تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803068050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیاست های اقتصاد مقاومتی سنگین نگهداشتن کفه ایران در مذاکرات است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیرعامل بنیاد یوروسویک لندن: سیاست های اقتصاد مقاومتی سنگین نگهداشتن کفه ایران در مذاکرات است تهران- ایرنا- مدیر عامل بیناد یوروسویک لندن ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بسیار عاقلانه دانست و گفت: این اقدام سنگین نگهداشتن کفه ایران در مذاکرات هسته ای است.


پیروز مجتهدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره پیام ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی همزمان با مذاکرات وین، افزود: من فکر می کنم پیام آن کاملا آشکار است. ایران در مقابل فشارهایی که وارد می شود از کار نخواهد افتاد.
مجتهدزاده ادامه داد: ایران مقاومت خواهد کرد و این مقاومت کردن در حقیقت سنگین نگه داشتن کفه ترازویی است که دیگران را وادار کرده است تا با ما برای حل مشکلات موجود وارد مذاکره شوند.
وی با بیان اینکه طبیعی است که همه طرف های درگیر این معادلات سعی می کنند مواضع خودشان را قوی و قویتر نگهدارند، اظهار داشت: اگر مواضعشان ضعیف شود در گفت و گو جایگاهشان ضعیف خواهد شد از این رو من فکر می کنم این اقدام بسیار عاقلانه و بجایی است که در عین مذاکره، مواضع خودمان را هم محکم نگهداریم.

** توضیحات ایالات متحده درباره گسترش تحریم ها جبران کوتاهی ها نیست
مجتهد زاده درباره پیش نیازهای مذاکرات جامع، گفت: مهم ترین اقدامی که دو طرف باید انجام دهند، اجرای دقیق تعهدهای متقابلی است که در ژنو انجام شده است.
وی ادامه داد: لزوما اگر طرفین خواهان ادامه مذاکرات برای حل مسایل موجود هستند، باید آن چیزهایی که تعهد کرده اند را به اجرا بگذارند.
این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه تا جایی که از اخبار بین المللی می توانیم استنباط کنیم این است که ایران خوشبختانه به همه تعهدات خود عمل کرده است، اضافه کرد: حتی آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم در آخرین گزارش های خود صحبت کرده است که ایران همه تعهدات خود را رعایت کرده و مساله ای ندارد.
مجتهدزاده درباره اجرای تعهدات طرف های مقابل نیز توضیح داد: اما در طرف مقابل برای اجرای تعهدهای 1+5 بخصوص ایالات متحده آمریکا تزلزل هایی می بینیم، اگرچه رهبران سیاسی ایالات متحده آمریکا توضیحاتی در این زمینه می دهند که گذشته از قابل قبول بودن یا نبودن آن ها، آن چه مسلم است این است که توضیحات نمی تواند کوتاهی ها را جبران کند.

** آمریکا نمی تواند سیاست یک بام و دو هوا را در مذاکرات دنبال کند
وی اظهار داشت: من فکر می کنم که ایالات متحده آمریکا حتما به این نتیجه رسیده است که نمی تواند بر اساس سیاست یک بام ودو هوا در این زمینه حرکت کند.
این استاد دانشگاه به اقدام وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا در اجرای تحریم های جدید اشاره کرد و گفت: این وزارت خانه باید تکلیف خودش را روشن کند که جزیی از دولت ایالات متحده آمریکا هست یا نه؟
مجتهد زاده، ادامه داد: اگر عضو دولت دیگری است که دیگر بحثی نیست و این اقدامات را به حساب دولت آمریکا نمی گذاریم اما اگر بخشی از دولت ایالات متحده آمریکاست، این امر مربوط به رییس دولت ایالات متحده می شود که حساب وزارت خانه های خودش را روشن کند و به این وضعیت سر وسامانی بدهد.
وی، تاکید کرد: در یک معادله و یا توافق بین المللی هرکسی نباید حرف خودش را بزند.
مدیر عامل بنیاد پژوهشی یوروسویک لندن با بیان این که دولت ایالات متحده آمریکا به اندازه کافی زیر فشار کنگره این کشور ولابی صهیونیستی قرار دارد، گفت: قطعا وقتی به صورت هایی می تواند که آن یاغی گری های لابی یهودی در کنگره ایالات متحده آمریکا را هموار کند باید حریف وزارتخانه خودش هم بشود.

** آمریکا خود گرفتار ایراداتی شده که سال ها به ایران نسبت می داد
مجتهدزاده به افکار عمومی بخصوص افکار عمومی ملت ایران به عنوان ناظر اشاره کرد و توضیح داد: تمام گله و ناله آمریکا در طی سال ها این بوده که ایران پایبند اصول و مقررات نیست، حالا باید به خود آمریکا گفت که پس از این همه سال ایراد گیری از دولت ایران چگونه است که خودش مرتکب همان ایرادهایی می شود که همیشه مطرح می کرده است؟
تحلیلگر مسایل سیاسی در عین حال افزود: همه ما باید دقت داشته باشیم که اجازه ندهیم خرده گیری های احتمالی به مشکلات و موانع جدیدی تبدیل شود بلکه اجازه دهیم این توافق ها و راهی که آغاز شده است به سلامت به سرانجام مطلوب برسد؛ در سرانجام مطلوب اگر راضی نبودیم آن وقت می توانیم بحث و جدل کنیم.

** طرح هرگونه موضوع جدید در مذاکرات، خرابکاری در مسیر صلح است
مجتهد زاده به بهانه های مختلف برای شفاف سازی عملکرد جمهوری اسلامی ایران و افزودن موارد جدید در مذاکرات یا گسترش تحریم ها اشاره کرد و گفت: ما باید ببینیم این نقارها از کجا سردر می آورد، تا جایی که من اطلاع دارم بحث هایی همچون تسلیحات را رسما دولت ایالات متحده آمریکا و یا دولت های اروپایی مطرح نکرده اند.
وی، تصریح کرد: این مباحث از منابعی سر در می آورد که آن منابع، کاملا آشکارا ثابت کرده اند که به دنبال کارشکنی و ایجاد مشکل در مسیر توافق ها هستند؛ ما هم صورت هایی از این وضعیت را در داخل داریم، نباید اجازه دهیم این بحث های شخصی، حزبی، جناحی و لابی صهیونیستی به بحث مرکزی این مذاکرات جدید تبدیل شود.
استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه خاطر نشان کرد: من مطمئن هستم همه دولت های درگیر این مذاکرات می دانند که افزودن بر مطلب اصلی مذاکرات که پرونده انرژی هسته ای است و رفع نگرانی در این زمینه، فقط و فقط و فقط به معنی خرابکاری و از بین بردن زمینه های توافق و تفاهم است.

** جمهوری اسلامی ایران هم مسایل متنوع زیادی برای افزودن در مذاکرات دارد
مجتهدزاده با بیان این که ایران هم می تواند مسایل مختلفی را در قبال آن مسایل مطرح کند که البته قویا توصیه می کنم به این طرف ها نرویم، افزود: مثلا ایران می تواند حصول هرگونه توافقی در مذاکرات هسته ای را به سرنگونی رژیم بحرین مشروط کند.
وی، تصریح کرد: طرح این چنین مسایلی یک مفهوم دارد و آن هم خرابکاری برای از بین بردن اصل مذاکرات است.
تحلیلگر مسایل بین المللی با بیان این که من مطمئن هستم دولت های درگیر در این مذاکرات از جمله آمریکا می داند که منظور از این بحث ها و بیان ها ایجاد خرابکاری در روند مذاکرات است، گفت: قرار بر این نیست که موشک های ایرانی، نیروی زمینی، هوایی و مانند آن وارد بحثی شود که اصلا ربطی به این مسایل استراتژیک و نظامی ندارد.
مجتهدزاده خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد این مباحث مطرح شود، ایران هم می تواند انواع و اقسام موارد مشابه را مطرح کند.
** مسئولیت نافرجامی مذاکرات با دولتی است که مسایل غیر مرتبط را به موضوع هسته ای گره بزند
مدیر عامل بنیاد یوروسویک لندن درباره مسئولیت نافرجام ماندن مذاکرات در صورت طرح موضوعات متفرقه و ایجاد خرابکاری در رسیدن به توافق نهایی نیز اظهارداشت: اگر این مذاکرات نافرجام بماند باید دید کدام یک از طرفین مباحثی را آغاز کرده اند که به این وضعیت ختم شده است.
مجتهدزاده با تاکید بر این که طرح مباحثی همچون تسلیحات ایران و گسترش تحریم ها مذاکرات را به نافرجامی خواهد کشاند، افزود: قطعا دولتی که این مسایل را مطرح می کند، مسئولیت نافرجامی مذاکرات را باید به عهده بگیرد.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: تا این لحظه، من ندیدم که دولتی راسا وارد این مباحث شده باشد و دست به این گونه اقدامات بزند، اگر منابعی در ایالات متحده آمریکا یا اروپا چنین بحث های اضافی را مطرح می کنند باید دقت کنیم که این منابع مستقیما مربوط به دولت ایالات متحده یا اروپا نیستند و نباید به حساب آن ها گذاشت.
این استاد دانشگاه افزود: ما قویا از این دولت ها می خواهیم جلوی این مباحث را بگیرند.
** لغو قطعنامه های شورای امنیت تعهد طرف مقابل
پیروز مجتهد زاده هم چنین درباره قطعنامه های شورای امنیت و چگونگی سرنوشت آن ها تا حصول توافق نهایی گفت: این موضوع بستگی به نوع توافق طرفین دارد.
وی با بیان این که طرفین باید تا رسیدن به توافق نهایی تمامی تعهدات خود را عمل کنند، افزود: در این صورت، لغو تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران که 5 مورد خاص است به عهده طرف 1+5 است چرا که آن ها این تحریم ها را در شورای امنیت به تصویب رسانده است.
تحلیلگر مسایل سیاسی تاکید کرد: در انتها لزوما باید در قبال اجرای موارد تعهد شده از طرف ایران طرف مقابل هم تعهدات خود را در رفع تحریم ها وظلم ها انجام دهد.
سیام(4)1429**1535
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن