تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802705179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گام‌های محتاطانه تهران-لندن به موازات پیشبرد مذاکرات هسته‌ای/ سطح روابط از کاردارهای غیرمقیم به سفرای دائم ارتقا می‌یابد؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
گام‌های محتاطانه تهران-لندن به موازات پیشبرد مذاکرات هسته‌ای/ سطح روابط از کاردارهای غیرمقیم به سفرای دائم ارتقا می‌یابد؟

گام‌های محتاطانه تهران-لندن به موازات پیشبرد مذاکرات هسته‌ای/ سطح روابط از کاردارهای غیرمقیم به سفرای دائم ارتقا می‌یابد؟
با برافراشته شدن پرچم سه رنگ ایران بر سردر ساختمان سفارت کشورمان در لندن، روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس پس از حدود 2 سال از سر گرفته شد.
به گزارش نامه نیوز، در بحبوبحه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 طی روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در محل دفتر سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش و بحران داخلی در کشور اوکراین که ده‌ها کشته بر جای گذاشته و محافل رسانه ای و سیاسی جهان را به خود متوجه ساخته بود اما خبر بازگشایی سفارت ایران در شهر لندن انگلیس از نگاه ها مغفول ماند.

پس از گذشت 2 سال از زمان ورود گروهی از افراد معترض به سیاست های مداخله جویانه انگلیس به سفارت این کشور در تهران که به تیره و تار شدن روابط دو کشور انجامید، عصر روز پنجشنبه گذشته سفارت ایران در شهر لندن در مراسمی با عنوان رسمی «سفارت» فعالیت خود را از سرگرفت تا پرچم ایران بر فراز ساختمان سفارت برافراشته شود.

پیش از این و بر اساس توافق دو کشور، سفارت عمان در لندن مسؤولیت حفاظت از منافع ایران را برعهده داشت و ساختمان سفارت ایران در لندن نیز به عنوان یکی از ساختمان های زیرمجموعه سفارت عمان به عنوان دفتر حفاظت از منافع ایران فعال بود.

فلش بک به عقب؛ آنچه بر سر رابطه تهران و لندن گذشت

2 روز پس از مصوبه مجلس در خصوص کاهش سطح روابط تهران و لندن، چند صد نفر در خیابان فردوسی تهران و در مقابل سفارت انگلیس تجمع کردند، تجمعی که به طور همزمان در مقابل باغ سفارت بریتانیا در منطقه قلهک نیز برگزار شد. در این بین تعدادی که خود را دانشجو، بسیجی و تجمعشان را خودجوش می دانستند وارد ساختمان سفارت و باغ قلهک شدند و 6 کارمند را به گروگان گرفتند که پس از چندساعت آزاد شدند.

ماجرا اما به همین جا ختم نمی‌شود، در نتیجه حمله به سفارت انگلیس در تهران، دولت لندن به دیپلمات‌های حاضر در سفارت ایران در این کشور 48 ساعت زمان داد تا خاک این کشور را ترک کنند که در نتیجه این ضرب الاجل تمامی کارکنان سفارت‌خانه ایران در لندن با یک پرواز و در ساعت ۲:۴۰ بامداد روز شنبه ۳ دسامبر ۲۰۱۱ وارد فرودگاه مهرآباد شدند.

با پیروزی حسن روحانی، رئیس جمهور اعتدال گرای ایرانی اما باریکه روشنی از امید برای کاهش تنش با کشورهای اروپایی و غربی بر روابط خارجی ایران تابیده شد تا همگان امیدوار باشند تا کلید تدبیر دولت جدید بر قفل سفارت خانه های بسته شده نیز بچرخد.

نخستین گام را اما لندن برداشت و جک استرا، وزیر خارجه سابق انگلیس، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران وآنگلیس در پارلمان این کشور و دوست و همکار قدیمی روحانی در مذاکرات هسته ای ایران و 3 کشور اروپایی از تمایلش برای سفر به تهران و حضور در مراسم تحلیف روحانی خبر داد؛ سفری که با واکنش های مثبت و منفی فراوانی مواجه و در نهایت کنسل شد. استراو اما چند ماه بعد نه برای حضور در مراسم تحلیف بلکه در راس هیاتی پارلمانی به تهران سفر کرد.

پیش از آن اما، «محمد جواد ظریف» در نخستین سفرش به سازمان ملل متحد در قامت وزیر خارجه کار را به لبخندهای دیپلماتیکش سپرد و با فشردن دست های «ویلیام هیگ» همتای بریتانیایش خبر از بهبود روابط و باز شدن صفحه جدیدی پیش روی تهران و لندن دادند. در این دیدار هیگ و ظریف از بازگشایی سفارت خانه های دو کشور و تعیین کاردار غیرمقیم خبردادند.

گام‌های محتاطانه تهران-لندن به سمت ارتقاء روابط به موازات پیشرفت مذاکرات هسته‌ای

بازگشایی سفارت ایران در لندن اما در شرایطی کاملا متفاوت صورت گرفت. در حالی که حسن روحانی در داووس سوئیس بازگشایی سفارت آمریکا در ایران و بالعکس را دور از ذهن ندانست و پرونده هسته ای ایران مسیری تازه را در پیش گرفته است تهران و لندن نیز گام های محتاطانه خود را برای پیشبرد روابط سپری می کنند.

انگلیس به عنوان یکی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و گروه 1+5 که وظیفه مذاکره با ایران در خصوص پرونده هسته ای کشورمان را برعهده دارد به شمار می‌رود. مذاکراتی که از زمان روی کار آمدن دولت روحانی فضای جدیدی را تنفس می کند و دورنمای حل بحران غیر ضروری هسته ای ایران که بیش از یک دهه قدمت دارد را در از ذهن نمی داند.

گام نخست حل مناقشه پرونده هسته ای ایران تاکنون برداشته شده است و طرفین تعهداتی را پذیرفته و درجریان اجرای آن هستند. از سوی دیگر دور جدید مذاکرات هسته ای برای رسیدن به توافق جامع و نهایی هفته گذشته در وین اتریش از سر گرفته شد ان هم در شرایطی که شاید کمتر کسی از احتمال توافق طرفین بر چارجوب و برنامه های مورد بحث در آینده مذاکرات خبر می داد، ظریف و همکارانش در یک سو و کاترین اشتون و هیئت های مذاکره کننده 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه) به همراه آلمان در سوی دیگر اما در فضایی به گفته خودشان مثبت و سازنده در خصوص چارجوب مذاکرات آینده به توافق رسیدند تا نشان دهند ایران و غرب بیش از آنچه به ذهن ها خطور می کند خواستار رفع تنش و حل برنامه هسته ای ایران هستند.

به موازات پیشبرد مثبت مذاکرات هسته ای ایران و بازتر شد فضای اقتصادی در کشور که در نتیجه برداشته شدن برخی از تحریم ها است اما می توان این باور را به ذهن نزدیک کرد که تهران و لندن نیز در آینده گام های محکم تری را برای نزدیک کردن روابط خود برخواهند داشت و شاید در آینده ای نه چندان دور کارداریهای غیر مقیم به مقیم و سپس سفرای دو کشور معرفی شوند.





1392/12/3





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن