تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802894476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زارعی: دیپلماسی پارلمانی جدی‌ترین موضوع در روابط بین الملل است/ علی شیخ: گروه‌های تروریستی دست پرونده آمریکا است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری:
زارعی: دیپلماسی پارلمانی جدی‌ترین موضوع در روابط بین الملل است/ علی شیخ: گروه‌های تروریستی دست پرونده آمریکا است
"دیپلماسی پارلمانی زمینه ساز وحدت کشورهای اسلامی" شب گذشته (۲۹ بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "اصغر زارعی" عضو هیئت علمی دانشگاه و "علی شیخ" نماینده مجلس سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ "دیپلماسی پارلمانی زمینه ساز وحدت کشورهای اسلامی" شب گذشته (۲۹ بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "اصغر زارعی" عضو هیئت علمی دانشگاه و "علی شیخ" نماینده مجلس سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
زارعی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چگونه می‌توانیم از ظرفیت به وجود آمده برای حل بحران‌های تحمیل شده در کشورهای اسلامی استفاده کنیم، گفت: دیپلماسی پارلمانی امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعات جدی در روابط بین الملل محسوب می‌شود.  
 
وی با اشاره به اینکه اتحادیه بین المجالس اسلامی یکی از تاثیرگذار‌ترین و بزرگ‌ترین اتحادیه‌های موجود است، افزود: این اتحادیه از مدت‌ها قبل تشکیل شد، به گونه‌ای که کشورهای اسلامی در آن عضو هستند.  
 
* دیپلماسی پارلمانی جدی‌ترین موضوع در روابط بین الملل است
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه اتحادیه بین المجالس اسلامی فعالیت‌های خود را در عرصه دیپلماسی پارلمانی برای تاثیرگذاری بر سیاست‌های جهان دنبال می‌کند، خاطرنشان ساخت: این ابتکار عمل در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مادرید مطرح شد، به گونه‌ای که با استقبال کشورهای اسلامی روبرو شد.  
 
زارعی با اشاره به اینکه اولین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه بین المجالس اسلامی در سال ۱۳۷۹ در تهران برگزار شد، ادامه داد: مبتکر این تفکر و اندیشه رئیس پارلمان وقت جمهوری اسلامی ایران حجت الاسلام ناطق نوری بود.  
 
وی با اشاره به اینکه اتحادیه بین المجالس اسلامی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است، گفت: در سال ۱۹۶۹ سازمان کنفرانس اسلامی که امروزه به سازمان همکاری‌های اسلامی تغییر نام یافته، بنا شده است.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه بالا‌ترین میزان مشارکت و حضور سران مجالس کشورهای اسلامی و اعضا و نمایندگان آن‌ها در تهران حضور دارند خاطرنشان ساخت: همه کشورهای عضو این اتحادیه به تاثیرگذار بودن این نهاد در عرصه روابط بین الملل اعتقاد دارند، به گونه‌ای که آن‌ها درصدد هستند تا از این توان به صورت بالقوه و بالفعل استفاده کنند.  
 
زارعی گفت: کشورهای اسلامی درصدد هستند تا از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی خودشان برای حل مسائل جهان اسلام و موضوعات جهان خارج از اسلام استفاده کنند.  
 
وی گفت: کشورهای عضو اتحادیه بین المجالس اسلامی درصدد هستند تا با اجماع به میثاق‌های جمعی واحدی برای حل معضلات جامعه جهانی و اسلام بپردازند تا بتوانند در راستای پیشبرد اهداف و آرمانهای ملت‌های اسلامی حرکت کنند.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به وجود مشکلات عدیده در عرصه جهان اسلام ادامه داد: جنبش غیرمتعهد‌ها به عنوان یک نهاد اثرگذار پس از قطب بندی جهان به قطب شرق و غرب سقوط پیدا کرد، به گونه‌ای که این جنبش با تفکر رئیس جمهور اندونزی پایه گذاری شد.  
 
زارعی با اشاره به اینکه جنبش غیرمتعهد‌ها بالغ بر ۱۲۰ کشور عضو آن هستند که همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند.  
 
وی با اشاره به اینکه سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) توسط جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب شکل گرفت، اظهار داشت: تمامی این سازمان‌ها ظرفیتهای خوبی هستند که باید از آن‌ها به خوبی بهره گرفت.  
 
*باید از دیپلماسی پارلمانی برای رسیدن به اهدافمان استفاده کنیم
 
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: باید با بهره گیری از دیپلماسی پارلمانی به اهداف و آرمانهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حقوقی برسیم.  
 
زارعی با اشاره به اینکه ۲۲ کشور اتحادیه عرب عضو بین المجالس اسلامی هستند، افزود: پتانسیل‌های بسیار خوبی در اختیار کشورهای عضو این اتحادیه وجود دارد که باید با هم افزایی از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.  
 
وی با بیان اینکه با اندیشه‌های ناب اسلام می‌توان میثاق‌ها و پیمان‌های خوبی را به جهان عرضه کرد، افزود: امروزه کنوانسیون‌های حقوق بشر توسط غرب امضاء و به عنوان یک منشور جهانی مطرح شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه جهان اسلام نظام حقوقی خاص خود را دارد، گفت: حل و فصل منازعات در جهان اسلام براساس اصول، قواعد و قوانین حقوق اسلام صورت می‌گیرد.  
 
زارعی خاطرنشان ساخت: سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان نهاد تاثیرگذار و مهم به حساب می‌آید.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا اتحادیه عرب در طی سالیان گذشته نتوانسته در راستای مبارزه با صهیونیست و حمایت از فلسطین اقدامات ارزنده‌ای را انجام دهد، گفت: متاسفانه انسجام و همکاری‌های لازم در بین اعضای اتحادیه عرب وجود ندارد، به گونه‌ای که باید گفت این نهاد متاثر از قدرت‌های خارج از منطقه است.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه نظام سلطه از مکانیزم‌های لازم برای تداوم سلطه‌گری خود استفاده می‌کند، افزود: سازمان ملل متحد برآمده از جنگ جهانی دوم است، این در حالی است که جامعه ملل در فاصله میان دو جنگ به وجود آمد، به گونه‌ای که این سازمان برآمده از جنگ جهانی اول بود.  
 
زارعی با اشاره به سایر نهاد‌ها و سازمان‌های بین المللی همچون یونسکو، آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان ساخت: بیش از ده‌ها سازمان بین المللی امروزه نقض رفتار و هنجارهای بین المللی را در اختیار گرفته‌اند.  
 
وی با اشاره به اینکه جهان اسلام باید در راستای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف خود همواره بکوشد، ادامه داد: جهان اسلام نیازمند مکانیزم‌های قدرتمند برای رسیدن به اهداف خود است.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به فلسفه وجودی اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب برای این منظور به وجود آمد که بتواند در برابر تهاجمات رژیم صهیونیستی ایستادگی کند.  
 
* اتحادیه عرب از اهداف خود منحرف شد 
 
زارعی با اشاره به حمایت‌های آمریکا و بعضی دول غرب از رژیم صهیونیستی اضافه کرد: متاسفانه اتحادیه عرب در ادامه مسیر خود از اهداف و آرمان‌هایش منحرف شد.  
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب به جای اینکه از سوریه حمایت کنند برعلیه این کشور موضع گیری کرده‌اند، ادامه داد: تنها یکی دو کشور سوریه از میان اعراب از ملت حمایت می‌کنند.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه در اتحادیه عرب انحرافات بسیاری شکل گرفته است، افزود: سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۹۶۹ با هدف حمایت از آزادی فلسطین و قدس شریف شکل گرفت.  
 
زارعی اضافه کرد: متاسفانه کشورهای عضو اتحادیه عرب همکاری و همراهی لازم را برای رسیدن به آرمانهای مقدس ندارند.  
 
وی با اشاره به اینکه کشورهای عربی به دلیل برخی از کارشکنی‌ها در مسیر اهداف خود از حرکت بازمانده‌اند، اظهار داشت: به دلیل تعارضات و دوگانگی‌های موجود متاسفانه از ظرفیت به وجود آمده نتوانستیم استفاده لازم و بهینه‌ای را ببریم.  
 
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه اتحادیه رسانه‌های کشورهای جهان اسلام به عنوان یک مکانیزم می‌تواند اثرات بسیار خوبی داشته باشد، گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها همچون العربیه، الجزیره همکاری‌های لازم را ندارند و اقدام به کارشکنی می‌کنند به گونه‌ای که باید گفت این تعارضات و دوگانگی‌ها عمدتا متاثر از قدرت‌های خارج از منطقه است.  
 
زارعی با اشاره به پراکندگی که امروزه در جهان اسلام به وجود آمده است، افزود: تا زمانی که همسویی و همگرایی در میان اعضاء شکل نگیرد نمی‌توانیم منازعات و مناقشاتی که مبتلابه جهان اسلام است را برطرف کنیم.  
 
علی شیخ در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه در نشست روسای مجالس بین الاسلامی چه موضوعاتی مطرح شد؟ گفت: کمیته‌های تخصصی فراوانی در این نشست برگزار شده است، البته باید گفت که از روزهای قبل کمیته‌های تخصصی برگزار شده بودند. 

نماینده مجلس سوریه با اشاره به برگزاری کمیته سیاسی در خصوص موضوع فلسطین اظهار داشت: درباره پیش نویس برخی از قطعنامه‌ها در این اجلاس بحث‌ها و گفتگوهایی به میان آمد.  
 
وی با اشاره به اینکه امیدوارم این اتحادیه آرزوهای مسلمانان را در حوزه‌های مختلف برآورده کند، ادامه داد: در کمیته تخصصی سیاسی روابط بین الملل درباره موضوع فلسطین، سوریه و لبنان به بحث و تبادل نظر پرداختیم.  
 
در ادامه "علی شیخ" در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در کمیته سیاسی راجع به مسئله سوریه چه موضوعاتی مطرح شد؟ گفت: در کمیته سیاسی برای مبارزه با تروریسم تاکیدات بسیار زیادی شد به گونه‌ای که باید کشورهای اسلامی در راستای مبارزه با تروریسم اقدامات بسیاری را انجام دهند. 
 
وی با اشاره به اینکه امروزه مقاومت لبنان ستودنی است، ادامه داد: همه باید مقاومت را به رسمیت بشناسند.  
 
علی شیخ تصریح کرد: امروزه جهان اسلام با پدیده تروریسم مواجه شده است به گونه‌ای که باید کشورهای اسلامی در راستای مبارزه با آن اقدامات بسیار زیادی را انجام دهند.

نماینده مجلس سوریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی برای مبارزه با پدیده تروریسم مجالس کشروهای اسلامی چه اقداماتی را باید انجام دهند؟ گفت: امت اسلامی اولین کسانی هستند که از پدیده تروریست متضرر می‌شوند.  
 
وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام اولین متضرر شونده از این پدیده است، افزود: گروه‌های تکفیری و تروریستی به اسم اسلام در حال توهین هستند.  
 
علی شیخ با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی اقدامات زشتی را به اسم اسلام مرتکب می‌شوند، ادامه داد: متاسفانه گروه‌های تروریستی به خود اسم اسلامی ریشه دار و تاریخ داری را انتخاب کرده‌اند.  
 
* گروه‌های تروریستی دست پرونده آمریکا است
 
نماینده مجلس سوریه با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی بر روی خود نام برخی از صحابه‌های جلیل القدر را گذاشته‌اند، ادامه داد: گروه‌های تروریستی دست پرورده سرویس‌های جاسوسی صهیونیستی غربی و آمریکایی هستند.
 
* در اتحادیه بین المجالس اسلامی درباره تروریست چاره اندیشی شد
 
وی با اشاره به اینکه در اتحادیه بین المجالس اسلامی به چاره اندیشی درباره مبارزه با پدیده شوم تروریسم پرداخته شده است، افزود: امت اسلامی دارای ارزش‌های فکری پرباری هستند.  
 
علی شیخ با اشاره به اینکه کشورهای غربی آمریکایی، سرمایه گذاری‌های بسیاری را در خصوص تروریست انجام داده‌اند، ادامه داد: گورههای تروریستی در نتیجه طرح‌های آمریکایی، صهیونیستی و غربی به وجود آمده‌اند به طوری که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواستند از این طریق اسلام را مرود هدف قرار دهند.  
 
نماینده مجلس سوریه با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی اسلامیت و انسانیت را مورد هدف قرار داده‌اند، افزود: بحران سوریه توانست توازن قوای بین المللی را تغییر دهد.  
 
وی با اشاره به اینکه سوریه و ایران مخالف استعمار هستند، گفت: متاسفانه آمریکا و کاخ سفید به هرکسی می‌خواهند تهمت می‌زنند. در سوریه بیش از ۴۰۰ سایت اینترنتی وجود دارد که به اسم ملت سوریه اقدام به فعالیت می‌کنند.  
 
نماینده مجلس سوریه با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی در ۳۵ هتل ۵ ستاره در کشورهای همسایه سوریه اقامت دارند به گونه‌ای که آن‌ها این هتل‌ها را به عنوان اتاق فکر خود برگزیدند، تصریح کرد: گروه‌های تروریستی ۱۹۰ میلیارد دلار هزینه برای گروه‌های تروریستی صرف کرده‌اند و ۹ میلیارد دلار از این رقم به گروه‌های تروریستی و خرابکار، ۲۳ میلیارد دلار برای کمک رسانی رسانه‌ای، ۲۳ میلیارد دیگر برای خرید مزدور، ۶ میلیارد برای پوشش سران نهادهای بین المللی تخصیص داده شده است.  
 
علی شیخ افزود: شبکه‌هایی همچون العربیه و الجزیره به صورت شبانه روزی اقدام به بمباران خبری مردم سوریه کرده‌اند به گونه‌ای که این شبکه‌ها و شبکه‌های مشابه دیگر حقایق را به صورت وارونه جلوه می‌دهند.  
 
نماینده مجلس سوریه با اشاره به اینکه القاعده ساخته و پرداخته آمریکا است، افزود: آمریکا و متحدانش تمام ابزارهای لازم را در اختیار گروه‌های تکفیری، تروریستی و وهابی قرار داده است، این در حالی بود که آمریکا در جنگ با اتحادیه جماهیر شوروی القاعده را به افغانستان آورد تا دست به اقدامات تروریستی بزند.

انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن