تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803168195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گوزن ها و آهوهای سایت نگهداری بیجار در انتظار مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سه گوزن و دو آهو تلف شدند گوزن ها و آهوهای سایت نگهداری بیجار در انتظار مرگ سنندج – ایرنا – گوزن ها و آهوهایی که در سال 86 بر اساس بی تدبیری محیط زیست کردستان به ˈسایت نگهداری و تکثیر گوزن زرد ˈ بیجار آورده شدند امروز در انتظار مرگ هستند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، به گفته یکی از کارکنان محیط زیست کردستان که نخواست نامش فاش شود، به علت بی توجهی به این حیوانات در سایت نگهداری بیجار، سه گوزن و دو آهو در ماه جاری تلف شدند.
وی افزود: این حیوانات حدود 20 روز است به دلیل یخ زدن آب، نتوانسته اند آب بخورند.
وی با اشاره به اینکه این حیوانات نیاز به مراقبت روزانه دارند، گفت: متاسفانه تنها یک سرباز و یک روستایی که به صورت قراردادی با محیط زیست همکاری می کند مسوول محافظت از این حیوانات هستند.
وی افزود: در حالی که این حیوانات در شرایط دور از زیستگاه طبیعی خود زندگی می کنند و شرایط سایت بیجار نیز مانند شرایط باغ وحش است، بنابراین باید افرادی که برای نگهداری از این گوزن ها و آهوها تخصص دارند مسوول مراقبت از آنها شوند.
وی ادامه داد: در حالی که این حیوانات نیاز به علوفه و مکمل غذایی نیز دارند مشاهده می کنیم که حتی برای چند روز به دلیل یخ زدن آب آشامیدنی آنها، نمی توانند آب هم بخورند و کسی هم به داد آنها نمی رسد.
یکی دیگر از کارکنان محیط زیست که از نزدیک در جریان وضعیت جایگاه نگهداری این حیوانات قرار داشته است، گفت: گوزن های این سایت نگهداری به گوزن زرد ایرانی معروف اند، این حیوانات که سرشاخه خوار هستند حتما باید در مناطق جنگلی خاصی زندگی کنند.
وی افزود: شرایط زندگی برای این حیوان در استان کردستان تنها در شهرستان بانه فراهم است، که چند ماه پیش قرار بود این حیوانات را برای نگهداری تا زمان افزایش تعداد آنها در این شهرستان نگهداری کنند.
وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار، سایت نگهداری در این شهرستان ایجاد نشد و این گوزن ها همچنان در بیجار ماندند و امروز مشاهده می کنیم که یکی پس از دیگری تلف می شوند.
به گفته وی اگر سایتی نیز در بانه ایجاد شود نیاز به مراقبت های ویژه دارد و اگر تحت شرایطی که در سایت بیجار نگهداری می شوند در آنجا نگهداری شوند باز هم بیم از بین رفتن آنها وجود دارد.
وی در رابطه با آهوهای سایت نگهداری و تکثیر بیجار نیز گفت: در همان سال و پیش از آنکه این حیوانات به این سایت آورده شوند محققی به نام عطایی یک ماه در این رابطه که آیا آهو می تواند در زیست گاه بیجار زندگی کند تحقیق کرد.
وی افزود: عطایی آثاری از زندگی آهو در بیجار یافته بود اما در نتیجه تحقیق خود اعلام کرد که شرایط فعلی برای زیست این گونه در بیجار مناسب نیست، اما مدیریت وقت محیط زیست کردستان اقدام به ایجاد این سایت نگهداری و انتقال چند راس آهو به آنجا کرد.
وی ادامه داد: در همان روز اول یکی از آهوها فرار کرد و مطمئنا به دلیل اینکه تنها بود تلف شده است و در همان سال اول دو آهوی دیگر نیز مردند.
وی گفت: چند روز گذشته هم که خبر رسید که دو آهوی دیگر نیز به دلیل شرایط نامناسب نگهداری تلف شده اند.
گفتنی است ناصح قادری مدیرکل محیط زیست کردستان در این زمینه حاضر به گفت و گو با خبرنگار ایرنا نشد.
سازمان محیط زیست در شرایط سختی که برای زیستگاه ها و گونه های جانوری و گیاهی کشور به وجود آمده است، همیشه در کنار معدود سازمان های غیر دولتی تنها حامی محیط زیست شناخته شده است.
حال که اداره محیط زیست کردستان تعدادی از حیوانات را در شرایط اسارت و تنها با مراقبت یک سرباز و یک روستایی در یک مکان نگهداری می کند دست کم انتظار می رود که این حیوانات زبان بسته را که از گونه های تحت مراقبت و از سرمایه های این کشور هستند، در شرایطی نگهداری کند که هر روز انتظار مرگ یکی دیگر از آنها نرود.
انتظار همه دوستداران این زیست بوم بر این است که اداره محیط زیست کردستان در اقدامی عاجل تعدادی از کارکنان اداره را که در این زمینه از تخصص لازم برخوردار هستند به این سایت نگهداری اعزام کند تا در این زمستان سرد، گوزن ها و آهوها یکی پس از دیگری تلف نشوند.
اداره محیط زیست کردستان در گام بعدی باید به فکر انتقال این حیوانات به مکانی مناسب در استان باشد و اگر شرایط و امکانات این کار را ندارد این گوزن ها و آهوها را به زیستگاه اصلی آنها انتقال دهد، چون به نظر می رسد طرح تکثیر این گونه ها و انتقال آنها به زیستگاه هایی در استان آن هم در شرایطی که گونه های بومی استان، خود در خطر انقراض قرار گرفته اند و محافظت از آنها ضعیف بوده است، دیگر به شکست انجامیده است.ک/4
570/533
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن