تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802938118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اخلاق مداری پزشکان التیامی بر درد بیماران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اخلاق مداری پزشکان التیامی بر درد بیماران همدان-ایرنا-اخلاق مداری پزشکان و رعایت حقوق بیماران التیامی بر درد افراد و آرامش خاطری برای بیماران برای بهبود هر چه سریع تر است.


زمانی که یک بیمار با مشکلات خاص خود به پزشک مراجعه می کند و پس از ساعت ها انتظار در مطب و پرداخت حق ویزیت ، حق دارد برای چند دقیقه هم که شده در رابطه با مشکل و علائم بیماری خود با پزشک صحبت کند.
اما در طی دو دهه اخیر و با گسترش فناوری های تشخیصی در علم پزشکی، رفته رفته گفت و گو با بیمار به کمترین سطح خود رسیده است و معمولا بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند که به جای گفت و گو با بیمار از نتایج دستگاه های تشخیصی مثل ˈسی تی اسکنˈ، ˈام آرآیˈ و ˈسونوگرافیˈ و دیگر تجهیزات پزشکی استفاده کنند.
بسیاری از کار شناسان نظام سلامت و درمان نیز بار ها نسبت به کم اهمیت شمردن شرح حال گرفتن از بیمار از سوی برخی پزشکان هشدار داده و معتقد هستند که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، احتمال خطاهای پزشکی هم در مراکز درمانی بالا تر می رود.
البته کسی نمی تواند منکر تاثیر بسزای دستگاه های تشخیصی در فرآیند تشخیص بیماری ها باشد، اما افراط در استفاده از این فناوری ها، به راحتی می تواند بیمار را از فرآیند درمان ناراضی نگه داشته و به او این حس را القا کند که پزشک نه برای حرف های او و نه برای بیماری اش، اهمیتی قائل نیست.
به گفته کارشناسان بین گفت و گوی مستقیم پزشک با بیمار و رضایت بیمار از فرآیند درمان، رابطه مستقیمی وجود دارد؛ به گونه ای که می توان گفت اگر بیمار احساس کند که پزشک برای او وقت گذاشته و به مراحل درمانش توجه کرده است، حس رضایت بیمار از پزشک هم بیشتر می شود، اما از سوی مقابل حتی گاهی دیده می شود که پزشک کار درمان بیمار را به درستی پیگیری کرده است، اما به دلیل صحبت نکردن با بیمار و شرح حال نگرفتن از او، بیمار از روند درمان خود ناراضی است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:منشور حقوق بیماران به خوبی در رابطه با حقوق بیمار در مقابل پزشک صحبت کرده و افراد را از حق خود آگاه می کند.
دکتر ˈحسن جلالوندˈادامه داد:ویزیت همزمان چند بیمار،استفاده بیش از حد از داروهای خارجی با هزینه های بالا و طولانی شدن مدت انتظار بیماران در مطب ها از جمله موارد نارضایتی بیماران از پزشکان است.
وی گفت:نظارت بر عملکرد پزشکان و برخورد با پزشکان خاطی در مطب های خصوصی بر عهده سازمان نظام پزشکی است و عملکرد بیمارستان ها و پزشکان شاغل دربیمارستان های دانشگاهی نیز با طرح حاکمیت بالینی همواره مورد نظارت و ارزیابی بوده و نقاط ضعف و قوت آنها گوشزد می شود.
کارشناس طرح حاکمیت بالینی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: آموزش بیمار به ویژه در بیماری های مزمن نقش موثری در بهبودی بیماری ،کاهش عوارض و هزینه های درمانی دارد.
ˈشیرین رضاییˈ اظهار داشت: کشورهای دیگر این موضوع را در نظام سلامت خود لحاظ کرده اند که آموزش بیمار جزو حق و حقوق اساسی آنها به شمار می رود.
وی ادامه داد:خوشبختانه با برقراری حاکمیت بالینی به خصوص در بیمارستان ها و مراکز درمانی پرداختن به آموزش و آگاهی دادن به بیماران بسیار قوت گرفته است.
وی گفت:در منشور حقوقی بیماران نوع خدمت به طور کامل مشخص است و کارشناسان حاکمیت بالینی همواره به ارزیابی و بررسی میزان رعایت این حقوق را در برنامه دارند و پس از ارزیابی های نهایی نقاط ضعف و قوت مراکز گوشزد می شود.
وی ادامه داد:ارزیابی مطب های خصوصی از نظر شرایط رعایت حاکمیت بالینی نیز همواره در حال انجام است و تخلفات مربوطه نیز به سازمان نظام پزشکی گزارش می شود.
به گفته وی تا دستیابی به جایگاه اصلی باید تلاش بیشتری انجام داد و هم اکنون نیز بیمارستان ها بخشی از بودجه و برنامه های آموزشی خود را آموزش بیماران اختصاص داده اند اما باید در نظر داشت که برخی کشورها برای این موضوع مراکز تحقیقاتی دارند.
وی با اشاره به تاثیر آموزش بیمار در کاهش هزینه های درمانی گفت: پلی کلینیک ها هم می توانند با ارائه فیلم، کتاب، سایت و آموزش های گروهی بیماران را با نوع بیماری خود و اقدامات درمانی آن آشنا کنند حتی یک ویزیت هم فرصت خوبی برای آموزش به بیمار است.
وی عنوان کرد:رعایت منشور حقوقی بیماران در کنار فراهم آوری فضای اعتماد پزشک و بیمار نسبت به یکدیگر با حفظ حریم بیماران زمینه را برای درمان به موقع تسریع می کند.
یک روانشناس نیز در این خصوص گفت:پزشکان با ادای سوگند، متعهد می شوند که به نجات زندگی بیماران بپردازند و با اخذ رضایت از بیمار امیدوار به آینده ای پرثمر، بر منصب طبابت می نشینند.
ˈمهسا ملکیˈافزود:پزشکان به سبب این شغل، در طول روز با افراد زیادی از گروه­های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شوند.
وی اظهار داشت:این افراد گرچه باهم فرق دارند اما پزشک همه را با یک نام مشترک، یعنی بیمار می شناسد و بیمار می داند که می تواند به او اعتماد کند و مشکل خود را با وی در میان گذارد.
وی اضافه کرد: به دلیل همین اعتماد، بیمار، تصمیم گیری درباره سلامت خود را به پزشک می سپارد و طبابت واقعی زمانی امکان پذیر است که پزشک مهارت­های لازم را در ارتباط با بیمار، مردم و جامعه آموخته و با اخلاق اجتماعی، آداب و رسوم، سنت و فرهنگ جامعه­­ی خود آشنا باشد.
وی عنوان کرد:ارتباط پزشک با بیمار باید به گونه­ای باشد که بیمار به ادامه­ مراقبت­های پزشکی تشویق شود و ارتباط صحیح بین پزشک و بیمار و ایجاد جو مناسب عاطفی در ارتباط آنان باعث انگیزش بیمار در راستای پیروی از دستورات پزشکی در فرآیند درمان و تغییر رفتار بیمار جهت نتیجه بهتر می­شود.
وی ادامه داد: مزایای رضایت­مندی بیمار از ارتباط او با پزشک به خوبی در مطالعات توصیف شده­اند و ارتباط پزشک و بیمار باید به گونه ای باشد که چهار اصل اساسی اخلاق پزشکی در احقاق حقوق بیمار خدشه­ دار نشود.
ملکی اظهار داشت:این ارتباط باید به گونه ای باشد که بر اساس آن اختیار بیمار برای تصمیم­گیری، مفید­بودن اقدام پزشک، مضرنبودن اعمال پزشکی برای بیمار و رعایت عدالت در تمامی زمینه­های مرتبط حفظ شوند.
7530/551
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن