تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803861640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای مقابله با بحران آب و خاک باید برنامه داشته باشیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برای مقابله با بحران آب و خاک باید برنامه داشته باشیم رشت - ایرنا - دبیر علمی زمین شناسی کشاورزی در کنگره علوم زمین در گیلان گفت : بحران آب و خاک از مخاطراتی است که باید برای مقابله با آن، برنامه ریزی جدی و اصولی داشته باشیم.


به گزارش ایرنا، ˈ خلیل رضایی ˈ روز دوشنبه در این همایش اظهار کرد : بحران آینده بشری نه انرژی بلکه بحران آب و خاک است که در کشور ما بسیار نمود دارد .
وی خاطرنشان کرد : ایران در برخی موارد نظیر فرسایش خاک جایگاه نامناسبی دارد و از یکسو با بحران آب روبروست و از سوی دیگر واردکننده و صادرکننده برخی محصولات کشاورزی است .
دبیر علمی زمین شناسی کشاورزی با اشاره به افزایش جمعیت در کشور متذکر شد : تولید محصولات با کیفیت و به جا و متناسب با ظرفیت آبهای زیرزمینی باید در بخش کشاورزی مد نظر قرار گیرد.
رضایی تصریح کرد: زمین شناسی کشاورزی بیانگر ارتباط کمی و کیفی آب، خاک و کشاورزی هر منطقه با خصوصیات زمین شناسی و اقلیمی آن ناحیه و در واقع نقطه ای کلیدی برای اقتصاد مناطق مختلف است .
وی با اشاره به نقش علم زمین شناسی کشاورزی در مدیریت خاک ، استفاده از ظرفیت های بالفعل و بالقوه زمین ، بهبود کمی و کیفی نوع و سلامت کشت، پاکسازی زمین های کشاورزی از عناصر مضر توسط گیاهان، کودهای معدنی، تعیین کاربری بهینه اراضی کشاورزی و پهنه بندی استانی و ملی کشاورزی و بهره گیری از علومی همچون ژئوشیمی و ژئوفیزیک کشاورزی، شناسایی کانی های زراعی، تعیین تخلخل و نفوذپذیری خاکها را از موارد مورد بحث در این بخش عنوان کرد.
دبیر علمی زمین شناسی کشاورزی خاطرنشان کرد : این موارد بخوبی در برنامه های توسعه آینده کشور، از جمله برنامه های پنج ساله، 20 ساله و افق 1404 مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته وی بدیهی است در برهه زمانی فعلی و با توجه به وضعیت کنونی تحولات منطقه ای و جهانی، توجه بسیاری از کشورها در جهان اسلام از یکسو و در جبهه مقابل از سوی دیگر، به ایران بعنوان الگوی پیشرفت اسلامی است.
رضایی تصریح کرد : گرچه در تمامی کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت، جایگاه علم بعنوان نقطه اتکاء در کلیه زمینه های پیشرفت و بهبود زندگی بشری بخوبی درک شده است، اما در کشوری مانند ایران و با موقعیت بین المللی ممتاز منطقه ای و جهانی آن، جایگاه علم اهمیت بیشتری می یابد.
وی افزود : در این میان علوم کاربردی نظیر زمین شناسی، نقش ملموس و حساس تری نسبت به سایر علوم در سرعت توسعه و پیشرفت کشورها دارند و با توسعه روزافزون علوم و ایجاد رشته های بینابینی یا میان رشته ای، این نقش پررنگ برای زمین شناسی، پررنگ تر شده است.
دکتر رضایی ، اهداف زمین شناسی کشاورزی را پهنه بندی علمی اراضی کشاورزی با استفاده از داده های مکانی و زمانی، افزایش بهره وری کشت با استفاده بهینه از توان بالقوه زمین، ارتقای سطح کیفی تولیدات کشاورزی با استفاده از دانش علوم زمین، حفظ محیط زیست و اکوسیستم های مرتبط با کشاورزی، توسعه پایدار در علوم کشاورزی، مصرف بهینه انرژی در کشاورزی با بومی سازی نهاده های مصرفی، بهبود اقتصاد کشاورزی با مدیریت مناسب صادرات و واردات کشاورزی برشمرد .
وی خاطرنشان کرد : بی شک پرداختن به این موضوع نوپا، نیاز به تشکیل کارگروه ها و اتاق های تخصصی هم اندیشی و مشاوره و تدوین برنامه های استانی و ملی دارد که متشکل از صاحبنظران علمی و اجرائی مرتبط با موضوع دارد.
این محقق بر ایجاد یک کارگروه تخصصی چند جانبه متشکل از مسئولین مرتبط در کلیه سازمانها و ارگانهای مرتبط زیرنظر نهاد ریاست جمهوری در رابطه با پیگیری زمین شناسی کشاورزی بعنوان یکی از موارد مورد تاکید در جلسات برگزار شده شورای هم اندیشی زمین شناسی کشاورزی اشاره کرد .
وی متذکر شد : حضور همه وزارتخانه ها، ارگانها و سازمانهای ذیربط در مسائل زمین شناسی، آب، خاک، اقلیم، محیط زیست در جلسات آتی هم اندیشی با بحث در مورد برنامه ریزی ها و تعیین اهداف، محدوده اختیارات، حیطه مسئولیتها، پیگیری ها، وظایف سازمانی، تشخیص خلاء ها، تعریف استانداردها، تشخیص قوانین و اسناد بالادستی موجود و کمبودها و نقاط ضعف و قوت هر کدام، علل عدم اجرای برخی اسناد الزامی است .
رضایی در ادامه انجام مطالعات و اجرای آمایش سرزمین بمعنای ترسیم فضایی استقرار جمعیت، امکانات و فعالیت ها در سطوح منطقه ای، استانی و ملی که موضوع مصوبات چندین برنامه قبلی نظام بوده و تا کنون به آن رسیدگی نشده و ایجاد بانکهای اطلاعاتی جامع مرتبط شامل اطلاعات و آمار بلند مدت آب، خاک، زمین شناسی، ژئوفیزیک، منابع انسانی را مورد تاکید قرار داد.
دبیر علمی زمین شناسی کشاورزی تخصیص بیشتر بودجه های تحقیقاتی مرتبط در کلیه وزارتخانه ها و سازمانها، ارائه مقالات کاربردی و مبتنی بر راه حل و دارای خروجی علمی و عملی مناسب با توجه به استقلال علمی، اجتناب از سانسور و سیاه نمایی در همایشها، استفاده درست و بهینه از فناوری نانو با نظارت کمیته های تخصصی و در انتها عدم برخورد مقطعی و عجولانه با بروز پدیده های زمین شناسی و زیست محیطی و عدم کاهش اهمیت، مطالعه و تخصیص بودجه و پژوهش در مورد آنها در دوره های کاهش اثر هر پدیده را الزامی خواند .
سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی علوم زمین با همکاری سازمان ها ، موسسات و دانشگاه های خارجی از 50 کشور صاحب نام در عرصه علوم زمین همزمان با تهران در گیلان در حال برگزاری است.ک/2
620/695
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن