تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819259176




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی روانشناختی شخصیت مطهری/ علی‌آقای جیگردار


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
بررسی روانشناختی شخصیت مطهری/ علی‌آقای جیگردار

بررسی روانشناختی شخصیت مطهری/ علی‌آقای جیگردار
براساس بررسی روانشناختی بر گفتار و رفتار علی مطهری در چند سال گذشته چنین به‌نظر می‌رسد که او «برونگرا»، «شهودی»، «متفکر» و «قضاوت‌گر» است.
به گزارش نامه نیوز، تحلیل شخصیت آدمی سخت است به‌خصوص اگر اویی که قصد تحلیل شخصیتش را داشته باشیم، یک سیاستمدار باشد. از قدیم‌الایام سیاستمداران پیچیده بوده‌اند و تحلیل شخصیت‌شان سخت‌تر از انسان‌های دیگر. حال اگر این سیاستمدار انسانی صادق باشد، موضوع پیچیده‌تر خواهد شد زیرا در تحلیل از پیش تعیین‌شده شخصیت‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد. علی مطهری فرزند استاد شهید مطهری از این جنس است، سیاستمداری که صداقت را عجین کار خود کرده و همین تحلیل شخصیتش را دشوار ساخته است. تحلیل شخصیت کاری است که یک روانشناس باید با ابزار انجام دهد، ابزارهایی مانند پرسشنامه‌های شخصیت، مصاحبه‌های بالینی و اشراف بر زندگی خصوصی فرد. متاسفانه به دلایلی که همه می‌دانیم این ابزار‌ها برای تحلیل شخصیت یک سیاستمدار در ایران موجود نیست و ما مجبوریم برای این کار از کمترین و محدود‌ترین منابع موجود استفاده کنیم، مشخص است که چنین کار خطیری با ابزار محدود، روشی صد‌درصد علمی نیست و فقط شمایی نسبتا درست از شخصیت فرد به دست خواهد داد. برای تحلیل شخصیت، ابزارهای روانشناختی متعددی وجود دارد؛ یکی از جدید‌ترین و گسترده‌ترین ابزار‌ها شاخص تیپ‌ها است که در چند سال گذشته با استفاده از آن، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با تیپ‌های شخصیتی آشنا شدند. براساس این شاخص تیپ شخصیتی از چهار مولفه یا بعد تشکیل شده است. این چهار بعد عبارت است از اینکه افراد برونگرا هستند یا درونگرا؟ (برونگرایان افرادی هستند که تمایل به بودن با دیگران دارند و درونگرایان افرادی هستند که تنهایی را بیشتر می‌پسندند.) حسی هستند؟ حسی هستند یا شهودی؟ (افرادی که حسی هستند تنها برای اطلاعاتی که از طریق حواس پنجگانه‌شان دریافت می‌کنند، ارزش قائلند ولی افراد شهودی سعی می‌کنند ارتباطات، معانی پوشیده و ضمنی آنچه اتفاق افتاده است، درک کنند.) متفکر هستند یا احساسی؟ (متفکران کسانی هستند که تصمیمات را بیشتر به‌صورت عینی می‌گیرند و شواهد موجود له یا علیه آن را سبک و سنگین می‌کنند ولی احساسی‌ها بر مبنای احساس خود که نسبت به موضوع دارند، تصمیم می‌گیرند) و قضاوت‌گر هستند یا دریافت‌گر؟ (قضاوت‌گر‌ها دوست دارند تصمیم بگیرند و مسائل را حل‌وفصل کنند ولی دریافت‌گر‌ها گرایش ذاتی به باز نگه‌داشتن امور دارند.) پرواضح است که در این چهار ویژگی افراد به‌صورت مطلق در یک سر طیف قرار ندارند و وقتی گفته می‌شود کسی قضاوت‌گر است به معنای آن نیست که در هیچ یک از امورش دریافت‌گر نیست بلکه به این معناست که بیشتر تلاش می‌کند مسائل را حل وفصل کند و این در مورد بقیه ویژگی‌ها هم صادق است؟ با ترکیب هریک از این چهار بعد با یکدیگر ۱۶ تیپ شخصیتی تشکیل می‌شود که هریک دارای ویژگی‌هایی هستند. براساس بررسی روانشناختی بر گفتار و رفتار علی مطهری در چند سال گذشته چنین به‌نظر می‌رسد که او «برونگرا»، «شهودی»، «متفکر» و «قضاوت‌گر» است. این چهار ویژگی با هم یک تیپ شخصیتی را می‌سازند که دارای ویژگی‌های زیر است: قدرت رهبری یکی از ویژگی‌های برجسته شخصیت آنهاست که باعث جلب اعتماد و احترام دیگران می‌شود. آنها قادرند مسائل را به‌شکلی منطقی و واقع‌گرایانه تحلیل کنند و دلایل موجود در مورد له و علیه موضوع را بسنجند و آنگاه تصمیمات مناسب معقول و سخت‌گیرانه‌ای بگیرند. افراد دارای این تیپ شخصیتی برای صداقت و روراست بودن ارزش قائلند، مستقیما به هدف می‌زنند و از حاشیه‌رفتن پرهیز می‌کنند.
Ali-Motahari
نگاهی به گفتار‌ها و رفتارهای علی مطهری در چهار سال گذشته نشان می‌دهد که او برای رسیدن به آنچه به آن اعتقاد دارد، ناراستی و ابهام ذاتی سیاستمداران عصر مدرن را برنمی‌گزیند و بدون کمترین ابهامی آنچه در ذهنش می‌گذرد را بر زبان جاری می‌کند. در مناظره با حمید رسایی یکی دیگر از نمایندگان مجلس بی‌محابا به مدافعان حمله به معترضان نتایج انتخابات ۸۸ می‌تازد و ترسی از عواقب احتمالی این صحبت‌ها ندارد. او بار‌ها و بار‌ها انتقادات شدیدی علیه اصولگرایان ابراز کرده که مبنای آن تحلیل منطقی و واقع‌گرایانه اتفاقات است که جزو تیپ شخصیتی علی مطهری است. علی مطهری در بیان اصولی که به آن باور دارد، سخت‌گیر است و با کسی مماشات نمی‌کند. به همین دلیل است که روانشناسان معتقدند افرادی که در این تیپ شخصیتی (برونگرا، شهودی، متفکر و قضاوت‌گر) قرار می‌گیرند، ممکن است مغرور و متکبر جلوه کنند درحالی‌که این‌گونه نیستند. به‌دلیل همین سخت‌گیری و مماشات نکردن است که وقتی در برابر مسائل فرهنگی قرار می‌گیرد به این فکر نمی‌کند که آیا برخی از مردمی که از نظرات سیاسی او خشنود شده‌اند، دلگیر خواهند شد یا نه. برای او تنها بیان آنچه بر مبنای اصولش به آن رسیده، مهم است و لاغیر. روانشناسان معتقدند این تیپ شخصیتی که علی مطهری دارای آن است، در مورد مسائل یا موضوعات پیچیده شهامت و جسارت زیادی دارند و به‌راحتی مرعوب نمی‌شوند و به همین سبب موجبات دلگرمی و اطمینان دیگران را فراهم می‌کنند و اغلب حضوری با ابهت و مسلط دارند به همین سبب است که او در زمانه‌ای که سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس به تابو بدل شده بود و کسی را یارای آن نبود، یک‌تنه طرح سوال از رئیس‌جمهور را پیش کشید و او را با صحن علنی مجلس آورد. همین شهامت او است که مدام طرح محاکمه علنی و همزمان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محمود احمدی‌نژاد را به میان می‌کشد و آخرین‌بار با بیان آن انتقادات فراوانی را به‌جان خرید. به گزارش حاشیه، روانشناسان شخصیتمی‌گویند افراد دارای تیپ شخصیتی برونگرا، شهودی، متفکر و قضاوت‌گر به استقبال چالش‌های بزرگ می‌روند، معمولا هرچه پیچیده‌تر بهتر. برهمین اساس علی مطهری براساس تیپ شخصیتی‌ای که دارد از چالش‌های بزرگ نمی‌ترسد. او از موضوع شنود از دفتر کارش، تا وقتی به سروسامان نرساند، قدمی عقب برنداشت و زمان نشان خواهد داد در پیشنهادی که برای حل موضوع حصر داده است، چقدر راسخ و ثابت‌قدم خواهد ماند که پیش‌بینی روانشناختی ما براساس تیپ شخصیتی او این است که شکایت‌ها، انتقاد‌ها و اعتراض‌ها او را در این زمینه عقب نخواهد نشاند. او اصولگرایی است که اصولش، چه در عرصه فرهنگ و چه در عرصه سیاست، برای او اهمیتی وافر دارد و از بیان آنها به‌خاطر ناراحتی و اعتراضات دیگران چشم نخواهد پوشید. این را تیپ شخصیتی او نشان می‌دهد.



1392/10/15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن