تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803228347




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از تلاش‌ها برای رونق در بزرگترین راسته‌بازار ایران نفس تازه‌ای در جان بازار تاریخی کرمان دمیده می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از تلاش‌ها برای رونق در بزرگترین راسته‌بازار ایران
نفس تازه‌ای در جان بازار تاریخی کرمان دمیده می‌شود
استاندار کرمان با استفاده از روش‌های مختلف به دنبال گشایش در گره مشکلات بازار بزرگ شهر کرمان است تا نفس تازه‌ای در این مجموعه تاریخی منحصربه‌فرد دمیده شود.

خبرگزاری فارس: نفس تازه‌ای در جان بازار تاریخی کرمان دمیده می‌شود


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، بازار بزرگ کرمان طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی از وضعیت نامناسب بهداشتی گرفته تا ناامنی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان که مدیری بومی است و به مناطق مختلف شهر کرمان اشراف دارد با برگزاری نشست‌های مختلف و بازدید از بازار تاریخی کرمان به دنبال برون‌رفت این مجموعه تاریخی منحصربه‌فرد از مشکلات کنونی است. با بازار تاریخی کرمان آشنا شوید بازار بزرگ کرمان به طول یک ‌کیلومتر از میدان ارگ آغاز شده و به خیابان میرزا رضا ختم می‌شود که به دلیل راسته بودن به راسته‌بازار نیز شهرت دارد. بازار کرمان از جمله جاذبه‌های گردشگری و مراکز اقتصادی مهم در این شهر است که نخستین سنگ بنای آن در عهد تیموریان گذارده شده و در سال 80 با شماره ثبت 3856 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هر بخش از بازار کرمان در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده و به علت برخی ویژگی‌هایش در ایران منحصر به فرد و دارای شهرت جهانی است.

این بازار که به بازار گنجعلی‌خان هم شناخته می‌شود، یکی از مهمترین مراکز تاریخی و همچنین تجاری کرمان است به طوری که بیش از 60 درصد آثار تاریخی این شهر را در خود جای داده است. بازار بزرگ کرمان از بازارهای متفاوت چون بازار گنجعلی‌خان، بازار اختیاری، بازار قیصریه زرگری، بازار مسگرها، بازار کفاش‌ها، بازار کلاه مال‌ها، بازار آهنگری، بازار عزیز، بازارعطاران، بازار مظفری، بازار قدمگاه، بازار قلعه‌محمود و بازار قلعه تشکیل شده است. از دیگر بخش‌های بازار کرمان چهارسوق‌هایی است که این بازار را به دیگر بازارهای فرعی ارتباط می‌دهد، نمای گچبری در سقف این چهارسوق زیبا مربوط به حدود 350 تا400  سال پیش است.

راسته‌بازار کرمان که در مقایسه با دیگر بازارهای ایران معماری متنوع و بی‌نظیری دارد، ترکیبی از هنر دوره‌های مختلف است و در هر یک از این بازارها بناهایی چون مسجد و حمام وجود دارد. روزانه بیش از 20 نفر در بازار کرمان زمین می‌خورند اما بازار تاریخی کرمان طی سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است، مشکلاتی که نه تنها مردم بلکه کسبه بازار را هم با دردسرهایی مواجه کرده است. عدم کف‌سازی، سیم‌کسی نامناسب و نبود دوربین‌های مداربسته از جمله مشکلات بازار بزرگ کرمان است. عضو هیئت امنای بازار بزرگ کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کف بازار کرمان چاله‌های زیادی دارد و باور کنید که روزی 20 تا 30 نفر در بازار به زمین می‌خورند. عباس معاذاللهی ابراز داشت: کسبه بازار کرمان برای تامین امنیت بازار حاضر هستند، هزینه‌های نصب دوربین‌های نظارت را تامین کنند، اما میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه این کار را به بازاریان نمی‌دهد. وی با اشاره به سرقت مسلحانه از یکی از زرگری‌های کرمان طی روزهای گذشته تصریح کرد: ‌اگر بازار کرمان دارای دوربین مداربسته بود، ما شاهد این حوادث نبودیم.

عضو هیئت امنای بازار بزرگ کرمان عنوان کرد: بازار کرمان بزرگترین راسته‌بازار ایران است، اما روشنایی این بازار مطلوب نیست و مردم و کسبه با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند. معاذاللهی افزود: در بازار بزرگ کرمان تعدادی مغازه زرگری وجود دارد که باید درب‌های کرکره‌ای، ویترین‌ها و گاوصندوق‌های آسانسوری در این مغازه‌ها نصب شود، اما میراث فرهنگی نصب این امکانات را مغایر با ضوابط میراثی می‌داند. ضرورت جریان زندگی در بافت تاریخی کرمان شهردار کرمان به خبرنگار فارس گفت: زندگی باید در بافت تاریخی یک شهر جریان داشته باشد، زیرا اگر مردم در بافت تاریخی زندگی نکنند، این بافت فرسوده و متروکه می‌شود. ابوالقاسم سیف‌اللهی ابراز داشت: شهرداری تنها دستگاهی است که باید همراه با مردم در بافت تاریخی حرکت کند و زباله‌ها را جمع‌آوری کرده و یا کوچه‌ها و خیابان‌ها را آسفالت کند. وی عنوان کرد: بافت تاریخی مانند یک بیمار است که در اورژانس بستری شده و باید خون‌رسانی به آن صورت گیرد.

ایجاد دوره طلایی برای بافت تاریخی کرمان شهردار کرمان با اشاره به انتخاب علی مهاجری رئیس سابق شورای اسلامی شهر کرمان به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: با توجه به تجربه مهاجری در اداره اوقاف، شورای شهر و شهرداری به نظر می‌رسد، گام‌های موثری در رونق بافت تاریخی کرمان به وجود آید. سیف‌اللهی خاطرنشان کرد: تا به امروز رغبتی برای حضور در بافت تاریخی کرمان نداشتیم، اما با حضور مهاجری در میراث فرهنگی و اینکه می‌دانیم میراث با ما همکاری می‌کند، وارد بافت تاریخی می‌شویم و به نظر می‌رسد یک دوره طلایی برای بافت تاریخی کرمان ایجاد شده که به نفع این بافت و مردم است. وی با تاکید بر اینکه مردم و شهردار کرمان بافت تاریخی را دوست دارند، اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی صورت گیرد، مردم به این مناطق برمی‌گردند. نشستی تخصصی برای درمان دردهای بازار کرمان استاندار کرمان که به همراه معاونان سیاسی و امنیتی و عمرانی خود، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، فرمانده انتظامی استان کرمان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و روسای مجامع امور صنفی کرمان از وضعیت بازار بزرگ بازدید کرد به فارس گفت: سامان‌دهی، مرمت و ارتقای امنیت بازار کرمان مورد بررسی قرار گرفت. علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به نشستی که در مسجد امام صادق (ع) با حضور مدیران دستگاه‌های مربوط و جمعی از بازاریان برگزار شد، ابراز داشت: مرمت، بازسازی و افزایش امنیت بازار بزرگ کرمان در اسرع وقت و با مشارکت کسبه بازار و هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مربوط انجام شود.

وی عنوان کرد: با تامین منابع مالی توسط کسبه بازار عملیات کف‌سازی بازار قدمگاه در سه ماهه نخست سال آینده توسط شهرداری و با نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود و همچنین ساماندهی سایه‌بان‌ها و وضعیت قدمگاه در دستور کار قرار می‌گیرد. مقام عالی دولت در استان کرمان بیان داشت: اجرای عملیات کف‌سازی بازار سرپوشیده کرمان هم با تامین مالی توسط کسبه بازار و اجرا توسط شهرداری با طراحی و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دیگر مصوبات برای این مجموعه تاریخی و گردشگری است. اجرای طرح نظارت تصویری بر بازار کرمان رزم‌حسینی افزود: همچنین با تامین منابع مالی از سوی کسبه بازار و نظارت نیروی انتظامی، طرح نظارت تصویری بازار طی مدت یک ماه با اخذ نظر کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا و گزارش کار به حوزه معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ارسال می‌شود. وی گفت: شرکت توزیع برق نیز موظف شده تا روشنایی مناسب بازار را تامین کند و در صورتی که تعدادی از بازاریان یا مغازه‌دارهای پاساژها قصد استفاده از نیروهای حفاظت اختصاصی دارند، مراتب را با نیروی انتظامی هماهنگ کنند. رزم‌حسینی ادامه داد: بررسی تفکیک‌های غیرمجاز در بازار از دیگر مصوبات است که بر اساس آن با توجه به تفکیک‌های غیرمجاز و ادغام املاک جبهه دوم، شهرداری ضمن بررسی موضوع از طریق کمیسیون‌های ذیصلاح اقدامات لازم را انجام می‌دهد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش اقدامات را به حوزه معاونت عمرانی استانداری ارسال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های خدماتی آب، برق و مخابرات نیز موظف شدند در مدت سه ماهه نخست سال آینده نسبت به ساماندهی تاسیسات خود اقدام لازم را انجام دهند. استاندار کرمان بیان داشت: برای پیگیری امور مربوط به بازار و بافت تاریخی اطراف آن هیئتی متشکل از دو نفر به عنوان نمایندگان بازاریان، فرماندار، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرمانده انتظامی نشست‌هایی را در دفتر معاون عمرانی استاندار برگزار می‌کنند. بازار کرمان جان تازه‌ای می‌گیرد به نظر می‌رسد، چنانچه مصوبات نشست تخصصی استاندار کرمان و مسئولان استانی با بازاریان به سرانجام برسد، طی سال آینده شاهد رونق بیشتری در بزرگترین راسته‌بازار ایران هستیم. --------------------------- گزارش از مهسا حقانیت --------------------------- انتهای پیام/80019/ذ40

92/11/20 - 12:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن