تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818770235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرتاب ماهواره با شدید‌ترین صوت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
"پرتاب ماهواره" با شدید‌ترین صوت
دانشمندان اروپایی می‌گویند شیپور غول پیکر سازمان فضایی اروپا ESA، بخشی از قدرتمند‌ترین سیستم صدا در این قاره است که انسان توان شنیدن صدای آن را ندارد.


به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، وقتی که صدای این شیپور در بلند‌ترین سطح خود باشد هیچ انسانی نمی‌تواند در برابر صدای آن دوام بیاورد. صدای این ماشین غول پیکر که برای پرتاب ماهواره‌ها و فضاپیما‌ها استفاده می‌شود، در پشت دیوارهای بتن آرمه خفه می‌شود. 
 
این شیپور در مرکز آزمایش ESTEC اسا در نوریچ است که مجموعه‌ای از تاسیسات شبیه سازی پرواز فضایی در آن قرار دارد. یک دیوار با ۱۶. ۴ متر طول، ۱۱ متر عرض و ۹ متر عمق از اتاق و محفظه صدا که مامن این شیپور بزرگ است محفاظت می‌کند. 
 
شلیک نیتروژن از طریق این شیپور می‌تواند گستره‌ای از نویز ایجاد کند که بالا‌تر از ۱۵۴ دسیبل هستند. بزرگی این صدا مانند ایستادن در نزدیکی مکانی است که چندین جت، پرواز را آغاز می‌کنند. این سطح از نویز می‌تواند انسان را به طور دائمی ناشنوا کند. 
 
تاسیسات اکوسیتک اروپایی بزرگ سازمان فضایی اروپا (Leaf) برای آزمایش ماهواره‌ها در‌‌ همان سطح از نویزی استفاده می‌شود که یک موشک وقتی از زمین بلند شده و در پرواز به سوی جو، ایجاد می‌کند. 
 
به منظور جلوگیری از روی دادن هرگونه خطری برای انسان، فقط زمانی انتشار این صدا فعال می‌شود که تمامی دربهای ایمنی بسته شده باشند از این رو هیچ انسانی هرگز توان واقعی این سیستم استریوی وسیع را نمی‌شنود. دیوارهای بتنی محکم شده با فولاد برای حفظ ایمنی در برابر نویز استفاده شده است. 
 
به گفتهٔ مجریان این طرح این دیوار‌ها با رزین مصنوعی قابل انعطاف پوشانده شده تا یک میدان صوتی یکدستی درون این محفظه ایجاد شود. این اتاق صدا با پدهای لاستیکی برای ایزوله کردن آن از محیط اطراف پوشانده شده است.




انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن