تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803287033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد دانشگاه برلین:امنیت کشور نباید موضوع مباحثات روزنامه ای باشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

: استاد دانشگاه برلین:امنیت کشور نباید موضوع مباحثات روزنامه ای باشد برلین- ایرنا- استاد ایرانی دانشگاه برلین برنامه هسته ای ایران و ضرورت پیگیری و پافشاری در مورد آن در مذاکرات بین المللی را یکی از موضوعات مهم مرتبط با امنیت کشور دانست که به گفته او به هیچ عنوان نباید به دست مایه مباحثات روزنامه ای بین موافقان و مخالفان تبدیل شود.


دکتر بهروز عبدالوند مسئول امور تحقیقاتی مرکز مطالعات خزر در دانشگاه برلین در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، درمورد بحث های مطرح شده درمخالفت با ضرورت پیگیری برنامه هسته ای و همچنین انتقادهای مطرح با انجام مذاکرات در این زمینه با کشور های گروه 1+5 برای تحقق حقوق ملت در این زمینه، گفت:ضمن احترامی که به نظرات همه دوستان اعم از مخالف و موافق دارم، معتقدم موضوعات مهمی از این دست که به نوعی به امنیت کشور مربوط می شود نباید به مباحثات روزنامه ای تبدیل شود.
عبدالوند خاطرنشان کرد: برخی صاحبنظران از جمله آقایان زیباکلام و شریعتمداری بحثی را در این رابطه گشوده اند که به نظرم باید اساسا مورد تجدید نظر قرار گیرد زیرا وقتی در مورد برنامه هسته ای کشور صحبت می کنیم در واقع یک زنجیره ای از مسائل امنیتی مورد بحث قرار می گیرد و ما نمی توانیم این زنجیره مسائل امنیتی که موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی را شامل می شود از هم جدا کنیم.
وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم درصورتی که تغییر عمده ای در یکی از این حلقه های امنیتی صورت گیرد، بی تردید در دیگر بخش ها نیز شاهد تغییر خواهیم بود و ما باید شکل گیری این حلقه های امنیتی در کشور و مشکلات گذشته و حال آن را با جامعیت ارزیابی کنیم.
این استاد ایرانی دانشگاه برلین تصریح کرد: عقیده دارم که در این جامعیت، جای بحث در مورد مسایل هسته ای روزنامه ها نیست بلکه ضرورت دارد در مورد مسائل امنیتی کشور یک اجماع ملی تعریف کنیم و در قالب آن صرفنظر از اینکه چه دولتی با چه تمایلاتی روی کار است، سیاست های عمده در این حوزه باید ثابت بوده و به هیچ عنوان تغییر نکند.
عبدالوند گفت: به همه کسانی که از گروه های مختلف به این مسئله اعتراض داشته و انتقاد می کنند، توصیه می کنم به حافظه تاریخی خود مراجعه کنند، در آغاز انقلاب به دلیل شرایط ایجاد شده و ضعف دولت مرکزی که نهادهای امنیتی از کنترل دولت خارج بودند و برخی از کشورها نیز این موضوع را درک کرده بودند مورد تهاجم قرار گرفتیم.
وی ادامه داد: عراق تحت حکومت صدام با استفاده از همین ضعف دولت مرکزی ناشی از تحولات و ضعف تسلیحاتی کشور بود که هوس حمله به ایران کرد به همین خاطر ما وقتی در مورد ضرورت و یا عدم ضرورت مسائل اتمی از دید امنیتی صحبت می کنیم باید این را هم درک کنیم که ایران یکی از کشورهایی است که مورد تهاجم قدرت ها با استفاده از سلاح های کشتار جمعی قرار گرفته و ما هنوز هم در کشور تعداد زیادی از عزیزان را داریم که قربانی سلاح های شیمیایی هستند.
عبدالوند تاکید کرد : ما قبل از اینکه به خود اجازه داده و این سوال را مطرح کنیم که آیا اساسا ما به پدیده ای مانند انرژی اتمی برای امنیت خود نیاز داریم یا نه، ابتدا باید تعریفی ارائه دهیم که امنیت در کشور ما با چه شرایطی بر مبنای یک اجماع ملی شکل خواهد گرفت تا با آمدن و رفتن دولت ها نیز آن اجماع ملی ما را مجبور کند تا حداقل 80 درصد از قراردادهای امنیت ملی را حفظ کنیم.
به گفته رییس مرکز مطالعات خزر دانشگاه برلین، بخشی از این پدیده هم موضوع اتمی است که به نظر او تهاجم به این مسئله از جانب هر فرد و گروهی، یک امر نامعقول بوده و در شرایط حاضر به امنیت ملی کشور هیچ کمکی نخواهد کرد و درعین حال دست دولت را نیز در مذاکرات امنیتی مربوط به برنامه هسته ای خواهد بست.
عبدالوند تاکید کرد:یک مسئله ثابت در این پدیده وجود دارد و آن هم اینکه هیچ دولتی به هیچ عنوان حق صرفنظر کردن از مسائل اتمی را ندارد اما درعین حال مسئله مذاکره برای دستیابی به توافق با کشورهای دیگری که بر مبنای خود تعریف های متفاوتی از وضعیت اتمی ایران دارند نیز لازم است.
وی افزود: برای اینکه تعامل جهانی داشته باشیم، باید ضمن حفظ دستاورد های اتمی و همچنین حفظ امنیت ملی کشور با دیپلماسی فعال، اعتماد سازی کرده و خطرات امنیتی که کشور را تهدید می کند، کاهش دهیم.
عبدالوند مطرح شدن مباحثی از جمله صرفنظر کردن از برنامه هسته ای به خاطر مشکلات ناشی از آن را بسیار اشتباه خواند و گفت: یادمان نرفته که در آغاز انقلاب نیز عده زیادی از چپ و راست این انتقاد را مطرح می کردند که چرا در رژیم سابق تسلیحات زیادی خریداری شده است ولی دیدیم این نخریدن تسلیحات مورد نیاز کشور بود که به ایران صدمه زد و به خاطر فسخ برخی قراردادهای نظامی از سوی دولت بازرگان و یا خودداری آمریکایی ها از تحویل تسلیحات خریداری شده، در دوره جنگ هشت ساله با عراق که به ما تحمیل شد، آسیب های زیادی دیدیم.
عبدالوند با تاکید بر اینکه باید درمورد هسته ای یک اجماع ملی وجود داشته باشد،گفت:من هم با نظر آقای زیبا کلام موافق نیستم و هم با تهاجمی که از جانب برخی افراد از جمله آقای شریعتمداری و دوستانشان به مذاکرات اتمی صورت می گیرد مخالفم و معتقدم ما باید یک اجماع ملی در این زمینه داشته باشیم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه به هر دوی این دوستان به خاطر نظرات و عقاید شخصی آنها احترام می گذارد، گفت : نباید فراموش کنیم که این دوستان یک شخصیت حقیقی دارند و یک شخصیت حقوقی، آقایان زیباکلام و شریعتمداری به طور حتم براساس شخصیت حقیقی خود می توانند نظر شخصی داشته باشند اما بر مبنای شخصیت حقوقی شان باید این را درک کنند که امنیت کشور پدیده ای نیست که موضوع بحث های روزنامه ای باشد.
عبدالوند تاکید کرد: درمورد برنامه هسته ای باید با سعه صدر برخورد شود و مسائل مختلف را درنظر گرفت و همچنین باید به دولت فرصت داد که از شانس مذاکره استفاده کند ضمن اینکه وظیفه مهم اش این باشد تا اجزای اصلی دانش اتمی را حفظ کرده و با مذاکره راه حلی برای حل مشکلات و برطرف کردن موانع پیدا کند.
از این استاد ایرانی دانشگاه برلین درخصوص استدلال برخی از مخالفان برنامه هسته ای ایران مبنی بر اینکه با داشتن ذخایر غنی انرژی های فسیلی، این کشور دیگر نیازی به استفاده از انرژی هسته ای ندارد، سوال شد که وی در پاسخ گفت: این استدلال به هیچ عنوان بر پایه منطق نیست.
عبدالوند تاکید کرد:بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا از جمله آمریکا،روسیه و چین نیز منابع انرژی فسیلی بی حد و حصری در اختیار دارند اما از انرژی اتمی استفاده می کنند و نمی توانیم بگوییم چون روسیه بزرگترین منابع گاز طبیعی را در اختیار دارد امروز از انرژی اتمی استفاده نکند، امریکا هم به همین تناسب مورد سوال است.
وی تاکید کرد: وقتی این حق به دیگران تعلق می گیرد، پس ما نیز به عنوان یک دولت ملی مستقل این حق طبیعی را داریم که از این منبع انرژی هم استفاده کنند.
رییس مرکز مطالعات خزر دانشگاه برلین، ادامه داد: دولت آمریکا را می توان در مقابل این سوال قرار دارد در حالی که ذخیره گسترده ای از ذغال سنگ و منابع نفت و گاز را در اختیار دارد چرا خود از دانش هسته ای استفاده می کند و به همین تناسب نیز دولت چین مورد سوال است که چرا از انرژی های نو همچون انرژی هسته ای بهره مند است.
عبدالوند با تاکید بر اینکه توسعه پایدار نیاز به تامین انرژی پایدار دارد، گفت : کلیه انواع انرژی به طور حتم می تواند برای کشور ما مفید باشد ضمن اینکه نباید اینگونه فکر کنیم که از دانش اتمی صرفا برای پدیده نظامی استفاده می شود، زیرا از این دانش در موارد مختلف از جمله پزشکی هم استفاده می شود و حق هر کشور مستقلی است که از آن بهره مند باشد.
این استاد ایرانی دانشگاه برلین با تاکید بر اینکه خود وی نیز با ساخت تسلیحات اتمی و استفاده نامطلوب از دانش اتمی مخالف است، گفت:خوشبختانه سیاست کلی ایران نیز این بوده که سلاح های کشتار جمعی در برنامه های هسته ای این کشور جای ندارد و حتی در مورد سوریه نیز شاهد بودیم که پیشنهاد حذف سلاح های شیمیایی به طور عمده از سوی ایران مطرح شد که از سوی دولت این کشور نیز مورد پذیرش قرار گرفت.
عبدالوند خاطرنشان کرد: همه اینها نشان می دهد که ایران یقین دارد سلاح های کشتار جمعی به هیچ عنوان امنیت نخواهد آورد همانطوری که برای پاکستان و هند هم امنیت به ارمغان نیاورده است.
وی تاکید کرد: به طور کلی برای حفظ امنیت کشور نیاز به این است که دیگر مولفه های امنیت همچون قدرت سیاسی و اقتصادی و همچنین نیروی انسانی آموزش دیده و تحصیل کرده را افزایش دهیم البته در کنار آن به دانش اتمی نیز به عنوان یکی از علوم مدرن نیاز داریم.
عبدالوند با بیان اینکه درهای دانش را به روی هیچ کشور مستقلی نمی توان بست، گفت: حق ملت ایران است که از دانش اتمی استفاده کند زیرا در حال حاضر ما بیش از 35 هزار متخصص علمی در این زمینه در کشور داریم و این پدیده جا افتاده ای است که به این سادگی ها نمی توان از آن صرف نظر کرد.
استاد ایرانی دانشگاه برلین در پایان با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرام بودن استفاده غیر صلح آمیز از دانش هسته ای، گفت : من اطمینان دارم با توجه به پختگی سیاسی در اقشار و طیف های سیاسی مختلف کشور، ایران هیچ گاه به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست اما هر ایرانی که به استقلال کشور فکر می کند باید این را درک کند که دانش اتمی به عنوان یک پدیده علمی امری لازم و غیرقابل صرف نظر است.
اروپام** 1701 ** 1064
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن