تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845296776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا تکنولوژی روزنامه نگاری را خواهد خورد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیا تکنولوژی روزنامه نگاری را خواهد خورد؟ تهران - ایرنا- سال 2009 و در اولین المپیک رسانه ای جهان در پکن، مقاله ای در باره تهدیدها و فرصت های فناوری های نوین ارتباطی داشتم. حرف من آنجا این بود که ویژگیِ ذاتی این عصر، «همزاد بودن تهدید و فرصت» است.


یعنی به همان میزانی که شما از فرصت های این فضا استفاده کنید، از تهدیدهایش کم خواهد شد. و اگر فرصت های مثبت و ذاتی اش را نادیده بگیرید، تهدیدهای آن فزاینده است و شما را فرسوده و منفعل می کند.
به نظر من، این موضوع می تواند مورد بحث بیشتر کارشناسان و صاحبنظران رسانه ای قرار گیرد تا سیاستگزاری های کارامدی در این زمینه اتخاذ شود.
بگذریم. برشی از یک برنامه خبری شبکه عربی زبان ماهواره ایِ «روسیا الیوم» (متعلق به دولت روسیه) توجهم را جلب کرد. در این ویدئو دقت کنید. دست اندرکاران این رسانه پا را از «استودیوی مجازی» فراتر گذاشته اند. با تروکاژهای انیمیشنی و شبیه سازهای نرم افزاری، برای روایت صحنه، «واقعیت مجازی» را بازسازی کرده اند. چه بسا هدف آنها جذابیت بیشتر برنامه برای مخاطب و درک بهتر او از «حقیقتِ رویداد» بوده است. اما آیا نتیجه نیز چنین است؟
برای پاسخ به این سوال باید بیشتر فکر کنیم. دامنۀ تاثیرگذاریِ تحولات تکنولوژیکی در تمام زوایای زندگی انسان ها و بخصوص ابعاد فرهنگی و اجتماعی زیست بوم ها خیره کننده است. گریزی هم از آن نیست. گو اینکه فناوری موجی است که باید در جغرافیای بومی کنترل و با هدفِ حداکثری کردنِ فرصت هایش مدیریت شود. سد بستن آن را مهار نمی کند، فقط تهدیدهایش را ذخیره می کند!
اگر بپذیریم که ابزارهای نوینِ ارتباطاتی، تاثیرگذارترین فناوری در تعیین استراتژی های جدید برای حاکمیت ها و نیز تغییر در سبک زندگی ملت ها است؛ گویا ما روزنامه نگاران بیشتر از همه باید نگران شویم و از خود بپرسیم آیا تکنولوژی، روزنامه نگاری را خواهد خورد؟ دیدن تولیداتی مثل این ویدئویِ خبری در شبکه روسیا الیوم، نشان می دهد که تهدیدهای فناوری هایِ نوین برای روزنامه نگاری (و طبعا خبرنگاری) کمتر از فرصت های آن نیست.
درست که با دسترسی شهروندان به ابزارهای ثبت و انتقال اطلاعات نظیر دوربین های تلفن همراه و ارتباطاتی شبکه ای، «مجاورتِ» آنها با رویدادها کمک بزرگی به شفافیت و سرعت اطلاع رسانی می کند؛ اما این شهروندان هرگز از مهارت های خبریِ یک خبرنگار برخوردار نیستند.
شاید مدیران رسانه ای بخواهند برای پوشش بیشتر رویدادها و البته پرداختِ کمتر به خبرنگارانِ حرفه ای، به پدیده هایی چون «شهروند خبرنگاران» و یا تولیداتِ «شبه خبر»ی که رایگان و به وفور در شبکه های مجازی یافت می شود بسنده کنند. اگر اینگونه شود، بدلیل نزولِ کیفی در گزارش ها و ارائه اطلاعاتی که از حیث عناصر خبری نظیر زمان و مکان رویداد و اصلِ اعتبار منبع بشدت غیر قابل اعتمادند؛ جایگاه رسانه ای خود نزد مخاطب را از دست خواهند داد.
برای رهایی از این تهدید، باید مکانیزم های تازه ای در چرخه تولید خبر ایجاد شود. از جمله؛ داده (Data) هایِ خام شهروندان و «شبه خبر» های موجود در شبکه های مجازی ابتدا باید توسط خبرنگاران حرفه ای اعتبار سنجی شده و بعد در قالب های کیفی و حرفه ای به «اطلاعات» (Information) و نهایتا خبر (News) تبدیل شوند.
مثال دیگر. سالهاست که استفادۀ از «استودیوی مجازی» رسانه های دیداری را قادر ساخته تا پشتِ سر خبرنگار یا مصاحبه شونده، تصاویر آرشیوی و یا حتی زندۀ اماکن دیگر را «کلاژ» کنند. مثلا گوینده در استودیویی در مسکو است، حال آنکه مخاطب با توجه به تصویرِ پشت صحنه، گمان می برد که از درونِ معرکه ای در بغداد یا پاریس گزارش می کند و سخن می گوید! حداقل این است که حقوق مخاطب و اخلاق حرفه ای حکم می کند به مخاطب اطلاع رسانی شود که گوینده خبر در محل رویداد نیست.
چنانچه در برخی شبکه های حرفه ای دنیا می بینیم که زیر تصویر گوینده واژه «استودیو» و بالای تصویرِ دومی که از طریق «استودیوی مجازی» پخش می شود، واژه «زنده» یا «آرشیو» را به همراه محل رویداد ذکر می کنند. مدیرانِ رسانه های دیداری باید ساختار برنامه های خبریِ خود را به نحوی بازبینی کنند که اخلاق رسانه ای، حقوق مخاطب و جذابیت های حرفه ای را با هم تامین کند.
به ظاهر و در حرفه ای ترین نمونه؛ رسانه های ایالات متحده با هماهنگی پنتاگون در جنگ علیه رژیم صدام به دوربین های نصب شده بر کلاه سربازان آمریکایی وصل شده بودند. سرباز در میدان می دوید و گزارشگر فاکس نیوز صحنه را بر اساس دستورالعمل های رسانه ای روایت می کرد. سرباز جایی می رفت و راوی طوری گزارش می کرد که قبلا در سناریوی خاصی تدوین شده بود. نمونه ای آمریکایی از اطلاع رسانیِ بحران.
و اما بسته خبری روسیا الیوم. اقدام این شبکه (که در برخی شبکه های دیگر هم دیده می شود) پا را فراتر از استودیوی مجازی گذاشته و «واقعیتِ مجازی» را نه با دوربینِ دوم، که با استفاده از تکنیک های نرم افزاری و انیمیشن بازسازی کرده است. اینجا مخاطب قطعا مجازی بودن تصاویر دوم را متوجه می شود، اما این تصاویر هرگز جایگزین «حقیقتِ رویداد» نیست. به عبارتی جذابیت، حقیقت نمی سازد و اقناع نمی کند.
چه بسا افراط در اینگونه گزارش های خبری از اهمیت رویدادها و اعتبار رسانه ها نزد مخاطب بکاهند. و باز چه بسا این تکنولوزی سبب شود تا مدیران رسانه ای به بهانۀ کم کردن هزینه ها و یا ریسکی که حضور خبرنگاران در صحنه رویداد دارد، «واقعیت مجازی» را به «حقیقت» ترجیح دهند. اینجا نیز مدیران رسانه های دیداری باید مکانیزم های تولید خبر را بازبینی نمایند.
به ویدئوی پیوست دقت کنید. من فقط طرح نگرانی کردم تا فضای گفت وگو و مشارکتِ فعالانِ حوزه ارتباطات باز شود. بلکه بیشتر فکر کنیم و از خود بپرسیم که «آیا تکنولوژی، روزنامه نگاری را خواهد خورد؟»
* پرویز اسماعیلی - خبرآنلاین
**1368**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن