تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802235402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی چراغ راه توسعه پایدار است/ منابع به غارت رفته را به بیت المال برمی گردانیم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



معاون اول رییس جمهور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:
اقتصاد مقاومتی چراغ راه توسعه پایدار است/ منابع به غارت رفته را به بیت المال برمی گردانیم خبرگزاری رسا ـ معاون اول رییس جمهور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب را نقشه و چراغ راه توسعه پایدار اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد که دولت تمام توان و سعی خود را برای تحقق این اصول به کار خواهد گرفت.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری به تشریح برنامه های دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب پرداخت.
 
وی با اشاره به نامه رییس جمهور در همین راستا، فرصت های توسعه در جمهوری اسلامی ایران را با توجه به منابع گسترده و نیروی انسانی کاربلد بسیار فراوان دانست و گفت: ما به جهت منابع طبیعی جزو بهترین کشورها هستیم و نیروی انسانی خوبی نیز در اختیار داریم.
 
معاون اول رییس جمهور گفت: یکی از مهم ترین مسائل برای توسعه مدنظر الگوهای لازم و مناسب است، یکی از نقاط قوت تمام کشورهایی که این مسیر را طی کرده اند تدوین سیاست های دقیق علمی و استمرار آن بوده است.
 
وی گفت: متاسفانه در ایران سیاست ها بعضا شتابزده و غیر علمی اتخاذ و دنبال می شد، سیاست ها با تغییر دولت ها تغییر یافته است، در حالی که نباید این گونه باشد.
 
حتما این شرایط را پشت سر می گذاریم
وی با اشاره به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، گفت: در مقطع فعلی جنگ تمام عیاری علیه کشور ما شکل گرفته و این جنگ کانون هایی را نشانه گرفته که بیشترین نقش را در توسعه کشور دارد.
 
جهانگیری تاکید کرد: ما حتما از این بحران و دوره عبور خواهیم کرد، امروز اقتصاد دنیا حداقل در دو دهه اخیر نشان داده که اقتصادشان با بحران هایی روبرو بوده اند، اخیرا در آمریکا و اروپا بخش قابل توجهی از کشورها با مشکل مواجه شده اند.
 
وی افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم به این شرایط توجه دارد و هم به یک حرکت بلند مدت که به گونه ای اقتصاد را سامان دهیم که در بحران های مختلف که در دنیا ایجاد می شود دچار مشکل نشویم.
 
رکود، بیکاری و پایین بودن میزان بهره وری واقعیات اقتصاد کشور است
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر این که رکود، بیکاری، پایین بودن میزان بهره وری و عدم استفاده درست از منابع از جمله مهم ترین مشکلات و واقعیات اقتصاد ایران است، گفت: ما در منطقه یک کشور با ثبات هستیم که انقلابی با اهداف بلند انجام داده ایم، در تمامی زمینه ها انقلاب ما می خواهد الهام بخش باشد، یکی از آن موارد این است که این نظام کارآمد است و قادر است از چالش ها به خوبی عبور کند.
 
سیاست های اقتصاد مقاومتی چراغ راه بخش ها و دستگاه های مختلف است
وی افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی سیاست های دقیقی است که می تواند در اجرای این بخش کمک کند و چراغ راه بخش های مختلف باشد.
 
جهانگیری با تاکید بر این که ما برای اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی آماده هستیم، گفت: در حکم آقای رییس جمهور یک تقسیم کار خاصی انجام شده است، ایشان خودشان وقت می گذارند و برای مسائل اقتصادی جلسات جداگانه ای دارند.
 
وی اظهار داشت: بر اساس ابلاغ رییس جمهور برای تمامی دستگاه ها حدود چهل موضوع در این بندها وجود دارد و بین دستگاه های مختلف تقسیم کار شده است، از دستگاه ها نیز خواسته شده تا برنامه اجرایی خود را با زمان بندی مشخص به ما اعلام کنند.
 
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: نقشه راه اجرایی شدن اصول و سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز تا پایان سال از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوی تدوین خواهد شد.
 
از سال آینده سیاست های اقتصاد مقاومتی وارد فاز اجرا می شود
وی افزود: ما از الان وارد فاز برنامه ریزی، زمان بندی شده ایم و حتما از ابتدای سال آینده وارد فاز اجرایی خواهیم شد.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه مشخص دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تعامل با سایر قوا در این راستا، گفت: ما الان با مجلس و قوه قضاییه رابطه ای خوب و صمیمی داریم، در موضوعی با این میزان از اهمیت حتما تمام قوا باید کمک کنند، دولت این راه را با حمایت دیگر نهادها به ویژه مجلس می تواند به خوبی بردارد.
 
معاون اول رییس جمهور در خصوص برنامه دولت برای استفاده از ظرفیت های داخلی اقتصاد کشور، گفت: برخی فکر می کردند وقتی گفته می شود اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصاد ریاضتی، در حالی که این سیاست ها منجر به توسعه کشور و اقتصاد پایدار می شود.
 
نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی اشتباه است
وی بیان کرد: بُعد درون زا به این معنا است که تمام نگاه ما برای توسعه به داخل باشد، در داخل ما ظرفیت های بسیار خوبی داریم، منابع لازم را نیز در اختیار داریم، این که کسی تصور کند با نگاه کردن به فرصت هایی که در بیرون است می تواند اقتصاد را پیش ببرد اشتباه است.
 
جهانگیری گفت: ما با نگاه به درون و با تعامل مفید و سازنده به اقتصاد دنیا قادر خواهیم بود این برنامه را به پیش ببریم، این برنامه و سیاست درون زا و برون نگر خواهد بود و حتما از تمام ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد.
 
وی اضافه کرد: اقتصاد مبتنی بر اصول و سیاست های اقتصاد مقاومتی با هیچ فشاری متزلزل نمی شود و همواره پایدار است و دولت قطعا در برنامه خود به این اصول توجه داشته و خواهد داشت.
 
وی با تاکید بر این که نباید در کالاهای اساسی به خارج وابسته باشیم، گفت: ما در مقاطعی جشن خودکفایی گندم گرفتیم اما متاسفانه به دلایلی این سیاست دنبال نشد و مجبور به واردات شدیم.
 
اقتصاد دانش بنیان باید جایگزین اقتصاد نفتی شود
معاون اول رییس جمهور درباره برنامه دولت برای شتاب بخشی به اقتصاد دانش بنیان، خاطرنشان کرد: اگر این نوع اقتصاد خوب عملیاتی شود به بهترین شکل می تواند جایگزین نفت شود و اقتصاد ما چنین ظرفیتی را دارست.
 
وی با بیان این که باید سعی کنیم عقب ماندگی های خود را در چرخه تولید علم جبران کنیم و زنجیره تولید علم و ثروت باید مستقر شود، گفت: شرکت های دانش بنیان باید جایگزین شرکت هایی شود که سرمایه اصلی آنها مادی است و خوشبختانه در سال های اخیر حرکت به این سمت جدی بوده است.
 
معاون اول رییس جمهور گفت: بنیاد نخبگان، صندوق توسعه و دیگر بخش ها مسؤولیت دارند شرکت های دانش بنیان را ایجاد و حمایت کنند تا در عرصه اقتصاد فعال شوند و در بودجه سال 93 به این بخش بسیار توجه شده و حدود هفتصد میلیارد تومان به این بخش تخصیص یافته است.
 
وی تصریح کرد: من امیدوارم بتوانیم با جدی گرفتن شرکت های دانش بنیان اتکای خود را به نفت کاهش داده و شاهد تحولات خوبی در عرصه تولید قابل رقابت با محصولات دنیا باشیم.
 
اقتصاد ما در طول 35 سال رشد پایدار نداشته است
معاون اول رییس جمهور در پاسخ به سؤالی دیگر درباره برنامه دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه ها برای رونق تولید و حمایت از تولیدات داخلی، گفت: تولید ملی کشور اصلی ترین گام برای توسعه است؛ متاسفانه اقتصاد ما در طول 35 سال گذشته رشد پایدار نداشته است.
 
وی افزود: در سال های اخیر و الان با رکود در بخش تولید مواجه هستیم، برخی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین کار می کنند.
 
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر این که تولید کنندگان برای تولید کالای با کیفیت باید فضای رقابتی داشته باشند، گفت: باید تلاش کنیم قیمت تمام شده محصولات داخلی پایین بیاید و در این راستا سیاست های خوبی در دولت تصویب شده است و دولت تلاش کرده تورم را کاهش دهد.
 
تورم بعد از روی کارآمد دولت جدید رو به کاهش بوده است
جهانگیری با تاکید بر این که تورم ما بعد از روی کارآمدن دولت رو به کاهش بوده است، گفت: الان باید کاری کنیم که تولید کشور رونق گیرد، هیچ کشوری به راحتی بازار خود را در اختیار خارجی ها قرار نمی دهد، مردم ما از این که کالای تولید داخل استفاده می کنند احساس غرور کنند.
 
وی با تاکید بر این که الگوی مصرف کالا در داخل باید اصلاح و در جهت استفاده از کالای داخلی باید فرهنگ سازی لازم انجام شود، گفت: در برخی رشته های تولیدی ایران به دلیل این که مردم فکر می کنند کالای خارجی بهتر است، تولید کننده ما مجبور است بگوید این کالا خارجی است نه ایرانی!
 
جهانگیری توجه به صادارت غیر نفتی را یک اصل مهم در اقتصاد پایدار عنوان کرد و گفت: در این راستا باید مشوق های لازم را برای صادر کنندگان در نظر بگیریم و در عرصه نفت نیز باید از خام فروشی جلوگیری کنیم و باید به فکر صادارات فراورده های نفتی روی بیاوریم و در سال های آینده ایران به صادر کننده بزرگ در این راستا تبدیل خواهد شد.
 
اقتصاد مقاومتی بهترین فرصت برای بخش خصوصی واقعی است
معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: سیاست های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی فرصت بسیار خوبی را برای بخش خصوصی فراهم خواهد کرد.
 
وی درباره فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: این کار موضوع مهمی بود و همه به این نتیجه رسیده بودند که این شیوه مصرف انرژی درست نیست و اگر ادامه یابد کشور قادر نیست این حجم انرژی تولید کند و به راحتی هدر دهد.
 
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر این که همه از دولت برای اجرای هدفمندی یارانه ها حمایت کردند، گفت: ما فکر کردیم بیش از این که به حواشی بپردازیم وقت خود را متمرکز کنیم و ببینیم راه اصلاح چیست.
 
وی با بیان این که مهم ترین کاری که ما کردیم آسیب شناسی مرحله اول بود، گفت: نخستین آسیب عدم توجه به قانون هدفمندی یارانه ها بود، قرار بود پنجاه درصد منابع در بین خانوارها تقسیم شود، کل درامد 96 هزار میلیارد تومان بوده است که باید نیمی از آن بین خانواده ها تقسیم می شد، رقمی که از ابتدا تاکنون بین خانوارها توزیع شده 137 هزار میلیارد تومان است. این عدم تعادل مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد می کند.
 
در فاز دوم هدفمندی حرکت شوک آور نخواهیم داشت
معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: ما برای مرحله دوم برنامه های خود را کامل کرده ایم و با مجلس نیز تعامل داشته ایم، ما حرکت شوک وار برای حامل های انرژی نخواهیم داشت.
 
وی بیان کرد: اقتصاد ایران در مرحله فعلی تحمل چنین شوک هایی را ندارد، اگر بخواهیم افزایش قیمت دهیم بسیار محدود خواهد بود.
 
در بهمن ماه به بیش از جمعیت کشور یارانه نقدی داده شد
جهانگیری افزود: در بهمن ماه امسال دولت به بیش از 77 میلیون نفر در کشور یارانه پرداخت کرده است، در حالی که این بیش از جمعیت کشور است و این روند حتما باید اصلاح شود و حتما باید ثبت نام جدید انجام گیرد.
 
معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: مردم عزیز متوجه هستند که کشور با چه مشکلاتی در بخش های مختلف از جمله محیط زیست، بیمه و درمان و دیگر بخش ها مواجه هست و حتما بخش وسیعی از آنها خواهند گفت که دولت این منابع را در بخش های مورد نیاز هزینه کند، البته اختیار با خود آنها است.
 
وی در ادامه درباره افزایش سهم مردم در اقتصاد و برنامه عملی دولت در این راستا، گفت: یکی از سیاست های کلی و مهم برای نقش مردم در اقتصاد که مسؤولان بد اجرا کردند سیاست های اصل 44 قانون اساسی بود.
 
وی افزود: وقتی رهبری این سیاست ها را ابلاغ کردند، تاکید فرمودند که ما انتظار انقلاب در عرصه اقتصاد داریم، در دولت گذشته بخش وسیعی واگذار شد که سهم بخش خصوصی کمتر از دوازده درصد است و بیشتر به نهادهای عمومی واگذار شد.
 
باید با فساد مقابله جدی شود
جهانگیری تاکید کرد: بخش خصوصی با این سیاست ها می تواند مدار و محور توسعه اقتصادی آینده ایران باشد، دولت با تمام از ورود بخش خصوصی سالم و واقعی به عرصه اقتصاد حمایت می کند.
 
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر مقابله جدی با فساد، گفت: تا اسم بخش خصوصی به میان می آید یک عده رانت جو و سؤ استفاده گر ورود می کنند و یک شبه میلیاردها تومان پول به جیب می زنند، از این رو باید با رانت و فساد مالی به صورت جدی مبارزه کرد.
 
جهانگیری در بخش دیگری از برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره برنامه دولت برای ایجاد اشتغال مولد در جامعه، گفت: ما برای حل بیکاری باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم و موانع سرمایه گذاری را رفع و شرکت های دانش بنیان را حمایت کنیم.
 
جلسات ستاد مقابله با تحریم مرتب برگزار می شود
وی درباره برنامه دولت برای مقابله با تحریم، گفت: از سال های گذشته ستاد خاصی در این باره تشکیل شد که برای مقابله با تحریم اتخاذ تدبیر و حرکت های دشمن را رصد کند، متاسفانه در مقاطعی به دلیلی اختلافاتی که بین دولت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوجود آمد این ستاد دچار مشکل شد، با تشکیل دولت جدید هر هفته جلسات ستاد تشکیل و به طور مرتب برنامه های دشمن رصد می شود.
 
به مذاکرات هسته ای خوش بین هستیم
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: ما حتی برای شرایط تحریم بدتر از وضع فعلی نیز برنامه ریزی کرده ایم و فکر می کنیم توانمندی و ظرفیت اقتصاد ما برای عبور از این شرایط داریم، البته ما امروز در تعامل با دنیا به نقطه مثبت رسیده ایم وما به این گفت وگوهایی که دوستان و همکاران ما در وزارت خارجه با طرف های مقابل انجام می دهند، خوش بین هستیم و حتما از این مرحله عبور خواهیم کرد.
 
معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنان خود در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، خاطرنشان کرد: دولت افزون بر این که خود را مکلف به اجرای کامل سیاست های اقتصاد مقاومتی می داند، هدفمندی یارانه ها را نیز با جدیت دنبال می کند.
 
منابع به غارت رفته را به بیت المال برمی گردانیم
جهانگیری اضافه کرد: این دولت پرچم مبارزه با فساد را به عنوان سالم سازی حرکت فعالان اقتصادی برداشته و برای پیشگیری از مفاسد و فسادهایی که گاهی اوقات به دلیل برخی بی تدبیری ها در دولت اتفاق افتاد تلاش جدی خواهد کرد.
 
وی تاکید کرد: حتما دولت با کمک دستگاه قضایی این منابع به غارت رفته را به بیت المال برخواهد گرداند و تلاش جدی تر ما این خواهد بود که این قبیل اتفاقات دیگر تکرار نشود./924/ز503/ج
 



۱۳۹۲/۱۲/۵






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن