تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803209120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رییس جمهوری ترکیه در آزمونی دشوار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس جمهوری ترکیه در آزمونی دشوار آنکارا - ایرنا - قانون محدودیت های اینترنتی که به رغم مخالفت های گسترده داخلی و خارجی با آرای نمایندگان حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در مجلس ملی ترکیه تصویب و در حال حاضر در انتظار تایید رییس جمهوری این کشور است، به آزمایشی دشوار برای ˈعبدالله گلˈ مبدل شده است.


کارشناسان مباحث سیاسی با اشاره به مخالفت های گسترده داخلی و خارجی با قانون یاد شده و درخواست های مکرر احزاب مخالف از گل برای وتوی این قانون و بازگرداندن آن به مجلس می گویند: رییس جمهوری ترکیه در صورت تایید این قانون متهم به قرار گرفتن در کنار دولت ˈ رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر و حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ خواهد شد و در صورت اعاده این قانون به مجلس، متهم به ایستادن در صف مخالفان و جماعت گولن خواهد شد.
این کارشناسان با اشاره به اهمیتی که قانون یاد شده در آستانه انتخابات محلی برای اعمال محدودیت های اینترنتی برای حزب حاکمˈعدالت و توسعهˈ دارد، معتقد هستند که رییس جمهوری ترکیه در جریان تظاهرات مردمی تابستان گذشته موضعی بسیار نرم تر از نخست وزیر ترکیه اتخاذ کرده و در سخنانی عنوان کرده بود که دمکراسی تنها محدود به صندوق های رای نیست ولی وضعیت وی در حال حاضر دشوارتر از زمان تظاهراته مردمی در تابستان گذشته است.
گل هم اکنون مجبور به حفظ معادله آینده سیاسی خود و ادعاهای رعایت دمکراسی است.
دوران ریاست جمهوری ˈعبدالله گلˈ در ماه اوت ( شهریور ماه ) سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید و تا قبل از علنی شدن اختلاف بین جماعت گولن و حزب ˈعدالت و توسعهˈ گمانه زنی ها حاکی از نامزدی اردوغان برای کسب پست ریاست جمهوری و رهبری حزب ˈعدالت و توسعهˈ و نخست وزیری توسط عبدالله گل بود.
با آشکار شدن اختلافات اردوغان با جماعت گولن و افشای موارد سو استفاده مالی و ارتشا از سوی منسوبان دولت آنکارا، این گمانه زنی با تردید رو به رو شده است.
بر اساس این گزارش، در صورتی که اردوغان نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشود، گل شانس مجدد کسب پست ریاست جمهوری ترکیه خواهد بود، این در حالی است که اگر رییس جمهوری ترکیه قانون محدودیت های اینترنتی را وتو کند به طور قطع با غضب حزب عدالت و توسعه مواجه و متهم به قرار گرفتن در صف مخالفان اردوغان خواهد شد.
به گفته ناظران آگاه تایید قانون محدودیت های اینترنتی علاوه بر تخریب وجهه رییس جمهوری ترکیه در بین مخالفان دولت آنکارا ، از بعد بین المللی نیز مشکلات را برای او ایجاد خواهد کرد.
حاکمیت حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ که 12 سال قبل با ادعای مبارزه با هرگونه محدودیتی در ترکیه بر سر کار آمد و در طول 11 سال حاکمیت خود در رفع بسیاری محدودیت ها در ترکیه بسیار موفق عمل کرد، با تصویب قانون محدودیت های اینترنتی در چالش با مواضع سابق خود افتاده است.
تصویب قانون سووال برانگیز محدودیت های اینترنتی در ترکیه افزون بر مخالفت های گسترده احزاب مخالف این کشور همانند احزاب جمهوری خواه خلق، حرکت ملی، مخالفت گسترده رسانه های جمعی مختلف این کشور اعم از رسانه های نوشتاری و دیداری و نیز شبکه های اجتماعی را در پی داشت.
قانون جدید محدودیت های اینترنتی به ویژه به مسوولان شرکت مخابرات ترکیه اجازه می دهد بدون حکم قضایی پایگاه های اینترنتی نقض کننده ˈحریم خصوصیˈ یا منتشر کننده اطلاعات ˈتبعیض آمیز و توهین کنندهˈ را مسدود کند.
به گفته مخالفان این قانون ، با اجرای این ماده قانون یاد شده دولت آنکارا مسیر را برای انتشار گزارش های مخالفان در موارد مختلف علیه دولت آنکارا و یا منتسبان به این دولت را مسدود خواهد کرد.
این قانون همچنین به شرکت مخابرات ترکیه اجازه می دهد از شرکت های خدمات اینترنتی بخواهد پایگاه ها و اطلاعاتی را که کاربران استفاده کرده اند، به مدت دو سال حفظ کنند .
براساس این گزارش در راستای قانون یاد شده امکان دسترسی از ترکیه به پایگاه های اینترنتی که مسدود خواهد شد میسر نخواهد بود و در صورتی که پایگاه های اینترنتی به حکم صادره در مورد برداشتن ˈ محتویات مضر ˈ ترتیب اثر ندهند برای هر روز 500 تا یک هزار لیر ترکیه ( بیش از 250 تا 500 دلار ) جریمه خواهند شد.
احزاب مخالف دولت ترکیه با عنوان اینکه دولت آنکارا برای سرپوش گذاشتن به رسوایی فساد مالی و ارتشا در دستگاه های دولتی در صدد ممانعت از انتشار اخباری در این باره اقدام به تصویب این قانون در مجلس ملی ترکیه کرده است آن را نقض آزادی توصیف می کنند.
حزب حاکم عدالت و توسعه با 318 کرسی از 550 کرسی مجلس ملی ترکیه ، اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را در اختیار دارد و تصویب این قانون در زمانی که که دولت ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات شهرداری 30 مارس ( 10 فروردین ) و ریاست جمهوری اوت 2014 با رسوایی فساد مالی بی سابقه رو به روست، دقت برانگیز است.
تصویب قانون یاد شده علاوه بر مخالفت های داخلی در ترکیه مخالفت مقامات مختلف نهادهای اروپایی که ترکیه مذاکرات عضویت در آن را پی می گیرد را نیز در بر داشته است .
مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا تصویب این قانون را گامی به عقب در زمینه آزادی رسانه ها در ترکیه توصیف کرد.
استفان فوله مسئول امور توسعه در کمیسیون اروپا نیز تصویب این قانون را که به وزارت ارتباطات ترکیه اجازه می دهد ، با کنترل فعالیت ها از طریق اینترنت دسترسی به آن را محدود کند ، نگران کننده دانست.
فوله در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت : آنچه افکار عمومی ترکیه به آن نیاز دارد ، شفافیت بیشتر و محدودیت کمتر است.
پیتر استانو سخنگوی کمیسیون اروپا در گفت و گو با خبرنگاران گفت : تصویب این قانون در ترکیه موجب نگرانی های جدی در اروپا شده است.
وی تاکید کرد، قانونی که در مجلس ترکیه تصویب شد ، زمینه محدودیت بیشتر را برای آزادی بیان فراهم می کند.
استانو تاکید کرد ، مجلس ترکیه باید در جهت رعایت معیارهای اتحادیه اروپا در این قانون تجدید نظر کند و کمیسیون اروپا آماده است با ترکیه در این باره همکاری کند.
ˈژان پسکیˈ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به تصویب این قانون که محدودیت های اینترنتی در برخواهد داشت گفت: آمریکا از آزادی بیان در جهان دفاع می کند و ما اعتقاد داریم که دمکراسی ها با صداهای مختلف می تواند تقویت شود.
مسوولین بخش ارتباطات اینترنتی در ترکیه در واکنش به این قانون می گویند: این قانون تصویب شده است ولی امکان ممنوعیت در اینترنت موجود نیست و کاربران راهی برای پشت سرگذاشتن موانع خواهند یافت.
ˈتورهان منتشˈ رییس بنیاد ارتباطات اینترنتی ترکیه گفت: امکان اجرای این قانون وجود ندارد و این قانون نیز همانند قانون جرایم اینترنتی که در سال های گذشته وضع شد و اجرای آن میسر نشد نمی تواند اجرا شود.
کارشناسان معتقدند که این مساله که امکان اجرای این قانون و محدودیت های اینترنتی میسر باشد و یا نباشد همچنان در جامعه ترکیه مطرح می شود ولی اصولا تصویب این قانون خود بیانگر این نکته است که حاکمیت حزب ˈعدالت و توسعهˈ در پی محدودیت علیه مخالفان خود است و در اجرای این محدودیت ها با وضع قانون یاد شده در تضاد با گفتار اولیه خود در مورد آزادی های فردی یک گام به عقب برداشته است.
خاورم**2012*230 **1515
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن