تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خود را از تمامى مردم با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و قل هو اللّه‏ احد حفظ كن. آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806739911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبد پرماجرای کالا در مازندران/ از نامنویسی شبانه تا سرگردانی خانوارها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر بررسی می کند؛
سبد پرماجرای کالا در مازندران/ از نامنویسی شبانه تا سرگردانی خانوارها
ساری - خبرگزاری مهر: با گذشت چند روز از توزیع سبد کالا، هنوز از صفهای طولانی و پرالتهاب برای دریافت سبد پرمعمای کالایی در مناطق مختلف استان مازندران بویژه مناطق بحران زده کاسته نشده است و خانوارهایی که به رغم محرومیت و دریافت پیامک مشمولیت، از این سبد باز مانده اند.



به گزارش خبرنگار مهر، درحالی توزیع سبد کالا از سوی دولت انجام و آغاز شده است که به تاکید بسیاری از مسئولان و صاحبنظران،تجدید نظر در نحوه اجرایی این طرح ضروری می رسد. با گذشت چند روز از اجرای این طرح، مراکز عرضه و فروشگاههای توزیع سبد کالا در شهرهای مختلف مازندران همچنان شلوغ و پرمشتری است و از طول این صفها در روز تعطیل هم کاسته نشده است. شلوغی صف های دریافت سبد کالایی به حدی است که برخی از مشمولین مجبورند برای دریافت سبد و ایستادن در صف از بامداد به فروشگاههای عرضه مراجعه و نامنویسی داشته باشن. توزيع سبد كالا براساس مصوبه دولت شامل حال همه کارمندان و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی و همچنین کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح در کنار طلاب، خبرنگاران و دانشجوهای متاهل شده است و اين در حالي است كه در يك تصمصيم غافلگيرانه توسط وزارت صنعت كه بيان شرط حقوق 500 هزار تومانی بوده است تعداد قابل توجهی از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی از دریافت سبد کالا بازماندند و موجبات نارضايتي اين افراد فراهم شد.

استقبال مردم از وعده دولت برای توزیع سبد کالا بین اقشار کم درآمد جامعه، فروشگاه های متعدد شرق مازندران را اعم از فرهنگيان، اتكا و... که عهده دار توزیع این اقلام را به عهده دارند مملو از جمعیت کرده است و در اين بين افراد كهنسال از مردان و زناني را ميب ينيم كه عصا به دست در اين فصل سرما و با توجه به بارش برف اخير و سوز فراوان در صف هاي طولاني منتظر دريافت يارانه هستند.

خانوارهایی که از سبد بازمانده اند عباسعلي بابايي يكي از شهروندان مازندراني در خصوص چگونگي دريافت سبد كالا به مهر مي گويد: من با حقوق زير 300 هزارتومان كه از يك مغازه تعميرات دوچرخه دارم از دريافت اين سبد كالا جا مانده ام و الان كه فصل سرما است ما براي تعميرات اصلا" درآمد نداريم كه با توجه به اين مسائل در فصل سرما از دريافت كالا بازمانده ام در حاليكه همسايه مان كه بالاي يك ميليون تومان حقوق دارد از اين سبد استفاده كرده است.

وي اظهار داشت: اين واقعا" از انصاف و عدالت به دور است كه دولت، حال نيازمندان را در اين برهه از زمان درك نكند و اول از كارمندان شروع به توزيع سبد كالا كرده است.

بابايي با بيان اينكه  من از هم وطناني هستم كه سبد كالا شامل حال من نشده خاطر نشان كرد: حداقل ابتدا نيازمندان شناسايي مي شدند و به امور آنان رسيدگي مي شد تا آناني كه دستشان به دهنشان مي رسد در نوبت بعدي قرار مي گرفتند.

نبود اطلاع رسانی مناسب محسن يوسفي از ديگر شهروندان بهشهري با اشاره به صف هاي طولاني در جلوي درب فروشگاهها گفت: متاسفانه اطلاع رساني دقيقي براي استفاده از فروشگاههاي اقشار مختلف در اختيار همه افراد قرار نگرفته است و در ضمن بسياري از افراد و كساني كه از روستاها مي آيند اصلا" نمي دانند بايد به چه فروشگاههايي مراجعه كنند.

وي افزود: حداقل بايد شان روستاييان حفظ مي شد و كالاي  اين افراد در روستاها توزيع مي شد تا شاهد تجمع گسترده در فروشگاهها نباشيم.

يوسفي با بيان اينكه متاسفانه در همين عدم اطلاع رساني مناسب و در ازدحام جمعيت درب يكي از فروشگاههاي توزيع سبد كالا شكسته است يادآور شد: مسائل امنيتي براي توزيع كالا بايد مورد توجه قرار بگيرد و به نظر من همان شيوه قديم و ريختن پول سبد كالا و يا عيدي در حساب خانوارها بهتر است و به عدالت نزديكتر خواهد بود.

وي بيان داشت: زمان دار بودن خريد و اينكه افراد فرصت محدودی دارند تا نسبت به دريافت سبد كالا اقدام كنند نيز از ديگر مواردي است كه بايد از بين برداشته شود و حداقل زمان بيشتري براي دريافت كالا در نظر گرفته شود تا از هجوم مردم به فروشگاهها جلوگيري شود.

" ف - عظيمي " شهروند گلوگاهي نيز با بيان اينكه همسرم زنداني است و ما نيز درآمدي نداريم به مهر گفت: متاسفانه زير نظر و پوشش و حمايت هيچ نهاد حمايتي نيستيم و اين كالا مي توانست جوابگوي ماهها خوراك من و فرزندانم باشد.
 

وي گفت: متاسفانه برخي از زنداني ها از روي فقر و نداري و بيكاري در زندان هستند و اين عدالت نيست كه من و فرزندانم بدون هيچ منبع درآمدي از اين سبد محروم باشيم و افرادي كه صدها هزار م و ميليون ها تومان درآمد دارند از اين سبد استفاده كنند حداقل بايد اولويت با افراد نيازمند واقعي بود.

خديجه سليماني از ديگر شهرواندن نيز با اشاره به اينكه شوهرش كارگر است و با توجه به اينكه حقوقي زير 500 هزارتومان هم دارند اما شامل اين سبد كالا نشده اند از رييس جمهور خواست تا به اين مسئله رسيدگي و در مراحل بعدي توزيع كالا را با اوليت اقشار ضعيف جامعه توزيع كند.

وي گفت: متاسفانه در اين دوره همه افرادي كه خود داراي منبع درآمد از دولت و بازنشستگي هستند و به قولي آب باريكه اي براي زندگي دارند از اين سبدكالا استفاده كردند و باز هم ما محرومان و كارگران فصلي جا مانده ايم.

کامل نبودن اقلام در مراکز عرضه فاطمه موسوي از ديگر شهرواندان شرق مازندران نيز با بيان اينكه متاسفانه برخي از فروشگاهها تمام اقلام را ندارند و دريافت سبد كالا توسط  مردم را به روزهاي بعدي موكول كرده اند گفت: با توجه به فرصت دو هفته اي و با توجه به وضعيت اين آب و هوا در دسترس نبودن كالا بي انصافي است.

وي ادامه داد: متاسفانه در دولتي كه شعار عدالت صدر برنامه هايش بوده و ما با يك دنيا اميد به ادامه راه اميدوار بوديم اكنون چنين وضعيتي دلسرد كننده است؛ بسياري از افراد محروم جامعه از اين سبد كالا بازمانده اند در حاليكه این افراد به راحتي مي توانند توسط  دولت شناسايي شوند و از اين سبد استفاده كنند.
 

موسوي با بيان اينكه کیفیت توزیع سبد کالایی در همه فروشگاه‌ها یکسان نیست يادآور شد: برخي از فروشگاهها اقدام به توزيع برنج هندي و يا برنج هايي با كيفيت بسيار پايين مي كنند كه بايد بررسي شود و توزيع كنندگان بدانند فروش اين محصولات با شعار مصرف توليدات داخلي همخواني ندارد.

موسوي تصريح كرد: متاسفانه عدم اطلاع‌رسانی دقیق در نحوه توزیع سبد کالا نيز موجب بروز مشکلاتي شده است كه نمي دانيم با چه كارتي براي دريافت مراجعه كنيم؛ آيا تنها كارت عابربانك كافي است يا اينكه بايد كارت ملي هم باشد؟ ضمن اينكه برخي از افراد با در دست داشتن كارت فعال بسيج هم سبد كالا را دريافت كرده اند. یک بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی درباره ازدحام جمعیت و شلوغی برای دریافت سبد کالا می گوید: اگر کالاهای مصرفی خانوارها در بازار ارزان باشد ملت برای 4 ارقام این همه مشقات، سختی و سرمای زمستان را به جان نمی خریدند و از صبح منتظر نمی ماندند. منزلتی که شکسته شد وی با اشاره به اینکه مشکل اقتصادی دامنگیر کشور شده است، گفت: چرا باید شخصیت مردم را برای ارائه سبد کالا زیر سوال برند در حالیکه احترام به شخصیت دیگران مهمتر از ارائه سبد کالا به مردم است. وی با اشاره به اینکه دولت برای تحویل سبد کالا با چه ارزیابی افراد را انتخاب کردند، اظهارداشت: من یک بازنشسته با حقوق 750 هزار تومان هستم اما مشمول دریافت سبد کالا نشدم ولی پسرعمویم با حقوق بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان سبد کالا دریافت کرد. یکی از بازنشسته های تامین اجتماعی هم در باره این جمعیت و شلوغی، گفت: ساری با وجود تعداد زیاد فروشگاههای مواد غذایی، چرا باید 3 فروشگاه رفاه، فرهنگیان و اتکا انتخاب شوند و فقط هم از این 3 فروشگاه رفاه برای همه مردم و آن دو ویژه سازمان های خود هستند. وی خاطرنشان کرد: ارائه سبد کالا به مردم، یک حرکت خوب و درست است اما نحوه تحویل آن به مردم اشتباه است. این بازنشسته تامین اجتماعی با بیان اینکه تحویل 4 قلم کالا شامل یک شانه تخم مرغ 24 تایی، 2 شیشه روغن مایع، 2 بسته پنیر و یک کیسه برنج هندی است، افزود: تحویل این ارقام بشرط وزن تعیین شده است که اگر بغیر این مسئله باشد باید افراد مابقی را پرداخت کنند و این به نفع مسئولین و به ضرر مردم است.

کم توجهی به تولید ملی در سبد کالایی وی با بیان اینکه چرا باید از برنج های خارجی استفاده کنند، تصریح کرد: با توجه به فرمایشات رهبری استفاده از کالاهای داخلی و وجود انواع مختلف برنج در کشور توسط کشاورزان از برنج خارجی استفاده می کنند. خانم که برای دریافت سبد کالایی مادرش که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی( ره) در مقابل فروشگاه رفاه ساری به صف ایستاد بود، نیز تصریح کرد: پیامک دریافت سبد کالا به شما تخصیص می یابد برای همسرم و دامادم ارسال شد، اما امروز که برای دریافت آن به فروشگاه مراجعه کردم و در صف ساعت ها ایستادم وقتی نوبتم شد اعلام کردند که نمی توانم دریافت کنم. وی با اعلام اینکه سال گذشته مبلغ 80 هزار تومان به حساب  همه واریز شد امسال هم این کار را می کردند، اذعان داشت: چرا امسال این برنامه را پیش گرفتند و ملت را اسیر کردند. شکست طبقاتی افراد با اجرای طرح یکی دیگر از مشمولین طرح سبد کالا نیز به خبرنگار مهر گفت: هجوم برای خرید سبد کالا از سوی قشر خاصی باعث شکست طبقاتی میان افراد شهر و روستا ها می شود، ابراهیم محمد پور عنوان کرد:دولت قبل از شروع این طرح آسیب های ناشی از توزیع سبد کالا را به خوبی شناسایی و برنامه ریزی نکرده است چون اگر آسیب ها و احتمالات شناسایی و برسی شده بود با این جمیعت مردم در مقابل فروشگاهای عرضه سبد کالا روبرو نخواهد شده بود.
 
وی با اشاره به اینکه دولت برای اجرای طرح سبد کالا از دو روش می بایستی استفاده کند،یادآور شد:به دلیل تجربه های قبلی که از آسیب های عرضه بن در میان مردم،دولت اطلاع داشته است برای این طرح وزارت خانه از طرح نرم افزار استفاده کرده و از شروع دولت یازدهم تا کنون به طور شبانه روزی برای این نرم افزار ارایه سبد کالا کار صورت گرفته است. آماده نبوده زیرساختها از مشکلات طرح ابراهیم یعقوبی معاون بازرگانی تجارت داخلی سازمان صنعت و معدن تجارت مازندران یکی از مشکلاتی که باعث ازدحام جمیعت در مقابل فروشگاها شده است را آماده نبودن بستر برای مشارکت دو بانک ملی و صادرات در این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: با برنامه ریزی های که از سوی وزارت خانه انجام شده بود بایستی این نرم افزار های توضیع سبد کالا با دستگاه های پوز ملی و صادرات شروع به کار می کرد ولی آماده نبودن بستر برای مشارکت بانک ملی و صادرات در این طرح باعث بیشترین شلوغی ها در جلوی مراگز ارایه سبد کالا شده است که این ازدحام در اولین روز از شروع طرح بوده و بعد از مشارکت بانک های پاسارگاد و سامان ... در روزهای دوم و سوم این طرح از جمیعت کاسته شده است.  

معاون بازرگانی تجارت داخلی سازمان صنعت و معدن تجارت مازندران اعلام کرد:در تمامی شهرستان های استان با توجه به جمیعت آن شهر و ظرفیت های موجود برنامه ریزی و مراکز توضیع سبد کالا معرفی شده است. وی تصریح کرد:در حال حاظر در مازندران حدود 80 مرکز عرضه سبد کالا در استان شکل گرفته است. ابراهیم یعقوبی خاطرنشان کرد:در هر یک از این شهرستان های غرب مازندران 3 یا 4 مرکز فعال شده است و مابقی مراکز توضیع سبد کالا با توجه به جمیعت و شرایط شهرهای غرب تا روزهای بعدی فراهم می شود. وی در پاسخ به ازدحام مردم مقابل مراکز توزیع سبد کالا و اتفاقات پیش آمده در سطح کشور برای دریافت کالا،اظهار داشت:عموما بیشترین شلوغی ها در مراکز رفاه است و دلیل آن هم این است که مراکز رفاه در سطح کشور خدمات زیادی را به مردم به خصوص قشر کم درآمد و کمیته امداد ارایه می دهند و در خیابان های اصلی شهر ها استقرار دارند و نداشتن آگاهی کامل برای دریافت سبد کالا از سوی مردم باعث ازدحام در این فروشگاها شده است، وی تصریح کرد:طبق آخرین برسی های که مسولین شهری و استانی امروز انجام داده اند جمیعت مردم در فروشگاه های اتکا و رفاه کمتر از روزهای قبل بوده است و به مراکز دیگری که آماده ارایه خدمات سبد کالا هستند مردم مراجعه کرده اند. معاون بازرگانی تجارت داخلی سازمان صنعت و معدن تجارت مازندران در پایان نیز خاطر نشان کرد:توضیع سبد کالا اگر به طور کامل صورت نگیرد و به دست تمامی مشمولین نرسد قطعا مهلت ارایه کالا تمدید خواهد شد و به اندازه نیاز تمامی مشمولین سبد کالا در کشور و استان ها اقلام عرضه سبد کالا موجود است. به گزارش مهر، شمار مشمولان دریافت سبد کالا در استان را 451 هزار و 896 نفر است که در فاز اول 100 فروشگاه در نظر گرفته شده است و 100 فروشگاه پشتیبان نیز به مرور فعال می شوند و عرضه سبد کالایی دولت بمدت یکماه انجام می شود و هم استانیها می توانند به مرور برای دریافت سبد کالایی به این مراکز مراجعه داشته باشند.


۱۳۹۲/۱۱/۱۹ - ۰۹:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن