تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834441091




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلمی درباره مصائب مادر بودن


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


فیلمی درباره مصائب مادر بودن وبلاگ > عصرآزاد، سحر - جشنواره فیلم فجر پنجمین روز را با نمایش یک فیلم تاریخی، یک اثر دفاع مقدسی زنانه و دو فیلم سوال برانگیز که نتوانستند انتظارها را برآورده کنند، پشت سر گذاشت.

«رستاخیز» فیلم تاریخی محمدرضا درویش است که تولید آن بیش از 10 سال طول کشیده است. فیلمی سه ساعته درباره قیام عاشورا که این بار از زاویه دید شخصیتی به نام بُکیَر (فرزند حر) روایت می‌شود و به وقایع این مقطع از تاریخ می‌پردازد. در مورد آثار تاریخی باید به این نکته توجه کرد که اهمیت فیلم‌هایی که تاریخ اسلام را محور خود قرار می‌دهند بیش از هر چیز به حس و حال درونی فیلمساز و نوع ارتباط او با سوژه محوری بازمی‌گردد. سوژه‌هایی که فراتر از اجرا و کارگردانی حرفه‌ای و یک پروداکشن عظیم نیازمند درک درونی موضوع و ارتباط برقرار کردن حسی با آن است. فیلم «رستاخیز» هم از این قاعدده مستثنی نیست و آنچه باعث می‌شود ورای ویژگی‌های منحصر به فرد فنی و تخصصی و اجرایی دیده شود، عرق فیلمساز نسبت به موضوع عاشورا و ارتباط حسی وی با شخصیت امام حسین (ع) است که حماسه او را نه از جنس دیروز بلکه حماسه‌ای برای همیشه تاریخ می بیند و چنین تصویری هم از آن ارائه می‌دهد. علاوه بر زاویه نگاه خاص فیلم که گروه‌ها و طیف‌ها، اتفاقات و رویدادها و جزئیاتی خاص را در این روایت آشنا دنبال می‌کند تا جذابیت پیگیری پیدا کند، حرکت بر مسیر خطوطی که امکان طرح آنها وجود نداشته نیز اهمیت فیلم را دو چندان می‌کند. فیلم علاوه بر به تصویر کشیدن چهره حضرت ابوالفضل (ع)، صدای امام حسین (ع) را نیز به گوش مخاطب می‌رساند تا به نوعی برخی خطوط قرمز ناکارآمد در فیلم‌های تاریخ اسلام برداشته شده و این دسته آثار جذابیتی فراتر از سریال‌های تلویزیونی تاریخی پیدا کنند و در عین حال واجد اهمیت دیده شدن بر پرده عریض سینما شوند. «شیار 143» دومین فیلم نرگس آبیار پس از «اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» محسوب می‌شود. فیلمی که همچون اثر اول، زن در آن محوریت دارد اما این بار بر بستر دفاع مقدس به کاراکتر زن- مادر پرداخته می‌شود. فیلمی برگرفته از واقعیت که به مصائب یک مادر در انتظار برای بازگشت پسرش از جنگ می‌پردازد و یادآور فیلم‌های برجسته‌ای چون «گیلانه» و «بوسیدن روی ماه» است اما هویت مستقل خود را حفظ می‌کند. فیلم واجد نگاهی است که درعین پذیرش امانت بودن فرزند از جانب خدا، حس و عشق مادری را در رقابتی سخت و تلخ با آن قرار می‌دهد و در انتها خالق قهرمانی است که 15 سال زنانه پای عشق‌اش می‌ایستد تا به دیدار دوباره فرزندش نائل شود و همچون کودکی برایش لالایی بخواند. فیلم اهمیت اصلی خود را از زاویه نگاهش به جنگ می‌گیرد که متعلق به امروز و گذر سه دهه از جنگ است. نگاهی که جنگ را از هر نوعش تقدیس نمی‌کند و با محوریت دادن به عشق مادر و فرزندی، به نوعی این عشق را بر همه چیز و همه کس رجحان می‌دهد. نوع روایت قصه هم از وجوهی است که این قصه آشنا و حسی را به‌روز و متعلق به مقطع رسوب رویدادهای جنگ در ذهن مردم جامعه کرده تا از ورای امروز به تبعات و عوارض جنگ در زندگی افراد پرداخته شود. روایتی که هرچند بر محور فلاش‌بک حرکت می‌کند اما متقاطع بودن آن و تداخل فلاش‌بک کاراکترهای مختلف که در کنار هم روایت را می‌سازند، آن را جذاب و کنجکاوی برانگیز می‌کند. بخصوص حضور سرباز گروه تفحص که به تدریج در گفتگو با مستندساز هویت واقعی‌اش کشف می‌شود، تعلیقی به داستان داده که کشف پایانی را همراه می‌کند با یک غافلگیری تأثیرگذار که بهترین فینال برای چنین قصه‌ تأثیرگذاری محسوب می‌شود. «تمشک» فیلم جدید سامان سالور با فیلمنامه‌ای از خودش است که به موقعیتی جذاب و در عین حال پیچیده با محوریت رحم اجاره‌ای می‌پردازد. قصه‌ای که با تصادف زوجی که جنین خود را در یک رحم اجاره‌ای قرار داده‌اند، وارد سطحی جدید و متفاوت می‌شود و می‌تواند جذابیت‌های متعددی داشته باشد. بخصوص که زن می‌میرد و شوهر هم دچار فراموشی شده و در این میان زن سوم که جنین را در شکم دارد، در موقعیت یک تصمیم خطیر قرار می‌گیرد. اما این قصه جذاب در روایت سر درگم و مغشوش فیلم که دلیل روشنی برای جلو و عقب رفتن زمان آن وجود ندارد، نه تنها جذابیت خود را از دست می‌دهد بلکه منطق اولیه آن نیز زیر سوال می‌رود و تبدیل می‌شود به کلافی سر درگم از روابط پر سوال که مرتب با اتفاق‌های لحظه‌ای بر پیچیدگی بدون منطق آن نیز افزوده می‌شود. «انارهای نارس» اولین فیلم مجیدرضا مصطفوی است با فیلمنامه‌ای از مهدی تراب‌بیگی. فیلمی که به جهت حضور در بخش سودای سیمرغ علاوه بر بخش نگاه نو، انتظارهای خاصی از آن می‌رفت که برآورده نشد. فیلم روایتی کند و بدون کشش از زندگی زوجی از طبقه کارگری است که بر جزئیات غیر دراماتیک زندگی روزمره آنها متمرکز شده است. در ادامه دو پاره شدن قصه و پرداختن به زندگی و مشکلات پیرزنی که دچار آلزایمر شده و زن جوان پرستاری او را بر عهده دارد، همین قصه کند و کم‌جان را از ریتم می‌اندازد. آسیب دیدگی شوهر و حذف ضمنی او از فیلم در کنار برجسته شدن خط قصه دوم و از پیش تعیین شده بودن فینالی که برای پایان فیلم طراحی شده از جمله پرداخت‌هایی هستند که مانع از انسجام فیلم و ترزیق اندکی انرژی و گرما حتی در زیرلایه فیلم می‌شوند.



پنجشنبه 17 بهمن 1392 - 07:48:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن