تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802690086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از توافقنامه موقتي ژنو تا مذاکرات سه روزه وين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ اسفند ۱۳۹۲ (۹:۴ق.ظ)
از توافقنامه موقتي ژنو تا مذاکرات سه روزه وين گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، مذاکرات هسته اي بعد از وقفه اي 10 ساله و طي شدن فراز و نشيب هاي فراوان بالاخره باروي کار آمدن دولت يازدهم به مرحله ي توافقنامه ي موقتي کشيده شد. توافقي که به جرأت مي توان گفت يکي از مهمترين تحولات سياسي ايران، منطقه و حتي جهان در پايان سال 2013 ميلادي بود. در واقع دولت يازدهم با تکيه بر عنصر سياست خارجه مثبت از همان ابتدا تلاش کرد تا برنامه ي 100 روز اول خود را با چنين پيشرفت چشمگيري به مردم اعلام نمايد.
توافق‌نامه‌اي ۶ ماهه و قابل تمديد پيرامون برنامه ي هسته‌اي ايران است که در ۳ آذر ۱۳۹۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ ميان با گروه 1+5 بسته شد. بر اساس اين توافقنامه که براي «رسيدن به يک راه‌حل جامع بلندمدت و مورد توافق طرفين» و با هدف «تضمين‌نمودن صلح‌آميز بودن برنامه ي هسته‌اي ايران امضا گرديد، طرفين «به صورت داوطلبانه» متعهد مي‌شوند تا اقدامات متقابلي را به عنوان گام اول يک راه‌حل جامع انجام دهند.
بنا بر اين توافق، ايران برنامه هسته‌اي خود و غني‌سازي اورانيوم را به شکلي محدود ادامه خواهد داد و نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را بر تأسيسات خود تسهيل خواهد نمود. در عوض، طرف مقابل بخشي از تحريم‌هاي وضع‌شده عليه ايران را تعليق مي‌کند و از وضع تحريم‌هاي جديد اعم از بين‌المللي، چندجانبه و يک‌جانبه خودداري خواهد نمود.
در اين ميان دور جديد مذاکرات هسته اي ايران به طور رسمي از 29 بهمن بر اساس توافقات قبلي در وين برگزار شد. که سه روز به طول انجاميد. در حين برگزاري اين مذاکرات مقامات سياسي دو طرف از مثبت بودن فضاي حاکم در مذاکرات سخن به ميان آوردند. برخي مقامات همچون سخنگوي وزارت خارجه آمريکا دور اول مذاکرات جامع ايران و ۱+۵ را سازنده و مفيد دانست. در روز دوم مذاکرات وين حميد بعيدي نژاد که رياست هيات ايران را در اين مذاکرات بر عهده دارد پس از پايان اين نشست با اشتفان کلمنت در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات خوب و سازنده اي صورت گرفت.
سرگئي ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه، نيز اعلام کرده بود: روسيه کاملا مطمئن است ايران و پنج عضو دايم شوراي امنيت به همراه آلمان بعد از گفت و گوهاي وين اعلام خواهند کرد در گفت و گوها پيشرفت حاصل شده است.
در اين ميان برخي رسانه هاي خارجي همچون رويترز از پيشرفت شگفت انگيز مذاکرات وين خبر مي دادند و بي بي سي فارسي نيز عمدتا بر موضوع اختلاف برانگيز اين مذاکرات؛ يعني مسأله ي موشک‌هاي بالستيک ايران و همچنين تأسيسات فردو تمرکز داشت.
پس از پايان مذاکره سه روزه ي دور اول مرحله ي نهايي در وين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و محمد جواد ظريف، وزير امورخارجه ايران، در نشستي خبري شرکت کردند. نقطه ي مشترک مورد اشاره از سوي هر دو طرف، مثبت بودن روند کلي مذاکرات و پيچيده و سخت بودن مذاکرات آينده بود.
با اين حال مذاکرات ايران و 1+5 درباره ي گام پاياني توافق ژنو قرار است 26 تا 29 اسفند (17 تا 20 مارس) در شهر وين برگزار شود. همچنين توافق شد که تا خرداد ماه چندين جلسه در سطح اشتون و ظريف با فواصل حدود 4 هفته يک بار و در ميان اين جلسات، نشست هاي کاري پيرامون موضوعات مختلف دستور کار در سطح کارشناسان برجسته دو طرف تشکيل شود.
کلام آخر اينکه جداي از حمايت ها، پشتوانه و مهارت تيم ديپلماسي ايران که يقينا در اين راه از تجربه ديپلمات هاي سابق نيز بهره بردند، آنچه در اين ميان مشهود است قاطعيت جمهوري اسلامي ايران بر مواضع خود در مذاکرات هسته اي و وجود اراده ي مبني بر حل مسأله است که طرف غربي را وادار به پيش گرفتن ديپلماسي سازنده، حرکت در چارچوب برنامه هاي مورد توافق، جديت در مذاکرات و کم رنگ ساختن تهديدات نسبت به گذشته کرده است.

- محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن