تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803228342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قطب گردشگري مذهبي در جنوب غربي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
قطب گردشگري مذهبي در جنوب غربي ايران
در اطراف شهر اهواز نيز چند حلقه چاه عميق وجود دارد که گفته شده به دستور ابن مهزيار حفر شده است اين چاه ها نيز در مقابله با زلزله هاي مخرب در اهواز تاثير داشته و از سال ۲۵۰ هجري تاکنون زلزله اي در اهواز و اطراف آن گزارش نشده است.


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، حرم علي بن مهزيار اهوازي مهم ترين قطب گردشگري زيارت در جنوب غربي ايران به شمار مي رود و سالانه هزاران زائر و گردشگر از کشورهاي اسلامي به زيارت بارگاه منور اين صحابي ائمه معصومين(ع) مشرف مي شوند.
السلام عليک يا عبدالصالح
سلام و درود بر بنده پرهيزکار علي بن مهزيار نماينده ائمه معصومين، وکيل امام رضا، امام جواد، امام حسن عسکري و صاحب الزمان عليهم السلام ... وارد حرم علي بن مهزيار که مي شوي متن وکالت امام جواد عليه السلام زينت بخش حرم اين صحابي گرانسنگ است توقيع صادره از سوي امامان معصوم هم به چشم مي خورد و نشان از جلالت و بزرگي اين دانشمند، روايي و محدث دوران امامت است. در فرهنگ شيعي و روايي دوران امامت، ابن مهزيار منزلت خاصي داشته و راوي روايات بسياري از ائمه معاصر خود است او متقابلاً مورد اعتماد ائمه عليهم السلام بوده که وکالت و نيابت خاص خود را به او عرضه داشته اند. علي بن مهزيار دورقي اهوازي يکي از عالمان شيعه در عصر امامت به شمار مي رود. وي در سال ۱۸۰ هجري در دورق( شادگان فعلي) پا به عرصه وجود گذاشت و در سال ۲۵۴ هجري در ۷۴ سالگي دار فاني را وداع گفت و در محلي به نام خرمکوشک در ساحل شمالي رودخانه کارون به خاک سپرده شد. اين عالم جليل  القدر مفتخر به مصاحبت با ۴ امام معصوم يعني امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادي(ع) و امام حسن عسکري(ع) و نيابت از ايشان بوده و راوي صادق احاديث امامان معصوم(ع) به شمار مي رود.
مکتب ابن مهزيار
اين صحابي جليل القدر به دليل همنشيني با امامان معصوم و وکالت از سوي ايشان راوي احاديث بسياري در حوزه فقه و کلام بوده و اين ويژگي موجب شده که بسياري از عالمان کشورهاي اسلامي براي زيارت بارگاه اين عالم شيعه به اهواز سفر کنند. کتابخانه«علي بن مهزيار» نيز گنجينه اي مکتوب به شمار مي رود و سالانه دانشمندان بي شماري از کشورهاي عربي و اسلامي براي استفاده از اين گنجينه به اهواز مي روند و خوشه چين خرمن دانش «ابن مهزيار» مي شوند کتاب حروف القرآن، کتاب رد ابن اسباط، عتق و تدبير، کتاب مثالب، ملاحم و مواريث و کتاب نوادر تنها بخشي از تاليفات اين دانشمند شيعي قرن سوم هجري است. در کتاب «من لايحضره الفقيه» که يکي از کتاب هاي چهارگانه فقه شيعه است، در باب نماز کسوف( خورشيد گرفتگي) نقل مي کند که علي بن مهزيار در نامه اي به امام جواد(ع) نوشت که در اهواز زياد زلزله اتفاق مي افتد آيا اجازه مي فرماييد که من از آن شهر به جاي ديگر بروم يا در اهواز بمانم؟ امام در جواب نامه او دستور دادند که از اهواز بيرون نروند و روز چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگيرند و در روز جمعه جامه اي پاکيزه بر تن کنند و از شهر بيرون روند و دعا کنند تا خداوند زلزله را رفع کند، ابن مهزيار گويد که دستور امام (ع) را به کار برديم ديگر زلزله نيامد. در اطراف شهر اهواز نيز چند حلقه چاه عميق وجود دارد که گفته شده به دستور ابن مهزيار حفر شده است اين چاه ها نيز در مقابله با زلزله هاي مخرب در اهواز تاثير داشته و از سال ۲۵۰ هجري تاکنون زلزله اي در اهواز و اطراف آن گزارش نشده است.
گلزار شهدا
بقعه علي بن مهزيار همچنين مزار تعدادي از شهداي جنگ تحميلي شده است به طوري که در جوار حرم مطهر شماري چند از شهداي دفاع مقدس از تهران، مشهد، کرمان و شهرهاي خوزستان آرميده اند. شب هاي جمعه و در موسم عزاداري بقعه علي بن مهزيار شاهد حضور هزاران نفر از اهالي اهواز، شهرهاي خوزستان، زائران عراقي و شيعيان کشورهاي حاشيه خليج فارس مي شود و در سال هاي اخير اين بارگاه يکي از «زيارتگاه هاي دوره» زائران در مسير عتبات عاليات نجف و کربلا تا مشهدالرضا(ع) شده است و زائران خارجي پس از ورود به خاک ايران به زيارت علي بن مهزيار مشرف مي شوند.
زائريني از ۳۰ کشور جهان
علي بن مهزيار بيشتر از آن که در ايران شناخته شده باشد در کشورهاي عربي معرف حضور دانشمندان و علماي اسلام است و محدثين و راويان اسلامي او را «ثقه» مي دانند و بر روايتي که نام او در سند رجال آن ذکر شده است، مهر تائيد مي زنند. علماي اسلام از نجف و کربلا، مکه، مدينه، دمشق و حلب گرفته تا هند و پاکستان و بنگلادش به پا بوس تربت اين عالم روايي مشرف مي شوند. زائرين کشورهاي عربي و اسلامي به ويژه از عراق، بحرين، عربستان، يمن، شارجه، هندوستان و پاکستان نيز براي زيارت بارگاه «ابن مهزيار» به اهواز مسافرت مي کنند. سالانه بيش از يک ميليون نفر زائر به حرم علي بن مهزيار اهوازي مشرف شده و از انفاس ولايي او بهره مي گيرند و جان و روح خود را به زلال عشق ولايت او مي سپارند. گردشگران اروپايي و آفريقايي هم به اين عالم عامل دلبسته اند و همه ساله هزاران نفر از گردشگران از سراسر جهان به ديدار حرم و بارگاه او به جنوب ايران سفر مي کنند. ابن مهزيار در هندوستان به خوبي شناخته شده و دليل آن نيز حضور کارگران هندي در سال هاي اوليه اکتشاف نفت در ايران است، (حدود سال هاي ۱۲۸۰ شمسي). يک زائر هندي که براي بار سوم به زيارت علي بن مهزيار مشرف شده معتقد است زيارت بقعه ابن مهزيار موجب آرامش روحي شده و انفاس قدسي او به جان و روان زائران جلا مي بخشد. «عالم مهاجر مجاهد» توصيفي است که اين زائر هندي براي ابن مهزيار بيان کرده و مي افزايد: در هندوستان و پاکستان ابن مهزيار را وکيل امامان معصوم در ايران مي شناسند و مسلمانان آن ديار ارادت خاصي به اين صحابي بزرگوار دارند و زيارت او را هم شأن با زيارت امام رضا عليه السلام مي دانند.
خرمکوشک
بقعه علي بن مهزيار در قديمي ترين محله اهواز که دروازه خز عليه و خرمکوشک ناميده مي شود، واقع شده است. خرمکوشک آثاري تاريخي از اهواز قديم و حضور انگليسي ها و آلماني ها را در خوزستان در خود جاي داده و «پل سياه» که در مجاورت بقعه علي بن مهزيار قرار دارد. پل تاريخي ساخته شده توسط آلمان در سال ۱۳۱۱است که هم اکنون نيز قطارهاي نفت کش محموله هاي نفت را از ساحل شرقي کارون تا ساحل غربي حمل مي کنند و براي صادرات به ايستگاه نظاميه مي رسانند بازار قديم خزعليه و نيوسايت( خانه هاي قديمي سازماني شرکت نفت جنوب ايران) از ديگر جاذبه هاي ديدني و گردشگري خرمکوشک به شمار مي رود. ياقوت حموي در کتاب مجمع البلدان(فرهنگ شهرها) که حدود ۳۵۰ سال پس از درگذشت ابن مهزيار از خرمکوشک ديدن کرده مي نويسد: اساس شهر در ساحل شرقي نهرالازرق(رودآبي رنگ کارون) شکل گرفته و مسلمانان عراق عجم(اراک و قم) اولين ساکنان آن هستند که براي کشت و زرع و تجارت به اين نقطه کوچ کرده اند و در ساحل به ماهيگيري پرداخته و تجارت دريايي با هند را آغاز کرده اند.
روايتي از شيخ احمد کافي به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،
مرحوم شيخ احمد کافي خراساني حکايت تشرف علي بن مهزيار اهوازي به خدمت امام زمان(عج) را اين گونه روايت مي کند: اين بزرگوار ۲۰ سال با پاي پياده از مدينه عازم مکه مکرمه شد در تمامي اين سال ها در انتظار رويت حضرت حجت بن  الحسن(عج) بود، اما موفق به زيارت آن بزرگوار نمي شد سرانجام تصميم گرفت که ديگر به مکه نرود اما شبي درعالم رويا صدايي شنيد که به او مي گفت: اي علي بن مهزيار خداوند به تو اذن مي دهد که امسال نيز به مکه مشرف شوي، او به سرعت خود را براي سفر حج آماده کرد و در مسير مکه به شعب بني عامر رسيد دراين منطقه خيمه اي را مشاهده کرد که بر تلي از ريگ برپا شده بود و از آن خيمه نور به آسمان مي تابيد، او پس از آن اذن دخول گرفت و به زيارت حضرت حجت بن الحسن العسکري(عج) مشرف شد و دستوراتي درباره صله ارحام و نيکي به مستمندان از امام زمان(عج) دريافت کرد. علي بن مهزيار موفق به مصاحبت و نيابت از ۴ امام معصوم امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادي(ع) و امام حسن عسکري(ع) شده است و امروز به اعتبار آن مصاحبت و نيابت در بين شيعيان داراي جايگاه و منزلت خاصي است و هر ساله هزاران نفر به زيارت حرم او به عنوان گردشگر مذهبي مي روند و هر روز بر تعداد مشتاقان اين زيارتگاه افزوده مي شود.






تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن