تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803783910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همیاری مهندسان برای امیدواری معلولان/ فقط پنج درصد از مساجد مشهد مناسب‌سازی شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > خراسان رضوی گزارش مهر/
همیاری مهندسان برای امیدواری معلولان/ فقط پنج درصد از مساجد مشهد مناسب‌سازی شد
مشهد - خبرگزاری مهر: معلولان در جامعه به علت عدم مناسب سازی با خطرات و مشکلات زیادی در تردد و زندگی عادی خود مواجه هستند که در این میان کمک و طراحی‌های فراگیر مهندسان می‌تواند در رفع این مشکلات در پایتخت معنوی ایران کمک شایانی به آنها داشته باشد.



به گزارش خبرنگار مهر، پنجم اسفند ماه سالروز تولد خواجه نصیرالدین طوسی را به خاطر فعالیت‌ها و خدمات ارزنده اش در حوزه‌های مختلف روز ملی مهندس نامیده شده است. مهندسین در طراحی‌های شهری و حوزه‌های مختلف می توانند حامی معلولان بوده و با طراحی‌های فراگیر مشکلات عدیده آنها را به ویژه در تردد و حمل و نقل بر طرف کنند هر چند اول باید تفکرات نسبت به معلولان اصلاح شود. رشته هایی مانند مهندسی عمران، طراحی صنعتی، مکانیک، ترافیک، کامپیوتر و الکترونیک مستقیما به استفاده معلولان و افراد کم توان از خدمات شهری و دسترسی آنها به خدمات اجتماعی بستگی دارد. کمک مهندسین به رفع مشکلات معلولان در کشور ما خیلی از مشکلات مربوط به تردد افراد ارتباط مستقیم با حوزه مهندسین دارد و در کاربری های مختلف در بحث تردد در حوزه حمل و نقل مشکلات زیادی برای تردد افراد معلول و جانباز، سالمند و دیگر افراد کم توان وجود دارد که مهندسین کمک زیادی می توانند داشته باشند. ساختمان های پزشکی، داروخانه ها و بیمارستان ها که جاهای پر ترددی برای افراد بیمار است و  متاسفانه ضوابط مناسب برای آنها در نظر گرفته نشده است از جمله مواردی است که با قشر مهدسین ارتباط مسقیم داشته و می توانند کمک شایانی به نخوه دسترسی برای افراد کم توان داشته باشند. مدیر عامل انجمن حامیان شهر بدون مانع در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: ساختمان پزشکان در محدوده میدان امام رضا(ع) و خیابان پرستار که پر تردد ترین محل ها برای معلولان است از این ضوابط بی بهره اند و چون خود پزشکان مطالبه گران حوزه سلامت هستند نباید برای معلولان و بیماران مشکلات تردد وجود داشته باشد.

انجام خیلی از اقدامات از هدر رفت منابع جلوگیری می کند حمید حسینی عنوان می کند: در حوزه پیاده رو سازی هر چند اقدامات خوبی شروع شده است ولی تا نقطه هدف راه زیادی وجود دارد و می توان با انجام خیلی از اقدامات به ویژه در ساخت معابر جدید از هدر رفت منابع جلوگیری کرد. وی ابراز می کند: در حوزه عمران و ترافیک حمل و نقل و جابجایی افراد معلول و کم توان، در حوزه طراحی صنعتی خیلی از موارد و محصولاتی که در پیرامون و جهت استفاده وجود دارد، در حوزه مکانیک خودرو، حمل و نقل و جابجایی عمومی، اتوبوس و تاکسی و نحوه طراحی آنها برای استفاده معلولان و افراد کم توان همه کار هایی است که از دست مهندسین بر می آید. حسینی با بیان اینکه در حوزه کامپیوتر و الکترونیک مهندسین کمک های زیادی به افراد کم توان می توانند داشته باشند ادامه می‌دهد: دوره استفاده از کارهای دور کاری است و معلولین بدون مراجعه به ساختمان ها و مکان های اداری می توانند نیاز خود را برطرف کنند ولی متاسفانه در این حوزه برای استفاده نابینایان نرم افزاد خاص و کاملی وجود ندارد.

کمتر از  پنج درصدمساجد در پایتخت معنوی ایران مناسب‌سازی شده است وی تاکید می کند: در شهری که رو به سالمندی می رود باید همه ضوابط سنجیده شده و از هم اکنون محیط و جامعه برای آنها آماده شود چرا که خطراتی که در کمین نابینایان و معلولان و سالمندان وجود دارد به خاطر همین عدم طراحی فضای شهری مبتنی بر سلامت است. حسینی با بیان اینکه در اسلام و به ویژه در معماری اسلامی بر رعایت نیاز و آسایش معلولان و کم توانان تاکید شده است ادامه می دهد: در شهر مشهد به عنوان پایلوت معماری اسلامی باید تمام ساختما نها و به ویژه مساجد، و مراکز بهداشتی و درمانی از این ویژگی برخوردار باشند در حالی که در کمتر از پنج درصد مساجد شهر مان مناسب سازی انجام شده است. مدیرعامل انجمن حامیان شهر بدون مانع ابراز می کند: مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام در نظر گرفته شده است ولی متاسفانه جایگاه و اهمیت و نقش مشهد نادیده گرفته شده و مشارکت افراد کم توان در دستور کار قرار نمی گیرد. رئیس انجمن حامیان شهر بدون مانع هم به مهر می گوید: در دنیا نابینایان در دسترسی به اطلاعات تفاوتی با دیگر افراد ندارند ولی اینجا نابینایان در استفاده از اتوماسیون اداری در دولت الکترونیک خیلی مشکل دارند و با وجود درخواست های مکرر هیچ کار مهمی در این زمینه انجام نشده است و به جای مناسب سازی مشکل را به گردن نابینایان می اندازند که آنها نمی توانند از اتوماسیون استفاده کنند. اتوماسیون دولت الکترونیک مناسب سازی برای نابینایان را جدی نمی گیرد سجاد موسوی ادامه می دهد: اتوماسیون دولت الکترونیک مناسب سازی برای نابینایان را جدی نمی‌گیرد در حالی که 90 درصد نابینایان در دنیا شاغلند در کشور ما از نرم افزاز خاصی در حوزه اتوماسیون بی بهره اند. وی ابراز می‌کند: روز ملی مهندسی را به همه مهندسین تبریک گفته و امیدواریم در آینده رسالت و وظیفه خود را بیش از پیش و بهتر از گذشته دنبال و انجام دهند و نتیجه آن زندگی راحت در سایه علم و تکنولوژی برای همه باشد. موسوی با بیان اینکه مهندسین باید در طراحی‌های شهری به مشکلات همه اقشار جامعه توجه داشته باشند، عنوان می‌کند: به ویژه 25 درصد افراد جامعه که کم توان و دارای مشکلات خاص هستند توجه بیشتری نیاز دارمد  تا فعالیت های فردی و اجتماعی این افراد در جامعه کم نشود. وی با اشاره به اینکه مشکلات معلولان فقط معلولیت نیست می گوید: محیط و باور های نادرست مردم است که مشکلات را ایجاد می کند و بیکاری و انزوا در خانه و به دنبال آن افسردگی در بین این فراد بالا رفته و سبب می شود که زندگی عادی نداشته باشند.

محیط نامناسب امید به زندگی در معلولان را بین 10 تا 15 سال پایین آورده است موسوی ادامه می دهد: افسردگی در میان جامعه معلولان چهار برابر بیشتر از افراد عادی است و امید به زندگی در آنها بین 10 تا 15 سال کمتر است که هیچ وقت علت یابی نشده است ولی مهمترین عامل آن محیط نامناسب زندگی برای این افراد است. رئیس انجمن حامیان شهر بدون مانع ابراز می کند: نداشتن بهداشت روانی، افسردگی، عدم اعتماد به نفس و خود باوری و عدم توجه به این قشر از جمله عوامل دیگر پایین آمدن امید به زندگی است و علت آنها باز هم همان عدم محیط مناسب برای زندگی فردی و اجتماعی است. موسوی اظهار می کند: حق مسلم معلولان است که از زندگی عادی استفاده کنند و ما می خواهیم که مهندسین و طراحان، برنامه ریزان و سیاست گذاران، معلولان را دیده و در جامعه آنها را مشارکت دهند. شهر استاندارد می‌خواهیم وی تاکید می‌کند: ما چیز خارق العاده ای نمی خواهیم بلکه فقط یک شهر استاندارد می خواهیم و انتظارمان از مسئولان و مدیران شهر به ویژه شهرداری توجه به ساخت و ساز ها است و اینکه چرا طراحان برای رفت و آمد افراد کم توان فکری نکرده اند. موسوی با بیان اینکه توقع ما از جامعه مهندسین دید وسیع و داشتن طراحی فراگیر است می گوید: با این دیدگاه از دوباره کاری های بسیاری جلوگیری شده و منابع مالی به هدر نمی رود. وی ابراز می‌کند: طوری طراحی شود که محصولات، ساختمان‌ها، ابرازآلات و مکان‌های عمومی برای همگان قابل دسترس و استفاده باشد چرا که با غیر قابل دسترس بودن خیلی از مکان‌ها حق انتخاب گرفته شده و فقط مکان های قابل دسترس به افراد کم توان تحمیل می شود. موسوی عنوان می کند: اگر از همان اول با دیدگاه مبتنی بر سلامت، ساختمانی ساخته شود نه تنها از زیبائی آن کم نمی شود بلکه از نوعی معماری آرام و دلنشین برخوردار خواهد شد.

وی بیان می کند: جامعه مهندسین باید بر ای آدم ها به ویژه افراد کم توان ارزش قائل شده و طراحی های خود را مبتنی بر نیاز های آنها قرار دهند. موسوی با بیان اینکه تنها درخواست ما از جامعه مهندسین عمل کردن به وظایف ذاتی خود بر اساس آموزش ها و استاندارد های لازم است می گوید: با این کار همه می توانند در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند، چرا که اگر زندگی برای من معلول مناسب نباشد خسارت شده و  وقتی معلول نتواند فعالیت اجتماعی داشته باشد و فقط مستمری بگیرد سرمایه های کشور به هدر می رود. وی تصریح می‌کند: اگر کمی به مسائلی که از 30 سال قبل گفته شده و روی آن تاکید شده است توجه می شد امروز شاهد شهری پر از مشکل برای افرد معلول، سالمند و دیگر افراد کم توان نبودیم. موسوی در پایان تاکید می کند: تنها عامل درک وضعیت معلولان از سوی مهندسین تعامل با آنها است و ما به عنوان یک انجمن حامی اعلام می کنیم که حاضریم کارگاه های آموزشی کوتاه مدت برای آشنایی تشکل های مختلف مهندسی با وضعیت معلولان برای آنها برگزار کنیم. ---------------------------- گزارش: ملیحه زرین پور  


۱۳۹۲/۱۲/۴ - ۱۰:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن