگی همچون نقشه، لوح فشرده (سی دی)، کتابچه و بروشور راهنمای گردشگری را از دیگر خدمات پیش بینی شده برای ایام نوروز 93 عنوان کرد.
حمزه زاده از فعالیت 24 ساعته مراکز دایمی اطلاع رسانی گردشگری و ایجاد کشیک های خدمات رسانی در این حوزه در ایام نوروز خبر داد و گفت: علاوه بر موارد یاد شده با همکاری شهرداری، اتوبوس های تبریزگردی نیز به صورت رایگان در سطح این شهر به گردشگران خدمات رسانی می کنند.
وی با اشاره به اینکه این طرح در سال های گذشته با استقبال خوب گردشگران مواجه شده است، افزود: بر اساس اعلام مسوولان شهرداری در صورت نیاز تعداد این اتوبوس ها تا سقف 20 دستگاه قابل افزایش است.
معاون امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآوری کرد: در کنار این اتوبوس ها، طرح تاکسی های ˈاز من بپرسˈ نیز توسط شهرداری تبریز آماده ارایه خدمات در این حوزه است.
حمزه زاده اضافه کرد: تاکسی های از من بپرس در واقع راهنمایان گردشگری سیار هستند که در داخل خودرو راهنمایان گردشگری، اقلام تبلیغاتی و فرهنگی همچون نقشه و بروشور وجود دارد و این تاکسی ها در سطح شهر حرکت کرده و در صورت نیاز به مهمانان نوروزی خدمات ارایه می دهند.
وی اظهار کرد: علاوه بر موارد یاد شده راهنمایان موتور سوار نیز در نوروز 93 فعال و در مبادی ورودی شهرها مستقر می شوند تا هدایتگر مهمانانی باشند که نمی توانند از روی نقشه مسیرها را شناسایی کنند.
حمزه زاده همچنین از طرح ارایه خدمات گردشگری به صورت بلوتوث خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این طرح برای نوروز 93 آماده بهره برداری شود.
وی با اشاره به اینکه پارک های مسافر نیز توسط شهرداری ها در اکثر شهرهای استان آماده پذیرش گردشگران نوروزی شده است، گفت: کمپ های گردشگری بین راهی نیز در تمام راه های اصلی مواصلاتی استان ایجاد شده است تا مهمانان بتوانند اقامت کوتاهی در این اماکن داشته باشند.
حمزه زاده از هماهنگی کامل دیگر دستگاه های مرتبط با این مقوله همچون هلال احمر، پست های امدادی، پلیس راهور، فوریت های پزشکی، شبکه بهداشت و درمان و امداد خودروها برای ارتقاء خدمات رسانی به مسافران نوروزی استان خبر داد.
معاون امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به برپایی غرفه های ارایه صنایع دستی و سوغاتی در هتل های چهار و پنج ستاره آذربایجان شرقی اظهارکرد: علاوه بر موارد یاد شده با هماهنگی شهرداری در محوطه و داخل عمارت شهرداری تبریز و پارک ائل گلی نیز این غرفه ها دایر می شود.
حمزه زاده با اشاره به همزمان شدن نوروز 93 با ایام فاطمیه، تاکید کرد: در آیین ها و جشن های امسال به دنبال ارایه برنامه هایی هستیم که شان ایام فاطمیه حفظ شود.
وی برگزاری آیین های سنتی ویژه نوروز آذربایجان در کنار نمایشگاه های نوروزی همچون تکم خوانی را از جمله برنامه های نوروز 93 عنوان کرد.
گزارش از : سعید زارع کندجانی
7240/587/ 1495
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن