محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846673344
شش تدبیر امام رضا(ع) در نبرد با مأمون
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
شش تدبیر امام رضا(ع) در نبرد با مأمون
حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی هجدهم مردادماه سال 1363 در پیامی به کنگره جهانی امام رضا علیهالسلام شش تدبیر ایشان در نبرد با مأمون را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا، در بخشهایی از این پیام آمده است: تشکیل کنگره علمی زندگی امام هشتم در جوار تربت پاک آن بزرگوار و همزمان با سالروز ولادت آن حضرت، گام تازهای در جهت روشنگری چهره تابناک ائمه معصومین (علیهمالسّلام) و آشنائی با زندگینامه پرحماسه و پررنج آن پیشوایان عظیمالشأن است. باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه (علیهمالسّلام) به درستی شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارتبار آنان حتی بر شیعیانشان پوشیده مانده است. مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بهطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سیاسی» است. از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی بهطور آشکار با پیرایههای سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهلبیت (علیهمالسّلام) مبارزه سیاسی خود را به شیوهای متناسب با اوضاع و شرائط، شدت بخشیدند. این مبارزه بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود. تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران دهساله زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنجساله جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند، اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزه درازمدت اهلبیت را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهتگیری و همان اهداف ادامه میداده است. اکنون جای آن است که به اختصار، حادثه ولیعهدی را مورد مطالعه قرار دهیم. در این حادثه امام هشتم علیبنموسیالرضا در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن میتوانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد. مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقیب میکرد: اولین و مهمترین آنها، تبدیل صحنهی مبارزات حاد انقلابی شیعیان به عرصه فعالیت سیاسی آرام و بیخطر بود. همانطور که گفتم شیعیان در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگیناپذیر و تمام نشدنی داشتند،این مبارزات که با دو ویژگی همراه بود، تأثیر توصیفناپذیری در برهم زدن بساط خلافت داشت، آن دو ویژگی، یکی مظلومیت بود و دیگری قداست... با این کار مأمون آن دو ویژگی مؤثر و نافذ را نیز از گروه علویان میگرفت زیرا جمعی که رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خلافت و ولیعهد پادشاه مطلقالعنان وقت و متصرف در امور کشور است نه مظلوم است و نه آنچنان مقدس. دوم: تخطئه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافتهای اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود. سوم: اینکه مأمون با این کار، امام را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود، در کنترل دستگاههای خود قرار میداد و بهجز خود آن حضرت، همه سران و گردنکشان و سلحشوران علوی را نیز در سیطره خود در میآورد. چهارم: اینکه امام را که یک عنصر مردمی و قبله امیدها و مرجع سؤالها و شکوهها بود در محاصره مأموران حکومت قرار میداد و رفتهرفته رنگ مردمی بودن را از او میزدود و میان او مردم و سپس میان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافکند. هدف پنجم این بود که با این کار برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب میکرد. طبیعی بود که در دنیای آن روز همه او را بر اینکه فرزندی از پیغمبر و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته است ستایش کنند و همیشه چنین است که نزدیکی دینداران به دنیاطلبان از آبروی دینداران میکاهد و بر آبروی دنیاطلبان میافزاید. ششم آنکه در پندار مأمون، امام با این کار، به یک توجیهگر دستگاه خلافت بدل میگشت. بدیهی است شخصی در حد علمی و تقوائی امام با آن حیثیت و حرمت بینظیری که وی بهعنوان فرزند پیامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجیه حوادث را در دستگاه حکومت برعهده میگرفت هیچ نغمهی مخالفی نمیتوانست خدشهای بر حیثیت آن دستگاه وارد سازد. این همان حصار منیعی بود که میتوانست همهی خطاها و زشتیهای دستگاه خلافت را از چشمها پوشیده بدارد. اکنون به تشریح سیاستها و تدابیر امام علیبنموسیالرضا در این حادثه میپردازیم: 1- هنگامیکه امام را از مدینه به خراسان دعوت کردند آن حضرت فضای مدینه را از کراهت و نارضائی خود پرکرد، بهطوریکه همهکس در پیرامون امام یقین کردند که مأمون با نیت سوء حضرت را از وطن خود دور میکند. امام بدبینی خود به مأمون را با هر زبان ممکن به همهی گوشها رساند. در وداع با حرم پیغمبر، در وداع با خانوادهاش هنگام خروج از مدینه، در طواف کعبه که برای وداع انجام میداد، با گفتار و رفتار، با زبان دعا و زبان اشک، بر همه ثابت کرد که این سفر، سفر مرگ اوست. همه کسانی که باید طبق انتظار مأمون نسبت به او خوشبین و نسبت به امام به خاطر پذیرش پیشنهاد او بدبین میشدند در اولین لحظات این سفر دلشان از کینه مأمون که امام عزیزشان را اینطور ظالمانه از آنان جدا میکرد و به قتلگاه میبرد لبریز شد. 2- هنگامیکه در مرو پیشنهاد ولایتعهدی آن حضرت مطرح شد، حضرت به شدت استنکاف کردند و تا وقتی مأمون صریحاً آن حضرت را تهدید به قتل نکرد آن را نپذیرفتند. این مطلب همهجا پیچید که علیبنموسیالرضا ولیعهدی و پیش از آن خلافت را که مأمون به او با اصرار پیشنهاد کرده بود نپذیرفته است. دستاندرکاران امور که به ظرافت تدبیر مأمون واقف نبودند ناشیانه عدم قبول امام را همهجا منتشر کردند، حتی فضلبنسهل در جمعی از کارگزاران و مأموران حکومت گفت من هرگز خلافت را چنین خوار ندیدهام، امیرالمؤمنین آن را به علیبنموسیالرضا تقدیم میکند و علیبنموسی دست رد به سینهی او میزند. 3- با این همه علیبنموسیالرضا فقط بدین شرط ولیعهدی را پذیرفت که در هیچیک از شئون حکومت دخالت نکند و به جنگ و صلح و عزل و نصب و تدبیر امور نپردازد و مأمون که فکر میکرد فعلاً در شروع کار این شرط قابل تحمل است و بعدها به تدریج میتوان امام را به صحنه فعالیتهای خلافتی کشانید، این شرط را از آن حضرت قبول کرد. روشن است که با تحقق این شرط، نقشهی مأمون نقش برآب میشد و بیشترین هدفهای او نابرآورده میگشت. 4- اما بهرهبرداری اصلی امام از این ماجرا بسی از اینها مهمتر است: امام با قبول ولیعهدی، دست به حرکتی میزند که در تاریخ زندگی ائمه پس از پایان خلافت اهل بیت در سال چهلم هجری تا آن روز و تا آخر دوران خلافت بینظیر بوده است و آن برملا کردن داعیهی امامت شیعی در سطح عظیم اسلام و دریدن پرده غلیظ تقیه و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمانهاست. تریبون عظیم خلافت در اختیار امام قرار گرفت و امام در آن سخنانی را که در طول یکصد و پنجاه سال جز در خفا و با تقیه و به خصیصین و یاران نزدیک گفته نشده بود به صدای بلند فریاد کرد و با استفاده از امکانات معمولی آن زمان که جز در اختیار خلفا و نزدیکان درجه یک آنها قرار نمیگرفت آن را به گوش همه رساند. 5- درحالیکه مأمون امام را جدا از مردم میپسندید و این جدائی را در نهایت وسیلهای برای قطع رابطهی معنوی و عاطفی میان امام و مردم میخواست، امام در هر فرصتی خود را در معرض ارتباط با مردم قرار میداد، با اینکه مأمون آگاهانه مسیر حرکت امام از مدینه تا مرو را به طرزی انتخاب کرده بود که شهرهای معروف به محبت اهل بیت مانند کوفه و قم در سر راه قرار نگیرند. امام در همان مسیر تعیین شده، از هر فرصتی برای ایجاد رابطهی جدیدی میان خود و مردم استفاده کرد. در اهواز آیات امامت را نشان داد، در بصره خود را در معرض محبت دلهائی که با او نامهربان بودند قرار داد، در نیشابور حدیث سلسلةالذهب را برای همیشه به یادگار گذاشت و علاوه بر آن نشانههای معجزهآسای دیگری نیز آشکار ساخت و در جابهجای این سفر طولانی فرصت ارشاد مردم را مغتنم شمرد، در مرو که سر منزل اصلی و اقامتگاه خلافت بود هم هرگاه فرصتی دست داد حصارهای دستگاه حکومت را برای حضور در انبوه جمعیت مردم شکافت. 6- نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام موجب دلگرمی آنان شد و شورشگرانی که بیشترین دورانهای عمر خود را در کوههای صعبالعبور و آبادیهای دوردست و با سختی و دشواری میگذراندند با حمایت امام علیبنموسیالرضا حتی مورد احترام و تجلیل کارگزاران حکومت در شهرهای مختلف نیز قرار گرفتند. مأمون نه تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوشبین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علیبنموسی مایهی امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شده است، در مدینه و مکه و دیگر اقطار مهم اسلامی نه فقط نام علیبنموسی به تهمت حرص بدنیا و عشق به مقام و منصب از رونق نیفتاده بلکه حشمت ظاهری بر عزت معنوی او افزوده شده و زبان ستایشگران پس از دهها سال به فضل و رتبه معنوی پدران مظلوم و معصوم او گشوده شده است. کوتاه سخن آنکه مأمون در این قمار بزرگ نه تنها چیزی بدست نیاورده که بسیاری چیزها را از دست داده و در انتظار است که بقیه را نیز از دست بدهد. اینجا بود که مأمون احساس شکست و خسران کرد و در صدد بر آمد که خطای فاحش خود را جبران کند و خود را محتاج آن دید که پس از این همه سرمایهگذاری سرانجام برای مقابله با دشمنان آشتیناپذیر دستگاههای خلافت یعنی ائمه اهلبیت (علیهمالسّلام) به همان شیوهای متوسل شد که همیشه گذشتگان ظالم و فاجر او متوسل شده بودند، یعنی قتل. بدیهی است قتل امام هشتم پس از چنان موقعیت ممتاز به آسانی میسور نبود. قرائن نشان میدهد که مأمون پیش از اقدام قطعی خود برای به شهادت رساندن امام به کارهای دیگری دست زده است که شاید بتواند این آخرین علاج را آسانتر به کار برد، شایعهپراکنی و نقل سخنان دروغ از قول امام از جمله این تدابیر است، به گمان زیاد اینکه ناگهان در مرو شایع شد که علیبنموسی همه مردم را بردگان خود میداند جز با دستاندرکاری عمال مأمون ممکن نبود. هنگامیکه ابیالصلت این خبر را برای امام آورد حضرت فرمود: "بار الها، ای پدیدآورنده آسمانها و زمین تو شاهدی که نه من و نه هیچ یک از پدرانم هرگز چنین سخنی نگفتهایم و این یکی از همان ستمهائی است که از سوی اینان به ما میشود." تشکیل مجالس مناظره با هر آن کسی که کمتر امیدی به غلبه او بر امام میرفت نیز از جمله همین تدابیر است. هنگامیکه امام، مناظره کنندگان ادیان و مذاهب مختلف را در بحث عمومی خود منکوب کرد و آوازه دانش و حجت قاطعش در همه جا پیچید، مأمون در صدد برآمد که هر متکلم و اهل مجادلهای را به مجلس مناظره با امام بکشاند، شاید یک نفر در این بین بتواند امام را مجاب کند. البته چنان که میدانیم هر چه تشکیل مناظرات ادامه مییافت قدرت علمی امام آشکارتر میشد و مأمون از تأثیر این وسیله نومیدتر. در آخر چارهای جز آن نیافت که به دست خود و بدون هیچگونه واسطهای امام را مسموم کند و همین کار را کرد و در ماه صفر دویست و سه هجری یعنی قریب دو سال پس از آوردن آن حضرت از مدینه به خراسان و یک سال و اندی پس از صدور فرمان ولیعهدی به نام آن حضرت دست خود را به جنایت بزرگ و فراموش نشدنی قتل امام آلود. متن کامل پیام حضرت آیتالله خامنهای در khamenei.ir متشر شده است.
1392/10/11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
در نشست مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران با شهردار منطقه 15 / احداث و بازپیرایی فضای سبز حاشی
در نشست مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران با شهردار منطقه 15 احداث و بازپیرایی فضای سبز حاشیه بزرگراه امام رضا ع در دستور کار قرار گرفت در نشست مهندس مختاری مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران و دکتر انجمنی شهردار منطقه 15 احداث و بازپیرایی فضای سامام جمعه شهرضا: قرآنپژوهی از نیازهای اساسی کشور است
امام جمعه شهرضا قرآنپژوهی از نیازهای اساسی کشور استامام جمعه شهرضا گفت قرآنپژوهی و تعمق در کلام الهی از نیازهای اساسی کشور است و از مسئولان انتظار داریم با تقویت مراکز قرآنی در شهرستان زمینه بهرهگیری از این نعمت بزرگ الهی را برای اقشار مختلف جامعه مهیا کنند به گزارش خبرگزاامام جمعه خمینیشهر: ایام دهه فجر ایام تعقل و تدبیر در روند انقلاب است
امام جمعه خمینیشهر ایام دهه فجر ایام تعقل و تدبیر در روند انقلاب استامام جمعه خمینیشهر گفت ایام دهه فجر ایام تعقل و تدبیر در روند انقلاب است به گزارش خبرگزاری فارس از خمینی شهر حجت الاسلام عباس رحیمی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این شهر با اشاره به عدم دعوت ایران در مذاکرامام جمعه اردبیل: سوءتدبیر در مدیریتها آسیبزا است
امام جمعه اردبیل سوءتدبیر در مدیریتها آسیبزا استامام جمعه اردبیل سوءتدبیر در عملکرد مدیران را آسیب جدی عنوان کرد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل آیتالله سید حسن عاملی پیش از ظهر امروز در آیین تقدیم لایحه برنامه و بودجه سال 93 شهرداری اردبیل به شورای اسلامی شهر اظهار داشت مدبیر جشنواره بینالمللی امام رضا(ع): «صحیفه رضویه» یادگار آیتالله موحد ابطحی به 6 زبان منتشر میشود
دبیر جشنواره بینالمللی امام رضا ع صحیفه رضویه یادگار آیتالله موحد ابطحی به 6 زبان منتشر میشوددبیر جشنواره بینالمللی امام رضا ع رحلت آیتالله سید محمدباقر موحد ابطحی مؤلف کتاب گرانسنگ صحیفه رضویه را تسلیت گفت و اعلام کرد این کتاب به پنج زبان زنده دنیا منتشر شده است و به زودامام جمعه شهرضا: راهپیمایی 22 بهمن نماد وحدت ملت در برابر دیدگان جهانیان است
امام جمعه شهرضا راهپیمایی 22 بهمن نماد وحدت ملت در برابر دیدگان جهانیان استامام جمعه شهرضا گفت در راهپیمایی 22 بهمن بار دیگر عظمت ایستادگی و وحدت ملت ایران در برابر دیدگان جهانیان به منصه ظهور میرسد به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا حجت الاسلام سیف الله یعقوبی ظهر امروز با بیایک روز همراه با زیور«آوای باران» درحرم امام رضا(ع)/ از امام خواستم خادم حرمش شوم
تاریخ انتشار 14 بهمن 1392 ساعت 18 32 | شماره خبر 1369987209243165165 اغلب مردم با دیدن زیور شگفت زده می شوند و برخی هم به سمتش می آیند و خواهش می کنند تا تکیه کلام زیور آوای باران اِ وا را بگوید بازی بسیار خوب و باور پذیر الهام چرخنده در سریال آوای باران بهانه ای شدپرداختهای 10 ماهه صندوق مهر امام رضا در آذربایجانشرقی اعلام شد 383 میلیارد ریال تسهیلات در حوزههای اشتغال، ا
پرداختهای 10 ماهه صندوق مهر امام رضا در آذربایجانشرقی اعلام شد383 میلیارد ریال تسهیلات در حوزههای اشتغال ازدواج و مسکنمدیر صندوق مهر امام رضا ع در آذربایجان شرقی گفت در 10 ماهه گذشته 383 میلیارد ریال تسهیلات در آذربایجان شرقی به متقاضیان پرداخت شده است علی زارعی امروز در گبا کورتانیدزه از نبرد آبخازیا تا خداحافظی در کنار علیرضا حیدری/بهترین روز زندگی ام را در ایران بودم
با کورتانیدزه از نبرد آبخازیا تا خداحافظی در کنار علیرضا حیدری بهترین روز زندگی ام را در ایران بودم ورزش > کشتی - الدار کورتانیدزه می گوید از اینکه تماشاگران ایرانی تشویقش می کردند شوکه شده است کورتانیدزه حالا رییس فدراسیون گرجستان است کورتانیدزه حالا رییس فدراسیونچگونگی انتخاب محمدرضا باهنر به سمت رئیس جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری
سجادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تشریح کرد چگونگی انتخاب محمدرضا باهنر به سمت رئیس جبهه پیروان خط امام ره و رهبری سخنگوی جبهه خط امام ره و رهبری از چگونگی انتخاب باهنر به عنوان رئیس جدید جبهه متبوعش گفت سیدکمال سجادی در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران بهکارگیریطراحی ساخت صحن امام رضا(ع) برای حرم امام موسی کاظم(ع) انجام شد
طراحی ساخت صحن امام رضا ع برای حرم امام موسی کاظم ع انجام شد مشهد - ایرنا - مدیر ستاد بازسازی عتبات عالیات در خراسان رضوی گفت عملیات اجرایی ساخت صحن امام رضا ع در حرم مطهر امام موسی بن جعفر ع در کاظمین از اردیبهشت ماه سال 93 آغاز می شود جعفر دهنوی روز دوشنبه در گفت و گو بصندوق مهر امامرضا(ع) به سمت ایجاد اشتغال واقعی حرکت کند
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵ ۰۳ مراسم قدردانی از خدمات مدیران عامل پیشین صندوق مهرامام رضا ع در نخستین گردهمایی مشترک معاونین و مدیران ستادی و استانی صندوق مهرامام رضا ع برگزار شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در این مراسم صندوق م15 مقاله در همایش سبک زندگی امام رضا (ع) ارایه شد
15 مقاله در همایش سبک زندگی امام رضا ع ارایه شد مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از ارایه 15مقاله برگزیده در همایش سبک زندگی امام رضا ع که امروز درسالن همایشهای این دانشگاه برگزار شد خبر داد دکتر ناصر پریز شامگاه یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود 200 مقاله به دبیساخت صحن امام رضا (ع) درحرم امام موسی کاظم (ع) از اردیبهشت 93 آغاز می شود
ساخت صحن امام رضا ع درحرم امام موسی کاظم ع از اردیبهشت 93 آغاز می شود مشهد - ایرنا - مدیر ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی گفت عملیات اجرایی احداث صحن امام رضا ع در حرم مطهر امام موسی ابن جعفر ع از اردیبهشت ماه سال 93 آغاز می شود جعفر دهنوی روز دوشنبه در گفت و گومدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد لزوم استفاده از شیوه مناظرات امام رضا (ع)
مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کردلزوم استفاده از شیوه مناظرات امام رضا ع در دانشگاههامدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت آموزش روشهای امام رضا ع در ارتباط با مناظرات در هدایت نسل جوان در دانشگاهها و کلاسها تأثیرتازهترین سروده رضا اسماعیلی همزمان با دهه فجر کسی به پینه دستان ما نمیخندید/ امام حامی ما پا برهنگان تا بود
تازهترین سروده رضا اسماعیلی همزمان با دهه فجرکسی به پینه دستان ما نمیخندید امام حامی ما پا برهنگان تا بودهمزمان با فرا رسیدن ایام الله ده فجر و پیروزی انقلاب اسلامی رضا اسماعیلی از شاعران کشورمان شعری سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس همزمان با فرا رسیدن ایام المدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) خبر داد بخشش جرایم دیرکرد/ نظارت مستقیم مردم بر فرآیند پرداخت تسهیلات
مدیرعامل صندوق مهر امام رضا ع خبر دادبخشش جرایم دیرکرد نظارت مستقیم مردم بر فرآیند پرداخت تسهیلاتمدیرعامل صندوق مهر امام رضا ع به بخشش جرایم دیرکرد و تصویب پرداخت تسهیلات به استانها اشاره کرد و افزود در آینده مردم میتوانند به صورت مستقیم بر فرآیند پرداخت تسهیلات نظارت داشته-
گوناگون
پربازدیدترینها