تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803956772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبانی سیاست خارجی ایران از دیدگاه امام خمینی (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


مبانی سیاست خارجی ایران از دیدگاه امام خمینی (ره) وبلاگ > احمدزاده، داود - تفکر وسیاست دولت یازدهم در راستای گفتمان امام(ره)؛ انقلاب ورهبری است

انقلاب اسلامی بدون نام معمار بزرگ انقلاب امام خمینی (ره) در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست؛ چراکه اندیشه های ایشان همواره الهام بخش انقلابات جهان بوده و است. جوهره این اندیشه را باید در رد سلطه پذیری و سلطه گری جستجو نمود. بطوریکه امروزه نیز اثرات این تفکر و اندیشه اسلامی در مطالبات مردمی کشورهای منطقه تبلور عینی یافت. باید گفت :که تعریفی که امام از واژه سیاست و حکومت داشتند بسیار متفاوت تر از آنچه در علم سیاست و سیاستمداران به کار می برند ، است. در واقع ایشان عنصر دین را وارد سیاست نمود و بحثی را تحت عنوان سیاست الهی و حکومت الهی مطرح ساخت که در قاموس لغات سیاسی از آن تعبیر به حکومت خوبان و صلحان می شد ، وی همواره در سیاست سه حوزه را متمایز می ساختند ابتدا سیاست را سیاست شیطان و بعدسیاست حیوان و نهایتاً سیاست الهی که مداوم به دنبال برقراری عدالت واقعی ودفع شر بود.
از دیدگاه امام خمینی (ره) سیاست های غرب در دشمنی با ملت های جهانسوم همواره با افترا ، تهمت ، حیله ، نیرنگ و فریب درآمیخته و به تعبیر دیگر ماکیاولیستی؛ یا همان سیاستی که هدف وسیله را توجیه می کند است. در این راستا استعمار نوین با به کارگیری قدرت زور و تزویر و فریب ملت ها به دنبال تداوم سلطه و چپاول ثروت های جهان سوم بود.
در مرتبه بعدی امام خمینی ، به سیاست مادی گرایانه یا همان سیاست حیوانی هم کوچکترین ارزشی در مقام عمل قایل نبودند و از نظر ایشان اندیشه های الهام گرفته از بن مایه های ماتریالیستی ؛هیچ شان و منزلتی ندارد ، اندیشه ای که امام خمینی (ره) مبتکر و معمار آن در جهان معاصر بود. تحت عنوان سیاست الهی یاد می شود و منجر به پایه گذاری حکومت اسلامی یا سیاست الهی گردید.
نکته اساسی که امام همواره در سیاست خارجی بر آن تاکید داشت؛ نقش ملت ها در ترسیم آینده و هموار نمودن بستر مناسب برای حکومت اسلامی است و بحث مردم در این سیاست به قدری است که مشروعیت سیاست اسلامی به نوعی با هم پیوند خورده است ، از این رو می بینیم که در همان وقوع انقلاب اسلامی بحث ارتباط با ملت ها به عنوان عنصر اساسی در سیاست خارجی ایران در دستور کار قرار می گیرد و در این مسیر سیاست و حکومت همان تدبیر امور اداره کشور و جایگاه حکومتی است و مبنای تدبیر در کلام ایشان قسط و عدالت فردی و اجتماعی و ممانعت از تبعیض ها و کج روی در جامعه است.
برای موشکافی بیشتر دیدگاه های امام خمینی (ره) لازم است مصادیقی که ذکر شد؛ نگاهی هم به نحوه توزیع قدرت در سطح نظام بین الملل داشته باشیم ، نظام بین الملل در زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران بر اساس دوقطبی عمل می نمود یعنی جهان کمونیستی به رهبری شوروی سابق و جهان آزاد به رهبری امریکا و کشورهای دیگر مجبور به تبعیت و پیروی از یکی از قطب های تعریف شده بودند و خارج از این تقسیم بندی ها و بلوک بندی های ابرقدرتهای آن زمان بین خود انجام داده بودند هیچ گونه تغییر و تحول و اساسی صورت نمی گرفت لذا جهان سوم برای مبارزه و نیز رشد اقتصادی و توسعه موجب پذیرش یکی از الگوهای رایج سوسیالیستی یا لیبرالیستی بود. تئوری که امام خمینی (ره) مبتکر آن در سیاست خارجی ایران و در دنیا بود ، نفی گفتمان وضع موجود و تکیه بر گفتمان عدالت طلبانه طرد اساسی خشونت ساختاری نظام دوقطبی است.
به تعبیر دیگر تئوری امام خمینی (ره) بر اساس
تئوری های انتقادی روابط بین الملل قابل فهم و درک است ، تئوری که اساس نظام موجود را قبول ندارد و هدفش نقد نظام موجود است. در میان ما شاهد خشونت ساختاری در داخل هستیم ، خشونتی که ماهیت سلطه گونه میان واحدهای سیاسی کشور را به وجود آورده که با حضور گفتمان انقلاب امام این حوزه کاملاً از هم پاشید. حوزه دیگر جنبه خشونت ساختاری در رابطه ایران و بلوک غرب بود به طوریکه ایران در سالهای 1320 تا 1357 قدرت میان بلوک غرب و شرق تقسیم شده و عمده ای تلاش امام خمینی نفی این سلطه بود. بنابراین انقلاب اسلامی و گفتمان انقلابی امام ، مدل جدیدی از حکومت بود که آزادی ، استقلال و خود اتکایی از مشخصات بارز آن را تشکیل می داد واژگانی که برای مدت ها در حوزه بین الملل از آن یاد می شد به طوریکه بسط و گسترش این واژگان هنوز هم در دنیای معاصر ادامه دارد.
نکته دیگر که در گفتمان امام و تبلور آن را در سیاست خارجی نیز می توان مشاهده نمود ، نگاه جهانشمولی ایشان به مسائل بین الملل است. به طوریکه این رویکرد نه در قالب نگاه هابزی (واقع گرایی) نه نگاه کانتی (آرمان گرایی) نمی گنجد ، ایشان بر پایان ظلم در جهان و قیام توده ها و حکومت مستضعفین تاکید داشتند و به نوعی استکبار جهانی را عامل اساسی بدبختی ها و تبعیض ها و جنگ ها اعلام می نمودند. از این منظر در دیدگاه امام خمینی (ره) آگاهی بخشی به
توده ها و ملل مستضعف بسیار مهم قلمداد می شد در این مسیر برای برپایی عدالت و نفی ظلم در سراسر دنیا امام همواره بر ایجاد طرح نو و تحول آفرینی در کشورهای جهان سوم تاکید می ورزید و تحجر و پذیرش وضع موجود را عامل تداوم ظلم و استکبار جهانی اعلام می کرد. لذا نگرش حضرت امام آگاهی بخشی و بستر ساز حقوقی مثل عدالت آزادی و سربلندی و عزت است که دین اسلام بارها بر آن تاکید داشته است. به نظر می رسد که الهام بخش بودن رهنمودهای امام خمینی (ره) در دنیای معاصر هنوز هم از جایگاه مناسبی برخوردار است. به طوریکه خیزش های بخشی از جهان عرب در نفی سلطه و سلطه پذیری و مبارزه با حاکمان ستمکار را می توان نمونه هایی از همین واقعیت ها دانست.
البته امام خمینی در عرصه عملی حوزه سیاست خارجی هیچ گاه به دنبال اجبار وتحمیل اراده به دیگر کشورها ودشمنی نبودند؛ بلکه هدف نهایی ایشان وحدت واقعی در جهان اسلام ودوری از تفرقه ودو رنگی ها بود . در واقع پس از تغییر نظام شاهنشاهی1357 ؛برخی از دولت های غربی به دنبال ایجاد جنگ فراگیر وحفظ نفوذ استعماری قبلی در منطقه برآمدند.دراین میان؛ ایشان وحدت وبرادری مسلمین را از دستورات صریح قرآن کریم می دانستند. ازسوی دیگر ؛حفظ نظام جمهوری اسلامی در نزدامام جزء اولویت های اساسی بود . بطوریکه ایشان با تشخیص درست مقتضیات زمانی؛ حاضرشدند که با پذیرش قطعنامه598 از هرگونه آسیب احتمالی به نهال انقلاب جلوگیری کنند در وضعیت موجود نیز درسایه پایداری ملت ایران برمواضع عزت مندانه خویش درقبال غرب در بحث هسته ای وتحولات منطقه شاهد تغییر موازنه ومعادلات هستیم . گشایش جدید در عرصه سیاست خارجی واقرار آمریکا به موضع برتر آن پس از روی کار آمدن دولت تدبیر امید همه نگاهها رابه سوی ایران زمین معطوف ساخته ؛بطوریکه به رغم سنگ اندازی درمسیر نقش آفرینی مثبت ایران درتحولات سوریه قراین موجود نشان می دهد که ابتکار عمل در دست ایران است . ودولت یازدهم با نصب العین قراردادن وحدت درونی وتعامل با دیگر قوای نظام شرایطی جدیدرا برای حفظ هویت اصیل انقلاب وارایه چهره مطلوب از آن نزد مردم دنیا بوجود آورده است .
گرچه در داخل برخی از جریانات سیاسی همچنان در صدند برای تامین منافع جناحی با تبلیغات سو ء مانع از گشایش مشکلات وتعامل با دنیای خارج گردند وبا همجمه رسانه ای برنامه ریزی شده ؛سیاست خارجی وناکارآمدی آندر توافق ژنو 3 به مفهوم دورشدن دولت از آرمانهای انقلاب ومنافع ملی قلمداد کنند .ولی بی تردید به رغم این تلخ کامی ها؛ دولت یازدهم نشان داده که در مسیر درست انقلاب برای حفظ نفوذ ومنافع خویش در منطقه حاضر به تنش زدایی وایجاد فضای گقتمانی جدید است . و مسیر دولت؛ درراستای گفتمان اصیل انقلاب ومنویات امام (ره ) ورهبری است می توان گفت : حفظ پویایی نظام جمهوری اسلامی در عصر حاضر پس از گذشت سی وپنج سال ازپیروزی آن ؛ فقط در باز گشت به آرای ودیدگاه معمار کبیر انقلاب وحفظ وحدت داخلی است . چراکه براساس آموزه های اسلام وگفتار وکردار امام(ره) دین اسلام نه دین افراط است نه دین تفریط ؛ بلکه در همه امور به میانه روی واعتدال عمل کرده است لذا برهمه جناح سیاسی واجب است با بهره گیری از آموزه های قرآن وشناخت برزگانی چون امام از هر گونه غرض ورزی وبرداشت های شخصی ومنفعت طلب از دین واحکام دوری جویند. ام الفضائل راه میانه واعتدال ودوری از افراط وتفریط در تمام امور است.  



شنبه 19 بهمن 1392 - 15:08:56





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن