تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802512728




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واشنگتن پست: باوجود واکنش شدید تندروها به توافق هسته‌ای، مردم ایران همچنان با روحانی هستند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
واشنگتن پست: باوجود واکنش شدید تندروها به توافق هسته‌ای، مردم ایران همچنان با روحانی هستند

واشنگتن پست: باوجود واکنش شدید تندروها به توافق هسته‌ای، مردم ایران همچنان با روحانی هستند
روز دوشنبه، ایران بخش هایی از فعالیت هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورد؛ قدرت های جهان نیز با برداشتن برخی از تحریم ها، بی درنگ به این اقدام پاسخ دادند. این نخستین گام احتیاطی در انجام دادن تعهدات مندرج در توافقی بود که هدف آن حل یک دهه بحران است.

به گزارش نامه نیوز، واشنگتن پست نوشت: روز دوشنبه، ایران بخش هایی از فعالیت هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورد؛ قدرت های جهان نیز با برداشتن برخی از تحریم ها، بی درنگ به این اقدام پاسخ دادند. این نخستین گام احتیاطی در انجام دادن تعهدات مندرج در توافقی بود که هدف آن حل یک دهه بحران است.

به گزارش تیک، این گام های دوجانبه در عمل به توافقی برداشته می شوند که بر اساس آن، تا زمانی که ایران به تعهدات تازه خود برای مهار کردن برنامه اش پایبند است و بازرسی ها و نظارت بین المللی مفصل بر برنامه هسته ای خود را می پذیرد، محدودیت های اعمال شده بر این کشور مرحله به مرحله برداشته می شوند.ایران بر این نکته که هدف برنامه هسته ای اش تولید سلاح اتمی نیست، تأکید می کند.

واکنش آمریکا، که بیش از همه درباره ادعاهای ایران تردید دارد و مهمترین محرک بین المللی تحریم های سخت بر ضد ایران است، با تعریف و نیز تردید همراه بود. این کشور با اعلام این که این اقدام «گامی مهم و رو به جلو» بود، هشدار داد در صورتی که ایران در تلاش های خود به تعهداتش پایبند نباشد، محدودیت ها به سرعت از سر گرفته می شوند.

آژانس دیده بان هسته ای سازمان ملل، دوشنبه اعلام کرد تهران غنی سازی اورانیوم با عیار بیش از 5 درصد را متوقف کرده و اتصال میان سانتریفوژ هایی را که اورانیوم 20 درصد تولید می کردند، قطع کرده است. ایران همچنین رقیق کردن نیمی از ذخیره اورانیوم غنی شده 20 درصدی را آغاز کرده است که گفته می شود فاصله زیادی با سوخت مورد نیاز برای بمب هسته ای ندارد.

این گزارش در تهران همزمان با 20 ژانویه منتشر شد؛ تاریخ تعیین شده برای شروع حرکتی که هدف آن زمینه سازی برای توافقی گسترده تر درباره فعالیت های هسته ای ایران است.

اتحادیه اروپا اعلام کرد که در پاسخ، به عنوان بخشی از «مرحله شش ماهه اقدامات اعتمادساز ابتدایی که هدف آن پرداختن به نگرانی های بین المللی درباره فعالیت های هسته ای ایران است»، برخی از تحریم ها را بر می دارد.

این تصمیم که از سوی وزرای خارجه اروپا در نشستی در بروکسل گرفته شد و به ایران اجازه می دهد که صادرات نفت و گاز خود را از سر گیرد، قابل پیش بینی بود.

کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت: «امروز در پیگیری های ما برای اطمینان از این که ایران برنامه هسته ای صرفاً صلح آمیزی دارد، روز مهمی است.»

در همین حال،‌کاخ سفید بیانیه محتاطانه تری صادر کرد. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: « امروز ما، قدرت های جهان، در برابر اقدامات واقعی ایران، عمل به تعهدات خود را برای کاهش [بخشی از تحریم ها] که با ایران توافق شد، پیگیری می کنیم. همزمان، اجرای تحریم هایی را که در این دوره شش ماهه به قوت خود باقی اند، با قدرت ادامه می دهیم.»

این تردید دولت اوباما تلاش برای نشان دادن هم صدایی با منتقدان در داخل کشور و اسرائیل است. آنها بر این باورند که این توافق بسیار سخاوتمندانه است؛ زیرا مغایر با تلاش های کنگره برای تصویب تحریم های جدید در زمانی است که آمریکا و دیگر قدرت های غربی برای دستیابی به توافق بلند مدت با ایران تلاش می کنند.

مقامات آمریکایی گفتند ایران در پی برداشتن تحریم ها در این دوره شش ماهه تا رسیدن به توافق نهایی، 2/4 میلیارد دلار، و نیز احتمالاً 2 میلیارد دلار در معاملات مربوطه، دریافت خواهد کرد.

یکی از مقامات رسمی آمریکا با اشاره به این که ادامه تحریم های نفتی در همین مدت شش ماه، 30 میلیارد دلار به ایران زیان وارد می کند، گفت: «ایران به راستی آماده کار نیست.»

به علت تحریم ها، بیشتر معاملات قانونی نفت ایران در دو سال گذشته متوقف شده بود. گزارش های بسیاری وجود دارد که شرکت های اروپایی و دیگر شرکت ها در جستجوی راهی برای از سرگیری تجارت با ایران بوده اند.

مقامات رسمی آمریکا، با این شرط که در سخن گفتن از توافق فنی و مذاکرات پشت درهای بسته با ایران، نامی از آنها ذکر نشود، به سیاست آشفته توافق ایران در آمریکا پرداختند که در آن اکثریت وتو نشدنی از سناتورهای هر دو حزب [آمریکا] رسماً از تحریم های تازه بر ضد ایران حمایت می کنند.

دولت تحریم های تازه را تخلف از توافق سنجیده اش با ایران و دیگر قدرت های جهانی می داند و با آن مخالفت می کند و هشدار می دهد اگر کنگره عقب نشینی نکند، ایران ممکن است از مذاکرات خارج شود.

یک مقام مسؤول گفت: «گام هایی که امروز بر می داریم نشان می دهد که در مسیر اجرای این توافق هستیم؛ توافقی که به ما آنچه را که لازم داریم، می دهد.»

وی گفت: «برای همه ما روشن است که باید این پیشنهاد را امتحان کنیم که حرکت رو به جلو بر اساس این توافق نامه، در آخر ما را به آنچه که نیاز داریم، یعنی راه حلی فراگیر، می رساند»؛ راه حلی که تضمین می کند ایران نمی تواند سلاح بسازد.

وی افزود [مسأله] گفتگوهای هسته ای از دیگر اختلاف های سیاسی آمریکا و جهان با ایران، جدا است؛ اختلاف هایی مانند شرکت کردن ایران در گفتگوهای صلح پیش رو در مورد جنگ داخلی سوریه.

سازمان ملل، روز دوشنبه، دعوت خود از ایران را برای شرکت در گفتگوها [درباره سوریه] پس گرفت؛ به این دلیل که ایران انتقال [قدرت] از حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، را که متحد تهران است، تأیید نمی کند.

در ایران، واکنش ها به توقف غنی سازی اورانیوم در تأسیسات هسته ای شهرهای نطنز و فردو متفاوت بود.

مخالفان ایرانی این توافق نامه، بر میزان انتقاد های خود از آنچه آن را تسلیم شدن کشورشان در برابر خواسته های غرب می نامند، افزودند.

شماره دوشنبه "وطن امروز"، روزنامه ای بسیار نزدیک به محافظه کاران، با رنگ سیاه منتشر شد و به پوشش آنچه "هولوکاست هسته ی" ایران نامید، اختصاص یافت.

حسین شریعتمداری، مدیر مسؤول [روزنامه] "کیهان"، روزنامه ای که اغلب آن را سخنگوی محافظه کاران می دانند، نوشت: «آنچه "داده ایم" در مقابل آنچه "گرفته ایم"، نه فقط قابل مقایسه نیست، بلکه بسیار کم اهمیت تر و ناچیزتر از آن است که بتوان آن را موقعیت برد-برد نامید.»

انتقاد از این توافق غیر منتظره نبود؛ اما سکوت مخالفان [آقای] حسن روحانی، رئیس جمهور تازه ایران، و دستاوردهای هسته ای دولت او، تا کنون غیر عادی بود.

احمد توکلی، نماینده محافظه کار و مشهور مجلس، روز دوشنبه به سایر نمایندگان گفت که توافق هسته ای دو مشکل مهم دارد.

توکلی گفت: «مشکل نخست، تناقض های زیادی است که در متن توافق نامه وجود دارد و ما به سختی می توانیم امیدوار باشیم که منافع ملی ما زمانی تحقق یابد. دوم، ما به عنوان مسؤول، نباید نقاط ضعف خود را طوری آشکار کنیم که دشمنان بتوانند از آنها سوء استفاده کنند.»

با وجود واکنش شدید تندروها، بسیاری از چهره های مهم سیاسی ایران و نیز بسیاری از مردم عادی ایران که امید دارند کاهش تحریم ها از مصیبت اقتصادی که طبقه متوسط ایران به شدت گرفتار آن است، بکاهد، از توافق و رئیس جمهور حمایت می کنند.

شاخص های اولیه نشان می دهد که بازارهای مالی ایران به خوبی به اجرای توافق پاسخ داده اند، زیرا روز دوشنبه، ارزش ریال، واحد پول رسمی ایران، در برابر دلار بیش از 2 درصد افزایش یافت.






1392/11/3





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن