تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802529795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بگم بگم‌های احمدی‌نژاد ثبت می‌شود؟/ خاطره‌نویسی در ایران از دست نوشته‌های آیت‌الله هاشمی و ایام انزوای خلخالی تا رک گویی‌های ناطق نوری و مهدوی‌کنی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
بگم بگم‌های احمدی‌نژاد ثبت می‌شود؟/ خاطره‌نویسی در ایران از دست نوشته‌های آیت‌الله هاشمی و ایام انزوای خلخالی تا رک گویی‌های ناطق نوری و مهدوی‌کنی

بگم بگم‌های احمدی‌نژاد ثبت می‌شود؟/ خاطره‌نویسی در ایران از دست نوشته‌های آیت‌الله هاشمی و ایام انزوای خلخالی تا رک گویی‌های ناطق نوری و مهدوی‌کنی
خاطرات سیاستمداران از انقلاب اسلامی در طول سی سال گذشته، امروز تبدیل به اسنادی شده است که پژوهشگران علوم سیاسی و تاریخ می‌توانند از آن به عنوان منابع دست اول استفاده کنند.

مصطفی داننده: خاطره نویسی، چند سالی است که میان سیاستمداران ایران اپیدمی شده است و بسیاری از سیاستمدارن ایرانی که سال‌ها بر مسند مسئولیت و قدرت تکیه زده بودند، شرح زندگی خود را نوشته‌اند.

در کنار این سیاستمداران، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین ایران نیز می‌خواهد همچون اسلاف خود دست به قلم برده و شرح دوران ریاست جمهوری خود را به تحریر در بیاورد. خاطراتی که می‌تواند زمینه ساز جنجال‌های فراوانی در فضای رسانه‌ای ایران شود.

بنا بر اخبار منتشر شده، احمدی نژاد قصد دارد که روزهای ریاست جمهوری خود را نگارش کند و همانطور که بارها اشاره کرده بود، شاید ناگفته‌های سیاسی اش را در این کتاب‌ منتشر کند، ناگفته‌هایی که هشت سال می‌خواست از آنها سخن بگوید و هیچگاه از آن سخن به میان نیاورد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی وظیفه انتشار این کتاب را به عهده گرفته است. روح الله حسینیان در مورد انتشار خاطرات می‌گوید:«دریافت خاطرات رئیس جمهور سابق کشورمان برنامه ریزی شد و مرکز اسناد، این کار را انجام خواهد داد.»

نحوه بیان خاطرات احمدی نژاد هنوز مشخص نیست که او همانند هاشمی رفسنجانی خاطرات خود را نگارش می‌کند و یا همچون دیگر سیاستمداران به بیان خاطرات شفاهی اکتفا خواهد کرد. در میان سیاستمدارن ایرانی بعد از انقلاب اسلامی، هاشمی رفسنجانی تنها سیاستمداری است که به صورت روزانه و در همان مقطع زمانی اقدام به نوشتن خاطرات خود در یک تقویم کرده است. تقویم‌هایی که امروز نقش اسناد مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران را بازی می‌کند.

هاشمی رفسنجانی که تاکنون با همت فرزندان خود توانسته است 9 جلد از خاطرات خود را منتشر کند، اعلام کرده است که بنا بر مصالح از بیان برخی خاطرات مبنی بر امنیتی بودن آن، خودداری کرده است و خاطرات او بیشتر مبتنی بر دیدارها، مذاکرات و خاطرات شخصی است. علیرضا هاشمی نوه آیت‌الله در مورد نحوه نگارش خاطرات پدربزرگ خود را اینگونه روایت می‌کند: آیت ا... هاشمی رفسنجانی، از اولین روز سال 1360 خاطرات روزانه خودشان را در یک سررسید یادداشت می‌کردند. این کار تا امروز هم ادامه یافته است. در این 29 سال حتی یک روز هم این عادت ازسوی ایشان ترک نشده است.

در کنار این نوع خاطرات، برخی دیگر از سیاستمداران وجود دارند که خاطرات خود را بعد از پایان دوران مسئولیت به نگارش در می‌آورند و کمتر کتابی را می‌توان یافت که توسط این افراد در همان زمانی که در مسند کاری بوده‌اند یا درگیر سیاست ورزی، نوشته شده باشد و از اینرو با فاصله گیری از زمان وقوع خاطره طبعا بخشی از رخدادها گم می‌شود یا بازگویی آنها تحت تاثیر شرایط و ملاحظات پس از آن و زمان نوشتن قرار می‌گیرد.

از جمله این کتاب‌ها می‌شود به خاطرات، حسن روحانی، آیت‌الله مهدوی کنی، ناطق نوری، آیت‌الله منتظری، صادق طباطبایی، خلخالی و .... اشاره کرد. در ادامه این مطلب به بررسی خاطرات برخی از شخصیت‌های سیاسی ایران می‌پردازیم.

تقویم‌های به وسعت سال‌های انقلاب

بدون شک جامع ترین کتاب خاطرات در کنار کتاب خاطرات اسدالله علم، کتاب خاطر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است. کتابی که هاشمی رفسنجانی رخدادهای روزانه خود را به نگارش در آورده است و پژوهشگران تاریخ می‌توانند در آن به جریان‌های سیاسی و تاثیر افراد پی ببرند. نکته جالب در کتاب وی، تاکید بر نقش خود در سال‌های متمادی انقلاب اسلامی است.

گزیده از این خاطرات بدین شرح است:

۰20 شهریور ۱۳۶۰

اقامه نماز جمعه با جلیقه ضد گلوله!

ساعت‌ ده‌ و نیم‌ به‌ دانشگاه‌، برای‌ اقامه‌ نماز جمعه‌ رفتم. اطلاع یافته‌ بودم کسی‌ شبیه‌ به‌ حادثه‌ تبریز، قصد سوئی‌ دارد. احتیاط می‌کردم‌؛ معمولا در نماز جمعه جلیقه‌ ضدگلوله‌ می‌پوشم. ناشناس‌ معممی‌، به‌ عنوان‌ دادن‌ وجوه‌ شرعی‌، پیش‌ من‌ آمد، البته‌ ایشان‌ قصد سوئی‌ نداشت‌، ولی‌ کار، خلاف‌ احتیاط بود و ممکن‌ بود شبیه‌ آنچه‌ در تبریز پیش‌ آمد، پیش‌ آید. در نماز جمعه‌ تبریز شخصی‌ که‌ نارنجک‌ به‌ خود بسته‌ بوده‌، به‌ آیت‌الله‌ مدنی‌ بین‌ دو نماز نزدیک می‌شود و به‌ ایشان‌ می‌چسبد و با انفجار نارنجک‌، خودش‌ کشته‌ و آیت‌‌الله‌ مدنی‌ و شش‌ نفر از مردم‌ شهید و عده‌ای‌ زخمی‌ می‌شوند. احمد آقا، تلفنی‌ اطلاع‌ داد که‌ آیت‌الله [علی] مشکینی‌ را موقتا برای‌ نماز جمعه‌ تبریز در نظر گرفته‌اند. آقای‌ مشکینی‌، با روحیه‌ فداکاری‌ پذیرفته‌اند.


۱۷ مهر ۱۳۶۰

واگذاری اقامه نماز جمعه به محمد یزدی

نماز عید قربان‌ و جمعه‌ امروز را، من‌ به‌ عهده‌ آقای [محمد] یزدی‌ ‌گذاردم. برای‌ معرفی‌ افراد شایسته‌، بعد از مراسم‌ در دفتر امام‌ با جمعی‌ از شخصیت‌ها و دوستان نشست‌ داشتیم. ناهار را به‌ خانه‌ آمدم‌ و آقای‌ خامنه‌ای ‌مهمان‌ بودند. عصر در دفتر آقای‌ رئیس‌جمهور، شورای‌ عالی‌ دفاع‌ تشکیل‌ شد. گزارش‌ جبهه‌ها را تیمسار ظهیرنژاد و سرهنگ‌ صیاد شیرازی‌ دادند. شیرازی‌ وضع‌ بارزانی‌ها و طالبانی‌ها را گفت.


۱۴ اسفندماه ۱۳۶۰

چرا شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه می‌دهید؟

عصر احمدآقا آمد و نوار سخنان‌ آقای [آیت‌الله‌ العظمی‌ محمدرضا] گلپایگانی را آورد و گوش‌ دادیم. به‌ شعار «مرگ‌ بر ضد ولایت‌ فقیه» اعتراض‌ دارند و از مجلس‌ می‌خواهد که‌ در تشخیص‌ ضرورت‌ و موضوعات‌ احکام‌ ثانویه‌، دقت‌ و وسواس‌ داشته‌ باشد، ولی‌ با خضوع‌ و احترام صحبت‌ کرده‌اند. من‌ هم‌ در نماز جمعه‌ از ایشان‌ تشکر کردم. قرار شد با مشورت‌ با امام‌ سخنان ایشان‌ پخش‌ شود. احمد آقا اطلاع‌ داد که‌ امام‌ موافقند


۲۷ اسفندماه ۱۳۶۰

مجوز خاص امام به هاشمی درباره نماز جمعه

جلسه‌ خصوصی‌ با آقای‌ خامنه‌ای‌ و آقای نخست‌وزیر داشتیم. قرار شد فردا آقای خامنه‌ای‌ نماز جمعه‌ بخوانند. بعد از سوءقصد به‌ ایشان‌ به‌ دستور امام‌ من‌ اقامه‌ جمعه‌ را به‌ عهده ‌گرفتم‌ و امام‌ جمعه‌های‌ موقت‌ دیگری‌ را با اجازه‌ امام‌ برگزیدم. باعث‌ خوشحالی‌ مردم‌ خواهد شد که‌ سلامتی‌ ایشان‌ در حد قابل‌ اطمینان‌ است.

۲۸ اسفندماه ۱۳۶۰

ماجرای نماز جمعه ناتمام آیت‌الله خامنه‌ای

نماز جمعه‌ را امروز آقای‌ خامنه‌ای‌ ـ امام‌ جمعه‌ اصلی‌ ـ اقامه‌ کردند. سخنران‌ قبل‌ از نماز، آقای [یوسف] صانعی‌ عضو شورای‌ نگهبان‌ بودند. مردم‌ احساسات‌ فراوانی‌ برای‌ آقای‌ خامنه‌ای‌ ابراز کردند. ایشان‌ خطبه‌ها را ایراد و نمازجمعه‌ را اقامه‌ کردند و نماز عصر را به‌ آقای‌ جنتی‌ واگذار نمودند، برای‌ اینکه‌ بعد از نماز هجوم‌ مردم‌ مانع‌ عبور نشود، در بین‌ نماز دانشگاه‌ را ترک‌ کردند

۱۰ دی ۱۳۶۱

اقتدای ائمه جمعه سراسر کشور به هاشمی

ائمه جمعه‌ و جماعات‌ مهمان‌ هفته‌ وحدت‌ به‌ مجلس‌ آمدند و برایشان‌ صحبت‌ کردم. سپس‌ به‌ امامت من‌ نماز ظهر و عصر اقامه‌ شد. ناهار را حدود پانصد نفر مهمان‌ مجلس‌ بودند. تحت‌ تأثیر وضع‌ ساده و صمیمی‌ مجلس‌ قرار گرفتند. یک‌ فلسطینی‌ و امام‌ جمعه‌ مسلمین‌ کانادا سخنرانی‌های‌ گرمی‌ کردند.

خاطرات آیت‌الله از شهید مطهری تا سید محمد خاتمی

آیت‌الله مهدوی کنی دیگر سیاستمدار ایرانی است، که دست به نگارش خاطرات خود زده است. ایشان که از مبارزین قدیمی انقلاب اسلامی است در اوایل دهه 60 عهده پست وزارت کشوری و نخست وزیر بوده است و هم اکنون نیز عهده دار ریاست مجلس خبرگان رهبری است.

کتاب خاطرات آیت الله مهدوی کنی توسط دکتر غلامرضا خواجه سروی تدوین شده و از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 600 صفحه منتشر شده است. کتاب مشتمل بر شش فصل تنظیم شده است.

فصل اول به بررسی خاستگاه خانوادگی و تربیتی آیت الله مهدوی کنی می‌پردازد. در فصل دوم تحصیلات حوزوی ایشان در قم و تهران و حوادث سیاسی اجتماعی آن دوره مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم مربوط به خاطرات و فعالیت‌های قبل از انقلاب ایشان از زمان مبارزه آیت الله بروجردی با بهایی‌ها تا انقلاب اسلامی است.

در فصل چهارم خاطرات و فعالیت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مخصوصاً سالهای بحرانی ۵۷ تا ۶۰ از جمله دولت موقت، ریاست جمهوری بنی صدر، انفجار حزب جمهوری، انفجار نخست وزیری و قائم مقامی آیت الله منتظری بررسی شده است و در ادامه این بخش خاطرات سا‌ل‌های جنگ و بعد ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی را روایت کرده است.

در فصل پنجم قضایای پس از دوم خرداد و ریاست جمهوری آقای محمد خاتمی را روایت کرده است، فصل ششم نیز مربوط به فعالیتهای فرهنگی حضرت آیت الله مهدوی کنی در مدرسه مروی و دانشگاه امام صادق علیه السلام است. در انتها نیز اسناد و تصاویری از فعالیت‌ها و مبارزات ایشان به زیور طبع آراسته شده است.به طور نمونه در این کتاب و در فصل پنجم، به ماجرای انتقاد از سید محمد خاتمی اشاره می‌شود که در زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید:

بعد از آنکه جناب آقای خاتمی در یک سخنرانی در برابر سخنان آقای مصباح موضع گیری کردند من در مقاله‌ای به عنوان جامعه روحانیت نوشتم که چرا مسائل اعتقادی و معرفتی را با مسائل سیاسی خلط می‌‌کنید... در آن اعلامیه این نکته را اضافه کردم که متاسفانه آن مسئول محترم ناخودآگاه به مخالفین نظام و انقلاب چراغ سبز نشان می‌دهد و آنها از بیانات ایشان سوء استفاده می‌کنند. البته اعتراف دارم که مقاله قدری تند بود و لذا مقام معظم رهبری در جمعه بعد در حرم امام« گویا در سالگرد امام» در خطبه نماز جمعه مطالبی را در پشتیبانی از آقای رئیس‌جمهور ایراد فرمودند و گفتند:

این برخوردها و موضع گیری‌ها در برابر آقای خاتمی بی‌انصافی است و فرمودند چرا اینگونه با رئیس جمهوری برخورد می‌کنید؟ رئیس جمهوری ما روحانی، روحانی‌زاده و چنین و چنان است و خیلی از ایشان تعریف کردند و به معترضان- که من و آقای خزعلی بودیم- حمله کردند و گفتند بی‌انصاف‌ها! چرا این حرف‌ها را می‌زنید؟ تعبیرهایی به کار بردند که الان یادم نیست و به طور کلی بیاناتی کوبنده بود. من و آقای خزعلی پای منبر نشسته بودیم و مردم هم به ما نگاه می‌کردند که منظور آقا ما هستیم. وقتی آقا برای نماز از منبر پائین آمدند، آقای خزعلی که در صف جلو بودند ایشان را در آغوش گرفتند و بوسیدند ولی بنده فرار کردم.

رک گویی‌های شیخ نور

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی که بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 76، ترجیح داد دیگر به طور رسمی در فعالیت‌های سیاسی شرکت نکند، دیگر شخصیت سیاسی ایران است که روی به نوشتن خاطرات آورده است. ناطق نوری از جمله سیاستمدارنی است که مطالعه خاطرات وی می‌تواند، گره‌های و زوایای پنهان حوادث انقلاب را باز و مشخص کند. نمایندگی امام در جهاد - پست وزارت کشور و دو دوره ریاست مجلس شورای اسلامی و ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، از جمله مسئولیت‌های ناطق نوری در طول دوران انقلاب اسلامی است.

در کتاب خاطرات وی که در دو جلد منتشر شده است به حوادث جالبی چه از زمان ریاست مجلس و چه بازرسی دفتر رهبری اشاره شده است:

فرمانده سپاهی متخلف

برای آقا گزارش آمده بود که در گرگان و علی آباد و مینودشت، فرمانده سپاهی است که بسیار خشن عمل کرده، افرادی را دستگیر می‌کند و شلاق می‌زند، رعب و وحشت عجیبی ایجاد کرده است و همه هم از او می‌ترسند. آقا هم دستور داد تا بازرسی پیگیری کند. یک هیئتی را به شمال فرستادیم و نتیجه‌ی بازرسی را به آقا دادیم و پیشنهاد دادیم قوه‌ی قضائیه با متخلف برخورد کند. آقای رازینی که در سازمان قضایی نیروهای مسلح بودند، دستور داد ایشان را دستگیر کردند. سرش را تراشیدند در خیابان‌ها گرداندند، شلاق زدند و به حسابش هم رسیدند و قصه تمام شد. پس از این برخورد، آقای نورمفیدی، امام جمعه‌ی محترم گرگان به آقا نامه نوشتند که بازرس شما در مورد فرمانده سپاه، باندی و خطی برخورد کرده است و تحقیقات را از جناح خاص انجام دادند.

آقا از ما می‌خواستند که جوابش چیست؟ در این قضایا آقا خیلی جدی هستند، من گزاش دیگری تهیه کردم و اظهارات فرماندار و مدیر کل اطلاعات و تمام مسئولانی که از آن‌ها تحقیقات شده و اتفاقاً بعضی از آن‌ها در جناح آقای نور مفیدی هم بودند به صورت مستند ضمیمه‌ی گزارش کردم و خدمت آقا دادم.

ایشان فرمودند: عین همین گزارش یک نسخه هم برای آقای نورمفیدی بفرستید و با فرستادن این گزارش به آقای نورمفیدی قضیه تمام شد.

دادگاه غلامحسین کرباسچی

قبل از اینکه ماجرای آقای کرباسچی خدمت مقام معظم رهبری برسد، بین رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه ـ آقای یزدی ـ اختلاف شده بود؛ آقای هاشمی هم از دولت حمایت می‌کرد چون بالاخره آقای کرباسچی از دولت بود. آقا فرمودند که سران بنشینند و آقای محمدی گلپایگانی هم شرکت کند تا به یک جمع‌بندی برسند. این جلسه در دفتر من تشکیل شد. به آقای یزدی گفته شد " اگر می‌خواهید این پرونده را حل کنید، بدهید به فلان شعبه یا فلان قاضی و از شعبه‌ی قبلی پس بگیرید." آقای یزدی می‌گفت از نظر قانونی نمی‌شود من پرونده را از این شعبه بگیرم و به شعبه دیگر بدهم.
دیدم آقای یزدی حرف درستی می‌زند، با خودم گفتم این که راه حل نیست...جلسه بعد و جلسه‌ی بعد هم بی‌ثمر ماند... در همین کشمکش‌ها بود که تعدادی از نمایندگان مجلس در تاریخ 15 اردیبهشت 1378 نامه‌ای خدمت آقا  نوشتند.



خلخالی؛ و رازهای ابتدای انقلاب

شاید یکی از جذاب‌ترین کتاب‌های خاطرات ایران متعلق به اولین قاضی شرع ایران یعنی آیت‌الله خلخالی باشد. صادق خلخالی به علت دادگاه‌های اول انقلاب و اعدام‌های آن تبدیل به چهره ماندگاری در تاریخ سیاست ایران شده است که همین امر باعث جذاب شدن کتاب خاطرات او شده است. کتابی که با استقبال مخاطبین روبرو و در دو جلد منتشر شده است. در این کتاب خلخالی به حوادث اول انقلاب، ماجراهای نمایندگی مجلس و دوران انزوا اشاره می‌کند.

خلخالی در خاطراتش به دلایل تخریت قبر رضا شاه و پاسخ به بنی صدر اشاره می‌کند و می‌گوید:

ما در جواب آقای بنی صدر، در روزنامه‌ها نوشتیم که این خودکامگی نیست، بلکه تبعیت از آرای ملت است و ملت ما را در این راه تأیید می‌کنند. بعداً هم امام امت در بیانات خود، تخریب مقبره را تأیید کرد و فرمود: کار آقای خلخالی درست است.

... مقبره شیطانی رضا خان، قطع نظر از اینکه جلوی دیدگاه بارگاه پرجلالت حضرت عبدالعظیم بن عبدالله حسنی را گرفته بود و مردم نمی‌توانستند از راه دور آن را مشاهده کنند و سلام عرض نمایند و صرف نظر از اینکه جلوی خیابان کشی از طرف غرب شهر ری به طرف شرق و شمال شهر را گرفته بود، تخریب آن یک فایده روانی مهم داشت و آن این بود که دل طرفداران دین و اهل بیت عصمت و طهارت را شاد و لبریز از سرور کرد. شکر به درگاه خداوند که مردم با چشم خود دیدند، مقبره سرسلسله دودمان پهلوی، در حکومت اسلامی در هم می‌ریزد.

من با چشم خود دیدم که در شب حمله به مقبره پهلوی، در میان امواج خروشان مردم اصیل شهر ری و تهران، فقط دو نفر گریه می‌کردند به ما می‌گفتند که چرا این مقبره را خراب می‌کنید! و بعداً معلوم شد که آن‌ها جزو چند صد نفر پرسنلی بودند که به عناوین جاروکش و رفتگر و دربان و قاری قرآن و مأمور تشریفات و مفتش و جاسوس در آنجا کار می‌کردند و هر یک، حقوق کلانی از بیت‌المال مسلمین دریافت می‌داشتند.

با تخریب این مقبره، روحیه خدایی در مردم زنده شد و برعکس، در بین طرفداران سلطنت و دودمان پهلوی، ایجاد یأس و نومیدی کرد.... ما شنیدیم که شاه در قاهره، پس از باخبر شدن از تخریب مقبره، دیگر نتوانست روی پای خود بایستد و ناچار شدند او را یکسره به بیمارستان ببرند و سرطان او شروع به فعالیت کرد و سرانجام، به همین مرض از دنیا رفت.

شاه وقتی مرد، من خدمت حضرت امام رفتم، جریان را عرض کردم و گفتم: من دلم می‌خواست که شاه در نبرد کشته شود، نه در ذلت. امام هم قبول کرد. این احتمال نیز وجود داشت که اگر مقبره بر جای خود باقی بماند، در طول سالیان دراز و در آینده به مزار تبدیل شود. ما به چشم خود دیده بودیم که مردم ساده لوح، پس از زیارت حضرت عبدالعظیم، بر مقبره ناصرالدین شاه هم فاتحه می‌خواندند. البته، ما دست به کار شدیم و دستور دادیم که سنگ قبر ناصرالدین شاه را بکنند تا اثری از مقبره او در کنار حضرت عبدالعظیم نمانده باشد.

ما نه تنها قبر رضا خان را با خاک یکسان کردیم، بلکه قبر علیرضا پهلوی «برادر محمد رضا شاه» و فضل‌الله خان زاهدی، عامل کودتای ۲۸ مرداد و منصور، امضا کننده قرارداد کاپیتولاسیون و مصونیت مستشاران نظامی آمریکا و ده‌ها نفر دیگر از سردمداران فساد را نیز نابود کردیم. آن‌ها با نزدیک کردن خود و خانواده خود به دربار، طی سالیان دراز، مردم را به انحطاط کشانده بودند.

خاطرات آقای سفیر

دیگر کتابی که مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است، کتاب خاطرات، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران است. کتاب « آقای سفیر» از گفت و شنودی 40 ساعته میان محمدمهدی راجی و ظریف تشکیل شده است؛ از زمان تولد و پیشینه خانوادگی ظریف آغاز می شود و در ادامه آن وی به شرح فعالیت های دانشجویی خود در آمریکا، پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل(به مدت 25 سال)، شرکت در مذاکرات مربوط به قطعنامه 598، ایفای نقش به عنوان معاونت سیاسی اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در تهران، مذاکرات بن پس از اشغال افغانستان، ملاقات با صدام حسین، شرکت در مذاکرات هسته ای و... می پردازد.

در مقدمه این کتاب اشاره شده است که هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا کتاب خود به نام «دیپلماسی» را به این دیپلمات کشورمان تقدیم کرده و نوشته است: «تقدیم به دشمن قابل احترامم؛ محمدجواد ظریف».

در کنار این افراد بازهم هستند افرادی که خود یا افراد نزدیک به آنها دست به قلم برده‌اند و خاطراتی از سال‌های انقلاب و پس و بیش از آن را به نگارش در آورده‌اند، خاطراتی که می‌تواند برگی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران طی سال‌های اخیر باشد.









1392/11/5





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن