محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830601965
دربارهی فیلم «رستاخیز»
واضح آرشیو وب فارسی:الف: دربارهی فیلم «رستاخیز»
محسن حسام مظاهری*، 24 بهمن 92
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۳۶
۱در پژوهشهای اجتماعی، یکی از چالشها و دغدغههای مهم پژوهشگران، کمیسازی پدیدههای کیفی است. اینکه چطور و با چه روشی یک کیفیت را به دام عدد بیاندازند تا بشود محاسبهاش کرد. بشود این خصلت فرّاری و سیالی و بیشکلی و روحمانندی که بسیاری از پدیدههای اجتماعی دارند را مهار کرد. فیلمساختن دربارهی امر قدسی و شخصیتها و وقایع و مفاهیم متعلق به حوزهی دین و دینداری، از جنس همین کمیسازی امر کیفی است. تلاش برای مادیکردن (تصویرکردن) یک معنا، آنهم معنایی که در باور و اعتقاد و احساس دینی یک جامعه ریشه دارد. کاری به شدت دشوار اما ارزشمند اگر ماحصل آن رضایتخش باشد.در سینمای ایران، تاکنون تلاشهایی چند با هدف ارایهی روایت سینمایی از وقایع و شخصیتهای مهم تاریخ اسلام و شیعه شده است که «رستاخیز» آخرین آن تلاشها است و البته اگر نگوییم ناکامترین، بیشک یکی از ناکامترین آنها. فیلمی پرهزینه و پرادعا و پر از غلطهای تاریخی فراوان. اشتباهات و تحریفات تاریخی و روایی فیلم آنقدر زیاد و فاحش است که بسیاری دربارهاش نوشتهاند و بسیارتر خواهند نوشت. ضعفهای تکنیکی و فنی آن، از انتخاب بازیگران گرفته تا انتخاب لوکیشنها و موارد دیگر هم آن اندازه هست که زبان منتقدان سینمایی حالاحالاها بر سازندگان فیلم گشاده بماند.اما آنچه مرا به نوشتن این یادداشت واداشت، نه برشمردن اغلاط تاریخی فیلم بود و نه نقد تکنیکی آن. بیش از هر چیز این پرسش بود که چرا فیلمساز در نزدیکشدن به یک اسطورهی تاریخی بهشدت حساس و ظریف و قدسی، یعنی عاشورا، این اندازه بیپروا و گستاخ بوده است؟ چه چیزی سازندگان را آسودهخیال کرده که به خود جرأت دادهاند به آن واقعهی عظیم این اندازه نزدیک شوند؟ تکنیکی که نداشتهاند؟ غنای مضمونی که خبری از آن نیست؟ فیلمنامهی فاخری که شاهدش نیستیم؟ اگر انگیزهی این نزدیکشدن، کمک به تجلی یک حقیقت و نمایاندن آن و اثرگذاری بر مخاطب است که به نظر نمیرسد به این مقصود رسیده باشند.رستاخیز، با وجود همهی تلاشی که دارد، مخاطب را متأثر نمیکند و اشکش را جاری نمیسازد. آنهم وقتی اشارهای کنایهآمیز به یکی از ماجراهایی که به صراحت در دقایق پایانی فیلم تصویر شده، کافی است تا همین مخاطب را به گریه وادارد. رستاخیز یک چیزی باید میداشت که ندارد. یک چیزی که به ضرب دکوپاژ سنگین و موسیقیِ محزون ساخت آهنگساز برندهی اسکار و صرف دوازده سال زمان و هزینههای گزاف و نماهای چشمنواز و غیره بهدست نمیآید. یک چیزی که «مختارنامه» تا حدی داشت و بیش از آن، یک چیزی که «روز واقعه» داشت و بیش از آن یک چیزی که همهی تعزیههای کوچک و بزرگی که از دیرباز در گوشه و کنار شهرها و روستاها برگزار میشوند، در سادهترین شکل نمایش و بدون اینهمه زرق و برق و هزینه، دارند؛ ولی رستاخیز آن را ندارد. و همهی حرف همینجاست.۲کاملاً قابل پیشبینی است که این فیلم حرف و حدیثهایی را خصوصاً در بین مراجع تقلید و روحانیان و اصنافی چون وعاظ و مداحان برخواهد انگیخت. و نیز قابل پیشبینی است که در نوک پیکان این انتقادها و اعتراضها، نمایشدادن چهرهی اهلبیت سیدالشهدا(ع) ازجمله حضرت ابالفضل(ع) و حضرت علیاکبر(ع) و حضرت قاسم(ع) خواهد بود. دقت کنید که این علما و مراجع همانانی هستند که در مورد تعزیه ـ که در آن هم چهرهی اهل بیت نشان داده میشود، در زمانی بهمراتب طولانیتر و با کیفیت اجرایی معمولاً پایینتر از یک فیلم ـ حکم به حلیت میدهند و خود نیز از جملهی مروجان و حامیان تعزیه اند. اگر مشکل سر نشاندادن چهرهی اهلبیت است، چه تفاوتی میان تعزیه و فیلم، میان تئاتر و سینما است؟ نکتهی مهم همین است که مشکل چیز دیگری است.تعزیه، تئاتر نیست؛ تعزیه، «آیین» است. تعزیه اجرا نمیشود برای مخاطبان، برگزار میشود با مشارکت آنها. برای همین اولین کسی که در تعزیه بر شهادت امام میگرید، خودِ شمر است. با اینکه مخاطبان تعزیه، شبیهخوانان را در شخصیت بیرون از آیینشان خوب میشناسند، و مثلاً میدانند این اکبرآقا که اینجا شبیهخوان ابالفضل شده همان بقال سر محله است که چه بسا چندباری هم سر قیمت اجناس با او بحثشان شده، اما اینجا ودر این لباس، اکبرآقا بدون گریمهای آنچنانی و سنگین، یک اکبرآقای دیگر است. و این فاصله را مخاطب معمولی، بدون هیچ آموزش رسانهای، بین اکبرآقای قصاب و اکبرآقای شبیهخوان عباس میگذارد.ولی سینما، آیین نیست. و برای همین بهنام تشکرِ رستاخیز، با وجود گریم، قبل از هر چیز «ساختمان پزشکان» را به ذهن مخاطب تداعی میکند و پوریا پورسرخ، همهی تصاویر بازیهای دیگرش را با خود به قالب پسر عمر سعد میآورد. در تعزیه، مخاطب معمولی بهراحتی میپذیرد که یک طشت آب، نماد رود فرات است و اصلاً طشت را رود میبیند. اما همین مخاطب اشکالات تصویری فیلم بهچشمش میآید و مانع برقراری احساسش میشود.و همین است که تعزیه میگریاند، اما رستاخیز نه. و همین است که نشاندادن تصویر چهرهی اهلبیت در تعزیه رواست، اما در سینما برتابیده نمیشود. چون آنجا تشبّه است و اینجا تجسم. ۳سازندهی رستاخیز، برای پرداختن به یک موضوع تاریخی از زن بهره گرفته است. برجستهسازی و بیش از آن تزریق و افزودن وجوه زنانه و عشقی به روایت تاریخ، سبکی است که در سینمای ایران میتوان میرباقری را صاحب آن دانست. نوعی رویکرد «هزارویکشب»ی و «قصههای بغداد»ی متناسب با ذایقهي عامهی مردم که پرداختن به مضامین تاریخی را بدون مخلفات «جذاب» و «زرد» مثل داستانهای عشقی با محوریت زنان، ممکن نمیداند. طرفه آنکه این چاشنیها که احتمالاً قرار است «حاشیه» باشند، گاه آنقدر پررنگ میشوند که جای متن را اشغال میکنند. همین میشود که سریال «امامعلی(ع)» عملاً میشود سریال قطام با چاشنی نگاهی به زندگی امامعلی(ع). گویی بدون قطام نمیشود دربارهی امامعلی فیلم ساخت. بدون ناریه و ماریه نمیشود ماجرای مختار را روایت کرد. و حالا هم بدون ماجرای عشقی بکیر و خواهر سلیمان، نمیشود عاشورا ـ تراژیکترین، داستانیترین و پرکششترین واقعهی تاریخ اسلام ـ را روایت کرد. بدون زنانگی، بدون تصاویر اغراقشده از دربارهای اعراب، بدون نمایش میگساری و عشوهفروشی کنیزکان، بدون ریختوپاش و ولخرجی در طراحی لباسهای رنگووارنگ و ساخت بناهای عظیم و جلوههای ویژهی فلان و موسیقی بهمان نمیشود روایت تاریخی را به تصویر کشید. این البته تجربهی کارگردانهای وطنی ماست، نه تجربهی دیگران. نیازی نیست از فیلمهای تاریخی تأثیرگذار هالیوود نام ببریم. پیشنهاد میکنم برای مقایسه، سراغ همین دو سریال تاریخی اخیری برویم که با سرمایهی شیخنشینهای خلیج فارس (و البته با مشارکت برخی از عوامل ایرانی) دربارهی تاریخ صدر اسلام ساخته شدند؛ با انبوهی از تحریفات تاریخی و البته با فرمی جذاب بدون استفاده از مثلثهای عشقی و عشوههای زنانه و دختر پسرهای بزککردهی مثلاً عربی که در فیلمهای میرباقری و در رستاخیز درویش میبینیم. فارغ از نقدهای محتوایی و مضمونی، انصافاً سریال «حسن و حسین» و «عمر خطاب» در رسیدن به هدف سازندگان و سرمایهگذارانشان موفقتر عمل کردهاند یا «رستاخیز» (و حتی «مختارنامه»)؟ کدامشان از تکنیک سینما برای انتقال روایت تاریخی خود به مخاطبانشان استفادهی بهتری کردهاند؟ کاخ مجلل معاویهای که در «حسین و حسین» نشان داده میشود باورپذیرتر است یا آنکه در رستاخیز نشان میدهند؟ فضاآرایی و شخصیتپردازی و حتا طراحی لباس و صحنهی «عمر خطاب» با آنچه از واقعیت آن زمان از تواریخ میتوان استنباط کرد متناسبتر است یا رستاخیز؟اتفاقاً اینجا خلأ اصلی تکنیک است، نه هزینه و امکانات. تکنیک است که «الرسالة» (یا همان «محمد رسولالله») را جاودانگی بخشیده. و کاش فیلمسازان ما آن اندازه که به مخلفات این سفره میاندیشیدند، به فکر خود غذا هم بودند. و میفهمیدند وقتی از نظر تکنیکی به آن اوج نرسیدهاند که بتوانند حق نمایش چنین واقعهی سترگی را ادا کنند، نباید دست به آزمون و خطا بزنند. کاش میفهمیدند اتفاقاً گاهی اوقات، تجلی در مستوری است. نمایشدادن در نشانندادن است. در به کنایه برگزارکردن. در بهمیدانفرستادن استعارهها. این فهم و هنر را سازندگان «روز واقعه» داشتند. هم بهرام بیضایی ـ که به خوبی هم تعزیه را میشناسد ـ این هنر را در فیلمنامهی درخشان آن فیلم به رخ کشانده و هم اسعدی در کارگردانیاش. روز واقعه به خود متن واقعه، فقط در چند نما از عصر آن روز بسنده میکند، اما همان چند نما کافیست که فیلم اثرش را بر مخاطب ماندگار سازد. و همین است که روز واقعه بیشتر عاشورا را تصویر میکند تا رستاخیز.۴رستاخیز یک فیلم سیاسی است. روایت فیلم از واقعهی عاشورا، از میان همهی روایتهای موجود و ممکن، روایتی است نزدیک و وامدار رویکردها و تفاسیر سیاسی معاصر از عاشورا. بیش از همه ردپای رویکرد و ادبیات دکتر شریعتی در فیلمنامه مشهود است. تا جاییکه تعابیر و اصطلاحات آشنایی نظیر سهگانهی «زر و زور و تزویر» آن مرحوم هم بر زبان شخصیتهای متعلق به هزار و چهارصد سال پیش جاری میشود! در فهرست منابعی که در تیتراژ پایانی ادعا شده که محل رجوع بودهاند هم نام سه کتاب از شریعتی ازجمله «حج» او آمده است. (میگویم ادعا شده، چون اگر واقعاً در تحقیق و نگارش فیلمنامه به همین منابع مذکور در تیتراژ مراجعهی دقیق شده بود، با این حجم از تحریفات و اشکالات تاریخی مواجه نبودیم.) وجود منابع دیگری نظیر کتابهای مشهور «شهید جاوید» و «پس از پنجاه سال قیام حسین» هم در فهرست مذکور، مؤید رویکرد سیاسی فیلم است که در تکیه بر مفهوم «بیعت» و «جانشینی» و تکرار آن خود را نشان میدهد.وجه دیگر سیاسیبودن فیلم، به دلالتهایی مربوط میشود که بهخوبی نشان میدهد فیلم در فضای بعد از سال ۸۸ ساخته شده است. فقط کافی است به کاربردهای فراوان و خاص واژهی «فتنه» در فیلمنامه توجه کنید. مواضع سیاسی سازندهی فیلم را از بررسی دیالوگهای ردوبدلشده میان شخصیتهای فیلم (خصوصاً در تقابل نقشهای خیر و شر) میشود استخراج کرد و ندیده حدس زد که سازندهی فیلم به کدام حزب و گرایش سیاسی کشور نزدیکی دارد.۵یک حاشیهی مهمتر از متن دربارهی رستاخیز، سرمایهگذاری و حمایت مالی یک نهاد دینی و حوزوی از آن است. آنگونه که در تیتراژ پایانی فیلم آمده، لااقل یکی از حامیان مالی این فیلم پرهزینه، «مؤسسهی آلبیت» بوده است. آلالبیت مؤسسهی خوشنامی است که به بیت شریف یکی از مراجع معظم تقلید حضرت آیتالله سیستانی انتساب دارد و تاکنون منشأ خیرات بسیاری در فضای تبلیغ دینی و ترویج فرهنگ شیعی بوده است. وجه ممیزهی این مؤسسه، توجه به حوزههای مغفول تبلیغ دینی و تلاش برای هماهنگی با روند تحولات و نوآوریهای روز بوده است. همین ورود به حوزهی سرمایهگذاری برای تولید یک فیلم سینمایی با موضوعی دینی (فارغ از مصداق حاضر) گواهی بر رویکرد مبتکرانه و پیشرو این مؤسسه دارد. به نظر من این اتفاق، از خود فیلم بهمراتب مهمتر و ارزشمندتر است و میتوان آن را طلیعهی اتفاقات خوبی در آینده درجهت مستقلشدن فعالیتهای تبلیغ دینی از دولت یکسو و ورود مستقیم حوزهها و مراکز حوزوی به عرصهی تولید محصول و آفرینشهای هنری در حوزهی دین از سوی دیگر دانست.ولی باید توجه داشت که قدمنهادن در این مسیر، با چالشها و مسایل بسیاری مواجه است و ظرافتها و دقتهای خاص خود را میطلبد؛ خصوصاً در مقولهی سینما. ظرافتها و دقتهایی که اگر رعایت نشوند چهبسا نتیجهای معکوس بهدنبال داشته و به ضدتبلیغ تبدیل شوند. طبعاً انتظار نمیرود که دستاندرکاران این مؤسسات فرهنگی و مذهبی، شخصاً در همهی حوزههای هنری سررشته و تخصص داشته باشند. آنها در بسیاری موارد ناگزیر از اعتماد به خبرگان و اهل فن هر عرصه اند. منتها میشود این اعتمادکردنها را به کمک شوراهای تخصصی غنا بخشید. مثلاً اگر مؤسسهی مذکور یا دیگر مراکز مشابه برای ورود به حوزهی تولید سینمایی عزم جدی دارند، لازم است جمعی از صاحبنظران و متخصصان سینمایی را به عنوان شورای مشورتی به کار گیرند و نباید صرفاً به برداشتهای ذوقی خود بسنده کنند. همچنین انتظار میرود ورود این نهادها به عرصههایی چون تولید فیلم به ارتقای غنای مضمونی و محتوایی این آثار کمک کند. این پذیرفته نیست که یک مؤسسهی مذهبی در تولید فیلمی مشارکت کند که این اندازه از اشتباهات تاریخی رنج میبرد. بهرهگیری از مشورت شوراهای کارشناسی مختلف میتوانست مانع از آن شود که یک مؤسسهی فرهنگی خوشنام، جزو بانیان ساخت فیلمی قرار گیرد که مورد اعتراض لااقل برخی از علما و دینداران خواهد بود و اگر کارکرد مخرب نداشته باشد، [چندان] کارکرد مثبتی نخواهد داشت. *بازنشر از پایگاه خبری دعبل
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
بیانیه شدیداللحن یک مرجع تقلید درباره «فیلم رستاخیز»
تاریخ انتشار 23 بهمن 1392 ساعت 21 32 | شماره خبر 1381222982964942166 ابنا نوشت چهره پردازی از شخصیتهای مقدس دینی در فیلم رستاخیز که مجوز حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته است احساسات دینی قشرهای مختلف مردم مؤمن و متدین را برانگیخنشست خبری فیلم رستاخیز
شماره گزارش 1372386326369474549 زمان انتشار 1392 11 16 17 14 عکاس چاوش هماوندی عنوان نشست خبری فیلم رستاخیز نشست خبری فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش برگزار شدفیلمی دربارهی هوسهای پسری سیزده ساله
فیلمی دربارهی هوسهای پسری سیزده ساله سیزده فیلم کنجاوی برانگیزی بود آنهم به خاطر نام آشنای کارگردانش هومن سیدی که بازیگر محبوبی است و قبل از اینکه سیزده را بسازد او را به خاطر آفریقا در کسوت کارگردانی به خوبی شناختهایم به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران سگزارش فارس از نشست رستاخیز-۲ درویش: «رستاخیز» همه سینمای ایران نیست/ فیلم را برای شیعیان ساختم
گزارش فارس از نشست رستاخیز-۲درویش رستاخیز همه سینمای ایران نیست فیلم را برای شیعیان ساختمکارگردان فیلم سینمایی رستاخیز گفت رستاخیز محصول بالقوه سینمای ایران است اما همه سینمای ایران نیست و من از این لحاظ به خود میبالم اما همه سینمای ایران نیست به گزارش خبرنگار سینمایی فارسبازیگر نقش «بُکَیر بین حر» فیلم رستاخیز در گفت وگو با فارس به بازی در «رستاخیز» افتخار می کنم/همه عوامل با عشق
بازیگر نقش بُکَیر بین حر فیلم رستاخیز در گفت وگو با فارسبه بازی در رستاخیز افتخار می کنم همه عوامل با عشق در فیلم حضور داشتندبازیگر نقش بُکیر بین حر فیلم رستاخیز با اشاره به اینکه به بازی در این فیلم افتخار می کند گفت همه عوامل با عشق در فیلم حضور داشتند و پس از پایان فیلمقلی زاده: هزینه فیلمم محرمانه است/ درویش: رستاخیز آغازگر فیلم هایی با موضوع امام حسین (ع) است
آنچه در نشست پرسش و پاسخ فیلم رستاخیز گذشت قلی زاده هزینه فیلمم محرمانه است درویش رستاخیز آغازگر فیلم هایی با موضوع امام حسین ع است فیلم سینمایی رستاخیز آغازگر فیلم هایی با موضوع امام حسین ع است تا بعد از ما با نوع دیگری به آن نگاه کنند به گزارش خبرنگار حوزه سینما بپوستر فیلم سینمایی «رستاخیز» رونمایی شد
پوستر فیلم سینمایی رستاخیز رونمایی شد پوستر فیلم سینمایی رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش که از سوی ابراهیم حقیقی طراحی و اجرا شده رونمایی شد این فیلم تاریخی مذهبی و حماسی به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شده است که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسینبابک حمیدیان و پوریا پورسرخ در نشست فیلم «رستاخیز»
بابک حمیدیان و پوریا پورسرخ در نشست فیلم رستاخیز فرهنگ > سینما - بابک حمیدیان پوریا پورسرخ و بهادر زمانی از جمله بازیگرانی بودند که در نشست فیلم رستاخیز ساخته احمدرضا درویش در برج میلاد شرکت کردند نشست فیلم رستاخیز احمدرضا درویش کارگردان نشست فیلم رستاخیز فیلمنشست خبری فیلم سینمایی رستاخیز + تصاویر
نشست خبری فیلم سینمایی رستاخیز تصاویر نشست خبری فیلم رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد به گزارش گروه چندرسانهای باشگاه خبرنگاران فیلم سینمایی رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش نخستین فیلمی است که در روز پنجم سی و دومین جشنواگزارش فارس از نشست رستاخیز-۱ درویش:برای ساخت رستاخیز ۱۴ سال پیش زیر بارانهای دمشق عهد بستیم/قلیزاده: تمام بو
گزارش فارس از نشست رستاخیز-۱درویش برای ساخت رستاخیز ۱۴ سال پیش زیر بارانهای دمشق عهد بستیم قلیزاده تمام بودجه فیلم متعلق به بخش خصوصی استکارگردان فیلم سینمایی رستاخیز گفت برای ساختن فیلم علاوه بر منابع ایرانی از منابع عربی نیز رجوع شده است گفت تصمیم برای ساخت رستاخیز ۱۴ سانقد فیلم رستاخیز «رستاخیز»؛ فصل هایی شکوهمند از نبرد خیر و شر
نقد فیلم رستاخیزرستاخیز فصل هایی شکوهمند از نبرد خیر و شررستاخیز اثری شکوهمند از نقطه نظر جلوه های ویژه طراحی صحنه لباس آکسسوار گریم و حتی دکوپاژهای درست است فیلمی که 150 دقیقه تماشاگرش را نگه می دارد و باعث می شود تا او از تکنیک های فیلم لذت ببرد خبرگزاری فارس- گروه سینما«چ» و «رستاخیز» هر دو شایسته بودند/ داوری متعادل در جشنواره فیلم فجر
فرهنگ و هنر سینمای ایران ابوطالب در گفتگو با مهر چ و رستاخیز هر دو شایسته بودند داوری متعادل در جشنواره فیلم فجر سعید ابوطالب با متعادل خواندن داوری در سی و دومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد داوری درباره فیلمهای چ و رستاخیز سخت بوده زیرا هر دو اثر حائز ویژگیهای بارزیاعتراض یک مداح نسبت به فیلم «رستاخیز»
اعتراض یک مداح نسبت به فیلم رستاخیز فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری فارس نوشت سید مجید بنی فاطمه مداح اهل بیت با انتشار یادداشتی نسبت به ساخت فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش اعتراض کرد بنی فاطمه در بخشی از یادداشت اعتراضی خود در خصوص ساختهتوضیح مشاور وزیر ارشاد درباره اخبار منتشرشده از فیلم «رستاخیز»
توضیح مشاور وزیر ارشاد درباره اخبار منتشرشده از فیلم رستاخیزمشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبی را که از قول علی جنتی درباره فیلم رستاخیز نقل شده است تکدیب کرد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمیدرضا دربیکی رئیس ایآیت الله سیستانی به فیلم «رستاخیز» مشاوره ای نداده است/ توضیح روابط عمومی وزارت ارشاد
فرهنگ و هنر سینمای ایران توضیح دفتر تولید فیلم درویش آیت الله سیستانی به فیلم رستاخیز مشاوره ای نداده است توضیح روابط عمومی وزارت ارشاد موسسه فرهنگ تماشا با انتشار متنی از اینکه آیت الله سیستانی در جریان فیلمنامه فیلم رستاخیز نبوده است و همچنین نحوه پژوهش و نگارش و سرمایهوزارت ارشاد مطالب نقل شده از قول جنتی در باره فیلم رستاخیز را تکذیب کرد
وزارت ارشاد مطالب نقل شده از قول جنتی در باره فیلم رستاخیز را تکذیب کرد تهران - ایرنا - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالب نقل شده از قول علی جنتی در باره فیلم رستاخیز را تکذیب کرد مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه در توضیحی در این باره اعلاعتراض یک مرجع تقليد به فیلم «رستاخيز»
فرهنگ و هنر سینمای ایران اعتراض یک مرجع تقليد به فیلم رستاخيز یکی از مراجع تقلید درباره نشان دادن چهره مقدسان در فیلم رستاخیز بیانیهای اعتراضی صادر کرد به گزارش خبرنگار مهر چهره پردازی از شخصیتهای مقدس دینی در فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش اعتراض آ-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها