تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816216104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشگیری از اعتیاد و مسئولیت والدین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پیشگیری از اعتیاد و مسئولیت والدین دزفول - ایرنا - اسمش را بعضی ها گذاشته اند ˈ بیماری همسایه ها ˈ بیماری است که بیشترمان فکر می کنیم فقط برای دیگران اتفاق می افتد و سراغ ما و خانواده ما نمی آید ،اعتیاد هم یکی از انواع بیماری های همسایه است.


به گزارش ایرنا عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در تشریح ابعاد مختلف اعتیاد و مسئولیت والدین می گوید : بیشتر والدین خیال می کنند فرزندشان هیچ گاه به چنین دامی نخواهد افتاد اما خطر اعتیاد، تمام جوانان را تهدید می کند و بنابراین مسلح بودن والدین به برخی مطالب هشداردهنده لازم است و اغلب می تواند آنها را از اعتیاد فرزندشان باخبر کند و تصمیم گیری را برایشان آسان تر سازد.
به گفته دکتر ˈحسین پوربختیارˈ ، چنانچه فرد به مواد یا سایر چیزها مانند تلویزیون؛ کامپیوتر؛ قمار؛ رابطه جنسی؛ خوردن به نحوی وابسته شود که در صورت عدم انجام آن کارها دچار ناراحتی های جسمی و روانی شود. وی را معتاد و دارای اعتیاد می نامیم.
•توصیه به والدین برای پیشگیری ازاعتیاد وآسیب های روانی واجتماعی
» بسیاری از والدین اطلاعات صحیح و کافی از مواد مخدر ندارند و بسیاری نیز از گفتگو راجع به آن با فرزند خود هراس دارند که این اشکال اساسی و پایه ای است.
آمارها نشان می دهد که جوانان و نوجوانانی که از سوی والدین آموزش داده می شوند، کمتر مواد مخدر مصرف می کنند.
نتایج تحقیقات بی شماری نشان می دهند، نوجوانان و جوانانی که ارتباط صمیمانه و نزدیکی با اعضای خانواده شان دارند و از بودن در جمع آنها احساس رضایت و شادی می کنند، کمتر به دنبال رفتارهای ناسالم می روند. از جمله راهکارهای موثری که والدین می توانند به منظور پیشگیری از اعتیاد جوانان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر به کار بندند، عبارتند از:
1- درباره ارزشهای مثبت اجتماعی ورفتارهای مناسبی که جامعه از یک نوجوان مسئول و فهیم انتظار دارد با فرزند خود صحبت کنید بهتر است از او بپرسید نظرش در رابطه با یک انسان پسندیده چیست؟ و پاسخ او را مبنای گفتگو قرار دهید. درحین گفت وشنود انتظارات خودتان را نیز مطرح کنید.
2 – ضروری است والدین با ارائه یک الگوی مناسب و با ثبات رفتار فرزندان را که همواره نظاره گر اعمال و گفتار آنها هستند تحت تأثیر قرار دهند. والدینی که خود، سیگار میکشند و یا در مصرف داروهای مسکن و خواب آور افراط می کنند و یا در محافل خانوادگی به اصطلاح خودشان تفننی قلیان می کشند، الگوی مناسبی برای فرزندان خویش نیستند و با این تناقض بین گفتار و عمل، تاثیر گذاری مثبت بر فرزندان را از دست می دهند و زمینه را برای بروز رفتارهای پر خطر در فرزندان مهیا می سازند.
3 – ضروریست با ارزش قائل شدن برای نوجوانان و احترام گذاشتن به نظرات آنها و مشورت در موارد ضروری با آنها، خود پنداره مثبت و عزت نفس را در آنها تقویت کنیم. از مقایسه آنها با دیگران خودداری کنیم و به آنها بیاموزیم که تفاوت های آنها با دیگران صرفا تفاوت های فردی هستند و هرگز باعث کهتری و برتری آنها نسبت به دیگران نمی شوند تا بدین وسیله از احساس حقارت در فرزندانمان جلوگیری کنیم. زمینه را برای تجربیات موفقیت آمیز فراهم کنیم.
تکالیف بسیار سخت و بسیار آسان نمی توانند در این زمینه موثر باشند. بهتر است آنها را در معرض تکالیف و انتظاراتی قرار دهیم که برآورده کردن آنها برای نوجوانان امکان پذیر باشد تا بدین وسیله با احساس موفقیت، ارزشمند بودن را در خود تجربه کنند.
4 – با برقراری ارتباط موثر و ایجاد فضای گفت و شنود و وقت گذراندن با فرزندانمان امکان طرح سوالات و ابهامات از طرف آنها را فراهم سازیم تا آنها بتوانند بدون قید و شرط نقطه نظرات، درد دل ها و دغدغه های خود را با والدین مطرح نمایند. والدین باید به عنوان شنوندگانی با حوصله و علاقمند بتوانند به موقع آنها را راهنمایی کنند و اطلاعات ضروری را در اختیارشان قرار دهند. در دوران نوجوانی، فرزندان ما دست به شناخت، ماجراجویی، کنجکاوی و خطر کردن می زنند، در این جا وظیفه والدین و مربیان است که سعی کنند با گزینش روش های معقول و سنجیده راه رسیدن به استقلال فردی و رشد اجتماعی را برای آنها روشن سازند و ماجراجویی و کنجکاوی آنها را جهت مثبت دهند.
5 – به کودکان و نوجوانانمان یاد دهیم که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند و از دوستی با چه کسانی برحذر باشند. این مسئله نباید با مذمت کردن دوستان و بدگویی از افراد توأم باشد. آنها باید بدانند و بیاموزند که در برابر خواسته های غیرمنطقی دیگران بایستند و قاطعانه نه بگویند و این مهم امکان پذیر نیست مگر اینکه در یک جو آزاد منشانه در خانواده امکان انتقاد و مخالفت فراهم باشد. به بیان دیگر نوجوانان بتوانند در بعضی از مسائل که مخالف هستند، مخالفت خود را با والدین به راحتی مطرح کنند و والدین به جای عصبانیت و برخورد نامناسب با انها، از فرزندان دلیل کارهایشان را بخواهند و خودشان نیز برای توصیه ها و نظراتشان دلیل واستدلال ارائه نمایند.
6- توان «نه گفتن» و داشتن رفتاری مستقلانه و صحیح را در آنان ، تشویق و تمجید کنید. به جوان یاد دهید که «نه گفتن» او دلیل بر احترام او به خودش است. از آنها بخواهید که به هنگام احساس خطر، قدرت ترک محل را داشته باشند. یادمان باشد هرچه والدین صمیمانه تر و موثرتر عمل کنند، تاثیر عوامل خارج از کنترل آنها کاهش می یابد.
7-نسبت به احساس افسردگی، بی حوصلگی و انزواطلبی فرزند نوجوانتان حساس و هوشیار باشید. نوجوانی که دچار افکار پریشان و مایوس کننده می شود، قابل تامل و بررسی است، زیرا او اساساً پیامدهای رفتاری خودش را نمی داند. افسردگی برای این گروه از نوجوانان ممکن است زمینه ساز بسیاری از آسیب های اجتماعی مثل روی آوردن به سیگار، مواد مخدر، اعتیاد، فحشا، بزهکاری و… شود. والدین باید رفتارها و عادات فرزندان نوجوان شان را که احتمال میدهند به دلایلی منجر به افسردگی در آنان شود، مد نظر داشته باشند.
8- واقعیت های اجتماع را به فرزند نوجوان (و یا جوانتان) گوشزد کنید. گروهی از والدین تصور می کنند با مطرح نکردن مشکلات گوناگون جامعه و سرپوش گذاشتن بر حقایق تلخ زندگی، روش مناسبی برای حمایت از فرزندشان انتخاب می کنند. در حالی که آنان نیاز دارند تا اطلاعات صحیحی درباره مسائل جامعه ای که در آن زندگی می کنند، بدانند و در این زمینه و بهترین راهکار آن است که پدر و مادر سعی کنند با یافتن منابع و مدارک علمی و موثق، اطلاعات و دانسته های خانواده شان را ارتقا دهند و راهنمای معتمدی برای فرزندان شان باشند. هدایت سالم والدین و مربیان دلسوز بسیار ارزشمندتر از دوستی های بحران زا و دشوار است.
9- بر روابط فرزندان با دوستان وهمسالان نظارت داشته باشید و از معاشرت آنان با افراد ناباب جلوگیری کنید چرا که دسترسی به مواد مخدر آسان است و پیشنهاد و عرضه مواد مخدر ممکن است از طریق دوستان، همسالان، فروشندگان، بزرگسالان مصرف کننده و حتی افراد قابل اعتماد باشد، پس والدین نسبت به اطرافیان نوجوان حساس باشند اما هرگز بارفتارهای غیر بر روابط فرزندان بادوستان وهمسالان نظارت داشته باشیدواز معاشرت آنان با افراد ناباب جلوگیری کنید چرا که دسترسی به مواد مخدر آسان است و پیشنهاد و عرضه مواد مخدر ممکن است از طریق دوستان، همسالان، فروشندگان، بزرگسالان مصرف کننده و حتی افراد قابل اعتماد باشد، پس والدین نسبت به اطرافیان نوجوان حساس باشند اما هرگز بارفتارهای غیر عادی مثلا بدبینی وترس وخشونت برخورد نکنید.
به طور خلاصه آن چه والدین می توانند درباره مواد مخدر به نوجوانشان بیاموزند، می تواند در زمینه پزشکی (آسیب های بدنی ناشی از مصرف مواد مثل ابتلای به ایدز، هپاتیت و انواع بیمارهای قابل انتقال از طریق تزریق)، و یا روانشناختی (آسیب های رفتاری ناشی از مصرف مواد مثل بزهکاری، فحشا، جنایت و…) و یا حتی عواقب قانونی دستگیر شدن همراه با مواد مخدر و مسائل قضایی متعاقب آن باشد. آنها باید از همان ابتدا مواد را نپذیرند.
آنها باید چنان تعلیم ببینند که اساساً هیچ گرایشی به مواد مخدر پیدا نکنند و با قاطعیت تمام، دست رد به سینه دوستان و افراد ناباب جامعه بزنند. جوانان و نوجوانان می توانند با استفاده از یادگیری مهارت های زندگی و شیوه های حل مشکلات، راه های مقاومت و استقامت در برابر مصرف مواد را بیاموزند. 648
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن