تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815387285




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همگاني شدن کار خير، فرهنگسازي مي‌خواهد/عمل خير فقط مادي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ اسفند ۱۳۹۲ (۹:۳۰ق.ظ)
عضو هيات مديره مجمع خيران ورزش يار استان اصفهان: همگاني شدن کار خير، فرهنگسازي مي‌خواهد/عمل خير فقط مادي نيست گروه استان ها/اصفهان
علي لوافان عضو هيات مديره مجمع خيران ورزش يار استان اصفهان با چهل سال سابقه هتل داري، داراي مدرک کارشناسي ارشد در رشته مديريت است. وي در خانواده اي متولد شد که فرهنگ خير در آن نهادينه شده بود. پدربزرگش حاج آقا محمدجعفر لوافان از خيران فعال اجتماعي بود که در مدرسه سازي نيز مشارکت داشته است. ساخت مدرسه در مناطق محروم شهر، کمک به انجمن‌هاي خيريه عسگريه و حجتيه، و کمک به بازسازي مساجد و مشارکت در ساخت حسينيه چهارده معصوم محله طوقچي اصفهان از جمله فعاليت‌هاي خيرخواهانه وي بوده است. مشارکت در فعاليت‌هاي خير از حاج آقا محمد جعفر لوافان به فرزند او حاج محمد لوافان رسيد. وي مدرسه اي در خيابان پنج رمضان اصفهان احداث کرد که به يادگار مانده است. از سويي ديگر مادر وي حاجيه خانم فطرس عمومي نيز در کار خير حضوري پررنگ داشته است که از آن جمله مي توان به احداث مدرسه اي در منطقه فتح آباد سميرم اشاره کرد. علي لوافان که از کودکي از کنار خانواده فرهنگ خير را تجربه کرده است، پس از ازدواج نيز فعاليت هاي خيرخواهانه خود را در کنار پدر همسرش حاج بهرام صنايعي از خيران مدرسه ساز، ادامه داد، تا امروز که نام او در کنار خيران ورزش يار نيز به ثبت رسيده است. با عنايت به همين سوابق به سراغ وي رفتيم تا از زاويه نگاه يک خير به اين امر خداپسندانه نگاه کنيم. شرح گفتگوي ما با علي لوافان عضو هيات مديره مجمع خيران ورزش يار استان اصفهان پيرامون فرهنگ خير به شرح زير است:
فرهنگ خير از نگاه شما چه مفهومي دارد؟
فرهنگ خير يکي از ارزش‌ها و هنجارهاي اجتماعي است که مي‌تواند تغييرات اخلاقي مثبتي را در جامعه ايجاد نمايند. در جامعه اي که فرهنگ خير در آن نهادينه شود، افراد آن جامعه را به خصايص اخلاقي نيکو وا مي‌دارد.
اولين پديده اي که در متن و روش خيران شكل مي‌گيرد اين است که آنها را بدون هيچ فشار و عامل خارجي و فقط عامل دروني و باطني به کار خير وا مي دارد. خير از عزيزترين چيزي که مال و ساير امکانات اوست مي گذرد و در راه خدا انفاق مي‌کند و اينگونه کار خير در جامعه، ساري و به ديگران منتقل مي شود. در مجموع کار خير يعني انجام دادن عملي که ديگران و جامعه از آن منتفع گردد. نتيجه آن مي‌شود که يک تشکل نمادين انساني که بر پايه و اساس از خودگذشتگي، رحم، مروت، انصاف، عدالت، بخشش، جوانمردي، دوري از گناه و ساير خصايص خوب شکل مي‌گيرد و همه و همه با هم مانوس مي‌شوند. در چنين جامعه‌اي همکاري، تعاون، يگانگي و يکرنگي ايجاد مي شود.
به نظر شما آيا عمل خير در صرف داشته‌هاي مالي خلاصه مي‌شود؟ آيا شما کار و فرهنگ خير را غيرمادي هم مي‌دانيد؟
عمل خير را فقط از ديدگاه مادي نمي‌توان متصور بود زيرا عمل خير هم مي‌تواند مادي باشد و هم غير مادي، در تعاملات اجتماعي و ارتباطات افراد کار خير بسيار است. از صبح که از خانه بيرون مي رويم بايد نقطه شروع کار خير باشد. اگر با وسايل نقليه عمومي سفر شهري انجام مي دهيم، جا دادن ديگران در صندلي خويش، دست سالمندي را گرفتن، به ديگران نصيحت کردن، راهنمايي جهت حل مشکلات افراد، رعايت حقوق همديگر، دست نابينايي را گرفتن و هدايت وي، دادن آدرس درست به گمشده اي در راه، گرفتن بار اضافي شخص و همراه کردن او، در حين رانندگي رعايت حقوق ديگر رانندگان همه و همه عمل خير محسوب مي‌شود.

به اعتقاد شما در جامعه ماشين زده و پرهرج و مرج امروز اين فرهنگ به صورت صحيح نهادينه شده است؟
ترويج فرهنگ خير يک فرآيند فرهنگ سازي مي خواهد. نمي‌توان مردم را به اجبار به انجام کار خير وادار کرد. فرهنگ کار خير داراي چهارچوبي است و در جامعه اين چارچوب بايد به درستي تعبير شود. ضمن اينکه همين بحث فرهنگ سازي نيز پروسه اي طولاني را مي طلبد و در بلندمدت نتيجه مفيد آن به دست مي آيد. اين فرهنگ بايستي ابتدا از کودکي و سپس مدرسه طي يک فرآيند تکميلي انجام شود. رسانه ها و جرايد خود را مسئول بدانند. دستگاه هاي مختلف همکاري کنند و همه بايد دست به دست هم بدهند تا بتوانند معضلات فرهنگي که ريشه در کمرنگ شدن فرهنگ خير دارد را حل کنند.

کار خير در جامعه زياد انجام مي شود اما انعکاس آن پررنگ نيست، به نظر شما دليل اين موضوع چيست؟
در اين ميان نقش رسانه ها موثر است. رسانه ها بايد در جهت پررنگ كردن ارزش هاي اخلاقي و اجتماعي حرکت کنند و نه در خلاف آن. مردم را نبايد به اخبار منفي عادت داد. اين خود معضل مهمي است و نتيجه آن باعث جنجال‌ها و کشمکش هايي مي شود که در رسانه ها در ميان چهره هاي ورزشي تأثيرگذار مي بينيم. متأسفانه بعضي از آنها خلاف ارزش هاي اجتماعي رفتار مي کنند. مردم را به اخبار منفي و جنجالي عادت مي دهند که اين کار صحيحي نيست اما متأسفانه اين اتفاق گاهي روي مي‌دهد که بايد جنبه هاي مثبت مسائل را هم در نظر گرفت. جنبه هاي منفي را نبايد پررنگ کرد بلکه بايد براي حل آن راهکار منطقي و علمي ارائه داد. به عنوان مثال اگر در ورزش مشکلي ايجاد شود نبايد آن را سياه نمايي کرد بلکه بايد براي رفع آن ريشه يابي کرد. عارضه يابي ناهنجاري ها خود بيانگر علت وقايع است.

به نظر مي رسد راهکار حل بسياري از مشکلات را فرهنگ سازي مي دانيد. براي ترويج فرهنگ خير که در صحبت‌هاي خود به آن اشاره کرديد چه بايد کرد؟
در فرايض ديني ما مطرح شده است که در کار خير از هم سبقت بگيرد. اين چشم و هم چشمي در انجام کار خير است که نتيجه آن گسترش فرهنگ خير در جامعه مي شود. البته در کنار اين بايد اطمينان خيران را نيز جلب کرد. خير زماني سرمايه خود را بدون هيچ چشمداشتي در اختيار توسعه، آباداني، سلامتي و نشاط جامعه قرار مي دهد که بداند سرمايه او پابرجا مي‌ماند و حركت مثبت و سازنده او خدشه دار نمي‌شود و از سرمايه گذاري خير او به خوبي نگهداري و حفاظت مي‌شود تا نام او هميشه به نيکي به يادگار بماند.

مجمع خيران ورزش يار استان اصفهان از زمان تشکيل تا امروز در اين راه توانسته است موفق عمل کند و يا بهتر بگوييم در ترغيب خيران به حضور در عرصه ورزش موفق بوده است؟
ما براي جلب حمايت خيران براي سرمايه گذاري در بخش ورزش نيازمند قوانيني هستيم که پيش از اين براي خيران مدرسه ساز در نظر گرفته و تصويب شد. اگر بتوانيم به همان دو مقوله قابل اطمينان بودن و پابرجا بودن سرمايه گذاري خيران جامه عمل بپوشانيم مي توانيم در راه جذب خيران موفق عمل كنيم و اين موضوع نيز فقط با حمايت دولت و مسؤلان و تصويب قوانين حمايتي محقق مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن