تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819189708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمار نامعلوم میزان نقدینگی کشور/ تفاوت 150 هزار میلیارد تومانی میان آمار وزیر اقتصاد و بانک مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
آمار نامعلوم میزان نقدینگی کشور/ تفاوت 150 هزار میلیارد تومانی میان آمار وزیر اقتصاد و بانک مرکزی

آمار نامعلوم میزان نقدینگی کشور/ تفاوت 150 هزار میلیارد تومانی میان آمار وزیر اقتصاد و بانک مرکزی
علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش‌تر میزان نقدینگی واقعی کشور را 650 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که بخشی از این میزان نقدینگی در اختیار موسسات غیر‌متشکل است که تحت کنترل بانک مرکزی نیستند و برآورد می‌شود رقم آن معادل 30 درصد (195 هزار میلیارد تومان) باشد

به گزارش نامه نیوز، تهران امروز نوشت:

به نظر می‌رسد افزایش حجم نقدینگی باعث شده تا بانک مرکزی از اعلام آمار واقعی آن خودداری کند. آخرین آمار از حجم نقدینگی در حالی از سوی مسئولان بانک مرکزی 537 هزار میلیارد تومان اعلام شده که همواره آمار غیررسمی نشان از آن دارد که نقدینگی به آستانه 700 هزار میلیارد تومان رسیده است. وزیر اقتصاد چند هفته پیش اعلام کرد که نقدینگی در کشور 650هزار میلیارد تومان است. بنا بر آمارهای رسمی حجم نقدینگی در پایان سال گذشته 460 هزار و 69 میلیارد تومان بود است. براساس آمار بانک مرکزی در سه ماهه اول امسال نقدینگی با 2.7 درصد رشد 472 هزار میلیارد تومان برآورد شد. در مرداد ماه هم نقدینگی به میزان 2.7 درصد نسبت به ماه پیش از آن رشد کرد و به 492هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است که در چهارماه اول سال نقدینگی زیر 2 درصدی رشد داشت. با پایان سال گذشته و آغاز سال جدید، نرخ رشد ماهانه نقدینگی در سطوح پایین‌تری نسبت به مقادیر سال گذشته خود نوسان می‌کرد. با این همه مشخص نیست میزان واقعی نقدینگی چقدر است. این در حالی است که وزیر اقتصاد ابتدای آبان ماه خبر عبور نقدینگی از مرز 500 هزار میلیارد تومان را اعلام کرده و تاکید کرده بود که بخشی از نقدینگی در موسساتی وجود دارد که زیر نظر بانک مرکزی نیستند که حدود 30 درصد رقم نقدینگی برآورد می‌شود و با این میزان، حجم نقدینگی در کشور به 650 هزار میلیارد تومان می‌رسد. گفتنی است رئیس کل بانک مرکزی مدتی پیش از هدف‌گذاری کنترل نقدینگی در سطح 23 درصد خبر داد. با این حساب حجم نقدینگی تا پایان سال 566 هزار و 64 میلیارد تومان خواهد رسید.

به گفته کارشناسان، حجم بالای نقدینگی از ویژگی‌های نامطلوب اقتصاد کشور است که تورم حدود 40 درصدی را رقم زده و از این رو دولت یازدهم که بهبود وضعیت معیشتی مردم و شرایط اقتصادی را از اولویت‌های خود عنوان کرده به‌دنبال کنترل نقدینگی و سامان دهی سرمایه‌های سرگردان است به‌طوری که وعده داده رشد نقدینگی تا پایان سال شش درصد کاهش یابد. در این راستا بنا به آمار موجود رشد نقدینگی در پایان مهر 1392 نسبت به پایان سال 1391 از رشدی معادل 11.5 درصد برخوردار شده که نشان‌دهنده کاهش رشدی به میزان 4.2 درصد نقدینگی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.



نظر کارشناسان چیست؟

در حالی آمار مربوط به حجم نقدینگی از سوی بانک مرکزی 537 هزار میلیارد تومان اعلام شده که برخی کارشناسان معتقدند حجم واقعی نقدینگی بیش از این میزان است. در این زمینه طهماسب مظاهری با بیان اینکه میزان نقدینگی اعلام شده بدون احتساب نقدینگی برخی از موسسات مالی و اعتباری است، معتقد است: «حجم نقدینگی واقعی بیشتر از میزانی است که اعلام می‌شود.» پیش از این نیز علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، میزان نقدینگی واقعی کشور را 650 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که بخشی از این میزان نقدینگی در اختیار موسسات غیر‌متشکل است که تحت کنترل بانک مرکزی نیستند و برآورد می‌شود رقم آن معادل 30 درصد (195 هزار میلیارد تومان) باشد.

در این زمینه حمید تهرانفر، معاون نظارتی بانک مرکزی، به ایسنا گفت: «نقدینگی در اختیار موسسات تحت نظارت را تک به تک وارد آمار نقدینگی می‌کنیم و تاکنون نقدینگی موسسات جدیدی را که تحت نظم قرار گرفته‌اند در آمار نقدینگی حساب کرده‌ایم.»در واقع با توجه به نقدینگی حدود 195 هزار میلیارد تومانی در اختیار موسسات غیرمتشکل پولی و جدیدترین آمار بانک مرکزی مبنی بر اینکه حجم نقدینگی به 537 هزار میلیارد تومان رسیده، می‌توان گفت که حجم نقدینگی واقعی موجود در جامعه به حدود 650 تا 700 هزار میلیارد تومان رسیده است.



دلایل افزایش حجم نقدینگی

در هشت سال گذشته دلایل بسیاری مانند پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده، تامین منابع مورد نیاز برای جبران کسری‌های پیدا و پنهان بودجه دولت از طریق بانک مرکزی، پرداخت تسهیلات تکلیفی و اجباری از سوی بانک‌ها با مداخله دولت و همچنین اجرای طرح مسکن مهر موجب افزایش حجم نقدینگی از حدود 70 هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت نهم به مرز 470 هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم شده است. بنا به به اعلام بانک مرکزی سطح نقدینگی در شهریورماه امسال به بیش از 500 هزار میلیارد تومان رسیده است. حدود دوهفته پیش علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آخرین آمار مربوط به میزان نقدینگی موجود را بانک مرکزی باید اعلام کند، تاکید کرد، رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده است. وزیر اقتصاد در آبان ماه با اشاره به اینکه طرح مسکن مهر به تنهایی مسئول نیمی از نقدینگی موجود در جامعه است، گفته که بخشی از نقدینگی در موسسات غیرمتشکل که تحت کنترل بانک مرکزی نیستند قرار دارد که این رقم حدود 30 درصد نقدینگی است و در نتیجه میزان نقدینگی حدود 650 هزار میلیارد تومان است که باید دید چه میزان از این رقم در تولید و اشتغال نقش داشته است.

در این زمینه ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، نیز با اشاره به اینکه آثار شدید تامین مالی طرح مسکن مهر بر پایه پولی و نقدینگی علاوه بر ایجاد فشارهای تورمی در اقتصاد، سیاستگذاری پولی در سال‌های اخیر را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته است اعلام کرده که تبعات و ابعاد گسترده ناشی از تامین مالی طرح مسکن مهر ایجاب می‌کند که با حمایت دولت و مجلس، هر چه زودتر راهکارهای برون‌رفت از شرایط به‌وجود آمده، طراحی و اجرا گردند و در این زمینه تیم کارشناسی بانک مرکزی به‌طور مستمر تحولات طرح مذکور را پایش و آثار آن را ارزیابی می‌کنند.

او همچنین میزان رشد نقدینگی تا پایان سال‌جاری را 23 درصد و تورم را 35 درصد پیش‌بینی کرده و گفته که تحقق این امر، مستلزم همکاری بانک‌ها با بانک مرکزی است و اگر رشد در این حد کنترل شود، تورم نیز قاعدتا سیر نزولی خواهد یافت. این در حالی است که بنا به آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی میزان نقدینگی در پایان اسفند 91 نسبت به پایان اسفند ماه سال 90، از 29 درصد رشد برخوردار شده است. بر این اساس حجم بالای نقدینگی از ویژگی‌های نامطلوب اقتصاد کشور است که تورم حدود 40 درصدی را رقم زده و از این رو دولت یازدهم که بهبود وضعیت معیشتی مردم و شرایط اقتصادی را از اولویت‌های خود عنوان کرده به‌دنبال کنترل نقدینگی و سامان دهی سرمایه‌های سرگردان است و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته باید دید که آیا کاهش شش درصدی رشد نقدینگی تا پایان سال محقق می‌شود یا خیر.

در همین حال معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه رشد نقدینگی را معقول می‌کنیم، تاکید کرد: «در حالی که رشد نقدینگی را کنترل می‌کنیم به‌دنبال تامین مالی بخش تولید نیز هستیم.» علی اکبر کمیجانی درباره راهکارهای بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی در شرایطی که بخش تولید با مشکل تامین مالی روبه رو است، هم گفت: «در عین اینکه به سمت کنترل نقدینگی حرکت می‌کنیم، در زمینه تامین نیازهای واقعی بخش تولید نیز جدیت داریم. کنترل نقدینگی به صورتی نخواهد بود که هر نوع رشد نقدینگی متوقف شود. به عبارت دیگر به‌دنبال معقول کردن رشد نقدینگی هستیم.»

معاون اقتصای بانک مرکزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم میزان رشد نقدینگی تا پایان امسال بین 23 تا 25 درصد باشد، تاکید کرد: «میزان رشد نقدینگی در آبان ماه به 23 تا 24 درصد رسیده و بنا به آمار، آخرین میزان نقدینگی موجود در جامعه 530 هزار میلیارد تومان است.»






1392/11/1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن