تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803235123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشهد الرضا، قطب گردشگری مذهبی کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مشهد الرضا، قطب گردشگری مذهبی کشور مشهد – ایرنا - مشهد را همگان به وجود مبارک بارگاه منور امام رضا (ع) می شناسند، روضه منوره ای که محل مضجع شریف هشتمین خورشید تابناک آسمان امامت و ولایت است، شهر مقدسی که قطب گردشگری مذهبی کشور است.


به گزارش ایرنا، اینجا، مشهد محل استقرار حرم باصفای امام مهربانی هاست که هر سال بویژه در آستانه سال نو شمسی، دل های عاشق فراوانی از گوشه و کنار جهان به سمتش پرمی کشند تا همچون قطره ای به شوق رسیدن به اقلیم دل ها به اقیانوس معنویت مشرق بپیوندند.
هنگام تحویل سال نو که می رسد، نوای خوش نقاره ها و در پی آن دعای ˈیا مقلب القلوب ...ˈ در فضای بارگاه ملکوتی هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت طنین انداز می شود، هزاران زائر و مجاور کنار سقاخانه لبی از آب تازه می کنند، وضو می گیرند و با نوای دل انگیز زیارت نامه و با زمزمه عارفانه، سر بر سجاده عشق می گذارند و به سمت نور، آیینه، روشنی و خدا پرواز می کنند.
حرم مطهر رضوی به گواه هزاران زائر مسلمان و غیرمسلمان خارجی که به زیارت آن امام همام شتافته اند، مدینه فاضله و منزلگاه عشق است و به دلیل برخورداری از همه امکانات و تجهیزات زیارتی مهد جهان تشیع به شمار می رود.
حرم رضوی قلب تپنده مشهد است، همان که صدای ضربانش هزاران گردشگر را فرامی خواند تا به آغوشش پاگذارند و از دریای سراسر معنویت آن توشه ای برگیرند و با دیدن از رواق های نورانی و صحن های معطر که تبلور معماری اسلامی است و گنجینه ها و موزه های ارزشمند آن، گذر تاریخ اسلامی را به نظاره بنشینند.
حرم مطهر رضوی با تشرف سالانه بیش از 25 میلیون زائر تاثیرگذارترین مرکز مذهبی دنیا به شمار می رود و آستان قدس رضوی که مدیریت این مرکز را برعهده دارد در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با ارایه فعالیت های فرهنگی، پژوهشی، عمرانی، ساختمانی، کشاورزی، دامپروری، دارویی، درمانی، موادغذایی، نخریسی و ... جلوه ماندگاری از مدیریت اسلامی را به منصه ظهور رسانیده است.
در این نوشتار به تفصیل به شرح امکانات زیارتی و جاذبه های گردشگری مذهبی در حرم مطهر رضوی و هر آنچه مربوط به زیارت امام هشتم (ع) بوده و توسط آستان قدس رضوی فراهم شده است، خواهیم پرداخت.

*فضاهای عبادی و زیارتی حرم رضوی
شاید کم سن و سال ها میدان قدیم حضرت رضا (ع) را به یاد نیاورند، زمانی که حریم حرم خیلی کمتر از اکنون بود و دور تا دور میدان را حجره های کوچک بازاریها فرا گرفته بود، اما مشهدی های قدیمی این میدان و حریم حرم در سالهای گذشته را به یاد دارند و وقتی خاطرات 40 سال خود را با الان مقایسه می کنند می بینند که چقدر این فضا تغییر کرده است.
حقیقتی که همه زائران دور و نزدیک حضرت رضا (ع) هم به آن معتقدند، این است که حرم بعد از انقلاب اسلامی به واقع متحول شده و بسیار با شکوه تر و وسیع تر از گذشته است.
افزایش تصاعدی زائران و گنجایش ناکافی فضاهای باز و سرپوشیده حوزه حرم و رواق ها، عدم سهولت زیارت و آمد و رفت انبوه زائران و بسیار علل دیگر آستان قدس رضوی را وا داشت شیوه هایی بیاندیشد که ضمن در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، فرهنگی زیارتی و خدماتی، بهترین و آرام ترین فضاهای لازم برای زیارت و نیایش زائران فراهم شود.
بیشترین نمود گسترش و ساخت و ساز اماکن متبرکه در فضاهای عبادتی و زیارتی بوده است، در تمام این مکانها فنون و فناوری جدید با هنر و ذوق ایرانی- اسلامی درآمیخته تا یک فضای روحانی همراه با آرامش خاطر برای زائر ایجاد شود.
مساحت حرم مطهر حضرت رضا (ع) در طول سالهای پس از انقلاب از حدود 130 هزار مترمربع به یک میلیون مترمربع، مساحت رواقها از پنج هزار و 500 مترمربع به 65 هزار مترمربع و وسعت صحن ها از 27 هزار مترمربع به 265 هزار متر رسیده است.
اکنون با همت آستان قدس رضوی طی 35 سال گذشته، صحن ها و رواق های حرم مطهر رضوی که بوی عطر آن هر زائری را مدهوش می کند و زیبایی نقش و نگاره های آن دلها را صیقل می دهد، همراه با نوای دل انگیز قرآن و دعا فضای ملکوتی و عرفانی را برای هر زائر ایجاد می کند که بعضا دل کندن از این بارگاه نورانی را برای وی سخت می نماید.
بسیارند زائران خسته دل و رنجیده ای که به فضای ملکوتی حرم مطهر رضوی پا می گذارند، محو زیبایی نورانی و عرفانی اماکن متبرکه می شوند و ساعت ها در گوشه ای اختیار از کف داده و در فضای سراسر معنویت این روضه منوره ذوب می شوند.
صحن های حرم مطهر رضوی شامل ˈکوثر، قدس، جامع رضوی، جمهوری اسلامی، غدیر، هدایت، و انقلابˈ و رواق ها شامل ˈدارالحفاظ، دارالسیاده، گند حاتم خانی، الله وردیخان، توحید خانه، دارالفیض، دارالشکر، دارالشرف، دارالضیافه، دارالسعاده، دارالسلام، دارالسرور، دارالعزه، دارالذکر، دارالزهد، شیخ بهاء الدین، دارالعباده، دارالاخلاص، دارالولایه، دارالاجابه، دارالهدایه، دارالرحمه، دارالحکمه، دارالحجه، امام خمینی (ره)، دارالحکمه و دارالمرحمهˈ می باشند.
در لحظات تحویل سال نو، به طور معمول رواق های دارالولایه، دارالحجه، شیخ حر عاملی، شیخ طوسی، صحن جمهوری اسلامی، صحن های غدیر، هدایت، کوثر و جامع رضوی از جمله مکان های تردد خانوادگی است که به طور مرتب پاکیزه و عطرآگین می شود تا زائران لحظات خوشی را در آن بگذرانند.
در مجموعه اماکن متبرکه 400 رابط بهداشتی مشغول فعالیت هستند و علاوه بر آن کارشناسان و متخصصان بخش بهداشت حرم مطهر رضوی نیز در تمامی محوطه ها، رواق ها و صحن ها، مهمانسرای حضرت رضا (ع)، آب خوری ها و آسایشگاه های خدام به طور مرتب به بازدیدهای بهداشتی منطبق بر جدیدترین روشها می پردازند.
این رسیدگی به مسائل بهداشتی اماکن متبرکه در ایام نوروز به چند برابر افزایش می یابد.
برای سهولت ورود به حرم مطهر رضوی چندین بست نیز ایجاد شده که از جمله آنها بست ˈشیخ بهائیˈ در جنوب غربی ، بست ˈشیخ طبرسیˈ در شمال ، بست ˈشیخ طوسیˈ در شمال غربی ، بست ˈشیخ حر عاملیˈ در شمال شرقی حرم مطهر، بست خسروی نو به ورودی باب الجواد (ع) در جنوب اماکن متبرکه در سه طبقه، بست امام رضا (ع) و ورودی باب الرضا (ع) در ضلع جنوب شرقی اماکن متبرکه می باشد.
پارکینگ های حرم نیز شامل پارکنیگ شماره 1 در زیر صحن غدیر، پارکینگ شماره 2 واقع در زیر صحن کوثر و قسمتی از ضلع شرقی صحن جامع رضوی، پارکینگ شماره 3 در زیر صحن هدایت، پارکنیگ شماره 4 جنب سردر شیرازی می شود که در مجموع بیش از 20 هزار خودرو گنجایش دارد.
حرم مطهر رضوی همچنین برای سهولت تردد زائران دارای چندین دوربرگردان و رینگ زیرگذر و سردرهای ورودی است که به بست شیخ طوسی، شیخ حر عاملی، شیخ طبرسی راه دارد.

*مهمانسراها، بازارها و سایر خدمات ویژه زائران
مهمانسرای حضرت در ضلع شمالی بست شیخ حر عاملی با مساحت حدود 1066 متر مربع و زیربنای حدود 4264 متر مربع در طول ایام نوروز پذیرای قریب 200 هزار زائر است که توفیق بهره مندی از خوان گسترده حضرت رضا (ع) را بدست آورده اند.
همچنین کفشداریهای حرم در محل اتصال رواق ها به صحن ها قرار دارند، تعداد 16 کفشداری ثابت با 24 ورودی از صحن ها و 20 ورودی از رواق ها با وسعت 738 متر مربع در اطراف رواق ها، از کفش های زائران نگهداری می کنند.
از این تعداد، پنج کفشداری در صحن انقلاب، سه کفشداری در صحن آزادی، یک کفشداری در رواق امام خمینی (ره)، دو کفشداری در مسجد گوهرشاد، دو کفشداری در بست شیخ بهائی و سه کفشداری در صحن جمهوری اسلامی است، تعدادی از کفشداریها خانوادگی است، برخی به آقایان اختصاص دارد و تعدادی نیز ویژه بانوان است.
نگهداری کفش رایگان است و اکنون کفشداریها توسط کفشداران افتخاری، از طبقات مختلف اجتماع اداره می شوند، در حال حاضر تعداد کفشداران حرم بیش از 1800 نفر است که در هشت کشیک روزانه و شبانه به صورت افتخاری خدمت می کنند.
بازارچه هدایت، راسته بازار، زائرسرا، مجتمع خدماتی کوثر با زیربنای 18086 متر مربع در دو طبقه تجاری و دو طبقه سرویس های بهداشتی، مجتمع خدماتی غدیر با زیربنای 19000متر مربع در دو طبقه تجاری و دو طبقه سرویس های بهداشتی، سرویس های بهداشتی در بست شیخ طوسی و سرویس های بهداشتی در بست شیخ بهائی از دیگر امکاناتی است که برای رفاه حال زائران در اطراف حرم ایجاد شده است.
در ایام نوروز افزون بر خدمات رسانی شبانه روز دارالشفاء حرم مطهر رضوی که در کنار بست شیخ طوسی قرار دارد، بیش از 20 پایگاه فوریت های پزشکی به همراه چندین دستگاه آمبولانس در حرم فعال می شوند تا به زائران در راه مانده و مددجو خدمات لازم را ارائه دهند.
در داخل حرم مطهر رضوی و خیابانهای منتهی به آن نیز علاوه بر خدام، کیوسک های راهنمای زائر مستقر می باشد تا به زائران غیرایرانی و بعضا ایرانی در پیدا کردن مسیر راهنمایی های لازم را انجام دهند

*بناهای تاریخی
بناهای تاریخی در داخل حرم و اطراف نیز پس از انقلاب اسلامی به همت آستان قدس رضوی بازسازی شد که از جمله آنها می توان به مدرسه نواب ، مقبره پیر پالان دوز، مسجد صدیقی ها، مسجد ملاهاشم، مدرسه علمیه پریزاد، مدرسه علمیه دو در، مقبره شیخ حر عاملی، مقبره شیخ طبرسی اشاره کرد.
موقوفه حمام مهدی قلی بیک واقع در ورودی باب الجواد حرم مطهر رضوی از آثار تاریخی مربوط به عهد صفویان است که اکنون به موزه تبدیل شه و روزانه صدها نفر از آن بازدید می کنند.
مدرسه پریزاد، مقبره شیخ حر عاملی و سایر مساجد تاریخی این روضه منوره با همت آستان قدس رضوی و به برکت موقوفات عاشقان بارگاه منور رضوی اکنون از شکوه و عظمت قابل وصفی برخوردار است و هر بیننده ای را محو زیبایی و جلال خود می کند به گونه ای که ممکن نیست زائری به زیارت امام هشتم بیاید و از این بناهای تاریخی بازدید نکند.

*موزه و کتابخانه آستان قدس رضوی
کتابخانه و موزه شاید تا چند سال پیش تصور این مکان ها در فضاهای زیارتی بعید به نظر می رسید، اما زائران حرم رضوی مدت زمانی است که در کنار زیارت، از این امکانات فرهنگی هم استفاده می کنند.
موزه آستان قدس گنجینه ای ارزشمند در جوار بارگاه منور رضوی، مکانی بی بدیل در ایران اسلامی و حتی جهان است که تماشای آثار آن هر بیننده ای را از این همه عظمت و عشق و ارادت ، مبهوت می کند.
موزه آستان قدس رضوی دارای بخش های مختلفی است که در سال های اخیر و بویژه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر گستره و غنای آثار آن افزوده شده است.
تفاوت این موزه با موزه های جهان این است که آثار به نمایش گذاشته شده در آن موزه ها ممکن است آثاری به غارت رفته از یک ملت و یک تمدن باشد اما آثار و هدایای موجود در موزه آستان قدس، آثاری است که هدیه کنندگان آنها از اعماق قلب آن را به پیشگاه هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت عرضه کرده اند.
این موزه ها چندین گنجینه به نامهای قرآن و نفایس، هدایای مقام معظم رهبری، فرش، تاریخ مشهد، نجوم و ساعت، تمبر، اسکناس و مسکوکات، سلاح، مدال، نقاشی، استاد فرشچیان، آبزیان، ظروف و مردم شناسی دارد که قدمت آنها به سال 1324 بازمی گردد و در نوع خود بی نظیر است.
آستان قدس رضوی از موسسات پیشرو کشور در زمینه توسعه فضای کتابخانه ای و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، کتابخانه آستان قدس رضوی از کتابخانه های کهن کشور که حدود 11 قرن سابقه مکتوب دارد و منابع مکتوب ارزشمندی نیز از سده های مختلف دوران اسلام در آن نگهداری می شود.
کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از گنجینه های بزرگ جهان اسلام است که موفق شده با ماندگاری خود و حفظ آثار ارزشمند 14 قرن گذشته نقش مهمی در توسعه فرهنگ اسلامی ایفا کند و اکنون بیش از 85 هزار نسخه خطی مکتوب از سده های نخستین اسلام تا دوران معاصر در آن نگهداری می شود.
در 50 کتابخانه آستان قدس رضوی سه میلیون و 500 هزار جلد کتاب، 13 میلیون سند، یک میلیون و 500 هزار نشریه، 45 هزار قطعه عکس و بیش از سه میلیون کتاب الکترونیکی وجود دارد، همچنین اکنون 21 میلیون مدرک اعم از سند، کتاب و نشریه در این مجموعه موجود است.
اکنون به 88 زبان زنده دنیا کتاب در مجموعه کتابخانه های آستان قدس رضوی وجود دارد که عمده آنها به زبان انگلیسی است و در تمام ایام سال بویژه نوروز همه کتابخانه ها به زائران خدمات رسانی می کنند.

*مجتمع های بین راهی امام رضا (ع)
آستان قدس رضوی برای رفاه حال زائرانی که از سراسر نقاط کشور رهسپار مشهد مقدس می شوند، در محورهای ارتباطی منتهی به پایتخت معنوی ایران، اقدام به راه اندازی 20 مجتمع بین راهی کرده است که نام مقدس امام رضا (ع) مزین است.
احداث مجتمع های بین راهی به منظور ارج نهادن به شعائر اسلامی و فراهم کردن تسهیلات عبادی - رفاهی برای زائران بارگاه منور رضوی انجام می گیرد که آستان قدس رضوی در این مجتمع ها بهترین خدمات رفاهی را به زائران ارایه می دهد.
مجتمع های بین راهی امام رضا (ع) از امکاناتی از جمله نمازخانه، واحدهای تجاری، واحدهای اقامتی، آلاچیق، سالن غذاخوری و غیره برخوردار است.
در وصف این شهر مقدس و جایگاه آن در سفرهای زیارتی همین بس که آن را قطعه از بهشت نامیده اند و مضجع شریف امام مهربانی ها حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)، مکانی قدسی است که ملائک در آن آمد و شد دارند.
7489/659 / 330
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن