تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819252035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستاورد های انقلاب در زمینه آموزش عالی در استان قزوین/ باغشهری که دانشگاه شهر شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین مهر گزارش می دهد/
دستاورد های انقلاب در زمینه آموزش عالی در استان قزوین/ باغشهری که دانشگاه شهر شد
قزوین- خبرگزاری مهر: استان قزوین با داشتن 120 هزار دانشجو در 51 واحد آموزش عالی دولتی و غیر انتفاعی در حال حاضر به یکی از بزرگ ترین مراکز علمی و دانشگاهی ایران تبدیل شده و در زمینه تمرکز مراکز آموزش عالی جایگاه خاصی دارد که بیانگر دستاوردهای علمی انقلاب است.



به گزارش خبرنگار مهر، امروزه نقش شهرها در جریان پیشرفت و اعتلای کشور با توجه به قابلیت ها و استعدادهای آنها تعیین می شود. چنانکه شهرهایی مانند قم و مشهد مقدس دارای نقش مذهبی هستند و تبریز و اصفهان نیز غالبا نقش های صنعتی و تاریخی دارند البته در کنار این نقش ها سایر کارکردهای دیگر را نیز می توان برای این شهرها تعریف کرد.
 
قابلیت شهرها در پذیرفتن نقشی وابسته به یک فرایند ذاتی یا طولانی است، چنانکه شهری نمی تواند در عرض چند سال هم پذیرای نقش صنعتی باشد و هم پذیرای نقش دانشگاهی و باید سرمایه و زمان بسیاری را برای افزودن قابلیت و مزیتی جدید بر مجموع کارکردهای یک شهر صرف کرد.

در این بین اما شهر قزوین توانست در جریان تعیین نقش برای خود در مدت کمتر از 30 سال از حدود یک شهر صنعتی، تاریخی و ارتباطی فراتر رود و تبدیل به یک شهر تمام عیار دانشگاهی شود.
 
این دستاورد در حالی در مدت بسیار کوتاهی برای قزوین ثبت شد که این شهر پیش از این در سال های قبل از انقلاب، یکی از محروم ترین نقاط ایران در برخورداری از مراکز آموزش عالی و به طور کلی مراکز آموزشی بود.

تحصیل عالیه به شرط ثروت و مهاجرت
دکتر عزت نوبهار پزشک قزوینی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با فضای دانشگاهی قزوین و ایران در سال های دهه 50 به خبرنگار مهر می گوید: زمانی در دهه های 40 و 50 یعنی سال های نوجوانی هم نسلان بنده، اگر کسی می خواست از احداث دانشگاه در قزوین سخن بگوید، ایده اش را هم مردم قزوین و هم مسئولان رژیم سابق شوخی خنده داری فرض می کردند؛ چرا که به هیچ وجه امکانات تهران به شهر نیازمند ولی محرومی چون قزوین نمی رسید.

وی افزود: در نتیجه محصلان پس از پایان دوره دبیرستان یا باید به تهران رجوع می کردند تا با یک انتخاب معدود در رشته هایی محدود به تحصیلات عالیه بپردازند یا اینکه می بایست با صرف هزینه ای هنگفت عازم خارج کشور می شدند که عموما انجام این هر دو کار در توان مردم فقیر قزوین نبود.

نوبهار تصریح کرد: در نتیجه این تبعیض و محرومیت، غالب جوانان قزوینی دهه چهل و پنجاه از حق تحصیلات عالیه محروم ماندند و شهر به تبع آن با بحران های وحشتناکی چون قحطی پزشک، وکیل، مهندس مواجه بود. درست به همین دلیل زمانی هم که در نیمه دهه 50 دانشکده دهخدا با چند رشته معدود در قزوین تاسیس شده بود دیگر سودی برای مردم شهر نداشت؛ چرا که فقدان متخصصان بومی ضربه خود را بر زندگی و آینده مردم شهروندان وارد ساخته بود.

قزوین، باغ شهری که دانشگاه شهر شد اما وضعیت قحطی مراکز آموزش عالی در کشور و به تبع آن در شهر قزوین با وقوع انقلاب 57 دچار دگرگونی بنیادین می شود و شهری که پیش از این تنها دارای چند دبیرستان محروم و تنها یک دانشکده محدود بود به فاصله نزدیک به سی سال تبدیل به یکی از اصلی ترین شهرها و استان های دانشگاهی ایران می شود. استان قزوین در حال حاضر میزبان بیش از 120 هزار دانشجو از سراسر ایران و حتی سراسر جهان است. تعدد و رونق دانشگاه ها به حدی در شهر قزوین بالا است که تقریبا در تمام خیابان های اصلی این شهر یک مرکز آموزش عالی وجود دارد و حتی در خیابان نوروزیان تعداد این مراکز از شمارش خارج است. بگونه ای که می توان گفت شهر قزوین که پیش تر به باغ شهر معروف بود حالا با اخذ هویتی جدید تبدیل به یک دانشگاه شهر شده است.

در نتیجه امروز محصلان دبیرستانی می توانند به راحتی از میان صدها رشته متنوع در دانشگاه های متعدد استان یکی را انتخاب کنند و به ادامه تحصیل بپردازند و نه تنها مهاجرت به سایر کشورها و حتی تهران لزومی ندارد بلکه برعکس در حال حاضر بیش از 1500 دانشجوی خارجی در شهر قزوین مشغول به تحصیل هستند. البته سایر شهرهای استان نیز از وضعیت خوبی در این زمینه برخوردار هستند چنانکه شهر کوچکی مانند شال نیز دارای دانشگاه است و البته تعدادی از دانشگاه های بزرگ استان نیز در شهرستان های قزوین پراکنده اند. مراکزی مانند: دانشگاه آزاد و پیام نور تاکستان، دانشگاه البرز، کار و... از جمله این مراکز آموزش عالی هستند. تا سال 2020 شهر قزوین دو دانشگاه بین المللی خواهد داشت دانشگاه های استان در حال حاضر با مراکز معتبر علمی چون دانشگاه والنسیای اسپانیا، جمهوری فدراتیو روسیه، دانشگاه بین‌المللی شانگهای چین و... مراودات علمی مستقیم دارند. همچنین دانشگاه آزاد قزوین واحد باراجین با دارا بودن بیش از 30 هزار دانشجو طبق اعلام فدراسیون جهانی ربوکاپ یکی ار قطب‌های رباتیک منطقه محسوب می شود.

در همین راستا طبق چشم انداز این واحد آموزش عالی، تا سال 2020 دانشگاه آزاد قزوین به جرگه دانشگاه های بین المللی وارد خواهد شد تا پس از  دانشگاه بین المللی امام خمینی، دومین دانشگاه بین المللی شهر قزوین باشد. بدین ترتیب شهر قزوین پس از شهر تهران و قم گسترده ترین مراکز بین المللی آموزش عالی را در کشور دارا خواهد بود.

جهش کمی و کیفی بی سابقه در وضعیت آموزش عالی استان مهندس محمد حسین فائزی سرپرست جهاد دانشگاهی استان در گفت و گو با خبرنگار مهر در رابطه با دستاوردهای انقلاب در زمینه رشد آموزش عالی در قزوین می گوید: در طول سال های پس از انقلاب دانشگاه های استان قزوین از نظر کمی و کیفی از رشد بی سابقه ای برخوردار بوده اند که جای تحسین و تبریک دارد. البته رشد کمی ما در این سال ها بیشتر از رشد کیفی دانشگاه ها بوده است. وی ادامه می دهد: مسلما نباید در این مسیر به داشته ها و دستاوردهای خود راضی باشیم، چرا که احساس رضایت نوعی حس بی نیازی را به انسان القا می کند ولی اگر  به دستاوردهای دانشگاهی خود راضی نباشیم می توانیم در سال های آینده رشد بیشتری را در زمینه های گوناگون تجربه کنیم. فرصت طلایی دانشگاه بین المللی امام خمینی برای قزوین اما در میان دانشگاه های استان قزوین در حال حاضر دانشگاه بین المللی امام خمینی معتبرترین و مهم ترین واحد آموزش عالی استان محسوب می شود. این مرکز یکی از دانشگاه های مادر کشور است که پذیرای بیش از 7 هزار دانشجو از جمله 1500 دانشجوی خارجی است.

مهندس فائزی در رابطه با اهمیت این دانشگاه برای استان می گوید: قرار گرفتن نام امام بر این دانشگاه خود یک فرصت استثنایی برای مردم قزوین است و پس از آن ویژگی هایی چون بین المللی بودن، نزدیکی به تهران، بهرمندی از اساتید درجه یک، همگی باعث می شود که این دانشگاه یک فرصت استثنایی و طلایی در جهت رشد و اعتلای استان قزوین باشد. نیازمند تحقق ایده های امام در زمینه دانشگاهها هستیم. سرپرست جهاد دانشگاهی استان قزوین با اشاره به اهمیت توجه و نظارت بیش تر در زمینه اعتلای بیشتر دانشگاه های استان از نظر کیفی و تطابق هر چه بیش تر با دانشگاه آرمانی انقلاب، بیان کرد: به لحاظ آماری رشد خوبی داشته ایم؛ اما باید این ایده حضرت امام(ره) را که فرمودند: "دانشگاه کارخانه آدم سازی است" را بیشتر محقق کنیم و به طور کلی در این سال ها بیشتر در پی تحقق این ایده باشیم که پیام آرمان های انقلاب و امام نیز در این ایده نهفته است. دانشگاه های استان فرصت مهارت و اشتغال را فراهم کنند دکتر عزت نوبهار نیز در رابطه با چشم انداز دانشگاه های استان در دهه چهارم انقلاب می گوید: نخستین گام در این مرحله خروج استان و شهر از محرومیت آموزش عالی بود که به نحوه عالی اجرا شد اما پس از این باید به فکر بهره برداری از ثمره های این رشد باشیم. وی ادامه می دهد: دانشگاه های استان باید گذشته از مسائل ارزشی، فرصت مهارت و اشتغال را فراهم هم کنند. اهمیت این موضوع به حدی است که اگر دانشگاه ها منتهی به تخصص واشتغال نشوند نه تنها تبدیل به مراکز بی فایده ای خواهند شد، بلکه فراتر از آن، دستاوردی جز اتلاف عمر جوانان در پی نخواهند داشت. حمایت از ریشه نوپای یک شهر دانشگاهی 34 سال از وقوع انقلاب می گذرد و چنانکه وصف آن رفت یکی از موهبت ها این انقلاب، افزودن نقشی به نقش ها و استعداد های استان قزوین بود.موهبتی که امروزه جماعت بسیاری را در استان از قِبل خود مستقیم و غیرمستقیم بهره مند می سازد. بنابراین به نوعی اقتصاد و فرهنگ قزوین صرفا با کارخانه و ادبیات طنز عجین نگشته بلکه چند سالی می شود که دانشگاه ها نیز مستقیم و غیر مستقیم در معیشت و فرهنگ استان سهیم هستند و چه چیزی مهم تر از معاش و فرهنگ که هر دو را از نعمت های انقلاب در استان قزوین هستند به همین دلیل امیدواریم که دانشگاه های استان مانند برخی از واحدهای تولیدی دچار سرنوشت شوم بی تدبیری ها و قدرناشناسی نشوند. استان قزوین با داشتن بیش از 51 واحد آموزش عالی و بالغ بر 120 هزار دانشجو امروز نه تنها در ایران که در میان کشورهای منطقه دارای جایگاه خاصی است به طوری که در بسیاری از بازدیدهای هیئت های علمی کشورهای خارجی از استان این ظرفیت و امکانات ستودنی توصیف شده که می تواند زمینه رشد و تعالی جوانان کشور را بخوبی فراهم و آنها را از وابستگی به دیگران برهاند.

این جایگاه رفیع را مدیون انقلاب می دانیم و امیدواریم در سایه این ظرفیت ایجاد شده بتوان مسیر دستیابی به قله های علم و تکنولوژی در حوزه علمی را با سرعت طی کرد و به توسعه کشور شتاب بخشید. گزارش: هاشم اللهیاری


۱۳۹۲/۱۱/۲۰ - ۰۹:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن