تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843361004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو مجلس خبرگان: انتقاد از رهبری باید خصوصی باشد ، نه در ملاءعام


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: عضو مجلس خبرگان: انتقاد از رهبری باید خصوصی باشد ، نه در ملاءعام سیاست > رهبری - مهر نوشت:



عضو مجلس خبرگان رهبری، ضمن تشریح نسبت رابطه ولایتمداری و آزادی در عرصه اجتماع گفت: اطاعت از ولی فقیه مانند اقتدا به امام جماعت است. همانگونه که آزادانه به امام جماعت اقتدا می کنید و همراه او به رکوع و سجده می روید، زمانیکه آزادانه اسلام را پذیرفتید، باید از ولی فقیه هم اطاعت کنید.
به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، مردی نام‌آشنا در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که پیش از انقلاب هم در مبارزات سیاسی حضوری جدی داشته و پس از انقلاب هم سال‌ها در مقام امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس فعالیت کرده است. وی در گفتگویی با مهر به تفسیر نسبت رابطه ولایتمداری و آزادی در عرصه اجتماع پرداخته است. که در ادامه مشروح این گفتگو آمده است: *رابطه ولایتمداری و آزادی در عرصه اجتماع چگونه است اگر تبعیت از ولایت وجود دارد چطور می توان آزاداندیش بود؟ این همان سئوالی است که از اصل توحید می شود. آیا خدا اطلاع از همه چیز ما دارد؟ بله خداوند عالم است. "می خوردن من حق ز ازل می‌دانست        گر من نخورم علم خدا جهل بود" چطور می توانم من آزاد باشم در حالیکه خدا عالم است. آیا خدا قادر است موجود آزاد خلق کند؟ یا می گوییم بله یا می گوییم نه. اگر می گوییم "اِنَّ اللهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیر" پس خداوند می تواند موجود آزاد خلق کند. اگر خداوند می داند من از روی اختیار می می خورم اگر از روی اختیار نباشد می خوردن من "باز علم خدا جهل نبود"؟ اگر خداوند از ازل می داند من از روی اختیار می خدا می داند که من از روی اختیار می می خورم اگر از روی اختیار نباشد باز علم خدا اگر خدا از ازل می داند من از روی اختیار می خورم اگر می خوردن من از روی اختیار نباشد می خوردن من جهل است. حالا می آییم جواب سوال شما؛ مردم اگر به اختیار خودشان اسلام را قبول می کردند با آزادی آنان منافات دارد یا نه؟ شما آزادانه آمدید نماز جماعتی را قبول کردید و می خواهید پشت سر امام جماعت نماز بخوانید و در انتخاب خود نیز آزاد هستید. آیا حالا که با او رکوع و سجود می روید مخالف آزادی است؟ تبعیت از امام جماعت با آزادی مخالف است یا منافاتی با آزادی ندارد. *محدودیت را آزادانه پذیرفتم؟ شما یک امام جماعتی را انتخاب کردید و حالا که الله اکبر گفتید باید نه زودتر از امام و نه دیرتر از آن به رکوع بروید و باید همراه او بروید.این تبعیتی که می کنید آیا منافات با آزادی دارد و یا اینکه لازمه آزادی است؟ بنابراین آن موقع که به امام جماعت اقتدا کردید می دانستید که باید با او به رکوع بروید و می دانستید که همراه با او باید سر از سجده بردارید. پس وقتی قبول کرده اید همه این موارد را باید رعایت کنید. پس وقتی از روی آزادی این موضوع را پذیرفتید حالا تردید می کنید که آزاد نیستید! حالا جواب من را بدهید بگویید امام امت با امام جماعت چه فرقی دارد. *یک تفاوتی دارد و من خاطرم هست در صحبت های شما یک بار بحث اجتهاد تخصصی مطرح شده بود. در حوزه های مختلف گاهی پیش می آید... از سوال بیرون نروید. سوال شما این است که تبعیت از ولی فقیه با آزادی مغایرت دارد یا نه؟ من می گویم شما با آزادی و آگاهی اسلام را قبول کرده اید، اسلام مثل اقتدای به امام جماعت یک بایدها و نبایدهایی دارد و آن زمان که شما اسلام را قبول کردید تمام این بایدها و نبایدها را قبول کردید که یکی از بایدها و نبایدهای اسلام ولایت است. "اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم" اطاعت خداوند و رسول که مناتی با آزادی ندارد. اطاعت از ولی امری هم که خودش مطیع خدا و رسول باشد منافات با آزادی ندارد .یزید ابن معاویه مطیع خدا و رسول نبود، بنابراین اطاعت او اطاعت خدا نیست. اما اگر ولی فقیه که اطاعت او اطاعت الله و اطاعت رسول است شما هم باید از او اطاعت کنید. اگر کسی آزادانه اسلام را قبول کرده است اجزای آن را هم باید آزادانه قبول کند.. شما می توانید جزء را از کل جدا کنید؟  یک سوال از شما می پرسم: آیا ولی فقیه مجبور است مطیع خدا باشد یا مختار؟ * واجب است. وقتی او اطاعت خدا را می کند شما چطور می توانید با او مخالفت کنید. مخالفت شما مخالفت با خداست. *بطور مثال رهبری سیاست های اصل 44 را در حوزه آزادسازی اقتصاد ابلاغ کردند؛ فرض بگیریم من به عنوان یک اقتصاددان به برخی از این سیاست های اصل 44 انتقاد دارم . می آییم در همین اصل 44 . قانون اساسی آمده است یک بخشی را برای مالکیت  دولت گذاشته است و یک بخشی هم برای مالکیت تعاونی ها و یک بخشی کمی هم برای مالکیت خصوصی گذاشته است. چرا که آن زمان چنین جوی بود. تجربه کردیم، آثار این جو را دیدیم حالا چه کار کنیم. آیا قانون اساسی را تغییر دهیم یا در تفسیر قانون اساسی بتوانیم ظرافتی به خرج دهیم؟ رهبری از جمله آخر اصل 44 استفاده کرد و گفته است هرجا مالکیت دولت با مصالح نظام هماهنگ نیست این مالکیت را منتقل کند به بخش خصوصی. * در صدر اسلام موارد متعددی از انتقاد صحابی و یاران پیامبر و معصومین نسبت به آنان وجود دارد ، حتی انتقادات تند، مانند ماجرای انتقاد مالک اشتر به امیرالمونین(ع) .با توجه به این موضع روش و حدود انتقاد از حاکم جامعه اسلامی چیست؟ انتقاد باید در جلسه خصوصی باشد و نه در ملاءعام. چون شما بابی را باز می کنید و دیگر نمی توانید آنرا ببندید. شما از کجا می دانید که در جلسه خصوصی بعضی ها داد و بیداد نمی کنند و مسائل حل و فصل نمی شود. در جلسات خصوصی بحث و گفتگو می کنند چرا که جامعه بدون مشورت اداره نمی شود. منتها اینکه بهانه ای دست افراد دهیم که نظام سبک شود و ابهت خود را از دست دهد و دشمن سوء استفاده از این انتقادها کند باید دقیقا حساب شده باشد. برجک و مظهر طاعی در نزدیکی های ایشان بلند بلند صحبت می کرد و می گفت "لاحکم الا الله " . حضرت علی (ع) با وی برخورد کرد و گفت ساکت شو. خداوند تو را زشت کند حق زائل شد درحالیکه آن موقع تو نه خودت دیده شدی و نه صدایت شنیده شد و حال که باطل نعره کشید تو مانند شاخ بز سبز شدی. ما مگر به امیر المونین (ع) نمی گوئیم "السلام علیک یا میزان الاعمال". آقای قدیری انتقادی نسبت به امام(ره) فتوای ایشان در مورد آلات موسیقی کرد. امام گفت:"به من نصیحت می کنید که پایگاه ما در بین آخوند های بی سواد و عوام احمق تضعیف شود. اگر اینگونه است بگذارید ما در میان آنان جایگاهی نداشته باشیم."




دوشنبه 28 بهمن 1392 - 09:35:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن