تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819097612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آصفری: توافق ژنو ریلی برای مسیر مذاکرات هسته ای ایجاد کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آصفری: توافق ژنو ریلی برای مسیر مذاکرات هسته ای ایجاد کرد تهران – ایرنا – عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: توافق ژنو بعد از گذشت 10 سال از گفت و گوهای ایران و گروه 1+5 به دست آمد و یک ریلی برای مسیر مذاکرات ما در بحث مسایل هسته ای ایجاد شد.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد حسن آصفری شامگاه یکشنبه در جلسه هفتگی انصار حزب الله با بیان اینکه تیم مذاکره کننده باید مراقب خط قرمزها در مذاکرات باشد، افزود: مردم تا زمانی که تیم مذاکره کننده در چارچوب منافع ملی مذاکره کند از آنها حمایت می کنند.
آصفری با بیان این که رویکرد هسته ای حتی اگر از بُعد انرژی هم نگاه کنیم بسیار مهم و حایز اهمیت است یادآور شد: امروز رویکرد دنیا به موضوع هسته ای استفاده از داروهای هسته ای، ترویج کشاورزی، تولید داروهای رادیو درمانی برای بیماری های خاص و موارد بسیار متعددی دیگر است.
وی در ادامه گفت: در مجلس دوره هشتم تصویب شد که جمهوری اسلامی باید در برنامه چشم انداز 20 ساله خود و در برنامه پنجم توسعه کشور 20 هزارمگاوات برق هسته ای تولید کند بنابراین برای تولید 20 هزارمگاوات برق هسته ای بایستی ده ها هزار سانتریفیوژ و بحث های مرتبط به آن را تولید کرد تا به نتیجه رسید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: تلاش برای دستیابی و رسیدن به انرژی هسته ای یک موضوع منافع ملی است که نباید از آن غافل شویم. امروز باید تلاش کنیم تا از انرژی پاک استفاده کنیم که هم کمتر هزینه کنیم و هم از نفت بتوانیم در بخش های دیگر سرمایه گذاری کنیم.
آصفری با بیان اینکه کشورهایی که امروز دایه دار این هستند جمهوری اسلامی را از داشتن انرژی هسته ای منع کنند یادآورشد: آنها فعالیت های زیادی در زمینه های هسته ای چه صلح آمیز چه غیر صلح آمیز دارند. فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا همه آنها دارای بزرگترین زرادخانه های هستی در جهان هستند.
وی ادامه داد: پس توجه به این موضوع بسیار مهم است. اگر انرژی هسته ای بد است چرا آنها تا قبل از این که در ایران، انقلاب اسلامی اتفاق بیفتد آنها با ما قراردادهای هسته ای و ساخت نیروگاه بستند اما به محض این که انقلاب به پیروزی می رسد آنها زیر قراردادها می زنند و علاقه مندی نشان نمی دهند خوب این نشان از دشمنی با انقلاب و اسلام است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: دشمنان مطمئن هستند که جمهوری اسلامی ایران بنا به اعتقادات دینی و حقوق بشری که قرآن و روایت ما به آن توجه کرده دنبال بمب اتمی نیستیم.
آصفری با طرح این سوال که آنهایی که بمب اتم تولید کرده اند و به این دانش دست پیدا کرده اند گفت: آیا توانسته اند از آن استفاده کنند. رژیم صهیونیستی صدها کلاهک هسته ای دارد آیا توانسته از آن استفاده کند به غیر این است که وبال گردن خودشان شده است و امروز رژیم صهیونیستی تبدیل شده به یک کانتینری که پر از مواد منفجره است.
وی ادامه داد: آن چیزی که سبب شده آنها می خواهند جلوی کار ما را بگیرند و نگذارند به دانش هسته ای دست پیدا کنیم به خاطر این است که آنها می دانند امروز جمهوری اسلامی ایران بعد از 35 سال تهدید و فشار باز روی پای خود ایستاده و توانسته به دانش روز دنیا دست پیدا کند به دانشی که کشورهای ابرقدرت آن را در انحصار خود دارند.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر این پیشرفت ایران موجب می شود که کشورهای دیگرهم به این نتیجه برسند که می شود بدون آمریکا و وابستگی و غرب زندگی زندگی و حکومت داری کرد و به رشد و توسعه رسید.
آصفری گفت: بنابراین آنها نمی خواهند که پایگاه خود را در کشورهای دیگر از دست بدهند و برای همین است که تلاش می کنند هر طور که شده در برنامه هسته ای ایران سنگ اندازی کنند .
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آنها می دانند که نمی توانند جلوی اسلام را در ایران بگیرند برای همین می آیند در برابر این اسلام ناب اسلام سکولاریزم را در ترکیه به راه می اندازند که بگویند اسلام واقعی این است یا اسلام وهابیت را به راه انداختند یا آمدند جریان های تکفیری را در سوریه ، لبنان و عراق به راه انداختند.
آصفری در ادامه با طرح این سوال که چرا گروه 1+5 آمد و با ایران پای میز مذاکره نشست؟ آیا واقعا اگرما امروز توانایی تولید 19 هزار سانتریفیوژ نسل های 1 و 2 و در آینده نسل 3 را نداشتیم می آمدند با ما مذاکره کنند؟
وی یادآور شد: در نشست مسکو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به گروه 1+5 گفت که ما نیاز به سوخت 20درصد که آنها گفتند که به شما سوخت 20 درصد نمی دهید اگر بخواهیم بدهیم باید شما غنی سازی هایتان را تعلیق کنید و سایت ها و مجموعه هایتان را کنار بگذارید که در جواب آنها گفتیم اگر به ما سوخت 20 درصد ندهید ما خودمان آن را تولید می کنیم.
آصفری اضافه کرد: آنها به ما پوزخند زدند و باورشان نمی شد که بتوانیم به غنی سازی 20 درصد دست پیدا کنیم. در نشست آلماتی یک در قزاقستان به آنها اعلام کردیم که ما به غنی سازی 20 درصد دست پیدا کرده ایم که آنها باورشان نمی شد .
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آنها متوجه شدند که با ایران نمی شود با جنگ و ستیز به نتیجه رسید برای همین پای میز مذاکره آمدند و این که می گویند همه گزینه ها روی میز است و گزینه نظامی را عنوان می کنند بلوفی بیش نیست چون که جرات چنین اقداماتی را ندارند.
وی گفت: چون آنها نتوانستند در جنگ 8 ساله پیروز شوند تلاش می کنند که در مذاکرات به نتیجه برسند و پیروز شوند بنابراین اینجا است که باید هوشیار باشیم. اگر قرار است سیاست نرمش قهرمانانه شکل بگیرد باید در مقابل آن دُری که می دهیم دُری دریافت کنیم.
آصفری با بیان این که به آمریکایی ها نمی شود اعتماد کرد گفت: قبل از مذاکرات ژنو جوی راه انداخته بودند که چه لزومی دارد که به دنبال غنی سازی باشیم ما با آمریکایی ها مذاکره کنیم و مشکل حل می شود.
وی ادامه داد: که در همین نرمش قهرمانانه مردم متوجه شدند که آنها اهل گفت و گو نیستند. آنهایی که تا دیروز می گفتند گفت و گو و مذاکره با آمریکا باعث می شود که همه مشکلات حل شود خود به این باور رسیدند که آنها قابل اعتماد نیستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در مذاکرات که در پیش رو است ما چند خط قرمز داریم که تیم مذاکره کننده باید مراقب باشد که وارد این خط قرمزها نشود.
آصفری گفت: یکی از این خط قرمزها بحث تعلیق غنی سازی است که موضوع بسیار مهم است. این که ما بپذیریم که غنی سازی را کلا کنار می گذاریم تیم مذاکره باید مواظب باشد و وارد آن نشود البته سطح غنی سازی قابل مذاکره است و اینکه کلا کنار گذاشته شود قابل مذاکره نیست.
وی ادامه داد: ما طبق برنامه و چشم انداز 20 ساله نیاز به تولید 20 هزار مگاوات تولید برق داریم و اینکه آنها بگویند نباید غنی سازی را توسعه دهیم و سانتریفوژ جدید تولید نکنیم این قابل قبول نیست البته برای اعتماد سازی که به آنها بگوییم ما دنبال بمب اتم نیستیم طبق توافق اولیه تا 6 ماه ما این کار را انجام دادیم که بعد از گذشت 6 ماه این توافق قابل قبول مجلس نیست.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: تمام کشورهایی که جزو معاهده ان پی تی هستند و آن را امضا می کنند حق کشف و استفاده از معادن، تجزیه و تحلیل و تبدیل کردن به چرخه سوخت و تولید اورانیوم غنی سازی شده را دارند. هیچ جای معاهده ان.پی تی این منع را قرار نداده که ما باید امروز این منع را بپذیریم .
وی گفت: تمام فعالیت های هسته ای کشورمان در چارچوب این معاهده است که خود آنها هم به غیر از رژیم صهیونیستی زیر آن را امضا کرده اند.
آصفری ادامه داد: دیگر خط قرمز این است سایت ها نباید بسته شود چرا که ما تمام فعالیت هایمان شفاف و زیر نظر و دید کامل آژانس است. تمام فعالیت های ما در سایت فردو به صورت آنلاین زیر نظر آژانس است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: تیم مذاکره کننده ما حق ندارد به جز مسایل هسته ای در مورد موضوعات دیگری مانند موشک های بالستیک و موشک های دور زن مذاکره کنند.
وی با بیان این که آمریکایی ها با طرح این مسایل به دنبال سناریو در منطقه هستند یادآور شد: چرا آنها با تصویب پروتکلی آمدند به بهانه بمب شیمیایی تمام عراق حتی کاخ ریاست جمهوری را هم بازدید کردند با وجود این که می دانستند عراق در جنگ تحمیلی از بمب شیمیایی استفاده کرده است و توانایی ساخت بمب اتم را ندارد چرا به عراق حمله کردند.
آصفری گفت: آنها با این کارها می خواستند اول تمام سیستم های پدافندی، موشکی و دفاعی عراق و اطلاعات نظامی عراق را بدست بیاورند بعد که کاملا مطلع شدند وضعیت آنها چگونه است ظرف 21 روز توانستند عراق را تصرف کنند بنابراین امروز اگر بخواهیم وارد خط قرمز پروتکل شویم این همان اتفاقی است که بر سر عراق افتاد یعنی هر زمانی که آژانس دلش بخواهد بیاید از هر جایی که خواست بازدید کند بنابراین نباید به هیچ عنوان وارد خط قرمز پروتکل شوند.
وی ادامه داد: اگر ما امروز بیاییم بعد از هسته ای بحث موشک ها را بپذیریم فردا به دنبال یک بهانه دیگر خواهند بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: آنها به دنبال این هستند که به دنیا بفهمانند جمهوری اسلامی که 35 سال در برابر آمریکایی ها مقاومت کرده است امروز نمی تواند مقاومت کند و دست هایش را بالا برده است. البته اینها کور خواندند.
آصفری گفت: حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن ، چه در انتخابات 24 خرداد یک پیام برای تیم مذاکره کننده دارد و آن این است که ملت مقاوم هستند و حاضر نیستند عزت خودشان را برای هیچ دنیا برای آن زرق و برق دنیا در مقابل آمریکایی ها و غربی ها معاوضه کنند.
سیام**1058 *1449
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن