تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803873323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فصل سرد کارگران فصلی؛ تکاپو برای هیچ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فصل سرد کارگران فصلی؛ تکاپو برای هیچ ایلام-ایرنا- صدای همهمه در راهروهای اداره شنیده می شود، چندین نفر آمده اند، با لباس های خاکی رنگ و رو رفته و بقچه ای زیر بغل؛ نگاهی گذرا به سر وضع شان داد می زند که کارگرانند، آن هم کارگران فصلی.


در میان گفته هاشان دردی است که تا ژرفای استخوان آدمی نفوذ می کند و قلب را هم به درد می آورد؛ نداری برای مردی که نان آور خانه نام دارد و چشم زن و فرزندانش هر روز به دستانش دوخته شده، اگر با دستانی خالی به خانه رود، درد بزرگی است.
ˈمی تونی بفهمی یک هفته است یک ریالی کار نکردیم، دیشب بچه ها با شکم گرسنه خوابیدند به جز چند لقمه نان خشک چیزی نداشتیم...ˈ
دیگری می گوید: به فریادمان برسید، هوا سرد است و کارهای ساختمانی خوابیده، هیچ کس سراغی از ما نمی گیرد؟ چرا کسی از ما حمایت نمی کند؟
دیگری چفیه اش را از روی سر و گردنش باز می کند و می گوید: شما دین ندارید، ما غیرت و مردانگی مان اجازه نمی دهد که در خانه بمانیم با وجود تحمل سوز سرما باز آمده ایم دور میدان (محل جمع شدن کارگران فصلی) تا شاید گشایش و فرجی شود که امروز کسی بیاید ما را برای کارگری ببرد.
پاسخ تند و لحن سرد یکی از مسوولان آبی پاکی بود که بر آتش وجود این کارگران فصلی و بیکار ریخته شد: ˈما هیچ چیزی برای حمایت از شما نداریم، نه پولی هست و نه چاره ای، خودتان می دانید، تا فردا هم اینجا داد و بیداد کنید کسی جوابگو شما نیست، بروید خدا روزیتان را جای دیگر حواله کند...ˈ
یکی یکی نا امیدتر از قبل سر به زیر انداخته و در حالی که غرور مردانه را در گره ابروان جمع کرده بودند، از اداره خارج شدند.
یکی از آنان که جوان تر و با سوادتر بود در حالی که از راهرو می گذشت، گفت: ˈما برای گدایی نیامدیم؛ کار می کنیم و مزد می گیریم، باید مسوولی، گوش شنوایی و چشم بینایی برای احساس درد ما کارگران وجود داشته باشد؛ آمدیم تا درد بیکاری مان را فریاد کنیم، نیامدیم که شما...ˈ
یک روز کار هست و یک روز کار نیست، یک هفته کار هست یک هفته علافی و بیگاری سر میدان و چهار راه، یک فصل کار هست یک فصل نداری، کارگر فصلی وضعیت اش همین است؛ ایستادن سر چهار راه و میدان و چشم دوختن به انتظار، انتظاری که پایانش معلوم نیست.
چشم های هر کدام از این کارگران خیلی وقت است که بر سر چهار راه ها انتظار می کشد، هر خودرویی که در آن نزدیکی می ایستد، کورسوی بارقه امید در وجود آنان روشن می شود تا شاید کارفرمایی برای کار آنان را فرا بخواند.
سوز سرما تا مغز استخوانت رخنه می کند، هر که را می بینی، خودش را در لباسی گرم پیچیده و با شتاب برق و باد از خیابان گذر می کند، اما آنسوتر چند نفری هم با لباس های رنگ و رو رفته در حالی که از شدت سرما به خود می لرزند، در میدان شهر چشم به راه روزی اند.
این روزها با وجود سرمای زیاد هوا، حتی کارفرماها هم ترجیح می دهند از خانه بیرون نروند، اما نان آوران فصلی خانواده که روزی و زندگانی خود را باید هر روز با تکاپو و تقلا بدست آورند، تاب در خانه ماندن را ندارند، زیرا اگر کار بود، پول هست و نان هم هست، اگر کار نبود، آهی و افسوسی جان سوز همه اهل خانه را فرا می گیرد.
فضای تولید و کسب و کار در ایلام از رونق چندانی برخوردار نیست، امکان جذب کارگران موقت و فصلی در شرایط پس از تابستان بسیار سخت و مشکل می شود و به همین علت کارگران در زمستان و پاییز به جمع بی کاران می پیوندند و در چهار راه ها و میدان های اصلی شهر هر روز جمع می شوند تا شاید کسی آنان را برای کار عملگی و روز مزدی با خود ببرد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام از پیگیری اجرایی شدن طرح ساماندهی مشاغل ساختمانی و مهارتی در استان خبر داد.
ˈسعید امانیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون نیروهای ساختمانی و کارگران فصلی دارای وضعیت نامناسبی در شهر هستند و نیاز به ساماندهی دارند.
وی ادامه داد: بر پایه بررسی ها، 12 هزار نفر در حوزه کارگری ساختمان در ایلام فعالیت دارند که نقش مهمی در اشتغال استان ایفا می کنند.
وی افزود: بخش عمده ای از اشتغال مشاغل ساختمانی را افراد غیر بومی به عهده دارند و نیروهای بومی در رسته های مختلف از اشتغال و کسب درآمد محروم مانده اند.
امانی گفت: با وجود حمایت دولت در راستای بیمه این افراد اما تمایلی از سوی کارگران فصلی بومی برای اشتغال در مشاغل تخصصی و رده بالای ساختمان دیده نمی شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام بیان کرد: اکنون با همکاری بخش خصوصی و شهرداری ایلام کار ساماندهی وضعیت کارگران ساختمانی و فصلی در دستور کار قرار گرفته است.
وی ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح افزون بر حفظ کرامت کارگران فصلی و روز مزد باعث ساماندهی وضعیت شغلی آنان شود.ک/4
7177/565
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن