تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805424972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مناسب پيشگيري ، کنترل و کاهش فشار خون


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ اسفند ۱۳۹۲ (۱۶:۱۱ب.ظ)
رژيم غذايي DASH: مناسب پيشگيري ، کنترل و کاهش فشار خون فشار خون بالا دليل اصلي بروز بيماري­هاي قلبي-عروقي است و بيش از نيمي از سکته­هاي مغزي و بيماريهاي قلبي بدليل فشارخون بالا رخ مي دهد.
به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه؛ فشار خون بالا دليل اصلي بروز بيماري­هاي قلبي-عروقي است و بيش از نيمي از سکته­هاي مغزي و بيماريهاي قلبي بدليل فشارخون بالا رخ مي دهد.فشارخون بالا در صورتي‌که کنترل نشود، به رگ­هاي مغز، قلب، کليه و چشم آسيب مي­رساند و پيامدهاي بسيار زيادي را براي فرد و جامعه به دنبال دارد.
کارشناس ارشد علوم تغذيه با اعلام اين مطلب گفت : باتوجه به پيامدهاي فشارخون بالا سازمان جهاني بهداشت ، شعار روز جهاني بهداشت را " فشار خون را جدي بگيريد " اعلام کرده است تا تمام گروههاي جمعيتي را در سراسر دنيا به اين مشکل بهداشتي حساس نمايد.
بدري سحرگاهي افزود :تغذيه و رژيم غذايي صحيح در پيشگيري ، کنترل و کاهش فشار خون نقش بسيار چشمگيري دارد که محققين انستيتوي ملي قلب، ريه و خون آمريکا، بر مبناي دو مطالعه اساسي و کليدي بسيار مهم با حجم جمعيت زياد به نکاتي مهم پي برده اند. يافته هاي آنان نشان داده که فشار خون با اجراي يک رژيم غذايي خاص (DASHDIET)که چربي اشباع شده، کلسترول، و چربي کامل در آن به حداقل رسيده باشد، کاهش خواهد يافت.
سحرگاهي در مورد کلمه DASH که مخفف عبارت (Dietary Approaches to Stop Hypertension) است توضيح داد که به معني " رژيم غذايي سالم براي جلوگيري از فشار خون بالا " مي باشد. حتي اگر فشار خون بالا نداشته باشيد،
وي گفت : اين رژيم غذايي بايد غني از ميوه، سبزيجات و محصولات لبني کم نمک باشد. همچنين پتاسيم، منيزيوم، کلسيم، پروتئين و فيبرهاي غيرقابل جذب آن نيز افزوده شده است. اهداف تغذيه اي اين رژيم غذايي به گونه اي طراحي شده است که شما با رعايت آن، مقدار مناسبي از هر ماده غذايي را در روز دريافت کنيد.
کارشناس ارشد تغذيه در مورد اين مقادير گفت : ما بايد نمک را از رژيم غذايي خود حذف کنيم . مصرف بيش از حد نمک باعث مي شود که مايعات در بدن تجمع کرده و در واقع نفخ کنيم که اين امرباعث مي شود که به قلب فشار اضافه وارد شود.
وي تاکيد کرد : در رژيم غذايي DASH شما باتوجه به سلامت جسم، سن ، نژاد و شرايط پزشکي خود، ميزان نمک يا سديم بدن را به 2300 تا 1500 ميلي گرم، در روز کاهش مي دهيد. برخي روشهاي کم کردن نمک از غذا عبارتند از از اينکه غذاها و يا خوراکي هايي کم نمک يا بدون نمک انتخاب کنيد.مراقب غذاهاي شور و يا دودي و يا بو داده باشيد وغذاهاي فرآوري شده اغلب حاوي نمک بالايي هستند.
وي دومين مساله را استفاده از غلات سبوس دار دانست و گفت :مصرف غلات کامل مثل نان گندم با آرد سبوس دار ، برنج قهوه اي ، غلات سبوس دار، جو دوسر، ماکاروني سبوس دار و ذرت بو داده راه مناسبي براي دريافت فيبر است. فيبر به کاهش کلسترول کمک مي کند و به شما احساس سبکي بيشتري مي دهد.
وي گفت : روزانه 5 واحد سبزي جات غني از پتاسيم ميل نماييد .سبزيجات مقادير زيادي فيبر، پتاسيم ، منيزيم ، انواع ويتامين و... دارند و چون فاقد کالري و چربي هستند براي کنترل فشار خون بسيار موثرند. در روز حدود 5 واحد سبزيجات مصرف کنيد. اگر زياد اهل سبزي خوردن نيستيد مي توانيد به جاي آن از سالاد درموقع ناهار و يا شام استفاده کنيد.
اين کارشناس تاکيد کرد: بهتر است روزانه 5 واحد ميوه جات غني از پتاسيم ميل نماييد:ميوه ها مقدار فراوان پتاسيم ، منيزيم ، فيبر و ويتامين دارند که براي سلامتي قلب مفيدند. در بسياري از ميوه ها پتاسيم و منيزيم وجود دارد که باعث کاهش فشار خون مي شود. روزانه 5 واحد ميوه ( تقريبا نيم کيلو ) مصرف کنيد.
سحرگاهي گفت : روزانه 3 واحد لبنيات کم چرب (خصوصا ماست) ميل نماييد:فراورده هاي لبني کم چرب يا بدون چربي ، منابع خوبي از کلسيم و پروتئين هستند که به تنظيم فشار خون بسيار کمک مي کنند. سعي کنيد هر روز بين دو تا سه واحد لبنيات مصرف کنيد. ترجيحا از پنير و ماست هاي کم چرب و يا بدون چربي و دوغ و يا شير 1 درصد چربي استفاده کنيد. ماست يخ زده کم چربي هم مفيد است. هر واحد لبنيات شامل 1 فنجان ماست يا شير و يا يک تکه کوچک پنير اندازه يک قاشق غذاخوري مي باشد.
وي افزود :در حد تعادل گوشت بدون چربي و ماهي بخوريد:در رژيم غذايي DASH هم مي توان گوشت قرمز مصرف کرد فقط بايد بدون چربي باشد اما مصرف گوشت ماهي و مرغ در اولويت است. مصرف انواع گوشت را به کمتر از 5 واحد در روز محدود کنيد. هر وعده شامل 30 گرم گوشت قرمز پخته شده يا ماهي يا مرغ و يا يک عدد تخم مرغ است.
کارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشکي همچنين از مردم خواست روزانه 2-1 قاشق غذاخوري آجيل خام ميل نمايند:آجيل و حبوبات سرشار از منيزيم ، پروتئين و فيبر مي باشد. آجيل سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 است که به کاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي کمک مي کند.
وي خاطرنشان ساخت : در اين رژيم بايد مصرف چربي و روغن ها را کاهش دهيد:مصرف بيش از حد چربي ها باعث بالا رفتن کلسترول شده و خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را افزايش مي دهد و نيزمصرف شيريني ها را تا حد امکان کاهش دهيد:درست است که نمي توانيد مصرف شيريني جات را به يک باره قطع کنيد ولي سعي کنيد کمتر از 5 واحد در طول هفته باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن