تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801187053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«خون بس» به جوانی 30 ساله زندگی دوباره بخشید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

«خون بس» به جوانی 30 ساله زندگی دوباره بخشید شهرکرد - ایرنا - جوان 30 ساله ای که در چهارمحال و بختیاری در انتظار اجرای حکم اعدام قصاص بود با اجرای سنت خون بس و گسترش فرهنگ صلح و سازش از مجازات مرگ نجات یافت.


به گزارش ایرنا، «خون صلح» یا «خون بس» آیینی دیرین در میان ایلات و عشایر است که با وساطت ریش سفیدان، معتمدان و بزرگان طوایف، رضایت اولیای دم مقتول جلب و با بخشیدن قاتل، زندگی دوباره به او داده می شود.
به گزارش ایرنا، براساس اعلام شورای حل اختلاف چهارمحال و بختیاری، جوان محکوم به اعدام در نزاعی در سال 78 در منطقه باباحیدر شهرستان فارسان، فردی را ازطایفه قندعلی کشته شد. پرونده این حادثه پس از رسیدگی در مراجع قضایی به صدور حکم قصاص برای قاتل منجر شد و قرار بود حکم قصاص این جوان 30ساله بامداد امروز اجرا شود که با اجرای سنت خون بس و گذشت اولیاء دم، به قاتل زندگی دوباره بخشیده شد.
امام جمعه فارسان در این آیین ˈخون بسˈ اظهار داشت: عفو و گذشت از آموزه های دینی ماست و هر جا که خداوند امر به قصاص کرده در کنارش، گذشت را پسندیده تر دانسته است.
حجت الاسلام ˈحسین جمالی زادهˈ تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف به منظور نهادینه کردن فرهنگ عفو و گذشت و احیای این ارزش دینی که نسبت به گذشته کمرنگ شده، شکل گرفت است.
وی ادامه داد: غنای فرهنگ دینی و احترام ویژه ایلات و عشایر به بزرگان به عنوان سرمایه گرانبهای جامعه در تعداد قابل توجهی از پرونده های تشکیل شده در شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش منجر شده است.
به گزارش ایرنا، در این آیین خون بس نماینده مردم فارسان، اردل، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه فارسان، فرماندار فارسان و کوهرنگ و دیگر مسولان محلی حضور داشتند.
ˈخون بسˈ از سنت های دیرینه در میان ایلات ایران زمین به خصوص بختیاری هاست که بزرگان و ریش سفیدان طوایف برای جلوگیری از تداوم دشمنی و خونریزی در مراسمی، دو طرف درگیر را به صلح و سازش فرامی خوانند.
در گذشته پس از توافق مبنی بر گذشت اولیاء دم از قاتل، او را در حالی که دستانش بسته است به همراه بزرگان طوایف نزد اولیاء دم می برند و در یک سینی قرآن و کاردی قرار می دهند و خانواده مقتول را به قرآن سوگند می دهند که از خون قاتل درگذرد تا دشمنی از میان طوایف برخیزد و خانواده اولیاء دم با گشودن بند از دستان قاتل، رضایت خود را اعلام می کند.
در هنگام برگزاریˈخون صلحˈ صدها نفر از اهالی و بزرگان عشایر و طوایف روستاهای و شهر های اطراف به همراه مسوولان محلی دعوت می شوند تا مراسم دیرین خود را با شکوه خاصی برگزار کنند.
بر اساس آیین خون بس یا خون صلح فیلمی به کارگردانی ناصر غلامرضایی با عنوان خون بس در لرستان ساخته شده است.
7360/558/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن