تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813453501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما: کلید حل مشکلات وزارت بهداشت


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما: کلید حل مشکلات وزارت بهداشت
بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۳۷۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰ - 17 February 2014


یک مخاطبت تابناک در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

موضوع زیر میزی پزشکان و مناظره تلویزیونی اخیر، بهانه ای شده است تا صاحب نظران و دلسوزان حوزه بهداشت و درمان مهمترین مشکلات و دغدغه های آن را از طریق رسانه های قدرتمند و در حضور مردم و مسئولین جامعه به تصویر بکشند. این فرصت بسیار ایده آلی است و بنده به نوبه خود از تمامی صاحب نظران و متخصصین درخواست می کنم که با قصد ایجاد شدن اصلاحات مثبت و حل مشکلات مردم، فرصت را غنیمت شمرده و بی تفاوت نباشند. ابتدا باید عرض کنم که بنده احترام خاصی به پزشکان قائل هستم و خدمات ارزنده آنان را ارج می نهم و از ته دل بر وجود پزشکان دانشمند و فرهیخته کشور افتخار می کنم.

مشکلات در حوزه بهداشت و درمان در گذر زمان تغییر می کند. زمانی پزشک و پرستار نداشتیم، زمانی بیمارستان و تخت بیمارستانی نداشیم و ..... امروز هم با پدیده زشت و نوظهوری مانند زیر میزی، پورسانت، بیمار دزدی، تجویز درمانها، داروها و آزمایش های غیر ضروری و .... گرفتار شده ایم. در گذر زمان علی رغم این مشکلات، پیشرفت های خوبی هم بدست آورده ایم که در جای خود قابل تقدیر است.

هیچ شکی نیست که مشکلات سیاسی و بحران های اقتصادی جامعه بر حوزه بهداشت و درمان نیز تاثیر منفی گذاشته است. اما به نظر من دلیل روی هم انباشته شدن مشکلات و عقیم ماندن برنامه های اصلاحی برای حل شدن این مشکلات، به ساختار تشکیلاتی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور گره خورده است. یعنی طبق قوانین فعلی کشور، تمام پست های کلیدی و تصمیم ساز این تشکیلات فقط و فقط برای پزشکان تعریف شده است. آیا تبحر در جراحی چشم، کودکان و غیره دلیلی بر مدیر خوب و موفق بودن در تمامی سطوح وزارتی، دانشگاهی و بیمارستانی نیز است؟

علاوه بر این طبق قوانین رسمی فعلی، چارت درمان نیز فقط برای پزشکان تعریف شده است. یعنی فقط پزشک می تواند بطور مستقیم با بیمار ارتباط درمانی برقرار می کند و سایر مشاغل ارائه کننده خدمات بهداشتی درمانی از جمله پرستاران، قادر به برقراری رابطه مستقیم درمانی با بیمار نیستند و فقط از طریق پزشک این رابطه برقرار می شود.

این ساختار معیوب و استبدادی باعث شده است که پزشکان یکه تاز بی رقیب میدان وزارت بهداشت و درمان باشند و به تعبیری دیگر پزشک سالاری محض در وزارت خانه حاکم باشد. واژه پزشک سالاری برای تمامی پرسنل وزارت بهداشت و درمان واژه ای آشنا است. استبداد پزشکی حاکم، باعث کار غیر کارشناسی، عدم شفافیت، عدم نظارت قوی بر عملکرد پزشکان و فراهم شدن زمینه فساد برای عده ای سود جو(نه همه پزشکان) می شود که از قدرت و تخصص خود استفاده کرده و تمام منابع سیستم را به نفع خود به کار می گیرند و حتی بعضی وقت ها بی مهابا دست های خود را به سوی جیب مردم و سایر منابع جامعه نیز دراز می کنند. سال ها است که بحث پرداخت ناعادلانه کارانه های بیمارستانی مطرح است و امروزه بحث زیر میزی، عدم اجرا شدن پزشک خانواده و غیره.

به نظر من اگر ما به دنبال حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان هستیم باید پس از مطالعه علمی و کارشناسی، اصلاحات را از ساختار تشکیلاتی وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها شروع کنیم. در غیر اینصورت تمام برنامه های اصلاحی عقیم خواهد شد.

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن