تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820111747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انقلاب بحرین و سرکوب آل خلیفه


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: انقلاب بحرین و سرکوب آل خلیفه


۲۵ بهمن مصادف با سومین سالگرد انقلاب مردم بحرین علیه خاندان حاکم بر این کشور است که سه روز پس از سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور مصر در سال ۲۰۱۱ جرقه های آن زده شد. انقلاب بحرین در حالی وارد چهارمین سال شکل گیری خود شده است که همچون گذشته  با قدرت و استقامت تمام در مقابل نظام پادشاهی که از سال 1971  (1349 شمسی) قدرت را در اختیار دارند، به پیش می رود. 25 بهمن مصادف با سومین سالگرد انقلاب بحرین علیه خاندان حاکم بر این کشور است که سه روز پس از سرنگونی حسنی مبارک در مصر در سال 2011 جرقه های آن زده شد. انقلاب بحرین را باید یک خیزش اصیل مردمی و واجد همه شرایط یک انقلاب دانست، زیرا آنچه در این کشور کوچک می گذرد واجد همه شرایط و شاخص های یک انقلاب بزرگ است. حضور همه مردم در اعتراضات، وجود مطالبات مشخص با سابقه چهار دهه ای، رو در رویی  اکثریتی اصیل با اقلیتی تصنعی و مهاجر و از همه مهم تر برخوردای از رهبری منسجم، مقتدر و کاریزماتیک که در سایر خیزش های عربی کمتر دیده شده است، همه و همه سبب می شود که این حرکت منسجم مردمی در بحرین را به مفهوم واقعی کلمه یک انقلاب بنامیم.

بحرین مجمع‌ الجزایری است که در خلیج فارس و در همسایگی ایران، عربستان، قطر و امارات قرار دارد. مساحت جغرافیایی آن 706 کیلومتر مربع و شامل سه شهر یا به عبارت بهتر سه جزیره اصلی منامه، محرق و ستره است. از لحاظ بافت جمعیتی حدود 700 هزار نفر جمعیت دارد که 70 درصد را شیعیان تشکیل می دهند و 30 درصد دیگر اهل سنت، مسیحی، کلیمی و پیروان دیگر ادیان هستند. به دلایلی که منابع دولتی حاضر به شرح آن نیستند، به جز یکبار هیچ سرشماری رسمی در این کشور انجام نگرفته است. بحرین از سال1521 تا سال1602 تحت اشغال پرتغال و از سال 1920 تا 1971 نیز در اشغال انگلیس بود و همواره شاهد مبارزه ملی علیه اشغالگری بوده است.
بحرین


تاریخچه انقلاب بحرین
نامیدن 14 فوریه به عنوان نقطه آغاز قیام مردم بحرین به این معنی نیست که پیش از آن مردم بحرین اعتراضی نداشته اند. واقعیت این است که مردم بحرین از سال 1820  میلادی  درحال مبارزه بوده اند. تا سال 1971 با انگلیسی ها مبارزه می کردند و از آن زمان تا سال 2011 به صورت جسته و گریخته علیه آل خلیفه مبارزه کرده اند. اکثریت مردم بحرین یعنی بحرانی ها، عجم ها و هولی ها در حاکمیت بحرین هیچ گاه هیچ نقشی نداشته اند و پست های کلیدی حاکمیت همواره در  اختیار خاندان آل خلیفه که سال هاست تحت حمایت آمریکا و انگلیس بر این کشور سیطره دارند، بوده است.

قدر مسلم این است که پس از استقلال بحرین، نقش انگلیسی ها در بحرین همواره پررنگ بوده است. چنانکه بعد ازاستقلال یک انگلیسی به نام هندرسون رئیس سازمان امنیت بحرین بود که از سال 1971 تا 1999 بسیاری ازبحرینی ها را مورد شکنجه قرار داده است. درسال 1999 که ملک حمد بن عیسی آل خلیفه قدرت را به دست می گیرد و مدعی اصلاحات می شود، هندرسون بحرین را ترک می کند. ولی در سال 2011 یک افسر انگلیسی مجدداً مامور سازماندهی پلیس بحرین می شود. این افسر انگلیسی «جان یلتس» است که در سال 2011 بخاطر رسوایی استراق سمع پلیس لندن و به خاطر همکاری با کمپانی رابرت مرداک از مسؤلیتش برکنار شده بود که بعد از افشای این مسئله و برکناری اش، دولت بحرین دوباره او را استخدام کرد و هم اکنون پلیس بحرین زیر نظر این افسر انگلیسی اداره می شود. بنابراین مردم بحرین از همان ابتدا با حاکمیت آل خلیفه که یک حکومت خشن پلیسی ایجاد کرده است، مشکلات ریشه ای دارند و این طور نیست که تصور شود با دیدن تحولات جهان عرب و تلاش آن ها برای دستیابی به دموکراسی هوس انقلاب کردند و به تقلید از سایر اعراب دست به اعتراض زدند. در حقیقت  مسأله بحرین بسیار عمیق تر و پیچیده تر از خیزش های عربی و اسلامی اخیر است. البته این خیزش ها هم به نوبه خود الهام بخش مردم بحرین شد و وقتی مردم بحرین دیدند که در تونس و مصر دیکتاتورها سرنگون شدند، به حق مدعی شدند که مستحق تر از دیگر مردم کشورهای عربی برای انقلاب هستند لذا از 14 فوریه 2011 جرقه انقلاب در این کشور که ناوگان پنجم دریایی آمریکا در آن حضور دارد زده شد. حتی از سوی غربی ها نیز انقلاب مردم بحرین به عنوان طولانی ترین و مسالمت آمیزترین انقلاب عربی معرفی می شود. رژیم آل خلیفه از همان ابتدا با پشت گرمی به برخی قدرت های خارجی تظاهرات های مسالمت آمیز مردم را تاب نیاورد و با استفاده از نیروهای امنیتی خود معترضین را به خاک و خون کشید. قلع و قمع معترضین که در نوع خود بی حد و حصر بود مانع از قیام مردمی نشد و دامنه این اعتراضات تا جایی پیش رفت که رژیم آل خلیفه بحرین دست به دامان کشورهای عرب منطقه شد به طوری که عربستان سعودی و امارات در مجموع 1500 نظامی خود را به بهانه دفاع از منافع راهبردی  این مجمع الجزایر برای سرکوب هر چه بیشتر معترضین بحرینی به منامه اعزام کردند. عربستان به بحرین نیرو اعزام کرد و تاکنون نیز بیش از ده میلیارد دلار به خاندان حاکم در بحرین کمک نقدی نموده است تا به سرکوب معترضان شیعه بپردازند،زیرا از خلق حکومتی در این کشور که خصم عربستان بوده و از نظر برخی از کارشناسان یک «کوبای شیعه مذهب» باشد ، آن هم در مسافتی فقط 20 مایل دورتر از میادین اصلی نفتی عربستان و حکومتی که یار شفیق ایران باشد حتی اگر متحد با آن هم نباشد جداً بیمناک است. بر اثر حملات وحشیانه نیروهای بحرینی و عربی علیه معترضین تاکنون ده ها نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شده اند. همچنین بیش از 300 معترض بحرینی در شرایط دشواری در بازداشت بسر می برند که بیش از 20 نفر آن ها را زنان تشکیل می دهند. شکنجه، توقیف روزنامه ها، بازداشت رهبران مخالف و شلیک مستقیم گلوله به سر و سینه معترضین از جمله روش های سرکوب مردمی توسط رژیم آل خلیفه محسوب می شود.

 
موانع اصلی پیش روی تحقق انقلاب بحرین با وجودی که انقلاب بحرین وارد چهارمین سال آغاز خود شده و اعتراضات مردمی بر علیه خاندان فاسد حاکم بر این کشور همچنان ادامه دارد، لیکن این انقلاب بنا به دلایل عمده ای که ریشه آن را باید در اهمیت راهبردی بحرین برای آمریکا و عربستان جستجو کرد، تاکنون نتوانسته است به خواسته اصلی خود که سرنگونی خاندان حاکم و برقراری یک نظام مردم سالار دینی بر پایه رأی و نظر مردمی است دست یابد که این مسأله یعنی طولانی شدن قیام نیز، انقلاب بحرین را استثنای انقلاب های جهان عرب کرده است.
الف) آمریکا و تلاش برای حفظ نظام پادشاهی در بحرین
در یک نگاه ممکن است این طور تصور شود که بحرین کشور کوچکی است و ایالات متحده آمریکا به امور آن چندان توجهی نمی کند اما مسأله اصلی این است که همین کشور کوچک یکی از متحدان منطقه ای آمریکا به حساب می آید و رژیم حاکم بر این کشور حتی از تجهیزات و سلاح های آمریکایی علیه معترضان استفاده می کند. دولت آمریکا از آغاز اعتراضات مردمی در بحرین بر حمایت خود از آل خلیفه مکرراً تأکید کرده است و قراین کافی وجود دارد که نشان می دهد دولت آمریکا با انجام تغییرات اساسی و کنار رفتن آل خلیفه از قدرت مخالف است. از سوی دیگر آمریکا حتی قبل از تحولات سه سال اخیر خواستار اصلاحات در این کشور و قدرت گرفتن بیشتر ولیعهد شیخ سلمان در مقابل شیخ خلیفه نخست وزیر بوده است!

ب) عربستان و تلاش برای سرکوب انقلاب بحرین
افزون بر مانع اقدامات سلبی واشنگتن در مسیر انقلاب مردمی بحرین، عربستان نیز همانند آمریکا یکی دیگر از موانع عمده است که در سه سال گذشته از هیچ کاری برای به بار ننشستن انقلاب بحرین دریغ نکرده، به ویژه  این که از طریق اعزام نیرو به این کشور بیش از پیش در سرکوب اعتراضات مردمی نقش آفرینی کرده است. با توجه به اینکه اکثریت جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می دهند، باوجود سیطره اقلیت بر حکومت، مقامات سعودی زنگ خطر را در این زمینه حس کرده و برای جلوگیری از به قدرت رسیدن شیعیان در بحرین که می تواند به همپیمانی برای ایران به عنوان یکی از قدرت های منطقه تبدیل شود به هر وسیله ای متوسل شده اند. علاوه بر مقابله با ایران، جلوگیری از سرایت قیام مردمی بحرین به عربستان سعودی به ویژه خیزش شیعیان این کشور و در نهایت به وجود آمدن اتحاد شیعی در منطقه از دیگر اهداف عربستان از دخالت نظامی در بحرین به شمار می رود.


مردم بحرین از سال 1820 در حال مقاومت بوده اند و هیچ گاه این مقاومت خاموش نشده است. از سال 2011 و پس از به راه افتادن موج انقلاب های عربی شکل جدیدی پیدا کرده است و روز به روز گسترده تر شده است. با اینکه نقض حقوق بشر در جای جای کشور بحرین ادامه دارد؛ فساد و تباهی رژیم آل‌‌خلیفه به بالاترین درجه خود رسیده و تباهی اشغالگران سعودی نیز به همه فسادها  در بحرین اضافه شده است؛ اعتراضات مسالمت‌ آمیز ملت بی‌ دفاع بحرین در سالیان گذشته با  توپ، تانک و انواع و اقسام جنگ‌ افزارها سرکوب شده و نظامیان آل‌‌ خلیفه و آل‌ سعود، انواع و اقسام جنایات و شکنجه‌ها را علیه ملت و انقلابیون بحرینی به کار گرفته‌اند، لیکن با این همه سختی و مشقت و ظلم و ستمی که بر این مردم مظلوم روا داشته شده است، هیچ شیعه بحرینی امروز دیگر احساس نمی کند که تحت حاکمیت آل خلیفه می تواند زندگی مطلوب و عادلانه ای داشته باشد.

دانلود

بنابراین انقلاب مردم بحرین بی هیچ شک و تردیدی دیرو یا زود به پیروزی خواهد رسید، زیرا دوره اشغالگری در نظام بین الملل به پایان رسیده و هیچ نیروی اشغالگری نمی تواند در عصر جدید بصورت دائمی در یک سرزمین باقی بماند. طوری که آمریکایی‌ها پس از هشت سال اشغاگری عراق با وجود این که صدام را سرنگون کردند، در نهایت ناگزیر از ترک این کشور شدند.

لینک را کپی کنید


جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن