پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849649541
تولید، انباشت و استفاده از سلاح هستهای از دیدگاه فقه
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در نخستین پیش نشست تخصصی «همایش ملی فقه هستهای» بررسی شد؛
تولید، انباشت و استفاده از سلاح هستهای از دیدگاه فقه خبرگزاری رسا ـ نخستین پیش نشست تخصصی «همایش ملی فقه هستهای» بهمن ماه سال جاری با حضور حججالاسلام سید سجاد ایزدهی، سعید داوودی، دکتر محمود حکمتنیا و ناصر قرباننیا در انجمنهای علمی حوزه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین پیش نشست تخصصی «همایش ملی فقه هستهای» بهمن ماه سال جاری با حضور حججالاسلام سید سجاد ایزدهی، سعید داوودی، دکتر محمود حکمتنیا و ناصر قرباننیا در انجمنهای علمی حوزه برگزار شد.در این همایش حجتالاسلام ایزدهی با ارائه مقالهای به بررسی فقهی و حقوقی سلاح کشتار جمعی پرداخت، محمود حکمتنیا، ناصر قرباننیا و حجتالاسلام داوودی نیز به عنوان منتقدان به نقد و بررسی ادله مقاله ارائه پرداختند.حجتالاسلام ایزدهی در مقالهای به بررسی موضوع «آیا تولید، انباشت و استفاده از سلاح هستهای جایز است یا خیر؟» پرداخت و گفت: تولید و انباشت و استفاده از سلاح هستهای یکی از موضوعاتی است که در آن بحثهای مختلفی مطرح است، برخی معتقدند که تولید، انباشته کردن و ساخت سلاح هستهای کار جایز است و برخی معتقدند که جایز نیست.ولی باید گفت «استفاده از سلاح هستهای مطلقاً هر چند به صورت حکم ثانوی باشد جایز نیست»، سلاح هستهای غیر از بمب، موشک، راکت و همانند اینها است، سلاح هستهای سلاحی است که افزونبر حجم تخریبی زیاد در بعد مکانی و زمانی نیز محدود نبوده و یک سلاح هدفمند به شمار نمیآید، یعنی قدرت تخریبی آن محدود به زمان و مکان خاصی نیست، از اینرو به آن سلاح غیر متعارف تعبیه میشود.فقه در تمام مباحث نوظهور و پدید آمده نظر داشته و میتواند پاسخگوی این مسائل باشد، قواعد سلاح هستهای را نیز میتوان از ادله استنباط کرد، البته باید توجه داشت که در ادله تعبیر سلاح هستهای استفاده نشده است بلکه ادله شامل مواردی است که باید مصداق آن را بر روی سلاح هستهای پیاده کرد.استفاده از سلاح هستهای برای کفار هم حرام استفقها در کتابهای خود معمولاً سلاحهای غیر متعارف زمان خود را توصیه نمیکنند، مانند پرتاب آتش با منجنیق، تخریب سد برای نابود کردن افراد و یا استفاده از سم برای کشتن گروهی، مگر در صورت ضرورت.همچنین استفاده از سم برای سرزمین کفار جایز نیست، چرا که هدفمند نیست و ممکن است در این باره نفس محترم همانند اطفال، زنان و دیوانگان کفار و مسلمین که احیاناً در بلاد کفار وجود دارند کشته شوند، در این باره نیز گفتند که استثنا نداشته و به ادله روایت تمسک کردند.شیخ طوسی در فتوای خود الحاق سم در سرزمین کفار را جایز نمیداند و میگوید «هر چیزی که به صورت فراگیر میکشد و غیر گنهکار به واسطه گنهکار، بدون سلاح به واسطه سلاح دار کشته میشود، جایز نیست»، ابن ادریس، حضرت آیتالله خوئی و مقام معظم رهبری نیز این موضوع را بیان میکنند، البته سلاح هستهای موضوعیت ندارد.در روایات ما بسیار استفاده شده است که ما نمیتوانیم برای رسیدن به هدف از هر وسیلهای استفاده کنیم، یعنی هدف وسیله را توجیه نمیکند و وسیله باید مستند به نص باشد، از اینرو هدف همیشه وسیله را توجیه نمیکند، برای نمونه در اسلام آمده در جنگ نباید فرد زارعت را از بین برده و نسبت به بانوان و پیران تعارض کند، به گونهای که به حیوانات نیز نباید تعارض شود.مواردی است که اگر انسان آنها را تمکین کند نمیتواند به صورت فراگیر سلاحی تولید کند که زمان و مکان محدودی ندارد، اگر کسی توجه به مکتب اسلام داشته باشد طبیعتاً قادر نخواهد بود که سلاح هستهای تولید کند.روایت سکونی درباره استفاده از سلاح کشتار جمعییکی از دلایل حرمت سلاح هستهای عقل است، عقل مستقل قطعی و بدیهی نمیپذیرد که سلاح کشتار جمعی وجود داشته باشد، همه افراد طبیعتاً استفاده از سلاح کشتار جمعی را مناسب نمیدانند و اگر از آنها پرسیده شود که استفاده از سلاح کشتار جمعی خوب است یا بد، مسلماً افراد میگویند که استفاده از آن درست نیست.تصور این موضوع خود موجب تصدیق به حرمت آن میشود حتی اگر دلیل دیگر نداشته باشیم، افزونبر ادله عقلی برخی از ادله غیر عقلی همانند حفظ کرامت انسانی، حفظ حقوق حیوانات و یا نابود نکردن محیط زیست استفاده از سلاح کشتار جمعی درست نیست.عمده روایتی که به آن استناد شده روایت صحیح سند سکونی است که میگوید امام صادق(ع) میفرمایند «پیامبر منع کردند از انتشار سم در بلاد کفار»، دلیل دیگر این است که اگر ما به هر دلیلی پایبند به یک مقررات شدیم لازم است که در مرحله اجرا نیز به آن پایبند باشیم، همچنین ادله نشان میدهد که فرد باید نسبت به مقررات پایبند باشد.قرآن کریم میگوید «هر چقدر میتوانید از قدرت کسب کنید»، با این وجود تمام قدرتها همانند سلاح هستهای را در بر میگیرد، آیات دیگر میگوید «مقابله به مثل با کفار کنید»، نمیتوان به این آیات استدلال کرد و گفت که اطلاق دارد، یعنی اگر دشمن یک فرد بیگناه در سرزمین ما کشت ما نمیتوانیم یک فرد بیگناه را در سرزمین آنها بکشیم.سلاح هستهای از آلات حرام استاگر تولید، انباشت و استفاده کردن از سلاح هستهای آلات مشترک باشد طبیعتاً تولید آن اشکال ندارد ولی اگر آلات مختصه حرام باشد تولید، انباشت و استفاده از آن اشکال دارد، چرا که انباشته کردن به غرض بازدارندگی است، وقتی بازدارندگی دارد که فرد از آن استفاده کند، از اینرو انباشت آن جایز نیست.اینها مقتضای فتوا است نه حکم حکومتی که حاکم به سبب مصلحت آن را حکم داده باشد؛ البته باید توجه کرد به قدری سلاح هستهای قبح عموم دارد که حتی افرادی که دارند جرأت نمیکنند بگویند ما داریم، چه برسد که جرأت استفاده هم داشته باشند، این سلاح قابلیت استفاده و بازدارندگی ندارد.حجتالاسلام سعید داوودی نیز در رد سخنان و مقاله حجتالاسلام ایزدهی گفت: نخست باید محل نزاع تبیین شود، باید در بحث جنگ روشن شود که ما جنگ ابتدایی داریم یا دفاعی، باید مشخص شود که این روایت درباره چه نوع جنگ است، اگر جنگ دفاعی باشد و دشمن بخواهد شهرهای را بگیرد باید دید چه میشود.وی افزود: باید ادله حرمت وارد کردن سم و استفاده از سلاح کشتار جمعی را بررسی کرد، اگر به فقها نسبت داده شود باید توجه کرد، مرحوم شیخ طوسی در یک کتاب جایز نمیداند و در کتاب دیگر شاید جایز بداند، مرحوم شرایع نیز میگوید « استفاده از سلاح کشتار جمعی حتی در صورت فتح نباشد کراهت دارد و اگر فتح بستگی به آن داشته باشد جایز است»، آقای ایزدهی مقاله شما جامعیت اقوال ندارد.این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مرحوم علامه میگوید «استفاده از سلاحهای دیگر به جز سم جایز است»، روایت حبس بن قیاس میگوید «استفاده از منجنیق و سم اشکالی ندارد»، اقوال درباره استفاده از سلاح کشتار جمعی فراوان است.دیدگاه علما درباره سلاح هستهای: مطلقاً حرام نیستوی یادآور شد: علما سکونی را خیلی تضعیف کردند و حتی روایت آن را صحیح بیان نکردند، صاحب ریاض میگوید «برخی میگویند استفاده از سلاح کشتار جمعی کراهت دارد، ولی همه متأخرین میگویند جایز است»، صاحب جواهر به صورت مطلق جایز نمیداند ولی میگوید درباره مقاتلین اشکال ندارد، اگر مخصوص جنگ جویان باشد. حجتالاسلام داوودی بیان داشت: آقای خوئی میگوید «القاء سم برای بلاد کفار درست نیست»، ولی تصریح میکند «مخصوص مقاتلین باشد اشکال ندارد و اگر برای غیر مقاتلین که فتح به آن بستگی داشته باشد اشکال ندارد»، مهذب میگوید «این به دست ولی امر است و اگر حاکم اجازه بدهد اشکال ندارد».دکتر ناصر قربان نیا، استاد دانشگاه نیز به عنوان منتقد دوم در رد مقاله حجتالاسلام ایزدهی به ایراد سخن پرداخت، گفت: با ممنوع بودن مطلقی تولید، انباشت و بهکارگیری سلاح «ش.م.ر» موافق هستم، ولی اشکال به نتیجه مقاله آقا ایزدهی است.وی ادامه داد: اشکال روشی، علمی و تحقیقی است، سخنان آقای ایزدهی 15 سال پیش زده شده است، آنچه در تعریف حقوق بشر در مقاله آوردید غلط محض است، شما نمیتوانید موضوع را درست مبرهن کرده و تحقق کنید، کسی که در مسائل سیاسی چیزی نمیداند چرا باید وارد سیاست شود، ضرورت اضطرار و دفاع بسیار مهم است.قربان نیا اظهار داشت: دلیل عقل اینجا چیزی را حل نمیکند، چرا که کیان یک نظام و اسلام در خطر است، دیوان عالی جهان پس از دو سال بررسی میگوید دلیلی برای منع وجود ندارد، در این شرایط نیز بحث عقل مطرح نیست، اصلاً بحث شرایط اضطرار است وگرنه در شرایط عادی کسی آن را صحیح نمیداند.بحث استفاده کردن یا نکردن از سلاح هستهای به زمان دفاع مشروط بستگی داردوی افزود: موضوع این است اگر دشمن میخواهد استفاده کند آیا میتوانیم پیش دستی کرده و از آن استفاده کنیم، چه فردی گفته است اصل صلح است، بر فرض اصل صلح باشد چه ربطی به زمان اضطرار دارد؟، در مقام دفاع اصل صلح هیچ به کار نمیآید.دکتر محمود حکمت نیا، استاد دانشگاه به عنوان سومین فرد به بررسی مقاله حجتالاسلام ایزدهی پرداخت و خاطرنشان کرد: ما یک مصداق و یک عنوان شناسایی داریم، عنوان مفهومی است که حکم مترتب میشود و مصداق آن چیزی است که در خارج محق میشود.وی یادآور شد: مصداقها تغییر میکند، ولی شأن فقه و قانون نیست که در این باره بحث کند، باید عنوانها را شناخت، باید دید عناوین مطرح شده در سلاح هستهای جهاد ابتدایی، دفاع مشروع، تقاص و یا مجازات است، بحث است که آیا در این عناوین استفاده از سلاح کشتار جمعی درست است یا نه.استاد دانشگاه بیان داشت: جهاد ابتدایی برای مسائل جلوگیری از توحید است، دفاع مشروع نیز درباره حمله دشمن صورت میگیرد، تقاص برای خود شخص است، حق غیر شخصی نیز مجازات است، تقاص و دفاع مشروع مجوز شرعی میخواهد، محل نزاع در دفاع مشروع است و صورتهای دیگر نیاز به بحث ندارد، باید مناط دفاع مشروط را ببینم که سلاح کشتار جمعی چگونه است.وی افزود: در دفاع مشروع باید تناسب میان تعدی و دفاع باشد، به مقداری ما مجاز به اقدام هستیم که طرف مقابل دست از کار خود بردارد، بحث میزان مال نیست بحث بر سر تجاوز است، اگر مهاجم دست از کار خود به سبب استفاده نکردن از سلاح هستهای بر میدارد که ما وظیفه استفاده از آن را نداریم.نمیتوان برای حفظ کشور دست به هر سلاحی شدحکمت نیا خاطرنشان کرد: بحث این است که اگر دولتی تجاوز کند یا قریب به تجاوز باشد که در حکم فعلیت باشد و ما میدانیم متجاوز دست از تجاوز بر نمیدارد الا اینکه شهرهای آنها را بمباران هستهای کنیم آیا از سلاح هستهای میتوان استفاده کرد یا خیر؟.حجتالاسلام ایزدهی در مقام دفاع از مقاله خود، گفت: چون استفاده از سلاح هستهای مطلقاً اشکال دارد، طبیعتاً کار در حکم اولیه و ثانوی اشکال دارد، همچنین از نگاه عقلی نیز استفاده از سلاح هستهای نادرست است. وی ادامه داد: اصل بر صلح است نه جنگ، همچنین در فقه نمیتوان تمکین کرد که یک فردی برای حفظ کشور هر کاری را انجام دهد. حجتالاسلام داوودی در ادامه بحث یادآور شد: دلیل عقلی دلالت ندارد و باید به حسن و قبح برگردد، همچنین اصل در اسلام هدایتگری است نه صلح و نه جنگ، هدف وسیله را توجیه نمیکند، همانگونه که میتوان از مال غصبی برای نجات فرد استفاده کرد.دکتر قربان نیا نیز اظهار داشت: عقل تنها باید بگوید ظلم است یا خیر؟ نه این که بگوید کراهت دارد یا حرام است، سلاح هستهای بیچاره میکند، رنج زائد ایجاد میکند، حتی هدفمند هم باشد نمیتوان استفاده کرد، چرا که زیست بوم انسان را نابود میکند./993/ز503/ن
۱۳۹۲/۱۱/۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
ادله فقهی منع بکارگیری سلاحهای هستهای بررسی میشود
در دومین پیشنشست همایش فقه هستهای ادله فقهی منع بکارگیری سلاحهای هستهای بررسی میشود خبرگزاری رسا ـ دومین پیش نشست تخصصی همایش ملی فقه هستهای به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری سازمان انرژی اتمی و جامعه المصطفی العالمیه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری رسا نفناوری صلحآمیز دائمی خواهد بود و سلاح هستهای هرگز
رئیسجمهور در گفتوگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا فناوری صلحآمیز دائمی خواهد بود و سلاح هستهای هرگز رئیسجمهوری اسلامی ایران در حاشیه چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد داووس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا به تشریح سیاستهای دولت تدبیر و امید در خصوص مدر کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی در تلآویو پترائوس: آمریکا مایل است از زور برای متوقف کردن برنامه هس
در کنفرانس سالانه موسسه مطالعات امنیت ملی در تلآویوپترائوس آمریکا مایل است از زور برای متوقف کردن برنامه هستهای ایران استفاده کندرئیس سابق سازمان سیا مدعی شد هر چند افکار عمومی آمریکا نسبت به اقدام نظامی نگاهی محتاطانه دارد اما واشنگتن برای متوقف کردن برنامه هستهای ایران ازدر واکنش به نطق سالانه اوباما افخم: آمریکاییها نسبت به تعهداتشان در توافقنامه ژنو دچار فراموشی نشوند/تهران به
در واکنش به نطق سالانه اوباماافخم آمریکاییها نسبت به تعهداتشان در توافقنامه ژنو دچار فراموشی نشوند تهران به دنبال سلاح هستهای نبوده و نخواهد بودسخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات اوباما در نطق سالانهاش را غیر واقعبینانه و غیرسازنده خواند و تصریح کرد مقامات آمریکایی نسبتروحانی: درهای اقتصاد ایران به روی جهان باز است؛ راه حل سوریه انتخابات آزاد است؛ به دنبال سلاح هستهای نیستیم
روحانی درهای اقتصاد ایران به روی جهان باز است راه حل سوریه انتخابات آزاد است به دنبال سلاح هستهای نیستیم حسن روحانی رئیسجمهوری ایران به عنوان اولین سخنران در اجلاس داووس بر ضرورت سرمایهگذاری اقتصادی در ایران تاکید کرد و از سیاستمداران و سرمایهگذاران خارجی خواست به ایرانایران به دنبال تولید سلاح هستهای نیست/ از شفاف کردن فعالیتهای هستهای کشورمان هیچ ابائی نداریم
دبیر ستاد حقوق بشر در جمع خبرنگاران ایران به دنبال تولید سلاح هستهای نیست از شفاف کردن فعالیتهای هستهای کشورمان هیچ ابائی نداریم دبیر ستاد حقوق بشر گفت اقدامات اخیر دولت به جهانیان ثابت کرد که جمهوری اسلامی به دنبال تولید سلاح هستهای نیست و از شفاف کردن فعالیتهای خود هیچجامعه متعالی باید از دیدگاهها و نظرات مختلف استفاده کند
جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۵۱ دبیر مجمع زنان اصلاحطلب گفت با تحقق گفتمان دوستی در عرصه سیاست کشور شاهد ایجاد فضایی آرام بانشاط و مناسب در این عرصه خواهیم بود اعظم نوری در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه در جامعهای که تلاش میکند ادبیات دماستفاده از سلاح سرد در خوزستان 7 درصد کاهش یافت
استفاده از سلاح سرد در خوزستان 7 درصد کاهش یافت اهواز-ایرنا-معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خوزستان از کاهش هفت درصدی استفاده از سلاح سرد در استان خوزستان خبر داد به گزارش یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دادگستری خوزستان حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید امانتدهم بهمن امسال پیش همایش فقه هستهای در قم برگزار میشود
دهم بهمن امسالپیش همایش فقه هستهای در قم برگزار میشوددبیر انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه از برگزاری پیش همایش فقه هستهای در قم خبر داد معصوم شبانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اهداف انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه اظهار کرد تعمیق و توسعه مباحث تخصصی تقویت ووالنسيا بيشترين استفاده را ازسلاحهايش برد
والنسيا بيشترين استفاده را ازسلاحهايش برد هافبک بارسلونا معتقد است که تيم والنسيا از سلاحهايي که در اختيار داشت بيشترين استفاده را برد سرخيو بوسکتس پس از شکست سه بر دو بارسلونا مقابل والنسيا اظهار داشت از زماني که در اين ورزشگاه شکست خورديم زمان زيادي ميگذرد والنسيامعاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خوزستان خبر داد کاهش ۷ درصدی استفاده از سلاح سرد در خوزستان
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خوزستان خبر دادکاهش ۷ درصدی استفاده از سلاح سرد در خوزستانمعاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خوزستان از کاهش هفت درصدی استفاده از سلاح سرد در استان خوزستان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز به نقل از روابط عمومی دادگموانع خاورمیانه عاری از سلاحهای هستهای
موانع خاورمیانه عاری از سلاحهای هستهایرژیم اسرائیل با در دست داشتن حدود دویست کلاهک هستهای در زرادخانههای خود تنها دولتی از منطقه خاورمیانه است که تاکنون عضو اِنپیاتی نشده است در این نوشته ابتدا به بررسی مفاهیم خلع سلاح کنترل تسلیحات و بازدارندگی پرداخته میشود و ستخت روانچی: در مذاکرات هستهای از دیپلماسی پنهان استفاده کردیم
تخت روانچی در مذاکرات هستهای از دیپلماسی پنهان استفاده کردیمتاریخ انتشار يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰ ۱۲ روزنامه ایران گفت وگویی با تخت روانچی عضو ارشد گروه مذاکره کننده ایرانی انجام داده است مهمترین محورهای سخنان تخت روانچی از این قرار است ایران میخواهد با دنیا روابط صحداعش در جنگ با ارتش عراق از سلاحهای اسرائیلی استفاده میکند
سهشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱ ۰۶ معاون کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان عراق اعلام کرد تمامی سلاحهایی که داعش از آنها برای جنگ در استان الانبار استفاده میکند ساخت اسرائیل هستند و اسرائیل از داعش حمایت مالی و نظامی میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از پایگتهدید دولت مصر به استفاده ازسلاح سنگین علیه اخوان المسلمین
تهدید دولت مصر به استفاده ازسلاح سنگین علیه اخوان المسلمین خبرگزاری رسا ـ با توجه به تهدید رهبران اخوان المسلمین برای ایجاد تنشهای بیشتر با هدف سرنگونی نظام و حمله به مراکز پلیس و زندانها و فراری دادن رهبران اخوان المسلمین و از سوی دیگر هشدار مقامات مصر به این گروه درباره پیامدسخنگوی وزارت خارجه آمریکا: توافق هستهای شکست بخورد، استفاده از گزینه نظامی محتمل است
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توافق هستهای شکست بخورد استفاده از گزینه نظامی محتمل استسخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت در صورت شکست مسیر دیپلماتیک استفاده از گزینه نظامی علیه ایران محتمل است به گزارش خبرگزاری فارس مری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته بار دیگر گفتبا حضور کارشناسان حقوق اسلامی صورت گرفت برگزاری نخستین پیش نشست تخصصی همایش ملی فقه هستهای
با حضور کارشناسان حقوق اسلامی صورت گرفتبرگزاری نخستین پیش نشست تخصصی همایش ملی فقه هستهاینخستین پیش نشست تخصصی همایش ملی فقه هستهای با حضور کارشناسانی از انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه در قم برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم نخستین پیشهمایش تخصصی همایش ملی فقه هستهای با م-