تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819016081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فصل جدید کاوش های باستان شناسی در قلعه بختک لیلان آغاز می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فصل جدید کاوش های باستان شناسی در قلعه بختک لیلان آغاز می شود تبریز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: فصل جدید کاوش های باستان شناسی در قلعه تاریخی بختک لیلان آغاز می شود.


به گزارش خبرنگار ایرنا فرزین حق پرست روز سه شنبه در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر لیلان افزود: این قلعه با قدمت دوره ساسانی یکی از محوطه های نادر و استثنایی در منطقه شمال غرب کشور به شمار می رود.
وی با اشاره به نقش کاوش های انجام شده در جذب و علاقمندی گردشگران به قلعه بختک لیلان اظهار کرد: کاوش های باستان شناسی و پژوهشی در این منطقه از سال 86 آغاز شده است.
وی ادامه داد: این کاوش ها شامل یک فصل بررسی سطحی و دو فصل ساماندهی قلعه است و در این مدت حدود 56 محوطه تاریخی دیگر در اطراف قلعه شناسایی و ثبت ملی شده اند.
حق پرست محوطه ها و تپه باستانی شناسایی و ثبت شده اقماری قلعه بختک را با قدمتی مربوط به هزاره های اول، دوم، سوم و چهارم پیش از میلاد مسیح و دوران تاریخی اعلام کرد.
وی اظهار امیدواری کرد: با شروع فصل جدید کاوش ها، آذربایجان شرقی به اطلاعات و یافته های ارزشمندتری در این منطقه دست یابد.
حق پرست با تاکید بر اهمیت فرهنگی و باستانی این منطقه یادآوری کرد: قلعه بختک لیلان در شهرستان ملکان و در فاصله 153 کیلومتری تبریز قرار گرفته و در سال 79 با شماره 2780 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی افزود: روزگاری این قلعه نه تنها مامن اهالی در مقابل تهاجم بیگانگان بشمار می رفت، بلکه کانون توجه دینی ایران و سلاطین ساسانی نیز بوده است به طوری که شهر شیز و آتشکده آذرگشسب را به این مکان نسبت می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از آماده سازی این اثر تاریخی برای بازدید گردشگران در نوروز 93 با انجام اقداماتی نظیر چاپ بروشورهای معرفی کننده اثر و نصب تابلو بر روی محوطه های باستانی به دست آمده از شهر لیلان خبر داد.
حق پرست همچنین تملک قلعه بختک لیلان، اتخاذ تصمیماتی جهت جذب گردشگران بیشتر برای بازدید از سایت های قلعه، راه اندازی کمپ های گردشگری، جذب سرمایه گذار و استفاده از ظرفیت های مردمی، علاقه مندان و خیران و نیز معرفی هرچه بیشتر دیگر آثار این شهرستان و بخش لیلان را از دیگر برنامه های مطرح شده برای این منطقه عنوان کرد.
علاوه بر قلعه بختک، پل های لیلان، منطقه علی بولاغی، چشمه آرپا دره سی، محوطه سد تازه تاسیس قوش قیه سی، ارتفاعات بابا گرگر لیلان و شیروان شاه لو و وجود مرتع های فراوان و مناظر چشم نواز تاکستان های لیلان و آب و هوای معتدل کوهستانی، لیلان را به منطقه ای بی بدیل برای توسعه صنعت گردشگری در آذربایجان شرقی تبدیل کرده است.
7240/587
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن