تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798747772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی معاونت‌های شهرداری از قوانین شانه خالی می‌کنند/ عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران: پروژه‌های شهرداری بدون کارشناسی افتتاح می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
وقتی معاونت‌های شهرداری از قوانین شانه خالی می‌کنند/ عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران: پروژه‌های شهرداری بدون کارشناسی افتتاح می‌شود

وقتی معاونت‌های شهرداری از قوانین شانه خالی می‌کنند/ عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران: پروژه‌های شهرداری بدون کارشناسی افتتاح می‌شود
محمد حقانی گفت: بر اکثر کارهایی که شهرداری انجام می‌دهد، کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد. اگر مطالعه و کارشناسی صورت گیرد و نقطه نظرهای مختلف لحاظ ‌شود، قطعا چنین مشکلاتی پیش نمی‌آمد.
به گزارش نامه نیوز، زیرگذر چهارراه ولیعصر با هدف حل مشکلات رفت و آمد و آرامش در تردد در خیابان انقلاب، تقاطع ولیعصر احداث شد. بار عابران پیاده این منطقه که روزانه به بیش از 3 میلیون نفر می‌‎رسید، اکنون به زیرزمین منتقل شده و رفت و آمد اتومبیل‌ها با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

در چنین شرایطی، با وجود هزینه بسیار بالا در این زمینه، مشکلات رفت و آمدی همچنان وجود دارد. رانندگان تاکسی مسافران را در پشت نرده‌ها پیاده می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا مسافران برای ورود به پیاده‌رو از میان نرده‌ها عبور کنند. حل این مشکل گرچه غیرممکن نیست، ولی به فرهنگسازی در زمینه رفت و آمد و پیاده شدن مسافران در چند متر بالاتر از ورودی پیاده‌رو دارد.





اما مشکل دیگری که حل آن تا حدودی غیرممکن است، ورود ویلچرشنینان به داخل زیرگذر است. زیرگذر چهارراه ولیعصر به گونه‌ای که طراحی شده که همه مسیرها با پله و پله برقی پوشانده شده است و اگر معلولان و جانبازان قصد عبور از خیابان داشته باشند، باید با طی کردن چندین متر، به خیابان آمده و از این مسیر حرکت کنند.





محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره این مشکل می‌گوید: من نظارت چندانی بر این محدوده نداشته‌ام اما این بحث در جلسات شورای شهر مطرح است.

وی می‌افزاد: در یک جمله می‌توانم بگویم بر اکثر کارهایی که شهرداری انجام می‌دهد، کار کارشناسی صورت نمی‌گیرد. اگر مطالعه و کارشناسی صورت گیرد و نقطه نظرهای مختلف لحاظ ‌شود، قطعا چنین مشکلاتی پیش نمی‌آمد.

حقانی با اشاره به اینکه کمیته حمل و نقل در حال بررسی این موضوع است افزود: امیدوارم به زودی این مشکل حل شود.


اصل مناسب‌سازی شهر یکی از خواسته‌های مهم جامعه افراد دارای معلولیت است

پریسا افتخار عضو، هیئت امنای انجمن باور نیز درباره مناسب‌سازی معابر می‌گوید: اصل مناسب‌سازی شهر یکی از خواسته‌های مهم جامعه افراد دارای معلولیت است ولی متاسفانه هیچ استانداردی در زمینه مناسب‌سازی وجود ندارد.

وی افزود: با وجود اینکه ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق افراد معلول به بحث مناسب‌سازی معابر اشاره دارد ولی با این وجود در این رابطه هنوز به جایگاه مورد قبولی نرسیده‌ایم و شهرداری‌ها و سازمان‌های مختلف همکاری چشمگیری ندارند.

دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی ادامه دارد: مواد دیگر این قانون اشاره به تحصیل، وضعیت بیمه، اشتغال و... افراد معلول دارد ولی از دیدگاه جامعه افراد معلول التزام به اجرایی شدن ماده 2 که همان دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌ها است اهمیت بیشتری دارد چراکه عدم مناسب‌سازی معابر، وسایل حمل و نقل عمومی و ساختمان‌ها، این افراد را در دسترسی به ادارات، محیط دانشگاه و محل کارشان نیز دچار مشکل خواهد کرد.

افتخار که خود نیز دارای معلولیت است گفت: کنوانسیون حقوق افراد معلول که نخستین کنوانسیون هزاره سوم است و کشورمان ایران نیز به آن پیوسته است بر اساس اصل برخورداری افراد معلول از کرامت و منزلت اجتماعی بوده و احترام به حقوق این افراد و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنان در اجتماع را لازم الاجرا می‌داند.

وی تصریح کرد: تا کنون که 9 سال از تصویب قانون حمایت از حقوق افراد معلول می‌گذرد دستاوردهایی در خصوص فرهنگی حاصل شده است و ادبیات حقوق افراد معلول و همچنین ادبیات مرتبط با مناسب‌سازی، مبلمان محیط شهری و دسترس‌پذیری آن برای افراد معلول در رسانه‌ها و مطبوعات شکل گرفته است ولی متاسفانه ﻣﻨﺎﺳﺐ‌ﺳﺎزی در عالم واقع تبدیل به ﯾﮏ اﻣﺮ ﺣﻘﻮﻗﯽ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ و ﻗﺎﺑﻞ ﻧﻈﺎرت در نیامده است.

افتخار با اشاره به به زیرگذر چهارراه ولیعصر ادامه داد: برای مثال زیرگذر چهارراه ولی‌عصر را در نظر بگیرید که تنها یکی از موارد عدم مناسب ساز است، در این خصوص هیچ گونه مسیر دسترس‌پذیر و مناسبی برای عبور افراد با صندلی چرخ دار، نابینایان و حتی افراد کهن‌سال تعبیه نشده است و گویی این افراد جزو شهروندان این جامعه محسوب نمی‌شوند. اگر وضعیت کلان شهر تهران بدین گونه باشد خدا به داد شهرستان‌های ما برسد!

عضو انجمن باور افزود: ستاد مناسب‌سازی شهر تهران نیز که زیر نظر معاونت شهرسازی و کمیته‌ای متشکل از شهرداری و سازمان‌های زیربط آن و همچنین سازمان‌های غیر دولتی افراد معلول است و نقش سیاست‌گذاری و نظارت در امر مناسب‌سازی را دارد در طول 5 سال فعالیت خود عملکرد مورد قبولی ارائه نکرده است چنانچه شاهدیم که سالانه تعداد زیادی بوستان و پارک در تهران افتتاح می‌شود ولی حتی ورودی آنها نیز با وجود میله‌‎هایی که برای ممانعت از ورود موتورسیکلت است برای عبور صندلی چرخ‌دار نیز مناسب نیست و در ورودی بوفه‌ها و سالن اجتماعات موجود در آنها نیز هیچ سطح شیب‌داری در کنار پله احداث نشده است. سرویس‌های بهداشتی نیز به هیچ عنوان دسترس‌پذیر نیست.

افتخار گفت: معاونت شهرسازی امر مناسب‌سازی را پر دردسر می‌داند و از قوانین موجود شانه خالی می‌کند در صورتی که اگر در امر احداث ساختمان‌ها، پارک‌ها و فضاهای شهری که به تازگی اقدام به ساخت آنها شده است از ابتدا قوانین موجود رعایت شود و استانداردهای عمومی دسترسی افراد معلول که در اکثر کشورهای اروپایی و پیشرفته شاهد آن هستیم لحاظ گردد دیگر نیازی به تخریب، بازسازی مجدد یا انجام تغیرات ثانویه نخواهیم بود در اینصورت سازمان‌های مربوطه نیز متحمل هزینه مضاعف نخواهند بود.

وی ادامه داد: به نظر مشکل اساسی ضعف در آموزش، آگاهی بخشی به جامعه، مسئولین، مهندسان و پیمانکاران و حتی کارگران است. آگاهی های لازم در خصوص لزوم و چرایی رعایت استانداردهای ساخت و ساز معابر و ساختمان‌ها به نحوی که برای افراد معلول نیز دسترس‌پذیر باشد به مسئولین داده نشده است. گویی هنوز کرامت و منزلت انسانی افراد معلول در جامعه ایران به درستی درک نشده است و جامعه غافل از پتانسیل‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این افراد است که به شرط ایجاد فرصت برابرحضور در اجتماع به منصه ظهور خواهد رسید.

افتخار در پایان به خبرنگار نامه نیوز گفت: امید است که با اصلاحات و بازنگری‌هایی که در سال جاری در مورد برخی مواد قانون جامع حمایت از حقوق افراد معلول صورت گرفته و پشتوانه محکم‌تراجرایی که این قانون پیدا کرده است و همچنین رعایت لزوم امر فرهنگ‌سازی در خصوص اصلاح نگرش در امر معلولیت شاهد بهبود کیفیت زندگی افراد معلول در جامعه ایران باشیم.







1392/11/27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن