تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803156185




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری افغانستان و شبه‌قاره/۴۴ سیمای باستانی و امروزی هرات، فراز و فرودی به قدمت تاریخ+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به جاذبه‌های گردشگری افغانستان و شبه‌قاره/۴۴
سیمای باستانی و امروزی هرات، فراز و فرودی به قدمت تاریخ+تصاویر
پس از مرگ «نادرشاه افشار»، «احمد شاه ابدالی» دولت «افغانستان» را تأسیس کرد و هرات را جز قلمرو خود نمود، از آن زمان تاکنون هرات یکی از شهرهای مهم افغانستان محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس: سیمای باستانی و امروزی هرات، فراز و فرودی به قدمت تاریخ+تصاویر


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، چنانکه تاریخ گواهی می‌دهد، هرات همواره شهری آباد بوده و مناطق و محلات آن در هر دوره از تاریخ این شهر باستانی شهرت فراوانی داشته است و تا اوایل قرن بیستم این شهر هنوز سیمای باستانی خود را حفظ کرده بود.

ارگ هرات پیش از بازسازی

شهر کهنه هرات شهر کهنه هرات مشتمل بر چهار بازار بود که در مرکز شهر به هم وصل می‌شد و تاکنون سیمای پیشین خود را تا حدودی حفظ کرده است هر چند که سقف بازارهای سر پوشیده آن دیگر وجود ندارد. «بصیراحمد حسین زاده» نویسنده افغان، در مقدمه کتاب «حوضنامه هرات» در مورد شهر کهنه هرات چنین نوشته است: «از آن هنگام بسیار نمی‌گذرد که چهار سوی هرات در همان شکل کهن خویش پا بر جا بود؛ چهار بازارش در مرکز شهر به هم وصل می‌شد و تقاطع آن بازارها، دایره‌ای وسیع می‌ساخت. سقف این چهار سو، با خشت و آهک و با چنان ارتفاعی ساخته شده بود که می‌شد آن را آیتی از هنر معماران بزرگ هرات دانست.»

نمای داخلی ارگ هرات

این نویسنده افغان در ادامه چنین نگاشته است: باید با دریغ اضافه کرد که امروز از بافت قدیمی و باشکوه هرات کمتر اثری بر جا مانده است.



شهر کهنه هرات در آن بازار مسگرها که با صدای دائمی چکش و کوره‌هایی که مس در آن قرمز می‌شد و یکی از نقاط تماشایی مشرق زمین بود اینک اجناس پلاستیکی می‌فروشند، از آن سروهای کهنسال، باغ‌ها و خانه‌هایی که بادگیرهایشان با کمک بادهای 120 روزه ساکنان آن را از تجهیزات سرد کنند امروزی بی‌نیاز می‌کرد، کمتر خبری است و در عوض، خانه‌های بتنی است که از زمین می‌روید با نقشه‌های خارجی و ناهماهنگ با معماری شرقی این شهر.» شهر نو با روی کار آمدن حکومت «امان الله خان»، نخستین گام در راه عرصه خدمات شهری به شکل امروزی آن برداشته شد و با تأسیس بلدیه(شهرداری) بنای شهر نو هرات در سال 1304 خورشیدی گذاشته شد.

شهر نو هرات در کنار شهر کهنه پی ریزی شد و در ابتدا زمین‌های منطقه هر جریب آن به یک افغانی بین ثروتمندان شهر توزیع شد و برخی از کسبه هرات به مناطق تازه‌ساز انتقال یافتند؛ از منطقه شهر نو هم اکنون نیز با همین نام یاد می‌شود.

شهر نو هرات

حوض پارکی در شهر نو هرات زبان مردم هرات اهالی هرات به لهجه «هروی» که گونه‌ای از زبان فارسی است صحبت می‌کنند و دیگر اقوام ساکن در هرات با این لهجه انس گرفته‌‌اند.



آن گونه که «رسول پویان» در کتاب «جغرافیه عمومی» هرات آورده است، حتی پشتو زبانان، با این زبان صحبت می‌کنند و آن را به عنوان زبان اصلی خود پذیرفته‌اند و به وسیله آن شعر می‌سرایند، نثر می‌نگارند و اندیشه و احساسات خود را به دیگران انتقال می‌دهند. تحصیلات عالی در هرات تا پیش از سال 1367 خورشیدی هیچ‌گونه اداره تحصیلات عالی در هرات وجود نداشت و در همین سال برای نخستین بار دانشکده ادبیات و هنرهای زیبا در شهر هرات تأسیس شد و به تدریج برخی دانشکده‌های رشته‌های دیگر هم در این شهر تأسیس شدند.



با روی کار آمدن دولت حامد کرزی، تحول مهمی در زیرساخت تحصیلات عالی هرات آغاز شد و کار ساخت ساختمان جدید «دانشگاه هرات» آغاز شد که در حال حاضر بیشتر دانشکده‌های آن به بهره‌برداری رسیده است. در سال‌های اخیر در کنار ادارات تحصیلات عالی دولتی برخی دانشکده‌های خصوصی نیز در این شهر فعال شده‌اند. مدارس علوم دینی مدارس علوم دینی نیز از گذشته‌های دور در هرات فعال بوده است و پیروان اهل تسنن و تشیع هر یک جداگانه مدارسی برای تدریس علوم دینی در نقاط مختلف این شهر دارند که به تدریس طلاب علوم دینی مشغول هستند.



مدارس «جامع غیاثیه»، «فخرالمدارس» و «دارالحفاظ» از پیروان اهل سنت و «مدرسه صادقیه» و «مدرسه جعفریه» از پیروان اهل تشیع از مهم‌ترین مدارس علوم دینی حال حاضر شهر هرات هستند. مطبوعات هرات هرات یکی از شهرهای مهم افغانستان در امر انتشار مطبوعات به شمار می‌رود و روزنامه «اتفاق اسلام» که اولین شماره آن در اول شهریور سال 1299 خورشیدی منتشر شده و مهم‌ترین اقدام مطبوعاتی در افغانستان معاصر محسوب می‌شود در این شهر منتشر شد. محتوای آن روزنامه بیشتر خبرهای هرات، مرکز و سایر ولایات افغانستان بود؛ مقالات ادبی و اشعار شاعران آن دوران نیز بخش دیگری از مطالب نخستین شماره‌های این روزنامه را تشکیل می‌داد.

اتفاق اسلام در طول دوران انتشار خود به زبان فارسی منتشر می‌شد و فقط در دوران طالبان برای اولین بار برخی خبرهای پشتو نیز در آن منتشر شد.

اتفاق اسلام در سال‌های اوج فعالیت خود علاوه بر هرات و سایر ولایات افغانستان در خارج از این کشور به خصوص در کشورهای همسایه مشترکانی داشت و قیمت اشتراک سالانه آن در هرات 5 روپیه، در سایر شهرها 6 روپیه و در خارج از افغانستان 10 روپیه کابلی بود.

نفر بر نیروهای شوروی در پارک ملت شهر هرات این روزنامه در طول یک قرن انتشار، فراز و فرودهای فراوانی را طی کرد ولی هیچ گاه از انتشار باز نماند. پس از فروپاشی طالبان و روی کار آمدن حکومت حامد کرزی تعداد نشریات هرات رو به افزایش نهاد و در حال حاضر علاوه بر روزنامه اتفاق اسلام نشریات فراوانی از سوی مجامع فرهنگی و احزاب سیاسی منتشر می‌شوند.   انتهای پیام/خ

92/11/28 - 12:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن