تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806586036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چ محبوب ترین فیلم جشنواره فجر در قزوین/ تحسین و حسرت در شهرستانها؛ غافلگیری در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین مهر گزارش می دهد/
"چ" محبوب ترین فیلم جشنواره فجر در قزوین/ تحسین و حسرت در شهرستانها؛ غافلگیری در تهران
قزوین- خبرگزاری مهر: جشنواره بین المللی فیلم فجر برای سومین سال پیاپی در قزوین نیز اکران شد و با ایجاد جنب و جوشی خاص در میان جوانان و سینما دوستان توانست مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.



به گزارش خبرنگار مهر،جشنواره بین المللی فیلم فجر برای سومین سال پیاپی از شانزدهم بهمن در سینما مهتاب قزوین برگزار شد، در این جشنواره 20 فیلم منتخب هیئت داوران کشور تا 25 بهمن ماه سال جاری از ساعت 10 صبح تا ساعت 22 در قالب 6 سانس در سینما مهتاب قزوین اکران شد. روزهای ده گانه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در قزوین، از نیمه خود عبور کرد و به پایان رسید و در این مدت فضایی از رضایت و جنب و جوشی مثبت در میان سینما دوستان و اهالی فرهنگ استان جریان داشت، در این بین اما مخاطبان سینما برخورد یکسانی با همه فیلمها نداشتند و تشویق ها و تحسین های جشنواره تنها سهم معدودی از فیلم ها بود، آثاری که توانستند با کیفیت بالای خود مخاطبان را جذب کنند هر کدام از مخاطبان را بنا به دلایلی به هواخواهی خود برانگیزانند.

"چ"، "رد کاپرت" و "خانه پدری" محبوب ترین ها در قزوین تا روز های پایانی جشنواره بیش تر استقبال ها و تحسین ها متوجه سه فیلم"چ"،"رد کاپرت" و "خانه پدری" بود، چنانکه تمام فضای سالن سینما مهتاب هنگام اکران این سه فیلم، مملو از جمعیت بود، به گونه ای که مدیران سینما با استفاده از صندلی هایی که به زحمت از بیرون فراهم شد توانستند جایی برای افرادی که ایستاده به تماشای فیلم آمده بودند، تهیه کنند. تماشای یک فیلم با این حجم از جمعیت که همگی نه به مناسبت طرح "سلام سینما" بلکه با تهیه بلیت به سینما آمده بودند یادآور فضای سینماهای قزوین در دهه شصت بود و دست کم این تکرار خاطره، کمترین دستاورد فیلم های با کیفیت حاتمی کیا، عطاران و کیانوش عیاری برای سینماهای بحران زده قزوین است. "چ" حرف های نگفته مردم ایران را گفت در این بین فیلم"چ" در روزهای نخست جشنواره اکران شد و توانست در همان روز نخست نظر مساعد بیشتر تماشاگران را به خود جلب کند و از این نظر در رتبه اول قرار گیرد و حتی با اکران آثار قابل قبولی چون"ردکاپرت"،"خانه پدری"و ... در روزهای بعدی، کماکان خللی در این رتبه ایجاد نشد و تا پایان جشنواره آخرین ساخته حاتمی کیا، همچنان محبوب ترین و تحسین شده ترین فیلم جشنواره باقی ماند. محسن طالقانی از هنرمندان و منتقدان سینما در استان در رابطه با سطح کیفی فیلم "چ" به خبرنگار مهر اظهار داشت: این فیلم با وجود این که در حال روایت اتفاقاتی است که بیش از 30 سال از آن زمان می گذرد اما از بسیاری از فیلم های جشنواره معاصرتر و امروزی تر است. وی ادامه می دهد: فیلم "چ" در خلال روایت زندگی دو روزه از زندگی شهید چمران و تکریم شخصیت انسانی وی، در عین حال با ارائه یک فرم فوق العاده سینمایی، به لحاظ محتوایی نیز کدهای فراوانی در ارتباط با فضای سیاسی و اجتماعی ایرانِ امروز ارائه می دهد که بیان آنها سال هاست دغدغه آحاد مردم و دلسوزان کشور و نظام است.

حسین نصرتی از فیلمسازان استان نیز معتقد است که برخی از دیالوگ ها و سکانس های فیلم "چ" ماندگارترین دیالوگ ها و سکانس های تاریخ سینمای ایران است. خانم زهرا شایقی از کسانی است که برای دیدن فیلم جشنواره به سنما مهتاب آمده دلیل تمجید خود از"رد کاپرت" را اینگونه بیان کرد: این فیلم گرچه مانند"چ" به لحاظ سینمایی چندان فنی و دقیق نیست با این حال فیلمی است که می تواند مخاطب را بدون لودگی و شوخی های لوس و غیراخلاقی، واقعا از ته دل بخنداند و از این نظر این فیلم یک کمدی درجه یک محسوب می شود. نمایش ناامید کننده برخی از فیلم ها در این بین به همان اندازه که تماشای صحنه ها و دیالوگ های جذاب "چ" و شوخی های"ردکاپت" برای مردم قزوین لذت بخش و عالی بود، تماشای آثاری چون"روزگاری عشق و خیانت"، "انارهای نارس"، "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" توام با ملالت و نارضایتی بود به گونه ای که مخاطبان ترجیح دادند بیش تر جویای کیفیت تنقلات و ادامه صحبت با همراهان حاضر در سینما باشند تا مشتاق ادامه داستان فیلم. اما نکته در خور تامل کیفیت پایین فیلم "متروپل" ساخته مسعود کیمیایی و نارضایتی مخاطبان از این فیلم در روز ششم جشنواره بود، در حالی که انتظار می رفت آخرین ساخته خالق"قیصر" دست کم به جهت تجربه و خاطرات نوستالوژیک ایرانیان با آثار قدیمی تر او با استقبال مخاطبان قزوینی روبه شود اما چنین نشد.

تحسین و حسرت در شهرستان، غافلگیری در تهران با وجودی که خبر می رسد در سایر شهرستان ها نیز مانند قزوین"چ" همچنان تحسین شده ترین فیلم تماشاگران اعم از منتقدین و مخاطبان عام است؛ اما با اعلام برندگان سیمرغ بلورین، همه از جمله قزوینی ها غرق در بهت و حسرت شدند و تمام آن امید ها و پیش بینی های قاطع کسب جوایز، دیری نپایید که نقش برآب شد، چرا که فیلم محبوبشان کمترین سهمی در کسب جوایز مهمی چون بهترین فیلم، فیلم نامه و... نداشت. استقبال سرد اهالی رسانه قزوین از جشنواره با فاصله گرفتن از فضای محتوایی جشنواره و حاشیه های آن در تهران، در قزوین نیز تا روزهای پایانی جشنواره همچنان استقبال و انعکاس یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی در غالب رسانه های استان چندان رمقی نداشت. از طرفی گرچه اداره ارشاد پیش تر سانسی را به اهالی رسانه اختصاص داده بود با این حال در شماره های جدید نشریات و آخرین به روز رسانی سایت های خبری استان، بیشتر رپرتاژآگهی و کمی اخبار سیاسی به چشم می خورد و با کمال تعجب انعکاس اخبار جشنواره با وجود استقبال بسیار خوب اهالی سینما، در رسانه های فرهنگی استان سهم و حجم در خوری نداشت. گذشته از مظلومیت جاودانه فرهنگ، اوضاع اقتصادی واقعا بحرانی نشریات در استان نیز مزید بر علت این استقبال سرد است.

ظرفیت محدود سینما مهتاب و  اکران نشدن فیلم ها در سینما بهمن در بحبوحه روزهای نخست تا روز پنجم جشنواره، تعدادی از مخاطبان به دلیل ازدحام جمعیت به ویژه در سانس های عصر و شب و البته ظرفیت محدود سالن از تماشای آثار مورد علاقه خود بازماندند. چنانکه مینا غفاری از مخاطبان حاضر در جشنواره به خبرنگار مهر می گوید: از آبیک تا قزوین نزدیک به 55 کیلومتر مسیر را برای دیدن فیلم "چ" حاتمی کیا رانندگی کرده ام و حالا با وجود مشکل ظرفیت محدود اکران و سالن از تماشای این فیلم بازمانده ام.  البته وقایع مشابه از این نوع به هنگام پخش فیلم های دیگر نیز روی داد، مسئله ای که باعث شد تا علاقمندان سینما، خواهان استفاده متولیان جشنواره از ظرفیت دیگر سینمای فعال در سطح شهر یعنی سینما بهمن باشند. به عقیده شهروندان استفاده از ظرفیت کمکی سینما بهمن گذشته از رونق جشنواره، باعث می شود که عده زیادی از علاقمندان از تماشای آثار مورد علاقه خود محروم نشوند. در این بین معاون فرهنگی اداره ارشاد طرح اکران فیلم های جشنواره در چندین سینما را مطلوب ارزیابی می کند و معتقد است که می تواند به بهتر شدن کیفیت جشنواره یاری رساند. مهدی رمضانی اما با اشاره به محدودیت ظرفیت اکران در سینما مهتاب، بیان کرد: سیستم اکران فیلم در سینما بهمن قزوین دیجیتالی نیست؛ حال آن که فیلم های جشنواره تنها در سینماهای مجهز به سیستم دیجیتال قابل پخش است که سینما مهتاب از این سیستم بهره می گیرد، بنابراین ما ناچاریم که تنها از سیستم پخش این سینما استفاده کنیم.

تهیه کنندگان با شهرستانی ها همکاری کنند یکی از نکات در خور تامل که طی دوره های برگزاری جشنواره در شهرستان ها از جمله قزوین مطرح است، عدم اکران برخی از آثاری است که توسط کارگردانان باسابقه و تهیه کنندگان معتبر ساخته شده است. چنانکه بسیاری از مخاطبان سینما در استان در گفتگو با خبرنگار مهر از اکران نشدن آثار کارگردانان بزرگی چون کیومرث پور احمد، رضامیرکریمی، کمال تبریزی، بهروز افخمی، احمد رضادرویش، شهرام مکری و... که همگی از بزرگان و افتخارات سینمای ایران هستند، گلایه داشتند. در این بین گرچه سطح کیفی همین 20 فیلمی که به قزوین رسیده است، با اغماض از چند مورد، قابل قبول است ولی اگر فیلم های کارگردانان یاد شده نیز در جشنواره حضور می یافت به طور حتم در غنای جشنواره و فرهنگ استان بسیار موثر بود. در همین رابطه مهدی رمضانی ضمن اشاره به نیاز مبرم استان به برگزاری با کیفیت و غنی چنین برنامه هایی و استمرار آنها تصریح کرد: امیدوارم عوامل و تهیه کنندگان، فقط نگاه اقتصادی نداشته باشند و استان ها را از دیدن آثار قابل تامل محروم نکنند. وی افزود: در نظر گرفتن ملاک های اقتصادی گرچه موقتاً به سود تهیه کننده است اما در بلند مدت به روند فروش فیلم و به طور کلی سینما صدمه وارد می کند؛ چرا که پخش فیلم های جشنواره در استان ها می تواند زمینه مساعدی برای ترغیب دیگران به تماشای همان فیلم ها در زمان اکران فراهم کند، موضوعی که به موفقیت فیلم ها در گیشه یاری می رساند. برگزاری مراسم اختتامیه در 27 بهمن ماه رمضانی با اشاره به این موضوع که معمولا جلسات و نقد و پاسخ میان مردم و عوامل فیلم ها در شهرستان ها در هنگام اوج برگزاری جشنواره، برگزار نمی شود یادآورشد: تلاش می کنیم تا در روز اختتامیه از عوامل برخی فیلم ها دعوت کنیم تا به قزوین سفر کنند و در جمع علاقمندان سینما حضور داشته باشند. رمضانی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری مراسم اختتامیه در روز 27 بهمن خبر داد.

دستاوردهای جشنواره برای فرهنگ استان سی و دومین دوره جشنواره فجر و سومین دوره این جشنواره در قزوین، با همه نتایج و رویدادهای عجیبی که در پی داشت به پایان رسید و اکنون پس از گذشت سه دوره، نوبت ارزیابی دستاوردهای برگزاری این جشنواره در قزوین است. در همین رابطه معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش جشنواره در ارتقاء جایگاه سینما در فضای فرهنگی استان، اظهارداشت: حداقل دستاورد برگزاری جشنواره فیلم فجر و جشنواره هایی از این نوع در قزوین این است که می تواند به صورت مقطعی و کوتاه مدت، درآمد و گردش مالی قابل توجهی را برای صنعت سینمای استان و متولیان فرهنگ به همراه داشته باشد. مهدی رمضانی افزود: همچنین افرادی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بلیت تهیه می کنند و به تماشای فیلم های جشنواره فجر در قزوین می نشینند به واسطه احساس مطلوبی که از تماشای فیلم ها به آن ها دست می دهد این روند را در آینده نیز ادامه می دهند و این کار به نوعی  تبلیغ سینما رفتن است. وی خاطرنشان کرد: از طرفی شکل گیری فضای رسانه ای مثبت و جنب و جوشی که هر ساله در حاشیه برگزاری این جشنواره جریان دارد به اضافه عوامل یاد شده موجب می شود تا سینما تبدیل به یک فرصت فرهنگی و تفریحی دائم برای خانواده های قزوینی و ایرانی و در نتیجه ارتقاء سطح فرهنگ شود و این مورد دستاورد بلند مدت برگزاری جشنواره فجر در قزوین است. بهترین دوره جشنواره برای قزوین و جای خالی سینما ملت در خلال این سه سالی که فیلم های جشنواره فجر در شهر قزوین همزمان با سراسر کشور  اکران می شوند، این دوره با وجود همه غافلگیری ها و حواشی ناخوشایندی که پیرامون برخی فیلم ها ایجاد شد، بهترین دوره جشنواره به لحاظ کیفیت آثار و نیز به جهت برگزاری منظم برای استان قزوین محسوب می شد.

البته استقبال خوب مردمی، روند برگزاری منظم جشنواره را هم می توان به این عوامل افزود البته در این بین تنها معضل جدی جشنواره ظرفیت محدود سینما مهتاب است که امیدواریم مسئولان مربوطه با دیجیتالی نمودن سیستم پخش سینما بهمن، این معضل را تا سال دیگر برطرف کنند. در پایان یادآوری این موضوع لازم است که درست یک خیابان پایین تر از سینما مهتاب، بزرگ ترین و یکی از خاطره انگیزترین سینماهای استان ،سینما ملت که توسط مرحوم کریم پورزند اداره می شد همچنان در وضعیت یک خانه متروکه قرار دارد که نه تنها سهم و ثمری از بهار سینمایی کشور ندارد بلکه امید چندانی نیز به بازسازی مجدد آن نیست. سینمایی که پیر و پیش کسوت خود کریم پورزند را نیز دیگر در خود نمی بیند و امسال در فروغ جشنواره این پیر عرصه سینمای استان در سکوتی مظلومانه بدون آنکه اهالی فرهنگ و هنر یادی شایسته از  30 سال خدمت این فعال سینمایی داشته باشند از میان ما رفت و چراغ سینما ملت نیز همچنان خاموش است و اگر این سکوت طولانی شود شاید مخروبه شود.

یادمان باشد که در"ناامیدی بسی امید است" و ما نیز امیدوار می مانیم تا سال بعد شاهد این اتفاق خوشایند باشیم که مخاطبان سینما، فیلم های جشنواره سی و سوم را در قزوین در سه سالن از جمله سالن مجلل و زیبای سینما ملت هم مشاهده و از صاحب قدیمی آن نیز یادی کنند. گزارش: هاشم اللهیاری


۱۳۹۲/۱۱/۲۶ - ۰۹:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن