تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804118804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستین مصاحبه گولن پس از 16 سال


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
نخستین مصاحبه گولن پس از 16 سال

نخستین مصاحبه گولن پس از 16 سال
فتح الله گولن، روحانی مسلمان ترک که جنبش وی ("هیزمت" یا خدمت) در حال حاضر با دولت رجب طیب اردوغان در خصوص مناقشه تحقیقات ضد فساد اخیر دچار اختلاف شده است، برای نخستین بار در 16 ساله گذشته مصاحبه ای را انجام داد.
به گزارش نامه نیوز، فتح الله گولن، رهبر مسلمان ترکیه که در حال حاضر ساکن ایالت پنسیلوانیای آمریکا است، این مصاحبه را با شبکه بی بی سی ترک زبان انجام داده است.

وی در این مصاحبه این فرضیه را که به پیروان خود در مناصب بلند پایه پلیس و قوه قضائیه ترکیه دستور داده علیه دولت این کشور تحقیقات ضد فساد انجام دهند، قویا رد کرد.

گولن گفت: واکنش های حزب "عدالت و توسعه" ترکیه شامل اخراج تعدادی از مقامات پلیس و بازداشت برخی از همپیمانان اردوغان، ضد دموکراتیک بوده است.

وی افزود، برخی از افسران اخراج و یا تغییر سمت داده شده در پلیس و قوه قضائیه ترکیه هیچ ارتباطی با او ندارند و این ادعا را که جنبش وی تحقیقات و بازداشت ها را سازماندهی کرده رد کرد.

فتح الله گولن افزود: این اقدامات بدین منظور انجام شده که جنبش ما (خدمت) را بزرگتر از آن چیزی که هست جلوه دهند و مردم را در خصوص تهدید ناموجود نگران کنند.

وی تاکید کرد که ادعای فساد و رشوه در دولت ترکیه واقعیت دارد.

گولن گفت: مطمئنا فساد وجود دارد و همه آن را می پذیرند؛ دولت، نخبگان، روشنفکران و همه این واقعیت را در ترکیه می بینند، هیچ کس نمی تواند آن را تغییر دهد.

فتح الله گولن تاکید کرد: این ممکن نیست که قضات و دادستان های تحقیقات از من دستور بگیرند. من هیچ ارتباطی با آن ها ندارم. من حتی یک دهم درصد از آن ها را نمی شناسم.

وی گفت: مقامات قوه قضائیه و پلیس ترکیه بدین منظور تحقیقات درباره این پرونده را انجام دادند که این وظیفه معمول آن ها است. ظاهرا آن ها از این حقیقت اطلاع نداشتند که فساد و رشوه گیری دیگر یک جرم محسوب نمی شود.

گولن مدعی شد که دولت ترکیه بدین منظور علیه جنبش وی مساله وجود دولت موازی در داخل دولت را مطرح کرده تا بر اتهامات فساد و رشوه گیری خود سرپوش بگذارد.

وی افزود: تنها به این دلیل بر دولت موازی تاکید شده تا نشان داده شود این رشوه گیری ها و مناقصه های غیر قانونی مسائلی عادی هستند و در خصوص آن ها هیچ بحثی انجام نشود.

به گزارش فارس، گولن درخصوص فرآیند صلح دولت ترکیه با کردهای این کشور نیز گفت که هرگز مخالف مذاکره با پ.ک.ک نبوده است.

وی تاکید کرد: می توان مذاکراتی را با سازمان پ.ک.ک انجام داد اما باید شرف کشور حفظ شود.

به گفته گولن، "عبدالله اوجالان رهبر پ.ک.ک از آنچه که ما در ارتباط با مردم کرد از طریق گسترش مدارس متعلق به جنبش مان در بخش شرقی کشور که عمدتا کردنشین است انجام داده ایم، خرسند است."

وی افزود: آن ها نمی خواهند فعالیت های ما جلوی پیوستن جوانان به شبه نظامیان در کوه ها را بگیرند. سیاست آن ها حفظ خصومت میان پ.ک.ک و مردم ترکیه است و ایجاد مدارس ما و سرمایه گذاری در مناطق شرقی به غلط به عنوان اقداماتی علیه فرآیند صلح تلقی می شوند.

فتح الله گولن همچنین در خصوص گرایش انتخاباتی خود در انتخابات محلی آتی گفت که هنوز تصمیمی درباره این انتخابات نگرفته است.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد من در این زمینه چیزی به مردم بگویم به آن ها می گویم که مردم باید به آنهایی رای دهند که به دموکراسی و حاکمیت قانون احترام می گذارند و با مردم خوب هستند. این که من مردم را تشویق کنم در حمایت از یک حزب رای دهند توهین به شعور به مردم است. همه به وضوح می بینند چه اتفاقی در حال افتادن است و من حتی تصمیم نگرفتم که چیزی درباره آن بگویم.

گولن درباره بالا گرفتن تنش ها میان ترکیه و اسرائیل در سال های اخیر گفت: دولت ترکیه اشتباهاتی را مرتکب شد.

وی افزود: آن ها تلاش می کنند ما را یک جنبش حامی اسرائیل جلوه دهند به این معنی که ما نظر مساعدتری به نسبت ملت درباره اسرائیل داریم. ما تنها اسرائیلی ها را به عنوان یک مردم و بخشی از مردم جهان می پذیریم.

گولن همچنین درخصوص حمایت جنبش خود از ساخت ساختمان مذهبی مناقشه برانگیز برای علوی های ترکیه در آنکارا گفت: ما معتقدیم که این کار برای وحدت با برادران علوی ما در ترکیه مفید است. ما ممکن است در این زمینه اشتباه کنیم اما بسیاری از مردم آن را می پذیرند.






1392/11/8





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن