تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798780428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شبکه‌های اجتماعی و «خودعکس‌برتربینی» نسل جدید!


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به محض تولد، حتی قبل از آنکه در آغوش مادر قرار گیرند، تکنولوژی، آغوشش را برای آن‌ها گشوده بود. این ویژگی نسلی است که به آن نسل Y می‌گویند؛ نسلی که از حدود سال‌های دهه ۸۰ میلادی به بعد متولد شده است. جام جم سرا: این نسل کمی بعد از تولد، دیده بر صفحه نمایش می‌گشاید و تقدیر تکنولوژیکش با اتصال به اینترنت رقم می‌خورد. با این اتصال است که زندگی نسل Y، دو مجهول هویتی پیدا می‌کند: هویت واقعی و هویت آن لاین. شاید یادتان نیاید: بی‌نام و نشانی در اینترنت لابد شما هم یادتان هست؛ فرآیندی که از صدای قِژقِژ دایال آپ و باز شدن خودکار یاهومسنجر و چند سایت فارسی سرگرم کننده و خبری شروع می‌شد و به صدای اعتراض اهل خانه درخصوص اشغال شدن تلفن که «آخه چقدر چت می‌کنی؟!» می‌رسید. علی رغم تلاش‌های بیفایده برای اثبات اینکه «چت نمی‌کنم و در حال انجام پروژه‌های عظیم تحقیقاتی هستم»، واقعیت این بود که برای خیلی‌ها اینترنت چیزی بیش از چت نداشت. نامهای کاربری‌ آن زمان معمولا از Drogon۲۰۰۰ تا ۱۳۶۴ mysterious girl متغیر بود. وجه بارز هویت در یاهو مسنجر، نا‌شناسی کاربران بود که حتی از دادن نام واقعیشان هم امتناع می‌کردند. آن موقع عده‌ای معتقد بودند این نا‌شناس بودن باعث می‌شود آدم‌ها خود واقعیشان را فراموش کنند و هویت آن لاینی که می‌سازند، نسبت کمی با واقعیت داشته باشد. ظهور شبکه‌های اجتماعی: امنیت می‌دهم، هویت می‌گیرم تن دادن به اشتراک گذاشتن شخصی‌ترین مسائل زندگی (مخصوصا در جوامع سنتی‌تر) به این راحتی‌ها هم نبود، ولی تکنولوژی کاربران را با خود به جایی برد که آدم‌ها را به اظهار وجود فرا می‌خواند. وسوسه‌های این فضا باعث شد نامهای کاربری‌ بی‌نام و نشان، جای خود را به نمایه‌های [= پروفایل] پرنام و نشان بدهند. هزینه‌ای که کاربران برای به دست آوردنه هویت آنلاین واقعی‌تر متقبل شدند، به اشتراک گذاشتن وضعیت شخصیشان بود. شاید در ابتدا با تردید این کار را می‌کردند اما زمان زیادی نگذشت که این تردید جای خود را به تمایل بیش از پیش برای به اشتراک گذاشتن جزئیات روزمره داد. بروز تورم در خوداظهاری عکس‌های نمایه‌ها از عکس کودکان چشم آبی، سیندرلا و بتمن، به عکس‌هایی که پیش از این در آلبوم‌های خانوادگی پنهان بودند تغییر کردند اما این تنها تغییر حوزه عمومی مجازی نبود. کسانی که تا پیش از این شعر‌ها و خاطراتشان را در دفترچه‌های قفل دار در کشوهای قفل دار نگهداری می‌کردند، کم کم جرأت انتشار این نگفته‌های تاریخی را یافتند و بدین ترتیب حوزه عمومی مجازی نه تنها در تولید شاعر و نویسنده خودکفا شد، بلکه با مازاد تولید مواجه گشت. نوشته‌هایی که عموما در نمایه‌های خود ماندند و به طور روزافزون لایک، کامنت و البته پیام‌های خصوصی رشک برانگیز گرفتند. شاعران زبردست، نویسندگان بی‌بدیل، عکاسان ماهر و هنرمندان مجازی همه جا را احاطه کردند. ظهور سِلفی‌ها با لب‌های پفی پیش از آنکه فرهنگ لغت آکسفورد، کلمه «سِلفی» (Selfie) را به عنوان «واژه سال ۲۰۱۳» اعلام کند، این واژه در عمل جای خود را میان فرهنگ کاربران یافته و تبدیل به معمول‌ترین شکل خوداظهاری در رسانه‌های اجتماعی شده بود.
ما تلاش می‌کنیم خود را آنطور که می‌خواهیم، در نظر دیگران بسازیم و سلفی، تلاشی تکنولوژیک است برای ساختن هویتمان. ما سعی داریم نگاه دیگران به خودمان را کنترل کنیم اما باید توجه کنیم در این تلاش مثل تمام تلاش‌ها برای ساخت هویت، هیچ تضمینی برای رسیدن به هدف وجود ندارد. همه چیز به مخاطب بستگی دارد و به محض اینکه تصویر یا نوشته یا صدایمان را به اشتراک می‌گذاریم، از کنترل ما خارج می‌شود.
در واقع بخشی از کلمه سلفی، بسیار واقعی است: sell [به معنای فروش]. گویی سلفی تلاشی است برای فروختن هویت خود به دیگران. ما در سلفی هم تصور می‌کنیم دیگران چگونه ما را می‌بینند، هم داوری ایشان درباره خود را پیش بینی و تصور می‌کنیم، و هم در پایان در نتیجه قضاوت دیگران، در درون خود حسی شبیه غرور، لذت یا شرم پیدا می‌کنیم. خودشیفتگی یا تمنای دیده شدن در نگاه اول شاید کسانی که شکل اردکی به خود می‌گیرند، عکس خود را در یک حالت غم روشنفکرانه منتشر می‌کنند یا لپ‌هایشان را به صورت غنچه‌ای درمی آورند، خودشیفته به نظر برسند. برای همین است که جماعتی از نگرانان همیشگی بشر، از پدیده سلفی به عنوان «ویروس خودشیفتگی» نام می‌برند. در مقابل جماعتی از آسوده خیال‌های همیشگی بشر، این پدیده را پدیده‌ای زودگذر می‌دانند و معتقدند روزی بشریت به این نتیجه خواهد رسید که به جای غنچه کردن لب‌هایش، کارهای معنادارتری بکند. این گروه دوم، این پدیده را وابسته به تکنولوژی می‌دانند و ناشی ا زنیاز طبیعی انسان برای تمنای دیده شدن. تکه تکه مصرف می‌کنیم، حتی جسممان را انسان امروز در کنار دغدغه‌هایی مثل «چی بپوشیم»، حالا با دغدغه‌های جدیدی مواجه شده است که همانا «چی بپوشیم که تو عکس قبلیمان نپوشیده باشیم» است. برای کسانی که به دنبال بهترین و خاص‌ترین تصویرند، زندگی سخت‌تر می‌شود. منتقدان مصرف گرایی، این شرایط دشوار بشر را ناشی از مصرف گرایی بیش از حد در فرهنگ معاصر می‌دانند و معتقدند بشر آنقدر همه چیز را مصرف کرده که دیگر به بدن خودش هم رحم نمی‌کند. بخش‌هایی از آن را گزینش می‌کند، ویراش می‌کند و به اشتراک می‌گذارد تا در فضای مجازی مصرف شود. شاید بیراه هم نمی‌گویند. بشر حتی بدنش را قطعه قطعه هم می‌کند. نمونه بارز آن به اشتراک گذاشتن ناخن و پا‌ها در سلفی هاست. انگار حتی به خودش هم رحمی ندارد!|همشهری جوان








۴ اسفند ١٣٩٢ ساعت ١٧:۴٣





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن