تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803096907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مثلث حدادعادل، قالیباف و جلیلی در انتخابات مجلس رودروی روحانی و لاریجانی قرار می‌گیرند؟/ قالیباف و سودای جدیدی به نام «ریاست مجلس»


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
مثلث حدادعادل، قالیباف و جلیلی در انتخابات مجلس رودروی روحانی و لاریجانی قرار می‌گیرند؟/ قالیباف و سودای جدیدی به نام «ریاست مجلس»

مثلث حدادعادل، قالیباف و جلیلی در انتخابات مجلس رودروی روحانی و لاریجانی قرار می‌گیرند؟/ قالیباف و سودای جدیدی به نام «ریاست مجلس»
اصول گرایان به دنبال بازسازی چهره خود هستند و اصلاح طلبان و تیم دولت به دنبال فتح سنگری دیگر، همین باعث می‌شود که زنگ انتخابات مجلس زودتر از آنچه به نظر می‌رسید به صدا درآید.
مصطفی داننده: فضای سیاسی ایران همواره فضایی پیچیده بوده و این پیچیدگی در دو دهه اخیر بیش از گذشته، ذهن تحلیلگران مسائل ایران را به خود مشغول کرده است. تغییرات گسترده در سطوح مختلف به ویژه در قوه مجریه، عدم وجود احزاب رسمی و اتحادهای زودگذر به این پیچیدگی کمک فراوانی کرده است.

یکی از این پیچیدگی‌های سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و در میان جریان‌های اصولگرایی ایجاد شده است. اصول گرایانی که بعد از پایان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، منتظر رسیدن به ریاست قوه مجریه بودند ناگهان با ناکامی بزرگی از سوی دوست سابق خود یعنی حسن روحانی روبرو شدند.

اصول گرایان بعد از این ناکامی، با این سوال مواجه شدند که آیا همچون زمان خاتمی، تمام نهادها را باز هم به اصلاح طلبان که اینبار با شکلی جدیدی به روز شده اند واگذار خواهند کرد؟ پیروزی نسبی اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران و دیگر شهرهای کشور، بر این نگرانی افزود و اصول گرایان را به این فکر واداشت که مسیر آینده خود را برای مقابله با جریان اعتدال مشخص کنند.

جریان اصول‌گرایی که این روزها خود به دو دسته عمده تقسیم می‌شودند و هر کدام تعریفی از اصول گرایی برای خود ارائه کرده‌اند و اعلام می‌کنند که از نظر آنها اصول گرایی چیز متفاوت از اندیشه طرف مقابل است. بر اساس نظر کارشناسان مسائل سیاسی همین اختلاف‌ها زمینه ساز شکست در انتخابات ریاست جمهوری شد. اما این روزها اصول گرایان به دنبال ایجاد تئوری جدیدی هستند که آن را می‌شود تئوری وحدت برای فرار از شکست نامید.

این روزها ژنرال‌های این جریان انتخابات مجلس دهم را تنها سنگر باقی مانده برای خود می‌دانند و معتقد هستند که بر هر شیوه ممکن باید آن را حفظ کنند حتی اگر این شیوه وحدت با جریانی باشد که او را متهم به تندروی یا ساکتین فتنه کرده باشند.

آنها به خوبی به این موضوع پی برده‌اند که دولت روحانی با حمایت اصلاح طلبان به سردمداری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی عزم خود را برای رسیدن به مجلس دهم جزم کرده است و با توجه به محبوبیت روزافزون دولت، این امر برای آنها دور از دسترس نیست.

اصول گرایان شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری، راه حل را در حضور همه جانبه و با تمام قدرت در یک لیست بدون حضور اصول گرایان طرفداران دولت از جمله علی لاریجانی هستند. لیستی که با سه ضلع اصلی در تهران یعنی غلامعلی حداد عادل، سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف شکل خواهد گرفت.

سعید جلیلی و محمد باقر قالیباف، دو نامی که لقب ناکام بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری را با خود یدک می‌کشند اینبار به دنبال رسیدن به قوه مقننه و ضربه به دولت روحانی هستند. یک رسانه اصلاح طلب چندی پیش از دیدار این دو چهره اصول گرا خبر داد و نوشت:« محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی با یکدیگر دیدار و توافق کرده‌اند که درانتخابات مجلس آینده با هماهنگی قالیباف فعالیت‌های سیاسی خود را پیش ببرند.»

در این میان اما ماجرا برای شهردار تهران کمی فرق میکند. او که حالا حسرت رسیدن به خیابان پاستور برای او 12 ساله شده است، بیش از بیش در تلاش برای رسیدن به ریاست قوه مقننه است. قالیباف به واسطه فعالیت‌هایش در شهرداری تهران امید به رای این شهر بسته است و معتقد است به پشتوانه رای او، لیست مورد نظرش می‌تواند به مجلس راه پیدا کند. حضور سعید جلیلی و حداد عادل نیز می‌تواند بر بار این لیسب بیفزاید.

این سه ضلع جریان اصول گرایی به خوبی این مسئله را درک کرده‌اند، که شکاف در این اتحاد می‌تواند پایانی باشد بر عمر سیاسی آنان و به همین علت از هم اکنون تلاش خود را برای رسیدن به یک لیست واحد آغاز کرده اند. در همین ارتباط حداد عادل در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که :« امیدواریم همه ما از گذشته عبرت گرفته باشیم و این تلاش‌ها به نتیجه برسد و همگرا شویم.»

از سوی دیگر دبیرکل جبهه پایداری، «مرتضی آقا تهرانی» درباره اجماع با اصولگرایان نیز اظهار داشت: ما واقعا اگر روی اصول ایستادگی کنیم هیچ اختلافی وجود نخواهد داشت؛ کسانی که می‌گویند اصولگرا هستیم باید بر حرف‌هایش پایدار باشند. آقا تهرانی با بیان اینکه اصولگرایی باید برگرفته از اصل انقلاب، امام (س) و رهبری باشد، گفت: در صورتی که گرایش به اصولگرایی برای نفسانیات نباشد، به ایجاد وحدت نیازی نیست، بلکه وحدت خود به خود پدید می‌آید.

در همین راستا سخنان عباس پازوکی، از یاران سابق قالیباف مهر تاییدی است بر این معنا که شهردار تهران سخت به دنبال رسیدن به ریاست قوه مقننه است. وی در صفحه شخصی خود می‌نویسد:«برخی منابع از استعفای محمد باقر قالیباف از سمت شهرداری تهران خبر می دهند . البته این منابع استعفای قالیباف را قریب الوقوع نمی دانند . بلکه در فرصت قانونی باقی مانده تا انتخابات مجلس دهم این استعفا مطرح می شود تا امکان ثبت نام برای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران به عنوان سرلیست اصولگرایان تهران فراهم شود . ظاهرا آقای قالیباف که از رسیدن به ریاست قوه مجریه ناامید شده در نظر داردشانس خود را برای کسب عنوان ریاست قوه مقننه امتحان کند .»

اصول گرایان مخالف دولت به خوبی به این نتیجه ر سیدند که تنها راه شکست روحانی، یا حداقل شکست آبرومندانه در مقابل دول یازدهم رسیدن به وحدت است و جلیلی و حداد که ترس زیادی از حذف جریان اصول گرایی از صحنه سیاسی کشور دارند، علی رغم میل باطنی خود با توجه به محبوبیت بیشتر قالیباف نسبت به آنان، راضی به سرلیستی و حتی ریاست او بر مجلس شورای اسلامی خواهند شد.

در مقابل جریان اصول گرایی مخالف دولت، تیم علی لاریجانی نیز وجود دارد. لاریجانی که تمایل شدیدی به حسن روحانی دارد، راه خود را از حداد، قالیباف و جلیلی آماده کرده است و به دنبال این است که به عنوان نماینده حامی دولت وارد کارزار انتخابات شود. لاریجانی که بسیاری او را یک شطرنج باز قهار در فضای سیاسی ایران می‌دانند احتمال فراوان اینبار از شهر تهران نامزد انتخابات مجلس خواهد شد و سرلیستی، لیست مشترک اصول گرایان و اصلاح طلبان طرفدار دولت را در کنار محمدرضا عارف برعهده خواهد داشت.
 
رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی به خوبی می‌داند که شانس پیروزی طرفداران دولت، بسیار بیشتر از جریان اصول گرای مخالف روحانی است و به همین علت تلاش می‌کند در زمین رئیس جمهور بازی کند تا بازندگان انتخابات ریاست جمهوری. حمایت هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و سید محد خاتمی از لیست طرفدار دولت، می‌تواند برگ برنده این جریان باشد به ویژه اینکه لاریجانی با رای بالا در تهران می‌تواند برای بار سوم بر صندلی ریاست مجلس دهم تکیه بزند.

با اینکه سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که « دو سال تا انتخابات مجلس دهم مانده است بنابراین زود است وارد چنین فضایی شویم. و به تازگی فضای کشور از حال و هوای انتخابات فاصله گرفته است اعتقاد دارد باید فرصت داد از این فضا فاصله بگیریم بعد برای ورود مجلس آینده، فعالیت انتخاباتی داشت.» اما گروه‌های سیاسی فعالیت‌های خود را برای انتخابات مجلس دهم آغاز کرده‌اند و هم اکنون به دنبال یارگیری برای یک رقابت تمام عیار هستند، انتخاباتی که می‌تواند لقب یکی از رقابتی ترین انتخاب‌های مجلس شورای را به خود اختصاص دهد.

اصول گرایان به دنبال بازسازی چهره خود هستند و اصلاح طلبان و تیم دولت به دنبال فتح سنگری دیگر، همین باعث می‌شود زنگ انتخابات مجلس زودتر از آنچه به نظر می‌رسید به صدا درآید.





1392/11/8





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن