تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819005987




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستین گونه چغندرقند مقاوم به پوسیدگی ریشه در همدان تولید شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نخستین گونه چغندرقند مقاوم به پوسیدگی ریشه در همدان تولید شد همدان-ایرنا-عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان گفت: برای نخستین بار در کشور گونه ای از چغندرقند مقاوم به پوسیدگی ریشه در این استان تولید شد.


ˈحسن ابراهیمی کولاییˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:ریزوکتونیایی که نوعی قارچ است عامل بیماری پوسیدگی ریشه چغندرقند است که سالانه خسارات زیادی به کشاورزان این نوع محصول وارد می کند.
وی با اشاره به اینکه 30 درصد مزارع کشور به عامل بیماری پوسیدگی ریشه چغندرقند (که مهمترین آنها ریزوکتونیا است) آلوده اند، افزود: سالانه به طور متوسط 170هزار هکتار چغندرقند در کشور کشت می شود و خسارت ناشی از عامل پوسیدگی ریشه آنها دو هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
وی از واردات سالانه حدود 200 هزار واحد بذر چغندرقند مقاوم به بیماری ها در کشور خبر داد و گفت: به ازای هر واحد 70 دلار و در مجموع هر سال 14میلیون دلار ارز از کشور برای این منظور خارج می شود که با تهیه و تکثیر بذر مقاوم به بیماری ها از خروج این میزان ارز جلوگیری می شود.
این پژوهشگر تولید کننده نخستین رقم چغندرقند مقاوم به پوسیدگی ریشه در کشور گفت: سرعت و یکنواختی جوانه زنی بالا، تحمل نسبی به کم آبی و تحمل در برابر بیماری رایزومونیا از دیگر مزیت های این بذر است.
ابراهیمی کولایی اظهار داشت: این رقم چغندرقند در مناطقی که آلودگی خاک در آن شدید است مناسب است و عملکرد آن مطابق ارقام موجود است.
وی از نامگذاری نخستین بذر چغندرقند مقاوم به پوسیدگی ریشه در کشور به عنوان رقم اکباتان خبر داد و گفت: با کشت این نوع چقندر قند کشاورزان از ضرر دهی ناشی از بیماری ریزیکتونیایی چقندر قند رهایی می یابند.
7521/551/681
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن